Knockouts: Zestiende Finales

Maar wie van de 3 haal je er uit bij Frankrijk? :)

Voor de rest volledig akkoord uiteraard. Nogal onnozel om Yamal op dit moment in vraag te gaan stellen. En dat hij niet 1 van de 3 potentiële gouden ballen uit de ploeg bij Frankrijk zou spelen niet echt een argument.
Er zijn er 4 bij Frankrijk, en dan haal je Barcola/Doué er af.

Er zijn er 4 bij Frankrijk, en dan haal je Barcola/Doué er af.
Lijkt me geweldig op FIFA, maar in praktijk moet ik het nog maar zien of dat gaat draaien. Barcola/Doué en eigenlijk ook Dembélé ook spelen toch voornamelijk in dienst van de combo Mbappe/Olisé op dit moment. Met Yamal erbij wordt de huidige balans die ze gevonden hebben toch verstoord, want in de eerste wedstrijd draaide die aanval totaal niet, tot Deschamps Olise centraal ging zetten. Plus het feit dat Yamal toch wel minder pressing uitvoert dan Barcelona/Doué/Dembélé.

Je kunt toch niet ontkennen dat Portugal beter is zonder Ronaldo, hele grote speler geweest maar nu weegt hij toch meer op de ploeg dan dat hij opbrengt.

Kroatië toch de betere ploeg in de 2de helft.
Tuurlijk wel, want dat is gewoon niet correct.

Win percentage of Portugal's last 100 games with & without Ronaldo. The team as a whole scores more goals without him (2.8 vs 2.2 per game) but wins more with him (62% vs 57%). Since the 2022 World Cup, Portugal have won 70% of the games with him & 66% without him.

Ik vind het ook gek om dat na gisteren te stellen, want Ronaldo speelde zeker geen slechte wedstrijd. Portugal heeft zelf voldoende kansen gecreëerd, Ronaldo heeft één keer een geweldige bal fantastisch afgewerkt, maar had de pech dat die net een schouder offside stond. Voor zulke dingen staat ie er gewoon. Heeft ook een paar keer de bal uitstekend bijgehouden en dan afgegeven aan de opkomende spelers.

Ik ben wel akkoord dat je Ronaldo moet durven wisselen, zoals gisteren. Al kon Martinez ook wel niet anders was zijn balans was volledig verstoord na zijn impulsieve 4-dubbele wissel. Maar ik zou altijd met hem blijven starten. Gonçalo Ramos is ook beter als supersub dan als starter.

Ook niet vergeten dat Ronaldo altijd wel een mannetje extra meekrijgt in de dekking, waardoor er ruimte is voor anderen. Zie bv. die megakans van Bruno Fernandes in de openingsminuten.

Ik ken te weinig van voetbal om er verder uitspraken over te doen, maar qua statistiek is dat misschien interessant, maar kun je toch gewoon totaal geen conclusies uit trekken voor nu?

Die 70%/66% die je in het vet zet. die 66% gaat over 6 matches van 2023 tot nu. Waarvan er 4 in 2024. Wat zegt dat over nu? En zeker met zo'n beperkt aantal gegevens.

Ik vind Ronaldo nog wel een degelijk WK spelen, beter dan vorig WK alleszins. Ik denk dat hij toen 1x scoorde en dat was op een penalty dan nog wel. Zo slecht als sommigen beweren is het nu toch niet.

Ik ken te weinig van voetbal om er verder uitspraken over te doen, maar qua statistiek is dat misschien interessant, maar kun je toch gewoon totaal geen conclusies uit trekken voor nu?

Die 70%/66% die je in het vet zet. die 66% gaat over 6 matches van 2023 tot nu. Waarvan er 4 in 2024. Wat zegt dat over nu? En zeker met zo'n beperkt aantal gegevens.
Exact, dus de hele stelling dat Portugal beter zou zijn Ronaldo valt niet te bewijzen en dus is volledig uit te lucht gegrepen.

Exact, dus de hele stelling dat Portugal beter zou zijn Ronaldo valt niet te bewijzen en dus is volledig uit te lucht gegrepen.
Dat het niet te bewijzen valt, dat klopt. Maar dat wilt toch niet zeggen dat er niet over gediscussieerd kan worden? Of dat wilt toch niet zeggen dat het uit de lucht gegrepen is?

Ik heb zelf de indruk dat er bij Portugal te vaak Ronaldo gezocht wordt. Zelfs al staat hij helemaal omringd en iemand anders vrij. Dat is een indruk die ik heb. Verder heb ik weinig oog voor voetbal, dat geef ik gerust toe. Maar dat ik een bepaalde indruk heb, maakt het toch niet "uit de lucht gegrepen" dat een alternatief mogelijk beter is?

Toch zuur voor Kroatië, zo'n ontlading in het slot en dan toch afgekeurd.
Ze hebben zich in ieder geval kranig verweerd tegen Portugal.

Ik moest meteen denken wat als die kopbalgoal van Tielemans na een minuut tóch afgekeurd had geweest...

Dat het niet te bewijzen valt, dat klopt. Maar dat wilt toch niet zeggen dat er niet over gediscussieerd kan worden? Of dat wilt toch niet zeggen dat het uit de lucht gegrepen is?

Ik heb zelf de indruk dat er bij Portugal te vaak Ronaldo gezocht wordt. Zelfs al staat hij helemaal omringd en iemand anders vrij. Dat is een indruk die ik heb. Verder heb ik weinig oog voor voetbal, dat geef ik gerust toe. Maar dat ik een bepaalde indruk heb, maakt het toch niet "uit de lucht gegrepen" dat een alternatief mogelijk beter is?
Er mag zeker over gediscussieerd worden en dat is al gebeurd tijdens/na de eerste wedstrijd tegen Congo, ook langs mijn kant toen.

Ik heb alleen moeite met de opmerking: "Je kan toch niet ontkennen dat Portugal beter is zonder hem dan met", want dat valt gewoon niet te staven en is bijkomend allesbehalve een feit, dus dat moet dan ook niet op die manier neergepend worden.

Er mag zeker over gediscussieerd worden en dat is al gebeurd tijdens/na de eerste wedstrijd tegen Congo, ook langs mijn kant toen.

Ik heb alleen moeite met de opmerking: "Je kan toch niet ontkennen dat Portugal beter is zonder hem dan met", want dat valt gewoon niet te staven en is bijkomend allesbehalve een feit, dus dat moet dan ook niet op die manier neergepend worden.
Het feit is gwn zoals hier al aangehaald dat hij veel te veel de bal opeist en hij heeft de laatste tijd ook al wat dikke kansen gemist, het is gewoon niet meer de Ronaldo van vroeger en dat is gwn ok met zijn leeftijd blijft een icoon.

Maar starten met hem zou ik niet doen en de jonge spelers de kansen geven maar ja Martinez gaat dit nooit doen.

Spanje-Portugal en Brazilië-Noorwegen de krakers van de volgende ronde.

En zowaar allebei op een normaal uur!

Die laatste goal van de Kroaten is afgekeurd omdat de VAR aan de hand van de sensor in de bal kon zien dat de Kroaat die bal nog lichtjes raakt. Da's dus heel gelijkaardig aan de afgekeurde goal van Lukaku tegen Slovakije op het EK (waar Openda de bal héél lichtjes met de hand beroerd had).
Juist is juist, maar net zoals toen voor ons zal dit toch héél zuur aanvoelen voor de Kroaten. In beide fases maakt het licht contact uiteindelijk geen enkel verschil. Ook zonder het contact zou de goal gevallen zijn.

Als wij doorgaan tegen de USA hoop ik toch ook dat de Portugezen boven zichzelf uitstijgen tegen "het grote" Spanje en dat wij dan tegen Portugal moeten. Maken daar toch meer kans tegen dan tegen Spanje.

Hoewel ik wel vond dat in de eerste helft Oostenrijk een paar keer gevaarlijk had kunnen zijn na balverlies van de Spanjaarden, ware het niet dat Oostenrijk echt compleet onmondig was op de counter en ze telkens maar weer de verkeerde beslissing namen. Maar voor onze snelle aanvallers liggen daar mss wel een paar kansjes om af te maken.

De Cuyper tegen Yamal wil ik dan wel weer zien, lijkt me de ideale match up voor De Cuyper om boven zichzelf uit te stijgen en een geweldige indruk te maken naar de rest van de wereld.

Maar goed, eerst de USA uiteraard. Makkelijker dan Senegal, maar ook geen hapklare brok natuurlijk.

Iemand trouwens de save van Diogo Costa gezien op dat afstandsschot van Kovacic? Leek in eerste instantie los op de paal te gaan, maar hij beroerd hem nog heel nipt, anders was dat 100% goal geweest.

Save van het toernooi vooralsnog voor mij.

Als wij doorgaan tegen de USA hoop ik toch ook dat de Portugezen boven zichzelf uitstijgen tegen "het grote" Spanje en dat wij dan tegen Portugal moeten. Maken daar toch meer kans tegen dan tegen Spanje.

Hoewel ik wel vond dat in de eerste helft Oostenrijk een paar keer gevaarlijk had kunnen zijn na balverlies van de Spanjaarden, ware het niet dat Oostenrijk echt compleet onmondig was op de counter en ze telkens maar weer de verkeerde beslissing namen. Maar voor onze snelle aanvallers liggen daar mss wel een paar kansjes om af te maken.

De Cuyper tegen Yamal wil ik dan wel weer zien, lijkt me de ideale match up voor De Cuyper om boven zichzelf uit te stijgen en een geweldige indruk te maken naar de rest van de wereld.

Maar goed, eerst de USA uiteraard. Makkelijker dan Senegal, maar ook geen hapklare brok natuurlijk.
Iets in mij zegt dat Rudi dan voor Castagne gaat kiezen op links...

Laten we hopen van niet, natuurlijk.

Ik zie Fernandez-Pardo wel starten tegen de US. Die spelen achteraan met Ream, 38 jaar. Na 60 minuten doldraaien kan je dan Lukaku brengen.

Portugal was toch nipt iets beter overall, al kwam Kroatië bij vlagen ook sterk opzetten.

Vooral de 2e helft erg leuk om volgen, met opnieuw een erg dramatisch slot. Terechte penalty voor Portugal (te duidelijke omarming en de speler kon net niet bij de bal waardoor het meer opvalt - mag vaker worden gefloten zoiets). Heel mooie goal CR7 helaas heel nipt offside. En voor Kroatië jammer bij de gelijkmaker in het slot, maar leek me terecht buitenspel, uiteraard ervan uitgaande dat de Kroaat de bal raakte wat volgens de sensor het geval was (wat zat die commentator daar de hele tijd te bazelen zeg?).

Zonder twijfel zou Portugal in een eventuele kwartfinale makkelijker zijn dan Spanje, maar ik schat die kans toch eerder klein, zeker na de zeer simpele zege van Spanje tegen Oostenrijk. Gewoon een sterker team.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan