Hier hangt een Viessman Vitodens (exact type vind ik niet meteen terug) doorstroom gasketel van 2019. De vorige eigenaars hebben deze laten plaatsen en aangezien die nog bijna nieuw is natuurlijk leuk voor ons. Weinig klachten van, ja het is een doorstromer dus we moeten wat wachten op warm water.
Maar nu het wat warmer is dacht ik, op aanraden van de handleiding, de "zomerwerking" in te schakelen. De bedoeling daarvan is dat je het verwarmen van de radiators/kamers uitschakelt en enkel het water verwarmt, wat zuiniger zou zijn*.
Probleem is nu dat wanneer ik dit aanzet de CV pomp ook aangaat, en zover ik weet permanent werkt. Lijkt mij niet normaal, dat die af en toe circuleert zou goed zijn voor de kleppen maar permanent open toch niet, maar misschien zie ik iets over het hoofd? Op het web zie ik iemand met dezelfde vraag zonder antwoord, dus ofwel is dit een storing die nog voorkomt ofwel is dit echt de bedoeling. Iemand die weet welke het is? Is
@Brecht geen chauffagist?
* waarom zou die zomerwerking eigenlijk zuiniger zijn dan winterwerking (CV en water mogelijk) als de thermostaat geen signaal geeft tot opwarming?