Jupiler Pro League 2022-2023

de "grote" ploegen willen geen competitie met 18 ploegen met 34 wedstrijden terwijl het merendeel van de "kleine" ploegen dit wel wil. Ze ("grote") hebben liever minder ploegen maar dan met PO zodat ze eventuele misstappen kunnen goed maken in de PO zodat ze makkelijker Europees voetbal kunnen halen. Hierdoor heb je nu eenmaal meer speeldagen voor hen en meer €€€. Maar dan willen ze makkelijker Europees voetbal halen via de beker door minder matchen te spelen?

OK. We gaan er vanuit: G5 heeft 3 stemmen, K11 heeft er 2 en 1B heeft er 1. En Club Brugge wil dit systeem ook niet als ik de supporters moet geloven. Dus als we 80% van de kleine ploegen pakken die dit absoluut zouden willen (ik rond naar onder af).
PRO:
- 12 stemmen van Genk, Anderlecht, Antwerp en Gent.
- 6 stemmen van 3 van de K11

CONTRA:
- 3 stemmen van Club Brugge
- 16 stemmen van 8 van de K11
- 8 stemmen van 1B

Maw zou dat 18 vs 27 zijn. Dat is geen landslide, maar nipt zou ik dit toch ook niet noemen.
Er moet toch wel minder dan het merendeel van de kleine ploegen zijn die hier akkoord mee gaan.

Soit. Niet te letterlijk nemen. Mijn punt is vooral dat men van 4 vd de G5 (met Genk en Gent bovenaan) de boemannen wil maken die quasi eigenhandig "een normale competitie" tegenhouden terwijl het volgens mij echt niet zo simpel ligt.
Zoals hierboven al aangehaald wordt: Dit is één lange en grote onderhandeling en iedereen zal in zijn voordeel stemmen. En als het merendeel een absoluut voordeel had aan een competitie van 18 dan was die er geweest.

(En begrijp me zeker niet verkeerd. Ik vind de PO's op zich tof, maar de halvering moet eruit. Maar maak alles terug zoals het was: gooi er één amateur divisie uit zodat we samen met de beloften een 1B hebben van 16 ploegen ofzo en een 1A van 18 zonder PO's en ik ben ook tevreden. Mijn supporterscarrière heeft nog steeds meer van dat meegemaakt dan van dit)

Het huidige idee is met een meerderheid van 73% gestemd. Niet enkel de G5, ook Antwerp, Charleroi, Beerschot, Union, Cercle en 1B heeft voor gestemd. Ja het was een pakket maar men had ook symbolisch tegen kunnen stemmen.

Het huidige idee is met een meerderheid van 73% gestemd. Niet enkel de G5, ook Antwerp, Charleroi, Beerschot, Union, Cercle en 1B heeft voor gestemd. Ja het was een pakket maar men had ook symbolisch tegen kunnen stemmen.

Klein detail en onbelangrijk in dit gesprek, maar ik wil het toch even aanhalen: Antwerp heeft Standard hun G5-plek overgenomen.

Ik snap toch echt niet waarom sommigen dit persé allemaal goed willen praten of rechtvaardigen? ‘t is wat het is, wie er tegen was zal er nu nog steeds tegen zijn, dus waarom hier blijven over doorgaan?

Tuurlijk wil iedereen wat best is voor zijn eigen club, daarom dat ik het niet stap dat men de clubs zelf hun competitie format laat kiezen. Vb 1B zal altijd voor 2/3 stijgers kiezen omdat nu eenmaal in hun voordeel want meer kans op €€€. De kleine clubs uit 1ste klasse zien het liever niet gebeuren omdat er grotere kans is dat ze dan zakken zoals een KVK, Zulte, KVM, STVV,... Dan heb je nog Charleroi die zich zeker genoeg voelt om te kiezen voor dit systeem omdat ze nu al jaren steevast bovenin meedraaien. En wat een zever is dat eigenlijk met dat meervoudig stemrecht. Waarom zou een ploeg als vb Antwerp, Genk, Anderlecht,... meer mogen te zeggen te hebben over onze competitie dan Eupen, KVK,... laat staan dan een ploeg die nu toevallig gezakt is of al enkele jaren in 2de speelt omdat het aarstmoeilijk is om daaruit te geraken zonder de nodige financiële middelen van buitenlandse oorsprong.

Je hebt een onafhankelijk orgaan nodig die zulke beslissingen neemt en dan niet kiest voor het geld of de invloed van sommige ploegen en gewoon logische beslissingen pakt. En dan niet afkomen met onzin van ploeg die Europees speelt in juli maar er meteen uitgaat, moet maar instromen in december in de beker omdat ze "Europees spelen". Of we gaan punten halveren in PO1 en PO2 maar bij de degradatie nacompetitie doen we dan weer iets anders. Of überhaupt PO omdat dit ons weerbaarder zou maken in Europa (maar dan gaan de ploeg die ver geraakt in Europa wel zagen dat de kalenders te druk zijn)

edit: Beetje langere rant dan voorzien :LOL:

Onafhankelijke organen bestaan niet.
En oprechte vraag: Kwam het idee voor de PO's niet van één of ander studiebureau? Ik herinner het me echt niet meer.
Nu, zelfs dan: De PO's brengen geld op. En of er nu een onafhankelijk of afhankelijk orgaan staat: C.R.E.A.M.

Ik ben overigens akkoord met u, hoor. Waarom zouden bepaalde clubs meer te zeggen moeten hebben dan andere clubs die in dezelfde competitie spelen? En waarom moet alles moeilijk? Maar ik geef maar wat weerwerk tegen de argumenten.

Er lag een mooi pakket klaar met afschaffing meervoudig stemrecht maar dat hebben de kleintjes weggestemd.
een mooi pakket? Nog een grotere mengelmoes van Po's en de nummer 7 kon uiteindelijk nog degraderen na de reguliere competitie? Dat pakket?

Meervoudig stemrecht door de G5 werd opgegeven en er zou meer TV geld naar de kleine clubs vloeien. Dat was allesbehalve een pakket waar enkel de G5 beter van werd want ook 1B werd serieus opgewaardeerd.

De G5 zijn niet de clubs die een deftige competitiehervorming in de weg staan. Het zijn andere teams die hun eigenbelang het sterkst laten primeren op het competitiebelang en het liefst van al een gesloten competitie van 1A willen maken.

een mooi pakket? Nog een grotere mengelmoes van Po's en de nummer 7 kon uiteindelijk nog degraderen na de reguliere competitie? Dat pakket?

Neen, nummer 7 kon niet degraderen na reguliere competitie.

Na reguliere competitie kwamen er play-offs en na die play-offs degraderen de laatste 2. Na reguliere competitie had je 26 speeldagen, na play-offs 32 speeldagen. Er was behoud van punten. Als je op 6 speeldagen van de 7e naar de 13e plaats tuimelt, dan degradeer je toch terecht?
Dat scenario was nu toch ook perfect mogelijk, je kan na 26 speeldagen 7e staan en bij de 34ste speeldag kan je 17e staan en degraderen.

Meervoudig stemrecht door de G5 werd opgegeven en er zou meer TV geld naar de kleine clubs vloeien. Dat was allesbehalve een pakket waar enkel de G5 beter van werd want ook 1B werd serieus opgewaardeerd.

De G5 zijn niet de clubs die een deftige competitiehervorming in de weg staan. Het zijn andere teams die hun eigenbelang het sterkst laten primeren op het competitiebelang en het liefst van al een gesloten competitie van 1A willen maken.
Kan je het hun kwalijk nemen? die weten ook naar 1b gaan dat het snel slecht kan gaan met een club. En geraak er dan maar uit met veel minder budget.

Kan je het hun kwalijk nemen? die weten ook naar 1b gaan dat het snel slecht kan gaan met een club. En geraak er dan maar uit met veel minder budget.
Daarom moet 1B juist opgewaardeerd worden, zodat degradatie niet meteen een financieel doodsvonnis betekent. Wat we zeker niet moeten doen, is opnieuw een hek rond 1B bouwen. Zie naar Lokeren bijvoorbeeld, die hebben zich ook jarenlang met hand en tand verzet tegen de opwaardering van tweede klasse. Dan kwamen ze er plots zelf terecht en toen was het snel gedaan.

Die opwaardering is natuurlijk enkel mogelijk als 1B een volwaardige competitie wordt met een gezonde doorstroming van 1B naar 1A. Ja, dat houdt in dat je meer kans hebt op degradatie, maar dat betekent ook dat degradatie minder impact heeft dan nu het geval is.

De 18 beste teams in 1A steken en de resterende clubs wegmoffelen in 1B met een hoop belofteteams is zowat het domste dat je kan doen.

Daarom moet 1B juist opgewaardeerd worden, zodat degradatie niet meteen een financieel doodsvonnis betekent. Wat we zeker niet moeten doen, is opnieuw een hek rond 1B bouwen. Zie naar Lokeren bijvoorbeeld, die hebben zich ook jarenlang met hand en tand verzet tegen de opwaardering van tweede klasse. Dan kwamen ze er plots zelf terecht en toen was het snel gedaan.

Die opwaardering is natuurlijk enkel mogelijk als 1B een volwaardige competitie wordt met een gezonde doorstroming van 1B naar 1A. Ja, dat houdt in dat je meer kans hebt op degradatie, maar dat betekent ook dat degradatie minder impact heeft dan nu het geval is.

De 18 beste teams in 1A steken en de resterende clubs wegmoffelen in 1B met een hoop belofteteams is zowat het domste dat je kan doen.
1b denk dat die maar een fractie van tv geld binnen doen, ik zou het ook niet weten wat te doen. Zelf 1a hebben bepaalde club's het moeilijk.

1b denk dat die maar een fractie van tv geld binnen doen, ik zou het ook niet weten wat te doen. Zelf 1a hebben bepaalde club's het moeilijk.
Daar werd ook rekening mee gehouden in het eerste hervormingsvoorstel.
Ook zal de solidariteitsbijdrage vergroot worden. Er zou zo'n 20 miljoen euro naar 1B vloeien. Dat zou erop neerkomen dat topclubs in tweede klasse in sommige gevallen meer kunnen verdienen dan staartploegen in eerste klasse.

Met andere woorden, een staartploeg die uit 1A naar 1B degradeert zou financieel veel minder schade lijden dan nu het geval is.

Van Bommel wordt hier algemeen beschouwd als een grote persoonlijkheid, een ware gentleman en een geweldige coach in wording. We zijn allemaal jaloers dat hij bij Antwerp heeft getekend.

Terug
Bovenaan