The Mystery Lights waren geweldig op het Cactus Festival! Ze hebben zo goed als al mijn favoriete nummers van de laatste plaat gespeeld. Live en studio is er weinig verschil; wat toch wel veel zegt over de muzikale en vocale kwaliteiten van een band.
We stonden ook op een hele goede plek, want het was nog vroeg. (Toch wel handig, fan zijn van onbekende muziek.) Een klein podium ook weer zonder dranghekkens, ideaal.
Heel blij dat ik een (toch wel duur) ticket had gekocht voor een festival dat mij normaal gezien niets zegt, puur om een band te zien die maar zelden in Europa, laat staan België optreedt. Ik had ze vorig jaar al eens gemist en toen ik zag dat ze dit jaar zouden terugkomen wilde ik dit keer toch mijn kans grijpen.
Daarna kwamen King Hannah en Nubiyan Twist, beide compleet onbekende namen voor mij, al vermoed ik dat die laatste wel wat fans zou kunnen hebben op dit forum.
Die eerste heb ik enkel gehoord. Muzikaal niet slecht, maar de vocals waren niet mijn ding. Nubiyan Twist waren leuk voor een keer, maar niet iets dat ik meteen uit mezelf zou opzetten.
Daan trok zoals verwacht erg veel publiek. Eerst werden wat nummers gespeeld die ik niet kende, maar uiteindelijk kwamen de hits The Player (yes!), Swedish Designer Drugs en Housewife. (The Icon en Access ook, maar die hebben ze destijds veel te grijs gedraaid, dus deden mij niet echt iets.) Bij Housewife zat de sfeer er dan ook volledig in - en ik was weer blij met mijn gehoorbescherming. De drumster deed trouwens uitstekende backing vocals.
Het is niet meer gelukt voor dEUS, waar ik op voorhand al voor had gevreesd. 23:35 op een zondagavond met een partner die geen verlof kon krijgen de dag erop + de verwachte vermoeidheid... Niet ideaal, dus we zijn maar op tijd huiswaarts gekeerd. Misschien ooit nog eens.
(Maar waarom zetten ze die headliner toch altijd zo overdreven laat? Groot deel van het publiek is geen 21 meer.
)
Over het festival: Ik wist niet wat ik qua sfeer en publiek moest verwachten, maar ik ben zeker niet teleurgesteld; integendeel zelfs. Ik denk dat qua muziek het over het algemeen een alternative (in de brede zin van het woord) en Belpop-festival is. Aardig publiek, zelfs een sorry van iemand toen hij doorhad dat hij met iemand anders voor mij was komen staan. Leuke locatie ook, al waren er gelijk enkel vrouwentoiletten aan de kant van de eetkraampjes? (Dat was dus helemaal aan de andere kant, je moest 2 bruggen over.)
Maar buiten dat is het over het algemeen zeker een aanrader.
Toch enkele psychedelic (en zelfs Graspoppers (T-shirt

)) gespot voor The Mystery Lights, wat natuurlijk altijd leuk is als je naar een vrij onbekende band op een minder onbekend festival gaat kijken. Er gingen vooraan zelfs mensen compleet uit de bol die misschien bijna dubbel zo oud waren als mezelf.
Het was ook leuk geweest om bij de mannen zelf wat merchandising te kopen, maar daarvoor zal het Cactus Festival niet underground genoeg zijn vrees ik, maar ik heb toch een T-shirt gekocht!
's Avonds werd het ook te druk naar onze doen, zeker omdat het festival niet supergroot is.
De kans is zeker niet onbestaande dat ik hier nog eens naar terug ga, maar dan zal het - opnieuw - voor een bepaalde artiest moeten zijn (en liefst niet 's avonds laat

).