Loodgieterij-topic

Wij hebben geen boven, alles is gelijkvloers en de waterleidingen lopen via de kruipkelder. Ook geen collector hier. Ik moet straks nog een kraantje vervangen, dus zal eens proberen om een kraan open te zetten die iets hoger staat en dan de laagste kraan (ik denk de aftapkraan van de buitenkraan) openzetten.

Het water komt inderdaad van de aanvoerzijde, dus van de hoofdkraan.

EDIT: net nog eens getest zoals hierboven en het blijft lekken. Heb Pidpa maar gebeld om iemand langs te sturen. Zou normaal gratis moeten zijn.
Pidpa is langsgeweest en heeft de hoofdkraan vervangen + ineens een digitale watermeter geïnstalleerd. Ben blij dat hij dat in één keer gedaan heeft, ben ik daar ook ineens vanaf. Op een half uurtje was hij terug weg.

Plots lekt er massaal water op de vloer onder mijn afwasbak. Bij controle merk ik dat de holle schroef ijn het midden gewoon 'foetsie' is. Afgebroken en weggespoeld zeker? In ieder geval die schroef is echt gewoon 'weg'. Dus ja nu is dat aan de zijkanten open / los en dan is het logisch dat het lekt via die zijkanten hé.

Ik ben echter een lek dus misschien stel ik nu een domme vraag: Is dat het enige waar mee zo'n afwasbak vasthangt aan de buizen van de afwasbak? Als ik zo'n nieuwe holle schroef koop online en dit stevig vastschroef = Is dat voldoende? Of kan dat dan nog lekken langs de zijkanten? Voor zover ik kan zien is dat nooit gelijmd of zo .. moet daar dan nog iets extra tussengespoten worden of niet?

Plots lekt er massaal water op de vloer onder mijn afwasbak. Bij controle merk ik dat de holle schroef ijn het midden gewoon 'foetsie' is. Afgebroken en weggespoeld zeker? In ieder geval die schroef is echt gewoon 'weg'. Dus ja nu is dat aan de zijkanten open / los en dan is het logisch dat het lekt via die zijkanten hé.

Ik ben echter een lek dus misschien stel ik nu een domme vraag: Is dat het enige waar mee zo'n afwasbak vasthangt aan de buizen van de afwasbak? Als ik zo'n nieuwe holle schroef koop online en dit stevig vastschroef = Is dat voldoende? Of kan dat dan nog lekken langs de zijkanten? Voor zover ik kan zien is dat nooit gelijmd of zo .. moet daar dan nog iets extra tussengespoten worden of niet?
Die schroef en de rubber aan de onderkant zorgen voor de afdichting. Dus als de rubber aan de onderkant er nog is, kan je er gewoon een nieuwe schroef voor halen. Soms doen ze langs de bovenkant (tussen de wasbak en die metalen "schijf") ook plumbers putty, maar dat is niet per se nodig.

Die schroef en de rubber aan de onderkant zorgen voor de afdichting. Dus als de rubber aan de onderkant er nog is, kan je er gewoon een nieuwe schroef voor halen. Soms doen ze langs de bovenkant (tussen de wasbak en die metalen "schijf") ook plumbers putty, maar dat is niet per se nodig.
Zo ziet het er uit langs de bovenzijde. Hetgeen ik omhoog til, is hetgeen netjes in dat zwart gat past (eigenlijk is dat zwarte plastiek met rubber aan de onderkant maar dat zie je niet op deze foto).

Wat ontbreekt is aldus de holle schroef hé, waarmee ik hetgeen ik nu omhoog til, vastgeschroefd wordt in dat zwart plastieken gat. (waarin ook een gat zit voor de schroef)

Waar lekt het nu? Ah wel rondom de ijzeren uiteinden hé van het stuk dat ik nu ophef. Want zonder holle schroef is dat dus niet waterdicht en sluitend.

Whats-App-Image-2025-04-05-at-08-00-02-fa184ca9.jpg

ook plumbers putty, maar dat is niet per se nodig.
Ik zal eerst zonder proberen dan. Lekt het alsnog dan kan ik dat als extra dichting toevoegen?
Alvast merci voor de raad :)

Laatst bewerkt:
Zo ziet het er uit langs de bovenzijde. Hetgeen ik omhoog til, is hetgeen netjes in dat zwart gat past (eigenlijk is dat zwarte plastiek met rubber aan de onderkant maar dat zie je niet op deze foto).

Wat ontbreekt is aldus de holle schroef hé, waarmee ik hetgeen ik nu omhoog til, vastgeschroefd wordt in dat zwart plastieken gat.

Waar lekt het nu? Ah wel rondom de ijzeren uiteinden hé van het stuk dat ik nu ophef. Want zonder holle schroef is dat dus niet waterdicht en sluitend.

Whats-App-Image-2025-04-05-at-08-00-02-fa184ca9.jpg
Klopt. Ik zie nu wel niet hoe het er aan de onderkant uitziet, maar normaal gezien een nieuwe schroef erin en dan zou die rubber het terug waterdicht moeten afsluiten. Wel vreemd dat die schroef opeens verdwenen is. :p

Klopt. Ik zie nu wel niet hoe het er aan de onderkant uitziet, maar normaal gezien een nieuwe schroef erin en dan zou die rubber het terug waterdicht moeten afsluiten. Wel vreemd dat die schroef opeens verdwenen is. :p
Ik vermoed dat deze erg fragiel was geworden, op breken stond en in dusdanig klein stukjes gebroken is dat die via het gat gewoon mee gegaan is met het water doorheen de leidingen richting de septische put? Want id die is echt gewoon 'weg'. Ik zie niet in hoe deze anders letterlijk kan verdwijnen?

Het heeft ook uren geduurd voor ik doorhad dat die schroef weg was. Ik begreep het eerst niet goed en wie denkt er nu aan dat die schroef kan afbreken en ook asap spoorloos kan verdwijnen (id bizar)? Tot ik de andere afwasbak even bekeek en ..

Als je zowel vanboven als vanonder een rubberen ring hebt zitten (wat ik begrijp uit je uitleg + bovenstaande foto), is die putty niet nodig.
Neen aan de bovenzijde is er geen rubber. Alleen aan de onderzijde.
Dus mss dan toch wat putty er op doen? Wat is een goed merk? Gewoon Pattex?

Enkel een rubber onderaan is normaal. Er moet niets extra tussen. Die rubber maakt uw afvoer waterdicht. Bij twijfel kan je altijd een streepje silicone er tussen doen. Maar ik zou het zo laten, eerlijk gezegd.

Neen aan de bovenzijde is er geen rubber. Alleen aan de onderzijde.
Dus mss dan toch wat putty er op doen? Wat is een goed merk? Gewoon Pattex?
Heb je ooit problemen gehad dat er water lekte toen alles goed gemonteerd was? Ik heb hier bij ons bijvoorbeeld putty gebruikt bij een kunststof lavabo die nogal poreus is aan de onderzijde. Ik zou pas putty gebruiken als je problemen merkt met die ene rubber of als je merkt dat het water toch wegloopt wanneer de stop op je afvoer zit.

Silicone zou ik persoonlijk niet gebruiken. Putty (een soort plasticine) is hier speciaal voor bedoeld en kan je makkelijk terug verwijderen als je eraan moet werken. Silicone is een vetzakkerij om er terug af te krijgen.

Heb je ooit problemen gehad dat er water lekte toen alles goed gemonteerd was? Ik heb hier bij ons bijvoorbeeld putty gebruikt bij een kunststof lavabo die nogal poreus is aan de onderzijde. Ik zou pas putty gebruiken als je problemen merkt met die ene rubber of als je merkt dat het water toch wegloopt wanneer de stop op je afvoer zit.

Silicone zou ik persoonlijk niet gebruiken. Putty (een soort plasticine) is hier speciaal voor bedoeld en kan je makkelijk terug verwijderen als je eraan moet werken. Silicone is een vetzakkerij om er terug af te krijgen.
Neen het lek was er heel plots en ineens zag ik dat er water sijpelde omdat de onderkant water doorliet.
De vijs moet toen (plots) helemaal zijn afgebroken (Ik had net veel water in de afwasbak staan)

Anyways, ik heb ze zonet besteld - als ik mijn andere afwasbak bekijk en de dikte meet dan zijn dit de juiste
2 stuks want straks breekt de andere vijs ook af en dan heb ik een reserve :tongue:

Set van 2 mandschroeven voor gootsteen

Laatst bewerkt:
Silicone is een vetzakkerij om er terug af te krijgen.
Tussen Inox van de wasbak en de stop geen enkel probleem. Zeer eenvoudig te verwijderen.
Maar ik zou persoonlijk ook gewoon liever zonder kleefmiddelen waterdicht afwerken.
Zoals ik zei; in principe is enkel die rubber genoeg.

Met die putty zelf nog nooit gewerkt.

Heeft makila al eens gekeken of er geen restanten aanwezig zijn in dat stuk waar de vijs wordt ingelezen ?
Zou het raar vinden dat zo een vijs volledig oplost …
Wat wel kan is dat de bovenzijde is afgebroken maar dan zit er nog een stuk in de schroef en dat moet er dan eerst uit voor je de nieuwe kan monteren . ;)
Linkse tap kan dan wonderen doen of zo een setje voor afgebroken bouten . ;)

Putty is denk ik mastic …is geen silicone , hard niet echt uit , wel vervorming en overschilderbaar …
Maar denk niet dat je dat nodig gaat hebben , hier zitten die prutsen ook gewoon vat met een bout en een rubber aan de onderzijde .

Putty is denk ik mastic …is geen silicone , hard niet echt uit , wel vervorming en overschilderbaar …
Maar denk niet dat je dat nodig gaat hebben , hier zitten die prutsen ook gewoon vat met een bout en een rubber aan de onderzijde .
Ik bedoelde dit bvb:

Hardt idd niet uit, blijft plastecine-achtig.

Heeft makila al eens gekeken of er geen restanten aanwezig zijn in dat stuk waar de vijs wordt ingelezen ?
Ja verdomme je hebt gelijk! Jammer genoeg steekt er nog een stukje van de schroef er blijkbaar in.
Ik heb nu de andere schroef (andere afwasbak) proberen eruit te vijzen, breekt de kop ook asap gewoon af zeker? :unsure:
Zo rot als iets zeg :S

Maar ik heb door héél voorzichtig met de schroevendraaier te draaien die schroef er nog wel volledig uitgekregen.
En ik heb daar nu ook een nieuwe schroef kunnen in vijzen.

Helaas lukt dit niet aan de andere zijde. Daar is het stukje schroef in zo'n slechte staat dat een schroevendraaier niks meer doet.
Ik krijg het stukje er niet meteen uit.

Ik ga wat zwaarder materiaal moeten gaan lenen vrees ik. Echter ik vrees dat de plastiek dan mogelijks afbreekt en dan moet ik heel het bovenstuk laten vervangen ..

Laatst bewerkt:
Ja verdomme je hebt gelijk! Jammer genoeg steekt er nog een stukje van de schroef er blijkbaar in.
Ik heb nu de andere schroef (andere afwasbak) proberen eruit te vijzen, breekt de kop ook asap gewoon af zeker? :unsure:
Zo rot als iets zeg :S

Maar ik heb door héél voorzichtig met de schroevendraaier te draaien die schroef er nog wel volledig nu uitgekregen.
En ik heb daar nu ook een nieuwe schroef kunnen in vijzen.

Helaas lukt dit niet aan de andere zijde. Daar is het stukje schroef in zo'n slechte staat dat een schroevendraaier niks meer doet.
Ik krijg het stukje er niet meteen uit.

Ik ga wat zwaarder materiaal moeten gaan lenen vrees ik. Echter ik vrees dat de plastiek dan mogelijks afbreekt en dan moet ik heel het bovenstuk laten vervangen ..
M'n broer had iets gelijkaardigs voor en we hebben de schroef toen uitgeboord. Zien dat je geen te grote boor gebruikt zodat je juist de restjes schroef meekrijgt en achteraf worst case de draad terug tappen als die wat beschadigd is. En anders kan je nog altijd een nieuw onderstuk kopen ook natuurlijk.

M'n broer had iets gelijkaardigs voor en we hebben de schroef toen uitgeboord. Zien dat je geen te grote boor gebruikt zodat je juist de restjes schroef meekrijgt en achteraf worst case de draad terug tappen als die wat beschadigd is. En anders kan je nog altijd een nieuw onderstuk kopen ook natuurlijk.
Ik heb het eerst met een schroevendraaier geprobeerd maar bij elke beweging brak er een miniscuul stukje vijs af en zat het (weer) vast. Rot rotter rotst.

Update. Het is gelukt. Met een (geleende) boor = Dat lukte mij niet (goed)
Maar ik heb het dan met ne schroevendraaier en ne hamer gedaan.
Een paar keer tegen de stukjes rotte vijs ne goeie tik geven en :cheer:

Bedankt voor de hulp allemaal. Het is nu gedicht met twee nieuwe vijzen en het lekt niet meer :tongue:

Laatst bewerkt:
Hier in 1 van onze (traditioneel witte stenen) WC potten een klein tikske van 1 mm2 in het email en net diep genoeg dat het zwart ziet. Bevindt zich net boven waar het water staat. Ik moet er waarschijnlijk geen tekeningetje bij maken waar het op lijkt. Maar het is onnozel natuurlijk om daarvoor de hele pot te vervangen.

Kan je dat op de 1 of andere manier wat camoufleren / herstellen?

Hier in 1 van onze (traditioneel witte stenen) WC potten een klein tikske van 1 mm2 in het email en net diep genoeg dat het zwart ziet. Bevindt zich net boven waar het water staat. Ik moet er waarschijnlijk geen tekeningetje bij maken waar het op lijkt. Maar het is onnozel natuurlijk om daarvoor de hele pot te vervangen.

Kan je dat op de 1 of andere manier wat camoufleren / herstellen?
Je gaat dat wel nog kunnen zien maar het gaat biet meer zwart zien.

Terug
Bovenaan