Kind ten laste

Bigbuddha

Active member
Mij ex partner beweert dat Een kind altijd te laste staat bij de mama, in eender welk huishouden. Bij scheiding is dat zelfs automatisch zo.
Klopt dit?

Misschien heeft ze het over ontvangen kindergeld? Dat is voor zover ik weet (in principe) wel altijd de moeder die dit ontvangt.

Staat los van ten laste zijn.

Nee,

in principe staat in het vonnis of in je onderling akkoord bij wie deze ten laste mag genomen worden.

Bij co_ouderschap werkt het zo op je belastingaangifte
De één vult dit in :

Aantal kinderen die fiscaal te uwen laste zijn, maar voor wie de helft van het belastingvoordeel moet worden toegekend aan de andere ouder door de gelijkmatig verdeelde huisvesting van de kinderen:

Den ander vult dit in:
Aantal kinderen die fiscaal ten laste zijn van de andere ouder, maar voor wie de helft van het belastingvoordeel aan u moet worden toegekend door de gelijkmatig verdeelde huisvesting van de kinderen

Misschien heeft ze het over ontvangen kindergeld? Dat is voor zover ik weet (in principe) wel altijd de moeder die dit ontvangt.

Staat los van ten laste zijn.
Dat klopte tot voor enkele jaren. Nu is het de jongste ouder als ik het me goed herinner. (ze hebben het genderneutraal gemaakt, al zal dit wss wel vaker de moeder zijn, ik ben hier wel de jongste ouder :))

Fiscaal is het zoals anderen hier gezegd hebben.

Het kind is ten laste van waar het gedomicilieerd is (al is dat een weerlegbaar vermoeden) En niet automatisch waar de rechter zegt dat het ten laste is
Een rechter kan niet zeggen dat het kind fiscaal ten laste is van de moeder als het bij de vader is ingeschreven, hij moet eveneens de fiscale wetgeving volgen

Neen. Onze dochter is fiscaal ten laste bij mij. Je kan dat gewoon ieder jaar veranderen als ik me niet vergis.

Ben 5 jaar gescheiden, mijn zoon is altijd gedomicilieerd geweest bij mij, heb die ten laste (sta wel de helft af via pb) en ik ontvang het kindergeld. Mijn ex verdient nagenoeg niets en kan niet met geld om, dus doe dat enigsinds om mijn zoontje te beschermen.
Je doet daar dus mee wat je zelf wilt, we hebben dat overigens zo in de EOT genoteerd.

Neen. Onze dochter is fiscaal ten laste bij mij. Je kan dat gewoon ieder jaar veranderen als ik me niet vergis.
de "ten laste" op je loonfiche is iets anders dan de "ten laste" fiscaal.

De "ten laste" op je loonfiche is er voor de berekening van de bedrijfsvoorheffing, het voorschot op de belastingen. Dat kan je in theorie elke maand aanpassen denk ik (via dit attest: https://www.securex.eu/lex-go.nsf/v...le/EF0E9C8881F45A6BC12572600056436E_04_nl.doc )

De "ten laste" op je belastingsbrief is een keer per jaar. En daar moet je voor het ganse gezin (dus voor beide wettelijk samenwonenden of gehuwden samen) 1 getal invullen per soort tenlastelegging, niet voor elke persoon apart.

Ik heb het over de fiscale ten laste. Maar die op je loonbrief is uiteindelijk toch gewoon hetzelfde? Het ene is het voorschot op het uiteindelijke. Doe je het voorschot niet dan krijg je gewoon meer terug op je belastingen.
Al bedenk ik me net, als mijn vrouw het zou doen bv. maar zij heeft een lager loon, wat is de "limiet" van loon dat je moet hebben om het volledige "voordeel" van ten laste te genieten?

Je vergist je.
Tenzij ge feitelijk samenwoont met uw partner of uw dochter elk jaar verhuisd en veranderd van adres
Ik was vergeten te melden dat ik getrouwd ben en dit is hetgeen wat JPV dan corrigeert, je kan het gewoon iedere maand aanpassen. Onze belastingsaangifte is gedeeld dus dat is gewoon altijd hetzelfde.

Het kind is ten laste van waar het gedomicilieerd is (al is dat een weerlegbaar vermoeden) En niet automatisch waar de rechter zegt dat het ten laste is
Een rechter kan niet zeggen dat het kind fiscaal ten laste is van de moeder als het bij de vader is ingeschreven, hij moet eveneens de fiscale wetgeving volgen
Bij een echtscheiding kan je voor fiscaal co-ouderschap gaan waardoor dit gedeeld wordt, ongeacht domicilie. Het kind heeft maar 1 officiële domicilie, en anders zou altijd 1 ouder dit voordeel moeten verliezen.

Mij ex partner beweert dat Een kind altijd te laste staat bij de mama, in eender welk huishouden. Bij scheiding is dat zelfs automatisch zo.
Klopt dit?
Ik ben gescheiden, de papa volgt via de VDAB een opleiding en onze dochter staat gedomicilieerd bij hem, omdat ik weet dat hij als gezinshoofd een hogere uitkering zou krijgen en dit het makkelijker maakte voor hem om alles te bewijzen.
Het kindergeld wordt wel aan mij toegekend (wordt betaald op de kindrekening waarvan we beide titularis zijn) omdat dit, volgens het sociaal huis althans, wél aan de moeder blijft uitbetaald worden (al is Huske het bewijs dat het anders kan).

Nu wil ik er wel expliciet bij zeggen dat ik weet dat elke euro die de papa extra krijgt, mijn dochter ten goede komt. Ik had er op emotioneel of financieel vlak, geen probleem mee dat hij meer voordelen kan krijgen dan ik.
Mocht ik hem een geldverspillende idioot vinden, zou ik er wél een strijd van gemaakt hebben om haar ten laste van mij te kunnen laten zetten.

Ik ben gescheiden, de papa volgt via de VDAB een opleiding en onze dochter staat gedomicilieerd bij hem, omdat ik weet dat hij als gezinshoofd een hogere uitkering zou krijgen en dit het makkelijker maakte voor hem om alles te bewijzen.
Het kindergeld wordt wel aan mij toegekend (wordt betaald op de kindrekening waarvan we beide titularis zijn) omdat dit, volgens het sociaal huis althans, wél aan de moeder blijft uitbetaald worden (al is Huske het bewijs dat het anders kan).

Nu wil ik er wel expliciet bij zeggen dat ik weet dat elke euro die de papa extra krijgt, mijn dochter ten goede komt. Ik had er op emotioneel of financieel vlak, geen probleem mee dat hij meer voordelen kan krijgen dan ik.
Mocht ik hem een geldverspillende idioot vinden, zou ik er wél een strijd van gemaakt hebben om haar ten laste van mij te kunnen laten zetten.

Het kindergeld komt op mijn naam toe maar heb dit effectief wel moeten aanvragen omdat het standaard idd de moeder toekomt.
Komt ook op een kindrekening waat we beiden titularis zijn en wordt gebruikt voor gezondheidszorg en bril etc. Het is dus niet zo dat ik dat geld voor mezelf hou.

Bij een echtscheiding kan je voor fiscaal co-ouderschap gaan waardoor dit gedeeld wordt, ongeacht domicilie. Het kind heeft maar 1 officiële domicilie, en anders zou altijd 1 ouder dit voordeel moeten verliezen.
Feit. Maar dat was zijn vraag niet denk ik :smile:

Ik heb het over de fiscale ten laste. Maar die op je loonbrief is uiteindelijk toch gewoon hetzelfde? Het ene is het voorschot op het uiteindelijke. Doe je het voorschot niet dan krijg je gewoon meer terug op je belastingen.
Al bedenk ik me net, als mijn vrouw het zou doen bv. maar zij heeft een lager loon, wat is de "limiet" van loon dat je moet hebben om het volledige "voordeel" van ten laste te genieten?

Ik was vergeten te melden dat ik getrouwd ben en dit is hetgeen wat JPV dan corrigeert, je kan het gewoon iedere maand aanpassen. Onze belastingsaangifte is gedeeld dus dat is gewoon altijd hetzelfde.
Maakt niet uit, de berekening maakt verschillende simulaties en pakt de voordeligste berekening voor de belastingplichtige.
Is een tijd geleden een proces en arrest van geweest 😊

https://www.idefisc.be/view-article.php?article_id=10782&set_lang=nl

Dat klopte tot voor enkele jaren. Nu is het de jongste ouder als ik het me goed herinner. (ze hebben het genderneutraal gemaakt, al zal dit wss wel vaker de moeder zijn, ik ben hier wel de jongste ouder :))

Fiscaal is het zoals anderen hier gezegd hebben.
Kindergeld komt gewoon op de rekeningnummer die je doorgegeven hebt. Dat kan gelijk welke rekening zijn, geen regels aan verbonden.

Terug
Bovenaan