Kleine Beursfeiten

De trigger is dat Tack deze zomer zal aanbieden om je aandelen over te nemen. Met een glimlach.

Hij moet er geen cent insteken: de kredietlijnen van Tessenderlo staan wagenwijd open, en er zit voor honderden miljoenen cash in het werkkapitaal, zoals Haspeslagh enkele conference calls geleden aangaf.
Sindsdien is er nog meer dan 200m extra ingestopt.

De Tessenderlo cijfers bevestigen de voorbereiding vd beurs exit. Men rapporteert zo "slecht" mogelijk, voorspelt hetzelfde slechte...

en verstopt/steekt nog rap 157m in het vooruitbetalen van rekeningen.
Da's dus 10% vd beurswaarde en meer dan de gerapporteerde EBIT.

Dit is zo Sioen 2.0
Goed opgemerkt - die 157m, das best een stevig bedrag. Heb een beperkte positie die na vandaag -15% noteert, geen man overboord - maar het moet gezegd worden, echt veel fun hebben aandeelhouders nog niet gekend. Ik heb tijd en zie het wel zitten - maar ik zal geduld moeten hebben.

Praktisch tussendoortje voor degenen die het aandeel Raiffeisen hadden tijdens de dividenduitkering.
Blijkbaar houden de meeste brokers 27,5% bronbelasting in ipv 15% volgens dubbelbelastingsverdrag en moet je zelf de 12,5% terugvorderen van de Oostenrijkse overheid.

Procedure hier te vinden. (punt 3 voor ons)

Laatst bewerkt:

Wij hadden recent een press release dat we 'top 20 employer" (wsch 18) waren in Malaysia (er werkt daar 500 man van de 20k /care). :rofl:

Press release responsible gewoon negeren. Die moeten gewoon om de 2 weken eens de nieuwsstroom hitten om interessant te doen.

(10k genomes op Revio is wel massive btw).
(200k zou massive^2 zijn)

In addition to this 10,000-genome project, the Biobank team is looking to secure funding to sequence the entire biobank of over 200,000 samples to drive advances in health care globally.

Beetje vreemd.

ILMN heeft veel lagere kost voor large scale whole human genome sequencing (200$ list price; PACB 1000$ list price), ILMN sequencers hebben een veel hogere (10x of zo) throughput dus kunnen ook sneller die 10K genomes sequencen, en de ILMN instrumenten zijn ook wel price competitive met PACB Revio voor whole human genome sequencing. Long read is voor die toepassing nu niet echt de standaard. Zal wel een omzet van een paar M zijn, aan list price >10M als je de sequencers meerekent en dus wel een mooi deel van hun jaarlijkse omzet voor één project. Maar dus vermoedelijk met een veel lagere dan hun gebruikelijke margin en dus (veel) minder dan 10M.

Publiciteitsstunt?

Beetje vreemd.

ILMN heeft veel lagere kost voor large scale whole human genome sequencing (200$ list price; PACB 1000$ list price), ILMN sequencers hebben een veel hogere (10x of zo) throughput dus kunnen ook sneller die 10K genomes sequencen, en de ILMN instrumenten zijn ook wel price competitive met PACB Revio voor whole human genome sequencing. Long read is voor die toepassing nu niet echt de standaard. Zal wel een omzet van een paar M zijn, aan list price >10M als je de sequencers meerekent en dus wel een mooi deel van hun jaarlijkse omzet voor één project. Maar dus vermoedelijk met een veel lagere dan hun gebruikelijke margin en dus (veel) minder dan 10M.

Publiciteitsstunt?

Press release lezen, e. "Methylation status".

Je zegt dit quasi bij iedere aandeel dat vermeld wordt op het forum.
Zijn er eigenlijk aandelen die je niét in de portefeuille hebt? :)
In de beginjaren te veel posities gekocht waarvan ik de meeste heb behouden, gewicht meestal <1% van port. +70% van port zit in 14 aandelen. Aankopen laatste 1,5 jaar zijn beperkt tot EVS/Norcros/Aperam/OXY/Raiffeisen/Solvay/lllumina/BRK/UBS/D'ieteren en een zeer kleine positie PACB en 3 kleine turbo's.

Vet = top 14

Laatst bewerkt:
MRK heeft approval voor potentiële nieuwe blockbuster. Stock gaat vandaag +3,7% naar een ATH.

Potentieel van deze drug was een grote reden van de acquisitie van Acceleron Pharma in 2021 ( kostprijs 11,5 miljard USD toen).
Analysten schatten dat deze drug 5 miljard omzet genereert in 2030 voor MRK. Zal allemaal broodnodig zijn wanneer Keytruda off patent gaat in 2028. Momenteel brengt dat maar liefst 25 miljard per jaar binnen.

Op zich verandert er niets voor mij. Buy & hold.

Wat wil je hiermee zeggen? Hebben ze hier dan een heel slechte margin op? Want dan vind ik het eigenlijk niet zo'n goed nieuws... Als ze enkel projecten binnen kunnen halen indien ze die aan bradeerprijzen verkopen.
Mijn betoog was dat het met weinig margin ging moeten zijn om competitief te zijn met ILMN gezien de "price per genome" op de officiële prijslijsten bij ILMN 5x lager is.
cege zijn tegenargument is dat je met Revio ook methylatie-data krijgt, wat bij ILMN een aparte procedure noodzaakt. Bij PACB een 1+1 gratis zo je wil, wat dus een hogere prijs kan rectvaardigen.

Dan zijn er nog wel wat andere voordelen aan PACB long read tegenover de short read van ILMN.
Anderzijds kan je op een ILMN $1.5M instrument wel 10k genomes doen op een half jaar. Op een PACB $1M instrument zijn dat er 1.3k per jaar... Dus je moet uit louter praktische overwegingen al redelijk gemotiveerd en overtuigd zijn van PACB voordelen om voor dit project PACB te kiezen.

Mijn vraag is welke premium (if any) je dan voor die PACB voordelen en nadelen wil betalen en dus met welke margin PACB dit project heeft binnengehaald.

Ten tweede, voor zover ik mee ben met de vooruitgang op onderzoeksgebied, zal de whole genome markt in de komende jaren toch ILMN terrein blijven. Ik zie onderzoekscentra niet massaal 10k of routine genomes op PACB beginnen doen. De voordelen zijn onvoldoende bestudeerd. Dus niet denken dat men massaal in zwijm zal vallen voor PACB voor deze toepassing. Anderzijds dit kan over x tijd volledig gekeerd zijn afhankelijk van de innovatie die er zal zijn.

Voetnoot: ik ben professioneel tegenwoordig met andere (bio)technologie bezig dus cege is meer up to date en zal nog wel een en ander rechtzetten van wat ik schrijf. :lol:

Wat wil je hiermee zeggen? Hebben ze hier dan een heel slechte margin op? Want dan vind ik het eigenlijk niet zo'n goed nieuws... Als ze enkel projecten binnen kunnen halen indien ze die aan bradeerprijzen verkopen.

Mijn betoog was dat het met weinig margin ging moeten zijn om competitief te zijn met ILMN gezien de "price per genome" op de officiële prijslijsten bij ILMN 5x lager is.
cege zijn tegenargument is dat je met Revio ook methylatie-data krijgt, wat bij ILMN een aparte procedure noodzaakt. Bij PACB een 1+1 gratis zo je wil, wat dus een hogere prijs kan rectvaardigen.

Het is niet enkel methylatie. Een genoom met long-read zal je dingen laten zien op population level die je met short-read nooit ziet. Dus het is een indicatie dat a) er een leven is na de 10k 100k 1M genome projects die ze al gedaan hebben (neen, niet alles is al gekend dus) en b) dat er mensen bereid zijn long-read $$$ te betalen voor population studies.

Dan zijn er nog wel wat andere voordelen aan PACB long read tegenover de short read van ILMN.
Anderzijds kan je op een ILMN $1.5M instrument wel 10k genomes doen op een half jaar. Op een PACB $1M instrument zijn dat er 1.3k per jaar... Dus je moet uit louter praktische overwegingen al redelijk gemotiveerd en overtuigd zijn van PACB voordelen om voor dit project PACB te kiezen.

Mijn vraag is welke premium (if any) je dan voor die PACB voordelen en nadelen wil betalen en dus met welke margin PACB dit project heeft binnengehaald.

Velen onderschatten de marges van grote projecten. Voor de machines is de grootste kost shipping, installation, support, maintenance, .... Als je in 1 keer een (paar) machines kunt zetten met een pre-defined throughput, dan kun je je machine duur verkopen en flowcells weggeven of vice versa. Het maakt het in elk geval gemakkelijk om een offer te doen waar je free money opraapt.

Ten tweede, voor zover ik mee ben met de vooruitgang op onderzoeksgebied, zal de whole genome markt in de komende jaren toch ILMN terrein blijven. Ik zie onderzoekscentra niet massaal 10k of routine genomes op PACB beginnen doen. De voordelen zijn onvoldoende bestudeerd. Dus niet denken dat men massaal in zwijm zal vallen voor PACB voor deze toepassing. Anderzijds dit kan over x tijd volledig gekeerd zijn afhankelijk van de innovatie die er zal zijn.

Voetnoot: ik ben professioneel tegenwoordig met andere (bio)technologie bezig dus cege is meer up to date en zal nog wel een en ander rechtzetten van wat ik schrijf. :laugh:

Ja, terecht, zoals ik zei 'er is blijkbaar een leven na de 1M genome projects'. Stel je voor dat ze rare en zinvolle dingen zijn. UK genome project start all over again met 1M genomen te sequencen :-D

Getrouwheidsspaarrekening NIBC geeft momenteel 3% netto - ik heb een cash -buffer die binnen een paar dagen vrijkomt, veel betere risicoloze alternatieven met looptijd 1 jaar zijn er niet meteen zeker?

Terug
Bovenaan