Kleine Beursfeiten

Het is vooral de voorbije week hard aan het gaan..
Ik vertrouw het toch niet helemaal..
En blow-off top? Of een fake pump?

Het gaat nu omhoog maar er lijkt niet echt veel achter deze pump te zitten. Trump zijn ceasefire is geen echte ceasefire.
Ik zou denken om een deel te verkopen, maar ik zit ook niet graag op een te grote berg cash. Inflatie is sowieso verliezen.

Laatst bewerkt:
En blow-off top? Of een fake pump?

Het gaat nu omhoog maar er lijkt niet echt veel achter deze pump te zitten. Trump zijn ceasefire is geen echte ceasefire.
De top van een meerjarige bullmarket eindigt volgens mij in totale euforie. Het sentiment was/is daar de laatste maanden toch niet echt naar… Denk dat dit de meest gehate meltup gaat worden 🫢.

Verder lijkt BRKb interessanter te worden. Bij 400-420$ big buy, lijkt mij.

De top van een meerjarige bullmarket eindigt volgens mij in totale euforie. Het sentiment was/is daar de laatste maanden toch niet echt naar… Denk dat dit de meest gehate meltup gaat worden 🫢.

Verder lijkt BRKb interessanter te worden. Bij 400-420$ big buy, lijkt mij.
't Is zoals de BTC die een all-time high gezet heeft in oktober maar dan zonder de euforie die je normaal in een bull market hebt.

BRK-b staat inderdaad niet duur. Dat kan ik eventueel nog kopen als mijn aandeel in cash te groot zou worden.

Het is van die volatiliteit dat je moet profiteren en kopen in dips.

Beetje zoals de april dip 2025 dat was ook een opportunistische grabbel in de kassa van de bangerikken die hebben lopen verkopen.

Ja, klinkt mooi in theorie als je:
1) die dip weet te timen
2) cash op overschot hebt om bij te kopen :p

Gassy zijn scenario lijkt me inderdaad best realistisch. Puur speculatie uiteraard.

Maar de AI boom is de grootste sinds de dotcom. Zo een zaken eindigen altijd met een melt-up. Potentieel zijn we nu deze fase ingezet? Bijna alle AI capex stocks gaan verticaal omhoog. Je zou ook nog een resem IPO’s verwachten die nog willen cashen, hebben we ook nog niet gezien.

Gassy zijn scenario lijkt me inderdaad best realistisch. Puur speculatie uiteraard.

Maar de AI boom is de grootste sinds de dotcom. Zo een zaken eindigen altijd met een melt-up. Potentieel zijn we nu deze fase ingezet? Bijna alle AI capex stocks gaan verticaal omhoog. Je zou ook nog een resem IPO’s verwachten die nog willen cashen, hebben we ook nog niet gezien.
Uiteindelijk gaan we volgens mij nog dit jaar globaal genomen doorstijgen, maar moeten we over een klein jaar wel heel voorzichtig gaan zijn. Denk eraan om op termijn wat meer winsten stap voor stap naar BRKb over te plaatsen, omdat BRKb het normaal gezien na de eventuele top beter zal doen dan de markt.
Dikwijls zijn ook grote IPO’s een “eindsignaal”. Met oa. SpaceX op komst, lijkt mij bovenstaande tijdspanne niet onrealistisch.

Begin dit jaar 3 boekjaren via liquidatiereserve kunnen uitkeren en nu onvoorzien mijn vorige boekjaar ga ik via vvprbis kunnen uitkeren, ben nu al bezig met 2 vastgoedprojectjes in aanbouw maar ga nog een 150-200k over hebben. Zit ook al langer te denken van eens een brok daarvan in BRK en etf te steken. Voorlopig was ik eerder met kleinere bedragen etf aan het aanvullen en enkele losse aandelen via degiro en saxo. Heb onlangs ook een medirect geopend ifv termijnrekening/spaarrekening voor daar ook iets tijdelijk te parkeren.
Bij welke broker ben ik best af voor een stevige brok brk normaal gezien voor lange termijn? Kan een van die drie zijn, kan gerust een andere zijn.

"Je zou ook nog een resem IPO’s verwachten."

Speaking of which: Cerebras IPO komt eraan binnen paar weken (timing en pricing zal binnen een week of 2 duidelijk worden). Ben al tijdje pre-IPO share eigenaar.
Zijn qua technologie best geplaatst om AI Inference markt te gaan domineren. Zeker als je weet dat er naar einde van het jaar een nieuwe chip zit aan te komen (WSE-4). Dan gaat NVIDIA serieus het vuur aan de schenen gelegd worden.
20B deal met openAI voor komende 3 jaar + grote deal met Amazon AWS (hun chips zullen gebruikt worden in combinatie met Amazon's trainium) -> major architectural shift.
Let op: uitstekende technologie is niet noodzakelijk execution! Ze gaan het operationaal nog moeten waarmaken en zijn fel afhankelijk van TSMC voor productie.

Na één google search:

Why ServiceNow Stock is "Down" Today (April 2026)
  • Lackluster Q1 2026 Guidance: Investors are punishing ServiceNow after its Q1 report showed a lower-than-expected gross margin outlook (26,5%) for 2026 (projecting 31.5% vs. 32% target).
  • Margin Pressure from Acquisitions: The integration costs of cybersecurity company Armis are compressing short-term profit margins.
  • Middle East Conflict Headwinds: ServiceNow noted that geopolitical tensions in the Middle East caused delays in closing several large deals, impacting revenue.
  • Stock Plunge: ServiceNow shares fell nearly 14–15% in pre-market trading on April 22-23, 2026, marking a steep year-to-date decline, bringing it closer to its 52-week low.
SaaS sentiment gaat niet opeens 180° draaien

Wat denkel jullie van ServiceNow? Premarket flink omlaag na niet zo’n slechte resultaten.
In vind het idd vreemd EPS en REV beide beter en instant -15% nadat ze net terug aan het stijgen waren. Ik zie de posts hierboven wel maar slaagt toch op niet veel me dunkt.

In vind het idd vreemd EPS en REV beide beter en instant -15% nadat ze net terug aan het stijgen waren. Ik zie de posts hierboven wel maar slaagt toch op niet veel me dunkt.
We gaan van 60x de winst naar 20-25x de winst... logische correctie gewoon? (zoals heel veel saas)

Wat denkel jullie van ServiceNow? Premarket flink omlaag na niet zo’n slechte resultaten.
Goede earnings, markt zoekt naar excuses om te verkopen.

In die zin dus zeker nog niet de moment om grote posities in SaaS te nemen, maar dat komt er wel aan. ServiceNow is top.

Na één google search:

Why ServiceNow Stock is "Down" Today (April 2026)
  • Lackluster Q1 2026 Guidance: Investors are punishing ServiceNow after its Q1 report showed a lower-than-expected gross margin outlook (26,5%) for 2026 (projecting 31.5% vs. 32% target).
  • Margin Pressure from Acquisitions: The integration costs of cybersecurity company Armis are compressing short-term profit margins.
  • Middle East Conflict Headwinds: ServiceNow noted that geopolitical tensions in the Middle East caused delays in closing several large deals, impacting revenue.
  • Stock Plunge: ServiceNow shares fell nearly 14–15% in pre-market trading on April 22-23, 2026, marking a steep year-to-date decline, bringing it closer to its 52-week low.

Altijd verontrustend als een bedrijf elk probleem op iets extern steekt, typisch het zoveelste random macro event dat toevallig bezig is en een goede scapegoat is.

Beetje "The cat ate my homework", jajaja, sure thing.

Ik werk zelf in een bedrijf dat in hetzelfde bedje ziek is. Altijd overpromisen en dan back paddlen met random excuses. "Lunar new year", "Middle East", "oil price", ... Het is uiteraard nooit "sucky execution", "we don't know", "bad luck". Door het bedrijf heen is het nooit iemand zijn schuld, om het vliegend schijt van te krijgen.

Tarieven, ja, dat was disrupting. Maar olie prijzen en middle east tensions... Olie staat om de zoveel maanden eens boven de 100. Er is om de zoveel maanden tension in Middle East. Maar toevallig nu, wanneer de cijfers sucken in een "SaaS sucks" sentiment, is het de schuld van Middle East ipv "SaaS sucks". Jaja, sure thing.

Puur op de groei van de financiële cijfers zou ServiceNow in de goede richting moeten gaan *als ze die groei kunnen blijven doortrekken en met alle druk op SaaS, niet alleen vanuit AI maar ook vanuit andere platformen die ook de service space van ServiceNow proberen op te nemen (al dan niet incl. AI) in hun oplossing, is dat de grote vraag*

Alleen zitten ze absoluut in een sector waarin de koers veel meer gedreven wordt door future outlook en sentiment dan "het is momenteel een cash cow die stijgende resultaten kan voorleggen". Zie ook het zeer grillige koersverloop van de afgelopen 5 jaar. Deze laatste dip is maar een blipje op -37% koersdaling het afgelopen jaar.
Ik zou er mijn geld niet durven op in zetten, zou ik eerder zien als een mogelijke gok voor kortere termijn (in de hoop dat er wat mensen opportunistisch kopen omwille van deze laatste dip) dan iets waar ik op middellange termijn veel koerspotentieel zie - los van hoe goed de oplossing werkt als ze goed geïmplementeerd wordt.

Begin dit jaar 3 boekjaren via liquidatiereserve kunnen uitkeren en nu onvoorzien mijn vorige boekjaar ga ik via vvprbis kunnen uitkeren, ben nu al bezig met 2 vastgoedprojectjes in aanbouw maar ga nog een 150-200k over hebben. Zit ook al langer te denken van eens een brok daarvan in BRK en etf te steken. Voorlopig was ik eerder met kleinere bedragen etf aan het aanvullen en enkele losse aandelen via degiro en saxo. Heb onlangs ook een medirect geopend ifv termijnrekening/spaarrekening voor daar ook iets tijdelijk te parkeren.
Bij welke broker ben ik best af voor een stevige brok brk normaal gezien voor lange termijn? Kan een van die drie zijn, kan gerust een andere zijn.
Dat is nu typisch een vraag die je beter aan AI stelt. Je gaat hier op termijn zeer gekleurde persoonlijke meningen krijgen van mensen. AI zal voor jou netjes de tarieven naast elkaar kunnen leggen voor jou specifieke situatie.
Als je dan de rest van uw portefeuille per broker een tabje ofzo nog is in een Excel giet kan hij daar ook nog rekening mee houden.

Eender welke energiemix het wordt: CAPEX cycle voor grid is alleen maar aan het versnellen want totaal niet opgewassen tegen de versnelde elektrificatie van zowat alles. Dat is een thema met veel minder risico voor de volgende 10 jaar en minstens even *obvious* Een thema waar ik zelf ook een behoorlijke exposure aan heb door eerder in te zetten op toeleveranciers van grid hardware & balanceringsdiensten dan wel de netwerkbeheerders zelf.

(1) grid infrastructure and its associated upstream supply chains, including transformers, transmission lines and conductors, substations, high-voltage circuit breakers, power control electronics, protective relay systems, capacitor banks, electrical core steel, and related raw materials and manufacturing tools, are industrial resources, materials, or critical technology items essential to the national defense;

....

I have declared a national emergency under Executive Order 14156, and I further determine that action to expand the domestic capability to develop, manufacture, and deploy grid infrastructure and supporting industrial supply chains is necessary to avert an industrial resource or critical technology item shortfall that would severely impair national defense capability.

Revenue growth: check. Multiple expansion van US domestic suppliers van grid hardware: here we come :devilish:

Denk idd dat je er niet veel meer moet achter zoeken dan dit. Wat onduidelijkheid over organic growth & margins => paniek. Voor de rest lijken dat goeie E (op acc. SBC na dan, maar who cares really op dit moment)

Still not touching though.

Terug
Bovenaan