Eerst en vooral, wat ik hier schrijf is puur op de korte zinnen die je hier zet en ervanuitgaand dat je ex een gemiddelde, redelijke persoon is. Neem het dus niet voor 100% waarheid, maar beschouw het als een "hmm..., misschien zien andere mensen mij zo als ik het schrijf/uitleg zoals ik net deed.
Zij wil een kindrekening. Ik zie geen meerwaarde.
heb je haar argumenten gevraagd waarom ze een kindrekening heeft? vind je dat je de kosten laat terugbetaalt of gaat over het het feit dat je al dan niet beslist om terug te betalen? Gaat het over gemeenschappelijke kosten (bvb domiciliering van schoolrekeningen) of meer? Gewoon "ik zie geen meerwaarde", is iets te "rot-op-met-je-vraag".
TitaTovenaartje zei:
Ze wil een kind bij haar gedomicilieerd hebben ipv beide bij mij. Fiscaal co ouderschap heb ik haar nog moeten duidelijk maken.
Wou niet snappen dat dat niets met domicilie te maken heeft. Dus de reden waarom ze dat wil is me onduidelijk.
Is haar inkomen relatief laag? Dan kan dat een reden zijn.
TitaTovenaartje zei:
Schoolkeuze middelbaar van de zoon wil ze manipuleren (ik wil hem vrij laten, in de mate van het mogelijke natuurlijk)
middelbaar mag je nog een beetje "manipuleren", lijkt me (dochter nu zelf voor die keuze, we laten haar vrij, maar als ze voor dingen zoals kunst & creatie kiest, leggen we haar wel héél duidelijk de nadelen uit. Vermijd de term "manipuleren", want dat gaat uit van negatieve intenties. Mss is manipuleren niet zoveel verwijderd van "vrij laten in de mate van het mogelijke", want niks weerhoud je kind (tenzij het een B-attest heeft) om zich in te schrijven in ofwel Latijn ofwel (bij wijze van spreken) Snit & Naad.
TitaTovenaartje zei:
Stel: toch kindrekening. Hoeveel € zou dan gangbaar zijn? Of enkel het kindergeld (momenteel 50/50)
1 kind bij haar gedomicilieerd, nadelen voor mij? Mij lijkt het enkel een rompslomp als je op vakantie wil gaan e.d. Ik hou ze liever samen.
Nu is het voor haar rompslomp, hé, dat ze beide bij jou zitten.
TitaTovenaartje zei:
Mij eens goed voorbereiden. Want ben niet de grootste held als ik daar bij een vreemde moet gaan zitten
Ik zie dat dit €180/uur kan kosten? Voor de vragende partij?
Of moet ik dit mee betalen?
Je moet dit natuurlijk niet mee betalen als je dat niet wil. Maar dan is het advocatenwerk
kindrekening heb ik bang van 'misbruik'
Op hobby's na is er weinig kosten aan onze kinderen. Dus dat loopt niet op. En ik sta niet altijd achter haar beslissingen. (vitamientje, zalfke hier, lotion daar,.. voor wat droge huid) En dat wil ik dan vermijden.
Schoenen spreek ik meestal af dat ik iets ga kopen, ik koop die en week later koopt ze er nog eens... Idem met winterjas.
Een béétje meegaan in zalfkes/lotion als er effectief droge huid is, lijkt me niet abnormaal.
Schoenen moet ze natuurlijk geen 2 keer kopen. Maar weet je waarom ze die nogmaals kocht, of heb je geen idee? Ziet het er voor haar te goedkoop uit, wil ze per se 2 paar ("mooie" + "ravot"?), ... ?
TitaTovenaartje zei:
Of ik gebruik geen naschoolse opvang, in de vakanties ben ik thuis, dus ik laat ze ook niet naar sportkamp of knutseldag of whatever gaan in mijn week.
Daar wil ze ook de helft van terug.
Naschoolse opvang moet jij natuurlijk enkel voor jouw weken betalen, zij betaalt de hare. Géén sportkamp/knutseldag/... betalen kan perfect, zolang je je kinderen dan maar af en toe iets anders biedt (op reis, uitstapjes, ...). Doe je dat niet, dan moet je wel degelijk iets van haar betalen, tot een bepaalde redelijke grens (bvb de helft van een lokaal opvanginitiatief van stad), voor een beperkte tijd.
Een advocaat is duurder qua traject dan een bemiddelaar. Dus in jouw plaats, zou ik een bemiddelaar kiezen en die dan voorstellen aan je ex.
Zo heb je toch nog iets van controle, ook al over het totaalplaatje want dat klinkt me wel duur.
idd