Kind ten laste

Vroeger was het effectief op de rekening van de moeder (https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kidslife.be/sites/default/files/Wallonie/ModW%20WL%20NL.pdf&ved=2ahUKEwiDhqOsivH1AhVdg_0HHfOMBocQFnoECAQQBg&usg=AOvVaw18iJCORlTl5XRQ94KUnEVu)

Nu is het op de rekening die de jongste ouder doorgeefr tenzij beide ouders overeenkomen voor een andere rekening.
Enkel als de andere ouder klaagt dan? Ik heb volledig eenzijdig, als oudste ouder, die rekeningnummer kunnen opgeven.

Redelijk wat ervaringsdeskundigen hier! Fiscaal co-ouderschap is inderdaad de volgende stap.
Als het een EOT (Document dat je samen opmaakt) zorgen dat er instaat dat er gelijkmatige verdeelde huisvesting is en jullie het fiscaal voordeel gelijk wensen te verdelen tussen jullie twee + document laten registreren in registratie kantoor!

Bij de rechtbank is enkel het deel van gelijkmatig verdeelde huisvesting nodig
Ene ouder geeft code 1034 aan, de andere 1036

Dat klopte tot voor enkele jaren. Nu is het de jongste ouder als ik het me goed herinner. (ze hebben het genderneutraal gemaakt, al zal dit wss wel vaker de moeder zijn, ik ben hier wel de jongste ouder :))

Fiscaal is het zoals anderen hier gezegd hebben.
Sinds 2022 dan? Hier zoontje van net 1j oud en toen was de regeling nog steeds de moeder standaard, of zo stond het toch in hun standaardbrieven die ik ontving toen, was misschien nog niet aangepast. :)

Sinds 2022 dan? Hier zoontje van net 1j oud en toen was de regeling nog steeds de moeder standaard, of zo stond het toch in hun standaardbrieven die ik ontving toen, was misschien nog niet aangepast. :)
Wij hebben onze zoon nog in 2021 ingeschreven en toen mocht ik zelf kiezen welk bankrekeningnummer ik opgaf.

Als het een EOT (Document dat je samen opmaakt) zorgen dat er instaat dat er gelijkmatige verdeelde huisvesting is en jullie het fiscaal voordeel gelijk wensen te verdelen tussen jullie twee + document laten registreren in registratie kantoor!

Bij de rechtbank is enkel het deel van gelijkmatig verdeelde huisvesting nodig
Ene ouder geeft code 1034 aan, de andere 1036

Dus kan het gewoon in een EOT opgemaakt door advocaat en dan laten registreren in registratie kantoor? Dan heeft er verder niks via de rechtbank?

Dus kan het gewoon in een EOT opgemaakt door advocaat en dan laten registreren in registratie kantoor? Dan heeft er verder niks via de rechtbank?
Ja!

Maar wel zeker zien dat er in staat dat de huisvesting gelijkmatig verdeeld is (staat er zo goed als altijd in) en dat de toeslagen van de belastingsvrije som verdeeld worden. Dit laatste staat vaak niet in de overeenkomst en als er dan problemen zijn (bv de ene geeft volledig ten laste aan, de andere co-ouderschap) en de belastingdienst gaat dit onderzoeken, dan zal de persoon die volledig ten laste aangeeft gelijk krijgen.

Wordt dat niet standaard door de rechtbank bekrachtigd? Of is dat enkel in geval van echtscheiding?

Ik heb trouwens zèlf onze EOT en ouderschapsplan opgesteld, notaris die instond voor de aankoop van mijn+zijn woning heeft die ingediend want blijkbaar kan je dat zelf niet doen. 🙄
'tis te zeggen, ik had het zelf binnengebracht bij de rechtbank en daar moest dus een verzoekschrift bij. Alleen wou noch de rechtbank, nog het justitiehuis ons zeggen wat dit is en hoe we daaraan konden geraken.

Wordt dat niet standaard door de rechtbank bekrachtigd? Of is dat enkel in geval van echtscheiding?

Ik heb trouwens zèlf onze EOT en ouderschapsplan opgesteld, notaris die instond voor de aankoop van mijn+zijn woning heeft die ingediend want blijkbaar kan je dat zelf niet doen. 🙄
'tis te zeggen, ik had het zelf binnengebracht bij de rechtbank en daar moest dus een verzoekschrift bij. Alleen wou noch de rechtbank, nog het justitiehuis ons zeggen wat dit is en hoe we daaraan konden geraken.

Dat is bij mij nooit gebeurd in elk geval…
Ik heb een akte voor het huis en een EOT (maar niet bekrachtigd door rechtbank).
Ik was wettelijk samenwonend.

Als je getrouwd bent moet een echtscheiding sowieso worden uitgesproken door de rechter. Een advocaat of notaris is wel bevoegd om de overeenkomst van de echtscheiding door onderlinge toestemming op te stellen en in te dienen bij de rechter. Deze procedure loopt normaal gezien volledig schriftelijk. De rechter kijkt enkel of er geen schending is van de belangen van de kinderen of van belangrijke wettelijke regels.
Ze gaan bijvoorbeeld niet kijken of je nu 100 of 200 euro per maand moet bijleggen aan de andere ouder of wat je op fiscaal vlak bent overeengekomen.

Als je gewoon samenwonend bent is er geen procedure om uit elkaar te gaan. Dan zal je enkel een onderlinge overeenkomst moeten maken via advocaat/notaris.

Om de woning op naam van 1 iemand te zetten moet je sowieso langs de notaris passeren, zowel bij echtscheiding na huwelijk als bij relatiebreuk na samenwonen.

In principe kan je het verzoekschrift van de EOT zelf indienen bij de rechter. Als je geen juridische kennis hebt is dat natuurlijk niet evident, en de ene griffie is al behulpzamer dan de andere.

Als je niet overeenkomt zit je met een echtscheiding door onherstelbare ontwrichting. Dat is dikke miserie en dan ben je voor jaren vertrokken.

Dat is bij mij nooit gebeurd in elk geval…
Ik heb een akte voor het huis en een EOT (maar niet bekrachtigd door rechtbank).
Ik was wettelijk samenwonend.
Een EOT-overeenkomst moet geregistreerd zijn op het registratiekantoor of gehomologeerd door de rechtbank.

Vroeger was het effectief op de rekening van de moeder (https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kidslife.be/sites/default/files/Wallonie/ModW%20WL%20NL.pdf&ved=2ahUKEwiDhqOsivH1AhVdg_0HHfOMBocQFnoECAQQBg&usg=AOvVaw18iJCORlTl5XRQ94KUnEVu)

Nu is het op de rekening die de jongste ouder doorgeefr tenzij beide ouders overeenkomen voor een andere rekening.
Bij Kidslife moesten wij nog steeds een nummer doorgeven dat op naam van de moeder stond. We gingen dat laten storten op een rekening die voor hem is, maar dat kon niet omdat die op mijn naam staat. 🤔

Een EOT-overeenkomst moet geregistreerd zijn op het registratiekantoor of gehomologeerd door de rechtbank.

Dat staat allemaal in 1 document (verkoop huis en regeling kind) gemaakt door de notaris. Volgens mij is dat wel geregistreerd. De notaris heeft dat ook allemaal opgemaakt. Voor de prijs dat betaald is mag het wel in orde zijn.

Mij ex partner beweert dat Een kind altijd te laste staat bij de mama, in eender welk huishouden. Bij scheiding is dat zelfs automatisch zo.
Klopt dit?
Het zou de eerste keer zijn onder mijn kennissen kring dat ik hoor dat de kleine fiscaal ten laste staat bij de moeder (indien niet gezamenlijk indienen). Algemeen hoort ge hier: "hoogste pree ten laste". Sommigen zijn nog niet echt wettelijk samenwonend (who cares den dag van vandaag) en zetten de kleine op jaar 0 automatisch op de vader wegens belastingoptimalisatie.

Verre van perfecte situaties op papier, maar je ziet dat velen er na enkele jaren met de kleine toch goesting in krijgen in de papiermolen en dan ineens toch gezamenlijk belastingen gaan indienen e.d..

Laatst bewerkt:
Als je getrouwd bent moet een echtscheiding sowieso worden uitgesproken door de rechter. Een advocaat of notaris is wel bevoegd om de overeenkomst van de echtscheiding door onderlinge toestemming op te stellen en in te dienen bij de rechter. Deze procedure loopt normaal gezien volledig schriftelijk. De rechter kijkt enkel of er geen schending is van de belangen van de kinderen of van belangrijke wettelijke regels.
Maar zelf merk je daar dan niets van ofzo? Want ik heb het nu aan 2 verschillende gescheiden koppels gevraagd en beiden ontkennen ten stelligste dat de rechter betrokken is bij hun scheiding.
Ze zijn in onderlinge akkoord uit elkaar gegaan.

Maar zelf merk je daar dan niets van ofzo? Want ik heb het nu aan 2 verschillende gescheiden koppels gevraagd en beiden ontkennen ten stelligste dat de rechter betrokken is bij hun scheiding.
Ze zijn in onderlinge akkoord uit elkaar gegaan.
Wij zijn ook "in onderling akkoord" uit elkaars gegaan, zelf alle documenten samen opgesteld en ondertekend MAAR die moeten ingediend worden op de rechtbank en een rechter moet zijn akkoord geven. Je moet wel niet meer voor de rechtbank verschijnen zelf zoals vroeger.

Terug
Bovenaan