Kleine Beursfeiten

Blootstelling aan Korea (= SK Hynix en Samsung als AI memory plays) zonet verhoogd na de koersimplosie van gisteren en vandaag.

Wat raad je aan?
Heb laatste tijd oa. Braze gekocht (17,06$), Microsoft (405,01$), NVDA (197,2$), NVO (36,34$), Adobe (260,92$), Netflix (maar al verkocht na 9 dagen na upswing), Gitlab (25,62$), Solvay (28,62€), DLocal (11,82$).

Laatst bewerkt:
Anderzijds: dat zijn groeibedrijven - als alles dan goed is behalve de mogelijke/verwachte groei - is het dan niet logisch dat het instant wordt verrekend? Dat is waarom ik altijd al schrik heb gehad van groeibedrijven - daar staan grote verwachtingen tegenover - als die niet 100% worden ingelost is dat snel -10 tot -90%. Met perfecte timing ben je wel op een paar jaar binnen, maar dat talent heb ik niet.
Mja, stonden de verwachten t.o.v. GTLB echt nog zo hoog?
Ik zie nu dat pre-market er nog zo'n 8% is afgegaan dus mogelijk zal dit de afstraffing zijn. Door de laatste maanden waren de verwachtingen al lager.

Ik blijf in GTLB en met mijn laatste aankoop rond de 25 zit ik er met [email protected].

GTLB is nog meer bonkers dan SE. Op alle vlakken goed en een buy back aangekondigd en toch dalen :crazy: Het enigste negatieve puntje was dus de guidance. Mogelijk zijn ze wat conservatief gezien al het drama.
Als ik in mijn eigen omgeving kijk dan zie ik ook niet meteen iets negatiefs voor Gitlab. Iedereen is tevreden en het blijft een tool dat nodig is.
Er niet meer IT'ers ontslaan ofzo. Er wordt gewoon meer verwacht of er wordt verwacht dat het allemaal sneller kan gaan.
Zuiver speculeren van mij, maar best case standpunt :

Ze beaten expectations, again. Maar nu geven ze matige guidance voor FY2027. Dat is volgend jaar pas. Maar soit, met de toevoeging van die guidance heb je nu een pile-up van een pak slaag met het huidige gebroken SaaS sentiment. Maar kijk, die verkoopgeruchten zijn wel legit, ook al is het nog verre van concreet en daarom heb je dat nu al letterlijk jaren zonder resultaat. Wat je nu gaat hebben is een goede kans op stelselmatige beats én groei die aanblijft. Dus Q na Q het realistische scenario van opwaartse prijsdruk bij normale doorzetting van de ontwikkeling en uitgaande van een SaaS bodem momenteel.

Als straks de impact van AI concreter tastbaar wordt en GTLB hun marges komen er relatief ongeschonden uit is het feest richting 2027. Ik ga daar voorlopig nog van uit.

Heb laatste tijd oa. Braze gekocht (17,06$), Microsoft (405,01$), NVDA (197,2$), NVO (36,34$), Adobe (260,92$), Netflix (maar al verkocht na 9 dagen na upswing), Gitlab (25,62$), Solvay (28,62€), DLocal (11,82$).

10 aandelen recent gekocht, versnipper je je portefeuille dan niet enorm?

Inderdaad. Een 30-tal aandelen momenteel.

Dat valt gelijk nog beter mee dan ik gedacht had aan de hand van 10 verschillende aankopen op een week tijd :)

Ik geraak gelijk maar niet structureel onder de 20 posities de laatste jaren en zelfs dat vind ik voor mezelf teveel: in de staart zit je dan met aandelen die 1-2% van je portefeuille uitmaken, die gaan in absolute waarde nooit veel impact hebben.

Totaal los hiervan, ik ben verrast dat ik op exact +0,0% sta tegenover vorige week ondanks het nieuws in Iran en de olieprijzen- en gasprijzen diedaarna behoorlijk stegen, wat toch weer heel wat impact heeft op sectoren waarvan de grondstoffen oil-based zijn of die grote gasverbruikers zijn.

Buffett is Berkshire aan het buybacken sinds gisteren.
Altijd uitstekend moment om te kopen voor de lange termijn, set & forget.
20% positie, kan niet meer.

Buffett is Berkshire aan het buybacken sinds gisteren.
Altijd uitstekend moment om te kopen voor de lange termijn, set & forget.
20% positie, kan niet meer.
Hier gegroeid naar 40% van de portefeuille. Ik blijf eraf tot aan mijn pensioen.

Kleine positie Netflix verkocht en Adyen mee bijgekocht tot 8% vd portefeuille. Laatste dagen steil omhoog hier, van -27% naar -15% :tongue: Ik vrees dat mijn vakantiegeld veel te laat gaat komen voor de SaaSpocalypse bottom...

F for Fernando

Volgende week Adobe Q1, hopelijk veel buybacks gedaan 🚀 Nog steeds 75% positie.

Zet die cash dan maar aan het werk.

Gemini:
How do Adobe's financials (gross, operating and free cash flow margins; earnings per share growth; ROCE/ROIC; balance sheet/debt leverage) compare to the average S&P500 company?

Profitability & Cash Flow Margins

Adobe operates as a high-margin software powerhouse, maintaining profitability levels nearly double to triple that of the broader market.

MetricAdobe (FY2025)S&P 500 Average
Gross Margin~89%~45% – 50%
Operating Margin~36% (GAAP) / ~46% (Non-GAAP)~18% – 19%
Free Cash Flow (FCF) Margin~37%~10% – 12%
Net Profit Margin~30%~13.1%
  • Insight: Adobe’s gross margin is exceptionally high even for the software sector

Growth & Returns on Capital

• ROIC / ROCE: Adobe’s Return on Invested Capital (ROIC) typically sits between 25% and 32%. In contrast, the average S&P 500 company generates an ROIC closer to 10%–12%.

Balance Sheet & Debt Leverage

• Leverage (Net Debt/EBITDA): Adobe effectively operates with zero leverage (near-neutral), whereas the S&P 500 average (excluding financials) often hovers around 1.5x to 2.0x.

S&P PE 29ish, Adobe 14.
Jaja weging van high growth hyperscalers I know. Maar toont aan hoe absurd bearish het sentiment is voor een van de (althans voorlopig) meest winstgevende bedrijven ter wereld.

Laatst bewerkt:
Waarom hebben hier 2 personen hun Netflix aandeel al verkocht ?

Gewoon omdat het een beetje gestegen is op korte tijd zeggen ze ?

Zien jullie daar geen (veel) hogere koersprijs meer in ?

Dikke 20% winst op een paar weken door het WBD debacle dat goed onthaald werd door de markt en wisselkoersmeevaller.

Het stond relatief goedkoop, ervan uitgaande dat door de content base van WBD de prijzen voor abbonementen gingen stijgen + moat zou verbreden. Nu gaan ze die $100 miljard in nieuwe eigen content en hervatting buybacks steken. Waardering is te hoog voor buybacks en wedden op return op eigen content vs. WarnerBros IP is een heel andere risk reward.

Adyen is EUR ipv USD, veel goedkoper en dat ondanks een hogere omzetgroei dan Netflix. Adyen heeft ook een dikke nettokaspositie en daar hou ik van.

Long story short, winstje nemen, betere risk reward op een higher conviction bet. En fuck de VS.

Laatst bewerkt:
Hallo boomers, er bestaan al 10 jaar tools om websites te maken als leek.
Adobe Dreamweaver bijvoorbeeld, maar bij pakweg Wix.com is dat de hele business. Aandeel doet het niet verrassend zeer slecht.
Wix.com +44% op een paar dagen tijd.
Jammer genoeg beetje via dwaze constructie (Dutch tender) gigantische buyback.

$1,75 miljard met een market cap van $5 miljard. P/FCF ~10

Kicking myself

Laatst bewerkt:
Waarom hebben hier 2 personen hun Netflix aandeel al verkocht ?

Gewoon omdat het een beetje gestegen is op korte tijd zeggen ze ?

Zien jullie daar geen (veel) hogere koersprijs meer in ?
Ben gewoon voor de mooie winst op korte tijd gegaan, en omdat de koers toen de SMA20 (waar die uiteindelijk doorheen schoot) op weekbasis aantikte. Een hogere koers kan uiteraard.

Voorlopig nog schrik om veel cash in te zetten:
  • Daling nog beperkt
  • Risico op wat langere oorlog - olie omhoog, inflatie omhoog, rente omhoog, groei naar beneden, worst case zware recessie
  • Ratio in tijden van oorlog is weg, zeker in eerste dagen
  • Trump heeft zich vergist in timing, is op zoek naar oplossing voor die straat, als Iran daar eens echt kan scoren is dat mogelijks een zware beursklap want finaal weg perspectief korte termijn
  • Iran gaat wel heel breed, mogelijk nog verdere escalatie
  • Ik hoop nog steeds dat Oxy en Shell verlies wat gaan beperken, de markt heeft geen prijzen van 80-90-100 voorzien - dat hoop ik toch
Iets zoals brk zou ik wel al wat durven opkrikken - maar ik wacht nog even af

Terug
Bovenaan