Loodgieterij-topic

Met zo'n waterpomptang (hier noemen we dat een mussenbek) kan je het meeste doen imho. Ik zou er gewoon zo een in huis halen.
In principe zou je je douchekop met de hand moeten kunnen los draaien, tenzij die zcht vol kalk zit.

Hebt ge gene foto van dat koppelstuk dat je los wilt krijgen. Normaal is dat rond met 2 vlakke uitsparingen in. Dat lukt perfect met een waterpomptang.

Wij merken nu en dan rioollucht op. Nu zitten de beluchters wel niet door het dak ...
De ene zit ook vrij dicht bij de afvoer van toilet zelf. Afvoer toilet zit op een Y stuk, en op de kop van het Y-stuk losse deel, zit meteen al de beluchter.
Kan dit door de plaatsing zijn? Kapotte beluchter? Of is dat normaal dat je altijd wat geur hebt als de leiding vaak na elkaar gebruikt wordt?

Hoe oud is die beluchter? Die kunnen wel minder goed afsluiten op termijn en geur doorlaten. Als uw afvoeren goed gedaan zou je geen geur mogen hebben normaal.

Hoh nog niet zo oud, 5 jaar oid.
Nuja, vind het vreemd dat die beluchter van toiletafvoer, zo kort daar bovenop zit.
Probleem is dan nog eens dat deze niet toegankelijk is en er breekwerk nodig is om erbij te kunnen :(

Hoe dan ook moet uw ontluchter hoger zitten dan toilet zelf (standbuis/leiding) .Toiletten op Y-stukken wordt ook normaal niet gedaan.
Verstopping kan, maar ik denk eerder ergens ne geurafsluiter (sifon) die zijn werk niet doet of gwn ontbreekt waar er ene moet zitten of die droog staat...
Kan vanalles zijn eerlijk gezegd.

Heb zelfs al geweten dat mensen een gaatje boren in ne afvoer voor ne afvoer van hun droogkast en dan versteld staan dat ze geurhinder hebben 🙄

Ik ben trouwens gene loodgieter hè. Dus weet het ook niet allemaal 100% zeker. Veel gezien, gehoord (en geroken) met de jaren.

Edit: wat trouwens ook kan helpen tegen geur is daar al uw afvoeren heet water met soda gieten en grondig naspoelen. Maar das maar tijdelijk.

Laatst bewerkt:
Mag ik vragen wat je betaald hebt? Hier is het probleem van het toilet voorlopig van de baan, maar moest het terugkomen ga ik ook overwegen om een ontstopper te laten komen.
Het probleem is teruggekomen. Gelukkig onze Kärcher vorige week kunnen herstellen, maar kreeg de verstopping niet meer opgelost met de rioolrat door de toiletpot. Ondanks de hoge waterspiegel in de septische put dus toch maar met de rioolrat door de stront in de put gegaan en heb ik op gevoel de afvoerbuis gevonden. Er zat volgens mij, want alles was op gevoel en gehoor, aan het einde van de afvoerbuis een grote bol van wc papier en andere vuiligheid die alles blokkeerde. Ik hoorde namelijk ineens iets losschieten en een hele tijd later dreven er enkele van die klotten voorbij het mangat. Vuil werkje (ik stink na 10x handen wassen nog naar de stront) maar het is eindelijk opgelost! Vraag me alleen af of dat nog een overblijfsel is van vochtige doekjes waarvan m'n vriendin vroeger maar niet wou geloven dat ze niet verteren of het gewoon wc papier was. Want normaal zou wc papier toch geen verstopping mogen veroorzaken... Aan de andere kant hebben we al jaren geen vochtige doekjes meer.

Ben alleszins blij dat ik het zelf heb kunnen oplossen. Heb gevraagd aan m'n vriendin om maandelijks beide wc's een onderhoudsbeurt met baking soda en azijn te geven zodat we verstoppingen voorblijven.

Is het normaal dat mijn verwarming precies maar traag opwarmt?

We wonen er nog niet, maar ik had deze ochtend de verwarming van 16 naar 19 graden gezet, dat heeft 3,5u geduurd...

Wat zijn zoal dingen die ik kan controleren?

Allemaal te zien hoe die stooklijn staat van uw verwarmingsketel/warmtepomp? Vloerverwarming? Radiatoren?

In principe is traag met lage Aanvoertemperatuur, maar op constante temperatuur houden, de meest energiezuinige manier van verwarmen.

Allemaal te zien hoe die stooklijn staat van uw verwarmingsketel/warmtepomp? Vloerverwarming? Radiatoren?

In principe is traag met lage Aanvoertemperatuur, maar op constante temperatuur houden, de meest energiezuinige manier van verwarmen.
Aha dus mss hebben die mannen van de sanitair dat zo by design ingesteld.
Het is met radiators, ik heb daar overal tadoo knoppen opgezet.
Straks is kijken waar in een vaillant ketel ik de stooklijn kan vinden

Nieuwbouw? Renovatie? Hoe goed is uw huis geïsoleerd? Welk soort radiatoren? Gas kan wel hogere aanvoertemperaturen hebben en met radiatoren is dat wel wenselijk. Maar ne nieuwbouw krijg je warm met lagere temperaturen (maar dat duurt wel langer)

Nieuwbouw? Renovatie? Hoe goed is uw huis geïsoleerd? Welk soort radiatoren? Gas kan wel hogere aanvoertemperaturen hebben en met radiatoren is dat wel wenselijk. Maar ne nieuwbouw krijg je warm met lagere temperaturen (maar dat duurt wel langer)
Totaal renovatie.
Dak is 30cm geïsoleerd, muren 16cm, ramen driedubbel glas.

Daarnet is gaan kijken, volgens mij staat de aanvoer tempratuur op 60 graden, er staat 1,5 bar druk op en nog iets anders staat op 35graden.

Volgens het raadiatorplan van de sanitairmannen staan er 2 radiators (radson kos v), berekend naar 21 graden, 2215w berekend met 75/60graden water?

Ruimte is 135m³

60 zal wel uw sanitair water zijn denk ik. (En 35 uw verwarming?) Met 30 CM in het dak en 16 CM in de muur zou warm krijgen op lage temperatuur geen probleem mogen zijn.

Laatst bewerkt:
60 zal wel uw sanitair water zijn denk ik. (En 35 uw verwarming?) Met 30 CM in het dak en 16 CM in de muur zou warm krijgen op lage temperatuur geen probleem mogen zijn.
Sanitair water is blijkbaar 55 graden.
Radiator aanvoer is 60 graden.

Het "default" scherm op de cv ketel geeft momenteel 34 graden

Net even de manual gedownload, die 34 graden zou de huidige aanvoer tempratuur zijn van de radiators.

Straks eens zien als ik mijn verwarming hoger zet die 34 graden effectief naar 60 raakt

Tis wel allemaal heel moeilijk in te schatten zonder te weten hoe uw systeem exact in elkaar zit. Is alles goed ontlucht? 60 graden gevraagde Aanvoertemperatuur en actuele temperatuur van 34 graden is wel een extreem groot verschil.

Kan zijn dat hij op dat moment net niet aan het opwarmen was natuurlijk.
Als je moet starten van 16°C duur het ook allemaal net wat langer, toch als de woning al een tijdje niet verwarmd is geweest. Vocht (renovatie dus nieuwe pleisterwerken?) kan bv ook meespelen dat het allemaal wat moeizamer gaat.

Ik had graag een digital thermostaat geïnstalleerd, maar weet niet of dit op de huidige installatie kan aangesloten worden. En indien niet, wat zou er moeten veranderd worden opdat het wel kan ?

Is een appartement waar de centrale ketel in het stooklokaal staat. De radiatoren in mijn appartement kan ik wel gewoon regelen zoals ik zelf wil qua temperatuur. Maar op dit moment enkel met een draaiknop. Ik had graag zo een display gehad aan de muur waarmee ik de temperatuur instel ipv aan elke radiator elke keer te moeten gaan draaien en regelen.

Ik had graag een digital thermostaat geïnstalleerd, maar weet niet of dit op de huidige installatie kan aangesloten worden. En indien niet, wat zou er moeten veranderd worden opdat het wel kan ?

Is een appartement waar de centrale ketel in het stooklokaal staat. De radiatoren in mijn appartement kan ik wel gewoon regelen zoals ik zelf wil qua temperatuur. Maar op dit moment enkel met een draaiknop. Ik had graag zo een display gehad aan de muur waarmee ik de temperatuur instel ipv aan elke radiator elke keer te moeten gaan draaien en regelen.
Je hebt een set slimme radiatorknoppen nodig. Tado is zowat de bekendste maar je hebt er ook van Honeywell en nog wat andere merken.

Terug
Bovenaan