Als je niets doet, erft je partner volgens het wettelijk erfrecht het vruchtgebruik en je kind de blote eigendom (dit is niet hetzelfde als 50/50).Maar het is iets anders dat we willen doen. We willen voornamelijk voorkomen dat de langstlevende echtgenoot/echtgenote beschikking heeft over het geld maar het kan opdoen aan iets anders dan vastgoed.
Stel dat ik keuzebeding krijg en ik wordt een alcoholist dan kan ik potentieël de boel verkopen en de 100k opzuipen. Op die manier krijgt ons kind volledig niets. In een ideale situatie zou het er zo uitzien (zonder rekening houdende of dit effectief kan):
Na overlijden krijgt langstlevende echtgenoot/echtgenote vruchtgebruik van de eigendom. Bij verkoop van dit onroerend goed wordt het geld op een geblokkeerde rekening geplaatst door de notaris en zijn er twee keuzes:
1. Het geld wordt verdeeld volgens de normale verdeelsleutel: 75% voor echtgenoot en 25% voor kind
2. Het geld kan volledig worden geherinvesteerd worden in een nieuw onroerend goed waarbij dus het kind ook wordt ingeschreven als eigenaar (voor dan 25.000 tegenover de totale waarde)
Complex denk ik. Maar imo komt op die manier altijd het geld terecht waar het hoort en zetten we onszelf niet vast.
Dat komt erop neer dat het geld niet zomaar kan uitgegeven worden, je partner levenslang in de woning mag blijven, en het kind al een deel in de eigendom van de woning krijgt.
Bij latere verkoop van de woning krijgt het kind ook zijn deel van de prijs.
Of je kan verkopen en iets nieuw kan aankopen samen met het kind, is uiteindelijk altijd de beslissing van de vrederechter die machtiging moet geven.
Je hebt dat dus nooit volledig zelf onder controle, en het is ook niet makkelijk om je eigen verkoop te plannen en de machtiging te regelen + dat ook te laten aansluiten op de nieuwe aankoop en de machtiging voor deze aankoop.

In de winter heb ik vaak een lange jas/trenchcoat aan waar een portefeuille (en sleutels) in past, maar eens het beter weer wordt en ik lichter gekleed ben, heb ik een pest aan dinges mee te sleuren. Ik heb een hele collectie heuptasjes (asos <3), maar die doe ik quasi nooit aan buiten festivals of wnr ik uitga. Meestal is het gewoon de iphone, en dan nog hoogstens mn bankkaart (en id-kaart) los in de broekzak. Vaak zelfs ook geen sleutels, want er is toch bijna altijd iemand thuis.
Zalig, dat niets bij hebben.