Loodgieterij-topic

Ik heb de aanvoertemperatuur ook al wat minder gezet en dat maakt een verschil. Die van de verwarming stond op 55 ofzo en nu op 48 graden. Dat maakt dan een verbruik van 1,4 kubieke meter vs 2,1-2,2.
Wat op zich dus opnieuw weer gek is want de verwarming staat niet op, het is vloerverwarming dus dat zou blijkbaar op een lagere temperatuur mogen.
Heb nu ook de watertemperatuur es verlaagd naar +/- 45 graden, kijken wat dat doet.

Ik heb de aanvoertemperatuur ook al wat minder gezet en dat maakt een verschil. Die van de verwarming stond op 55 ofzo en nu op 48 graden. Dat maakt dan een verbruik van 1,4 kubieke meter vs 2,1-2,2.
Wat op zich dus opnieuw weer gek is want de verwarming staat niet op, het is vloerverwarming dus dat zou blijkbaar op een lagere temperatuur mogen.
Heb nu ook de watertemperatuur es verlaagd naar +/- 45 graden, kijken wat dat doet.
Heb je bij zo lage warmwatertemperatuur dan geen groot risico op legionella…

Heb je bij zo lage warmwatertemperatuur dan geen groot risico op legionella…

Ah kijk, wist ik zelfs weer niet. Die zal dus terug omhoog moeten, dan....
Blijkbaar hebben sommige boilers anti legionella cycli, maar van mijne viesmann vind ik daar niets van terug.
Voor mijn leidingen maakt niet uit he.

Moeilijk zal dat niet zijn. Maar moest even weten wat ik nodig heb. Maar als dat gewoon met knelkoppelingen kan is het goed.
Hier is veel geperst vandaar
Als de koppeling bereikbaar zijn is een knelkoppeling zeker geen probleem. Socarex wordt eigenlijk altijd met een knelkoppeling gedaan. Enige geldige alternatief is een elektromof, omdat je ldpe niet mag stomplassen met een lasspiegel.

Het verbruik gaat toch voor een groot deel dus inderdaad de aanvoerleiding van de (vloer)verwarming zijn (boven zijn er gewone chauffages), den ik.
Heb de temperatuur daarstraks terug omhoog gezet met een heel stuk voor het warm water, dat was een piek van 0,1 kubieke meter voor 20 minuten en dan herviel hij weer in het piek-patroon ervoor.
Ga die dus nog wat kouder zetten omdat vloerverwarming inderdaad blijkbaar ook wat lager mag draaien.
Is het een optie omdat eigenlijk zo goed als uit te zetten aan de ketel in de zomer?

Is 55 graden zelfs niet TE hoog voor vloerverwarming? Ik dacht dat dit tussen de 30 en 40-45 graden max moest zitten. (Hier staat die tussen 25-40 graden, met een wp weliswaar)

Sanitair water staat meestal op 60 graden tegen legionella, tenzij ge een legionellacyclus wekelijks laat lopen.

Hier staat de wpboiler op 55 graden (vroeger op 50, maar de inhoud is wat te klein voor ons comfort) en de legionellabescherming staat in alle eerlijkheid af. Zolang je geen lange periodes met stilstaand water staat aan die temperatuur denk ik dat het risico heel laag is.

Staat uw vloerverwarming nu nog aan trouwens?
Hier staat die volledig uit vanaf het buiten 20 graden is. In de lente en zomer staat die zelfs in de thermostaat volledig uitgeschakeld.

Is 55 graden zelfs niet TE hoog voor vloerverwarming? Ik dacht dat dit tussen de 30 en 40-45 graden max moest zitten. (Hier staat die tussen 25-40 graden, met een wp weliswaar)

Sanitair water staat meestal op 60 graden tegen legionella, tenzij ge een legionellacyclus wekelijks laat lopen.

Hier staat de wpboiler op 55 graden (vroeger op 50, maar de inhoud is wat te klein voor ons comfort) en de legionellabescherming staat in alle eerlijkheid af. Zolang je geen lange periodes met stilstaand water staat aan die temperatuur denk ik dat het risico heel laag is.

Staat uw vloerverwarming nu nog aan trouwens?
Hier staat die volledig uit vanaf het buiten 20 graden is. In de lente en zomer staat die zelfs in de thermostaat volledig uitgeschakeld.

Ja, misschien dat dat hoger stond omdat er boven wel gewone verwarmingen zijn ofzo?
Die thermostaat moet ik mij dus nog eens uitvogelen want ik krijg die niet volledig afgezet precies, maar dat gaat aan mijn beperkte kennis en lack effort daarvan even gaan.

Ja, misschien dat dat hoger stond omdat er boven wel gewone verwarmingen zijn ofzo?
Die thermostaat moet ik mij dus nog eens uitvogelen want ik krijg die niet volledig afgezet precies, maar dat gaat aan mijn beperkte kennis en lack effort daarvan even gaan.
Geen ervaring met het merk, maar bij mij staat dat nu gewoon uit ja.

Als je het niet uit krijgt, welke temperatuur vraag je via je thermostaat? Als die laag genoeg staat zou dat toch ook vrijwel gelijk moeten zijn aan uit staan?

Geen ervaring met het merk, maar bij mij staat dat nu gewoon uit ja.

Als je het niet uit krijgt, welke temperatuur vraag je via je thermostaat? Als die laag genoeg staat zou dat toch ook vrijwel gelijk moeten zijn aan uit staan?

18 graden, maar ga straks eens wat meer moeite doen om te kijken hoe ik dat ding volledig afgezet krijg.

Verbruik is al drastisch gezakt, ervoor dus rond de 2.2 kubieke meter en nu aan 1.1 door de aanvoer te verlagen.
Thermostaat krijg ik dus niet afgezet, heb de handleiding erbij genomen maar heb alle programma's eruit gegooid en staat nu op 6 graden.

Probleem met de doorstromer van Vaillant hier. Er is warm water, enkel warmt het niet voldoende op. Eens een bepaalde temperatuur bereikt, gaat dit weer naar beneden en dan weer naar omhoog.

De druk is nog goed op de ketel en ik heb deze al eens uit en aan gezet.

Iemand een idee wat ik nog meer kan proberen of waar het probleem kan liggen?

Probleem met de doorstromer van Vaillant hier. Er is warm water, enkel warmt het niet voldoende op. Eens een bepaalde temperatuur bereikt, gaat dit weer naar beneden en dan weer naar omhoog.

De druk is nog goed op de ketel en ik heb deze al eens uit en aan gezet.

Iemand een idee wat ik nog meer kan proberen of waar het probleem kan liggen?
Heb je de aanvoertemperatuur niet toevallig verlaagd? Geen idee of het een recente ketel is, maar onze oude Vaillant doorstromer heeft 2 grote draaiknoppen (1 voor SWW en 1 voor verwarming) en dat is om de maximale aanvoertemperatuur te regelen.

Heb je de aanvoertemperatuur niet toevallig verlaagd? Geen idee of het een recente ketel is, maar onze oude Vaillant doorstromer heeft 2 grote draaiknoppen (1 voor SWW en 1 voor verwarming) en dat is om de maximale aanvoertemperatuur te regelen.
Er is niemand aan die ketel geweest, dus ik vermoed van niet.

Ik heb een bad op het oog die kan beschikken over een gecombineerde overloop/vulling:
overloop.jpg
Het lijkt me heel esthetisch, maar een passende (inbouw)kraan lijkt me moeilijk. Zeker als ik dit wil combineren met een aparte handdouche.
Zijn er forumleden die zo'n vulling hebben in hun bad? Wat voor kraan hebben jullie? Tevreden van dit principe?

In een oud, eind jaren 60, appartement dient de condensatieketel vervangen te worden. Volgens de chauffagist zou een aparte schacht moeten voorzien worden per verwarmingselement. Ik vermoed dat dit niet zo is gezien de leeftijd van het gebouw. Is dit een nieuwe regel of wordt een gemeenschappelijke schacht gedoogd? Het zou me sterk verbazen dat deze unit de enige is die na al die jaren een nieuw condensatieketel nodig heeft.

Terug
Bovenaan