Kleine vragen: economie & recht

Ik merkte dit weekend op dat noch bij mij, noch bij mijn wederhelft (we zijn wettelijk samenwonend) een kind ten laste op de loonbrief staat.
Iemand zei me dat dit niet hoeft omdat dit een vorm van voorschot is op wat je zou terugtrekken bij de belastingsaangifte.
Is dit correct, of zijn er toch verschillen?

Ik merkte dit weekend op dat noch bij mij, noch bij mijn wederhelft (we zijn wettelijk samenwonend) een kind ten laste op de loonbrief staat.
Iemand zei me dat dit niet hoeft omdat dit een vorm van voorschot is op wat je zou terugtrekken bij de belastingsaangifte.
Of er verschillen zijn weet ik niet zeker maar ik dacht dat het uiteindelijke voordeel maar bepaald wordt op basis van je persoonlijke belastingbrief en niet op basis van alleen maar je loon.
Maar los daarvan, als je nu het voordeel niet krijgt, krijg je die pas bij (terug)betaling van de belastingen. En daar kan toch wel meer dan een jaar tussen zitten.
Alleen al daarom zou ik het laten corrigeren op mijn loonbrief.

Vraagje over mijn Belfius bank-app: als ik met mijn cc een betaling wil doen en de authentificatie wil doen via Belfius mobile, krijg ik ‘kan u niet doen want cc nummer is onbekend’. Terwijl de cc gewoon van Belfius is, met de kaartlezer lukt het ook. Ik heb de app geupdate, ook al afgegooid en weer opgezet én weer update.
Is op zich geen issue, er is de kaartlezer, maar vind het wel raar. De ‘hulp’ functies zijn quasi onbereikbaar/duren een eeuw.

Wij hebben een lamp besteld bij een Duitse webshop. Blijkt dat die 9 dagen na onze bestelling (en betaling) een soort faillissement heeft aangevraagd en er een curator werd aangesteld . Ze mailen ons nu dat we voor de tegenwaarde van onze betaling uit hun stock iets mogen kiezen (onze goesting niet). Ondertussen is de webshop nog gewoon te gebruiken, zijn er black friday deals en kan je onze lamp nog steeds in de winkelmand leggen. Ik denk dat we niet veel gaan kunnen doen, maar ik vind dit wel raar dat die lamp nog steeds bestelbaar is en dat nieuwe klanten dus ook hun geld kunnen kwijt zijn. Kunnen wij ons geld terugvragen?

Wat @Nineshots zegt is correct.
Voordeel voor kind ten laste komt dan achteraf en is 100% hetzelfde, zij het met vertraging.

Appartement geboekt dat enkele dagen nieuw was op booking.com. 1 dag later probeert de verhuurder mij de boeking te laten annuleren wegens ‘niet de correcte prijzen ingeladen’. De prijs was scherp maar niet absurd laag. Vermoedelijk zal ik wel akkoord gaan (want ja, daar voor een gesloten deur staan met kind), maar mag dit eigenlijk?

Appartement geboekt dat enkele dagen nieuw was op booking.com. 1 dag later probeert de verhuurder mij de boeking te laten annuleren wegens ‘niet de correcte prijzen ingeladen’. De prijs was scherp maar niet absurd laag. Vermoedelijk zal ik wel akkoord gaan (want ja, daar voor een gesloten deur staan met kind), maar mag dit eigenlijk?
Standaard niet, al is er de kleine kans dat het appartement verhuurd wordt door een particulier en dan vraag ik me af of daar ook dezelfde wetgeving geldt.

Prijzen ingeven bij booking, als je enige prijsvariatie in wil zetten, is wel niet eenvoudig. Dus ik versta wel dat ze per ongeluk in de fout kunnen gegaan zijn.

Wij (vrouw en ik, getrouwd normaal stelsel, geen kinderen) hebben een appartement gekocht, beiden zijn 100% verzekerd schulsaldo. Stel nu dat wij in de toekomst gezamenlijk overlijden (vb ongeval) dan gaat ons appartement naar onze erfgenamen, in mijn geval (ouders plus zus), in mijn vrouw geval (ouders plus broer en zus). Nu is mijn vrouw afkomst van buiten de EU bovendien familiesituatie nogal getroubleerd (met haar zus wilt ze geen contact, haar zus woont bovendien ook niet meer in haar herkomstland, de rest van het contact met haar familie is wel goed).

Hoe verloopt zoiets in de praktijk? Hoe kan men haar familie contacteren? zelfs met contactgegevens van haar familie (communicatie is moeilijk want enkel haar broer spreekt een mondje Engels)?
Tweede vraag, aangezien aan haar zus in geen geval iets wilt geven, stellen we best in regeling op via testament om haar daar buiten te laten?

Wij (vrouw en ik, getrouwd normaal stelsel, geen kinderen) hebben een appartement gekocht, beiden zijn 100% verzekerd schulsaldo. Stel nu dat wij in de toekomst gezamenlijk overlijden (vb ongeval) dan gaat ons appartement naar onze erfgenamen, in mijn geval (ouders plus zus), in mijn vrouw geval (ouders plus broer en zus). Nu is mijn vrouw afkomst van buiten de EU bovendien familiesituatie nogal getroubleerd (met haar zus wilt ze geen contact, haar zus woont bovendien ook niet meer in haar herkomstland, de rest van het contact met haar familie is wel goed).

Hoe verloopt zoiets in de praktijk? Hoe kan men haar familie contacteren? zelfs met contactgegevens van haar familie (communicatie is moeilijk want enkel haar broer spreekt een mondje Engels)?
Tweede vraag, aangezien aan haar zus in geen geval iets wilt geven, stellen we best in regeling op via testament om haar daar buiten te laten?
In de praktijk wordt er dan samengewerkt met een advocaat/notaris van het land waar de erfgenaam woont.

Om te regelen wie wat krijgt, zal je inderdaad best een testament maken.

Ook als 1 van jullie nu zou overlijden, zou de familie al een deel erven. Dit is vaak niet de bedoeling, en die regeling kan je ook in hetzelfde testament wijzigen. Of eventueel in een huwelijkscontract.

In de VS lees je regelmatig over credit card chargebacks. Hierbij kan je nadat je betaald hebt alsnog geld terugvorderen. Bestaat er een gelijkaardig systeem in België met kredietkaarten?

Blijkbaar is er vandaag rond 4u in de nacht een zwaar ongeval geweest richting de luchthaven.
Daardoor zijn er blijkbaar veel mensen die ondanks ruim op tijd te vertrekken niet tijdig hun vlucht gehaald hebben.

Ik vraag me af of je dan recht hebt op een gratis herboeking of dat één of andere verzekering hier tussenkomt?
Of is dit gewoon een gevalletje: Jammer dikk shit? Ik vermoed het tweede ook al is dit overmacht? :support:

Laatst bewerkt:
Paypal-account dat plots een blokkade heeft op allerlei services. "Je toegang tot deze service is geblokkeerd".
Terwijl ik niets anders heb gedaan dan normaal.

Nog iemand eens voorgehad?

denk dat volgende vraag hier thuis hoort.

Mijn wagen van de zaak is in onderhoud en ik neem een vervangwagen voor de tussentijd.
Hiermee heb ik gisteren een hertje aangereden en is er blikschade aan de voorbumper, voorval is gemeld en genoteerd door de politie.
De vervangwagen is enkel ba verzekerd en volgens de garage zit wildschade hier niet bij in.

Is er een andere verzekering (mijn omnium niet veronderstel ik, mijn BA verzekering?) waarop ik de schade kan verhalen?

denk dat volgende vraag hier thuis hoort.

Mijn wagen van de zaak is in onderhoud en ik neem een vervangwagen voor de tussentijd.
Hiermee heb ik gisteren een hertje aangereden en is er blikschade aan de voorbumper, voorval is gemeld en genoteerd door de politie.
De vervangwagen is enkel ba verzekerd en volgens de garage zit wildschade hier niet bij in.

Is er een andere verzekering (mijn omnium niet veronderstel ik, mijn BA verzekering?) waarop ik de schade kan verhalen?
sommige omniums dekken ook een tijdelijke vervangwagen. Belfius doet dat bvb (zie: https://www.belfius.be/common/NL/multimedia/MMDownloadableFile/GeneralConditions/belfius_car.PDF pagina 4 titel I 1.1.8) en ik denk dit wel vaak voorkomt.

Net ambras gemaakt met Hollandse trut van callcenter van DPG Media .. ik hoop dat ik gelijk heb :wink:

Ik -> Ik zou graag mijn HUMO abo opzeggen
Zij -> wat is uw abo-nummer
Ik -> 123etc
Zij -> Ok, en wat is de reden
Ik -> euh, dat hoef ik niet te zeggen
Zij -> Dan kan ik uw abonnement niet opzeggen, ik moet dit invullen
Ik -> euh, excuseer, ik hoef dat helemaal niet te zeggen, ik wil dat je NU (en toen werd ik kwaad) mijn abonnement stopzet, ik hang reeds 25 minuten aan de lijn, ik heb hier genoeg tijd aan verspild.
Zij ->Nee gaat niet, ik moet een reden selecteren
Ik -> OK, zet dan "onvriendelijke vrouw aan andere kant van de lijn" als reden
Zij -> nee gaat niet
Ik -> Ok, kies dat het eerste item uit je dropdown, whatever
Zij -> nee, u moet een reden geven
Ik -> Nee, dat moet ik niet, ik wil dat je dat nu stopzet
Zij -> nee gaat niet
Ik -> Ok, dan dien ik klacht in want dit gesprek is toch opgenomen en ik eis dat mijn abo stopgezet wordt
Zij -> blijft volhouden dat het niet gaat en zegt dat het geescaleerd wordt naar haar leidinggevende
einde gesprek

Like really, dit kunnen ze toch niet maken? Ik heb online gechecked nu 1 uur later en mijn abo staat nog steeds actief.
Heb dus wel klacht ingediend bij zowel VTM zelf als bij de ombudsdienst, eens benieuwd...

Net ambras gemaakt met Hollandse trut van callcenter van DPG Media .. ik hoop dat ik gelijk heb :wink:

Ik -> 123etc
Ik -> euh, excuseer, ik hoef dat helemaal niet te zeggen, ik wil dat je NU (en toen werd ik kwaad) mijn abonnement stopzet, ik hang reeds 25 minuten aan de lijn, ik heb hier genoeg tijd aan verspild.
Zij -> nee gaat niet
Zij -> nee gaat niet
Ik -> Ok, dan dien ik klacht in want dit gesprek is toch opgenomen en ik eis dat mijn abo stopgezet wordt
Zij -> blijft volhouden dat het niet gaat en zegt dat het geescaleerd wordt naar haar leidinggevende
einde gesprek

Like really, dit kunnen ze toch niet maken? Ik heb online gechecked nu 1 uur later en mijn abo staat nog steeds actief.
Heb dus wel klacht ingediend bij zowel VTM zelf als bij de ombudsdienst, eens benieuwd...
Had je eender welke 'deftige' reden gegeven was je er vanaf geweest ;)

Ik -> 123etc
Zij -> nee gaat niet
Zij -> nee gaat niet
einde gesprek

Gewoon een emailtje sturen naar de klantendienst met een standaard opzegbrief ?

1. De wet is onlangs gewijzigd (Ergens dit jaar maar ik vind het niet meteen terug). Opzeggen per email wordt nu aanzien als "aangetekend" en is gewoon rechtsgeldig.

Je moet hiervoor wel een bevestiging krijgen van HUMO dat het op die manier aanvaard wordt.
Indien niet dan kan het nog altijd maar heb je specifieke software nodig om het aangetekend te versturen.

2. Je hoeft via email géén reden op te geven lijkt mij?

Laatst bewerkt:

Ik -> 123etc
Zij -> nee gaat niet
Zij -> nee gaat niet
einde gesprek

Ik versta niet dat iemand daar moeilijk over kan doen... maar het juridisch antwoord: je kan opzeggen volgens de modaliteiten van het tijdschriftabonnement. Als het opgeven van een reden volgens die voorwaarden verplicht is, dan kunnen ze dat eisen.

Terug
Bovenaan