Dan zou ik zeker voor vast gaan, omwille van de volgende redenen:
- een 3,26% is sowieso een relatief laag tarief momenteel en geeft je 25 jaar lang een zekerheid
- er bestaat idd de kans dat de rentes gaan dalen, maar denk dat weinigen verwachten dat de daling echt groot zal zijn. Ook de kans op nog sterkere rentes bestaat. En dan moet je afwegen wat je het ergst vindt: hoeveel euro's voordeel is het mogelijks nadeel waard?
Om het met cijfers duidelijk te maken:
stel je voor dat je €300.000 leent op 25 jaar. Bij een vaste rentevoet zit je vast aan 3,26% en betaal je gans je looptijd 1455,98 euro af.
Bij een variabele start je op € 1.486,84 en kan je dan bvb dalen naar een voor mij realistisch minimum 2% (€ 1268,92) of stijgen naar € 1811,57 (het maximum). Dat eerste is leuk en levert je € 217,92 euro winst per maand op, dat laatste kost je € 324,73. Nu moet je je afvragen of die 324,73 euro extra kost per maand voor je financien een zware klap betekent en wat je met 217,92 euro "maar" extra zal doen per maand.
Als de stijging effectief een zware klap zou zijn, ga je beter voor de zekerheid die 3,26% je biedt. Heb je financieel reserves genoeg, dan kan je gemakkelijker het risico nemen
En hét grote voordeel van een vaste rentevoet: als er dan toch een duidelijke daling is van de rentevoet, kan je nog altijd je lening herfinancieren. Dat kost je in het slechtste geval (bij een andere bank) ongeveer 6000 euro aan kosten, wat je al deels (voor een goeie 1000 euro) gecompenseerd ziet door de mindere aflossing die je in de eerste 3 jaar betaalt.
Een 3-jaarlijkse herziening vind ik trouwens wel al een beetje naar de gok-kant. Je moet maar de lener zijn die zijn rentevoet in december 2011 herzien zag (
https://www.spaargids.be/sparen/referte-index-e.html?years=22) : een stijging met meer dan 1% terwijl iedereen anders voor jou en vooral na jou profiteerde van de lage rentevoeten. Wil je de 3 volgende jaren niet teveel betalen, moet je alsnog herfinancieren en is je voordeel van een variabele zo goed als kwijt.