Kleine vragen: economie & recht

Kan je dan eigenlijk niet je douanekosten terugvorderen als ze het dan toch gaan vernietigen?
Het is waarschijnlijker dat hij een brief krijgt met te betalen douanekosten gezien het laten invoeren van accijnsgoederen niet hetzelfde is als een gewoon pakketje weigeren om de kosten niet te hoeven betalen.

Terugvorderen kan je enkel doen als je de kosten eenmaal betaald hebt.

In mei wordt de nieuwe wagen van de vriendin geleverd.

Na lang zeveren hebben we van KBC een voorstel gekregen van 1,27% voor 30.000. Auto kost 49.000.

Vandaag bellen ze plots dat ons tarief maar tot vandaag geldig was en dat we vandaag dus moeten ondertekenen.

Bij ondertekening staat 0,15% reserveringsprovisie (dus 45euro per maand), gedurende de lening 21 euro beheerskosten per kwartaal en dossierkosten 150 euro ofzo.

Ik voel me niet geneigd om te tekenen. Onder druk zetten helpt omgekeerd bij mij. De rente is ook al niet wauw. (Eerst kregen we zelfs maar 1,47%, wat ik ook al belachelijk vond voor een goeie klant)

Of overdrijf ik nu?

Kleine kanttekening: ik vroeg vorig jaar voor herziening hypothecaire lening, en kon ook al niet zijn. Tot ze een voorstel van andere bank zouden krijgen waarschijnlijk…

Wacht, ik ging er verkeerdelijk van uit dat we in de freelancer thread zaten. Voor een vennootschap is 1,29 best OK, en zijn die dossier kosten veel voorkomend?
Of ben ik ook int zak gezet? :laugh:

Eenmanszaak. Het gaat over een investeringskrediet dat we volgend jaar dan overnemen met een vennootschap.

Die 1,27 voelt wel cva aan. Niet speciaal mja… die 0,6 is enkel haalbaar particulier zei de bankier.

Maar die beheerskosten lijken me vreemd.
Nog steeds niet ondertekend.

Het zou ons dus +-200euro aan beheerkosten en reserveringsprovisie kosten. Gewoon omdat we nu onze lening zouden afsluiten ipv in mei.

Partner en ik zijn heel voorzichtig aan het oriënteren om samen iets te kopen.
We wonen nu samen in mijn appartement waar ik volledig eigenaar is.
Hoe zit dat qua verminderde registratierechten en de enige en eigen woning als ik niet verkoop? Hij heeft geen eigendom, ik dus wel.

Ik vind online niet meteen iets terug - behalve een afspraak maken bij de notaris maar zo concreet is het nog niet.

Partner en ik zijn heel voorzichtig aan het oriënteren om samen iets te kopen.
We wonen nu samen in mijn appartement waar ik volledig eigenaar is.
Hoe zit dat qua verminderde registratierechten en de enige en eigen woning als ik niet verkoop? Hij heeft geen eigendom, ik dus wel.

Ik vind online niet meteen iets terug - behalve een afspraak maken bij de notaris maar zo concreet is het nog niet.
Voor je partner is het verlaagd tarief van 3% dan mogelijk op het deel dat hij aankoopt (doorgaans de helft), maar voor jou niet en zou het 12% zijn op jouw deel (doorgaans de andere helft)

In April 2021 het spaargeld van de kinderen bij ING belegd. De helft obligaties, de andere helft in fondsen. Deze uiteraard met het minste risico. Elke maand wordt daar een vast bedrag aan toegevoegd. Ik zie dergelijke belegging op een termijn van 20 jaar (of meer).

Januari en februari waren absoluut geen goede maanden. Op de effectenrekening staan we op verlies momenteel.
Ik lig er niet wakker van, ik zoom uit en ga geen conclusies trekken na 10 maanden. Zeker ook omdat het niet altijd een gunstige periode geweest is.

Maar hoe leg je dat in godsnaam uit aan uw vrouw, die in paniek slaat en den boel zou willen stopzetten want 'hadden we het op de rekening laten staan, waren we dat geld niet kwijt'.

Hoe leg ik dat in heel simpele woorden uit? :laugh:

Grafiek van een beurscorrectie met een schaal van 1 of 3 maanden naast 1 leggen met een schaal van 20 jaar en haar vragen om op die laatste de correctie aan te duiden?
Aha! Sounds like a plan. Thank you kind sir.

Ze heeft geen idee hoe dicht ze bij 'opsluiting in het tuinhuis' gekomen is.

Edit: it worked!

Laatst bewerkt:
Hebben een offerte getekend voor het plaatsen van de vloer en voorschot betaald zoals afgesproken. Na het betalen van voorschot vond het werfbezoek plaats. Hier werd gecontroleerd of de ondervloer en dergelijke goed genoeg waren voor de plaatsing van de vloer. Dat blijkt niet het geval waardoor we nu een hernieuwde offerte hebben ontvangen. Deze is 50pct duurder dan de eerste (logisch gezien de uit te voeren werken - 18k VS 12k) waardoor we niet langer geneigd zijn de vloer te plaatsen. We hadden ons namelijk niet verwacht aan een meerprijs van 50pct. Materialen e.d. zijn nog niet besteld, dat gebeurt steeds na het werfbezoek volgens de verkoper.

Ik neem aan dat we nu gewoon via aangetekend schrijven de offerte kunnen opzeggen en ons voorschot kunnen recupereren. Wat kan er dan best in het schrijven staan?

@JPV eventueel?

zonder te weten wat in de offerte staat is het hier moeilijk op te antwoorden, lijkt me.

Er zou bvb kunnen instaan dat die werken sowieso moeten doorgaan nu, want dat je hun werken aan de ondervloer niet aanvaardt, wil niet noodzakelijk zeggen dat die werken waarvoor je getekend hebt niet kunnen doorgaan (je kan ook zélf die ondervloer laten vervangen door een andere firma)

Is ook te zien wat er aan vooraf gegaan is.
Als er een verkoper is langs geweest en heeft de huidige situatie bekeken of als ze een offerte opmaken zonder dat te doen dan is dat hun keuze en moeten ze achteraf niet afkomen met wat niet goed is. Tenzij dat het wel overeengekomen is en dat het een 'voorlopige' offerte was ifv het werfbezoek etc. Is dus inderdaad te zien welke communicatie of welke afspraken er gemaakt zijn. Of wat er in de kleine lettertjes staat.
Maar ik zou nooit een offerte tekenen en/of voorschot betalen zonder dat iets 100% op punt staat of aan een firma die nog nooit de situatie gezien heeft ofzo.

Vraagje ivm hospitalisatieverzekering: Wij verblijven momenteel in het buitenland en hebben een wereldwijde verzekering (tot september 2021, wanneer we terugkomen). Wij zouden graag een hospitalisatieverzekering afsluiten vanaf 1 oktober, mede doordat wij kinderen proberen te krijgen in de nabije toekomst.

Ik las dat reeds zwanger zijn op het moment van afsluiten een beperking is op de terugbetaalbaarheid van medische kosten, maar wat als we vandaag een contract afsluiten dat ingaat in oktober en mijn partner in tussentijd zwanger wordt? Op de site van bv DKV vind ik hier geen antwoord op.

Vraagje ivm hospitalisatieverzekering: Wij verblijven momenteel in het buitenland en hebben een wereldwijde verzekering (tot september 2021, wanneer we terugkomen). Wij zouden graag een hospitalisatieverzekering afsluiten vanaf 1 oktober, mede doordat wij kinderen proberen te krijgen in de nabije toekomst.

Ik las dat reeds zwanger zijn op het moment van afsluiten een beperking is op de terugbetaalbaarheid van medische kosten, maar wat als we vandaag een contract afsluiten dat ingaat in oktober en mijn partner in tussentijd zwanger wordt? Op de site van bv DKV vind ik hier geen antwoord op.

Ofwel nog efkes anticonceptie gebruiken tot in de herfst? Extra stress rond de verzekering, een verhuis, terug aanpassen aan België,... Dat zou ik toch serieus kunnen missen hebben tijdens mijn zwangerschap. 😉

Ofwel nog efkes anticonceptie gebruiken tot in de herfst? Extra stress rond de verzekering, een verhuis, terug aanpassen aan België,... Dat zou ik toch serieus kunnen missen hebben tijdens mijn zwangerschap. 😉
De stress zal hoe dan ook wel meevallen hoor. Job hebben we beiden, appartement ook en quasi de hele inboedel staat centraal en kan op 1 of 2 dagen geregeld worden. Daarbij als ware gentleman doe ik dat toch alleen!

Die wachtperiode las ik ook, dan lijkt het voordeliger om ze nu al af te sluiten en vanaf vandaag premies te betalen, 9 maanden wachtperiode is op zich geen probleem dan.

Terug
Bovenaan