Loodgieterij-topic

Als die put toch leeg is, waarom dan niet ineens alles volgens de regels van de kunst aansluiten... Problemen komen meestal toch terug.

Ik heb hier een verstopping gehad, maar heb toen (zelf) uit de buis een dopje van shampoofles omgeven met haar eruit getrokken van de vorige bewoonster. Nu er wel een sifon in de douche zit met haarnetje etc verwacht ik dat die problemen nietmeer terugkomen :).
Dat begon overigens ook met wat borrelen beneden als we het bad lieten leeglopen.
Omdat het zou kunnen dat het probleem wel permanent wegblijft nu en omdat het sowieso ook andere kerel is die dat zou komen doen. Dus ja, dan wacht ik wel af nu.

Volgens mij maar ik ben geen loodgieter zit daar een elektrische weerstand...
Misschien dat die lekt..., je kan de plaat er is afhalen om zeker te zijn maar erna zou ik een loodgieter inschakelen.

btw, is er sprake van veel kalk in het water?

Toestel lijkt mij wel nog niet zoooo oud...

Laatst bewerkt:
Deze boiler lekt onderaan. Links van waar de stroomkabel aangesloten is. Iemand een idee?

Volgens mij maar ik ben geen loodgieter zit daar een elektrische weerstand...
Misschien dat die lekt..., je kan de plaat er is afhalen om zeker te zijn maar erna zou ik een loodgieter inschakelen.

btw, is er sprake van veel kalk in het water?

Toestel lijkt mij wel nog niet zoooo oud...
Is idd de elektrische weerstand. op foto zie ik dat boiler van 2020 is, nog geen 5 jaar oud.
Vermoedelijk lekt die idd langs de dichting waar de elektrische weerstand zit. best eens water dichtzetten, leeglaten en elektrisch afkoppelen. dan eens kijken om dat plaatje los te doen om dan de schade te bekijken.
edit: ter verduideling, dat zwart plaatje losdoen zal niet ervoor zorgen dat het boilervat leegloopt. maar dieper wel.

Ik heb een nieuwbouw van 5j oud met plat dak.
Ik lees dat er op de afvoer van waterleidingen en wc leiding best een ontluchter zit, zodat je het niet vacuum trekt.
Een soort standleiding die tot aan je dak komt. Op mijn plat dak heb ik echter maar 3 uitgangen: rookgasafvoer, ventilatie, en dampkap. Waar zit die ontluchter dan typisch?

edit: heb even goed gekeken, in de plannen is er ook geen sprake van. 1 van de documenten verwijst naar dit, maar dat is zeker niet geplaatst

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk toch een ontstopper laten komen.

Twee issues:
1) Er was een verstopping. Hierdoor is heel die put buiten (geen septische put) waar die buis loopt vol komen te zitten. Hij heeft heel die put leeggetrokken.
2) Riolering lijkt niet fantastisch goed aangelegd te zijn. Hij denkt dat het probleem nu wel van de baan zou moeten zijn. Als het terug komt, dan gaat hij de buis opnieuw deftiger verbinden en wat moderne technieken gebruiken in die put.

In elk geval, respect voor die mannen! Ik ga nooit meer zeggen dat ik een kakjob heb.
Is die put aangesloten op de riolering van de straat? Anders vrees ik dat je met een bezinkput zit en heb je vroeg of laat terug prijs.

Riolering die niet deftig afloopt, te dunne diameter of bochten van 90 graden is ook vroeg of laat ook miserie. Wat bedoel je met moderne technieken? Sanibroyeur?

Kakjob maar toch heel goed betaald om eens met een rioolrat een verstopping weg te blazen. De geur moet je er idd wel bijnemen.

Ik heb een nieuwbouw van 5j oud met plat dak.
Ik lees dat er op de afvoer van waterleidingen en wc leiding best een ontluchter zit, zodat je het niet vacuum trekt.
Een soort standleiding die tot aan je dak komt. Op mijn plat dak heb ik echter maar 3 uitgangen: rookgasafvoer, ventilatie, en dampkap. Waar zit die ontluchter dan typisch?

edit: heb even goed gekeken, in de plannen is er ook geen sprake van. 1 van de documenten verwijst naar dit, maar dat is zeker niet geplaatst
Zit die niet ergens binnen achter een valse wand? Ergens op de boven/zolderverdieping?

Is die put aangesloten op de riolering van de straat? Anders vrees ik dat je met een bezinkput zit en heb je vroeg of laat terug prijs.

Riolering die niet deftig afloopt, te dunne diameter of bochten van 90 graden is ook vroeg of laat ook miserie. Wat bedoel je met moderne technieken? Sanibroyeur?

Kakjob maar toch heel goed betaald om eens met een rioolrat een verstopping weg te blazen. De geur moet je er idd wel bijnemen.
Is inderdaad aangesloten op de straat. Ik ben totaal niet technisch onderlegd, maar op't factuur staat dit: "wc verstopt en opgelost met hogedruk vanuit controleput. Als dit terug verstopt geraakt best openleggen en buis opnieuw aansluiten met nieuw controleputje".

Dit is alle technische info die ik heb. De "moderne technieken" zei de kerel tegen mij, maar geen idee wat hij exact bedoelde.

Lap, ineens toilet en douche die extreem traag doorlopen.
Wel raar dat er plots iets verstopt is (zou niet weten wat). Misschien dat ze bij de bovenburen (appartement) iets hebben proberen doorspoelen?
Het was in ieder geval niet gradueel...

In eerste instantie ontstopper proberen zeker?

ontstopper is meestal heel agressief voor uw leidingen. Zeker proberen mijden.
Ik zou heet water nemen (niet kokend). Gewoon een emmer maximaal warm uit de kraan en daar een handvol soda in oplossen. Eens opgelost door de desbetreffende afvoer knallen. Een tijdje laten weken (half uurtje ofzo). Daarna enkele emmers heet water erdoor.

Indien dat niet voldoende is, zou ik proberen met een rioolrat. Of gewoon de ontstoppingsdienst op algemene kosten van de syndicus.

Ik ben absoluut geen fan van destop en allerhande ontstopproducten. Soda kristallen opgelost in warm water ontvet en ontstopt al heel goed.

Laatst bewerkt:
ontstopper is meestal heel agressief voor uw leidingen. Zeker proberen mijden.
Ik zou heet water nemen (niet kokend). Gewoon een emmer maximaal warm uit de kraan en daar een handvol soda in oplossen. Eens opgelost door de desbetreffende afvoer knallen. Een tijdje laten weken (half uurtje ofzo). Daarna enkele emmers heet water erdoor.

Indien dat niet voldoende is, zou ik proberen met een rioolrat. Of gewoon de ontstoppingsdienst op algemene kosten van de syndicus.

Ik ben absoluut geen fan van destop en allerhande ontstopproducten. Soda kristallen opgelost in warm water ontvet en ontstopt al heel goed.

Ik moet u toch nog ff bedanken voor deze post. Heb de indruk dat uw tip gewerkt heeft (soda + emmer heet water, en dan een uurtje later nog een emmer heet water of 2-3 erdoor). Merci!

Onze chauffageketel heeft te weinig druk (minder dan 1 bar) waardoor hij regelmatig in storing gaat. Kan iemand me helpen begrijpen hoe we hier water kunnen bijvullen?
Hier een foto van de leidingen, de ketel staat aan de rechter kant. Ik dacht dat de flexibele leiding (rode kader) die zou zijn om water bij te voegen, aangezien er 2 kraantjes op staan en deze beide dicht zijn. Had eentje open gedraaid, zodra ik de 2de een beetje open komt het water gewoon daar uit (gele cirkel).

20250212_093535.jpg

Foto is nogal onduidelijk. Maar ik denk dat daar een terugslagklep zit. Kan altijd zijn dat die vast zit (open blijft staan).
Ik zou toch proberen bij te vullen. (Tot de gewenste druk 1.3-1.5 bar?)
Eventueel met een emmer er onder. (normaal steken ze daar een afvoer onder)

En u ook eens afvragen van waar uw drukverlies komt. (Jaarlijks eens ontluchten is normaal)

Foto is nogal onduidelijk. Maar ik denk dat daar een terugslagklep zit. Kan altijd zijn dat die vast zit (open blijft staan).
Ik zou toch proberen bij te vullen. (Tot de gewenste druk 1.3-1.5 bar?)
Eventueel met een emmer er onder. (normaal steken ze daar een afvoer onder)

En u ook eens afvragen van waar uw drukverlies komt. (Jaarlijks eens ontluchten is normaal)
Heb er een emmer onder gezet en het is inderdaad gelukt zo! Merci 😊

Onze regendouchekop hangt vol met kalk. Om deze deftig te kunnen losdraaien, heb ik al 2x het gereedschap van de buurman moeten gebruiken. Volgens mij gebruik ik dan een pijptang van hem. Zelf heb ik 2 soorten tangen in mijn bezit, helaas krijg ik hiermee de klus niet geklaard: Volgens mij is die onderste een waterpomptang, waarmee het wel degelijk mogelijk zou moeten zijn om leidingen los te draaien? In mijn geval beschadig ik alleen maar de leidingen ermee. Volgens YT, moet je hiervoor een stuk textiel, of iets dergelijks over de leiding houden, maar hierdoor heb ik nog minder grip.
Als ze niet ingezet kunnen worden om leidingen los te draaien, waarvoor kan ik deze dan wel gebruiken? Ik heb een hele hoop overtollig gereedschap gehad van mijn pa, waar ik niet allemaal van weet waarvoor ze ingezet moeten worden.

Eerste is een zogenaamde Visé grip .
Is eerder bedoelt om iets te klemmen en zo vast te houden maar je kan ze ook over kleine diameters van buizen klemmen om beter grip te krijgen en dan los te draaien of vast

De tweede lijkt op een waterpomp tang maar dan met rechte bekken .
Totaal nutteloos om ronde leidingen mee los of vast te maken omdat deze onvoldoende grip heeft .
Gebruik hem voor bouten of moeren .

Wat bedoel je juist met leidingen los draaien ?
Draai je dan effectief buizen uit elkaar of maak je de koppelingen los waarmee ze aan elkaar bevestigd zitten ?
Want in het tweede geval ben je dan beter af met een gewone set steeksleutels . ;)

Als je echt grip en kracht wilt zetten op buizen dan is iets als dit beter ( de goede ouderwetse bacon sleutel . ;) ) :
https://www.manutan.be/nl/mab/nl-st...MI7YD2jv2_iwMViZJoCR0PHhiuEAQYAiABEgK6afD_BwE

Een waterpomptang met die uitsparing in de bek will do the job. Ik doe de douchekop daarmee om te ontkalken (wat een heel stuk minder is sinds we ne ontkalker hebben).
Gewoon een vod er rond en losdraaien.

Ik vermoed dat ik enkel 'de koppeling losmaak' waarmee douchekop & leiding in elkaar zitten gedraaid. Dus mijn 2e afbeelding is een waterpomptang die ik niet kan gebruiken voor ronde leidingen. Waarvoor dan wel? Zijn leidingen niet altijd rond?
Het losdraaien lukt ook niet met een set steeksleutels. Op een of andere manier zijn deze net te groot, of juist te klein.

@Evil_Bunny, hopelijk lukt het met de tang die jij hier adviseert. Ben ik niet beter af met zoiets? https://www.gamma.be/nl/assortiment/gamma-pijpentang-0-1-25-mm/p/B400600
@Skoebidoe, jouw voorstel laat ik voorlopig even links liggen. €350 voor een douchekop los te koppelen lijkt mij wat overkill.

Terug
Bovenaan