Loodgieterij-topic

Heeft het zin om de voorlopige water aansluiting op de dienstkraan te vervangen naar de definitieve aansluiting op de meter als de leiding naar de collector maar een 20mm alpex is?
Vandaag aansluiting gemaakt. Druk op cv geraakt niet hoger dan daarvoor dus nee, dit had had geen zin voor de waterdruk, behalve dat ik nu de dienstkraan kan gebruiken.

Vandaag aansluiting gemaakt. Druk op cv geraakt niet hoger dan daarvoor dus nee, dit had had geen zin voor de waterdruk, behalve dat ik nu de dienstkraan kan gebruiken.
Druk gaat zich niet verhogen door het vergroten of verkleinen van de diameter. Enkel het debiet gaat hierdoor variëren.
Enige wat uw druk kan verhogen is met een pomp (drukbooster/drukverhoger) maar normaal zou uw druk minimaal 2,5bar moeten zijn. (en maximaal 4bar)

Ik heb 2 verdelers op mijn vloerverwarmingsyteem. Dus aanvoer en afvoer vanuit de pompgroep gaat telkens naar verschillende 2 verdelers.

Bij de ene verdeler is er een mooie delta T tussen aan- en afvoer (bvb 36 graden gaat in, 30/31 graden komt terug.

Bij de andere verdeler is de delta T veel kleiner. Bvb 36 graden in, 35 graden komt terug.

Is de enige manier om voor die kringen op die verdeler de flow te verlagen totdat de delta T stijgt?

Want ik zit daar nu al op veel kringen maar op 1.8 of 2.0, nog lager zetten dus?

ps, past pompsnelheid zich automatisch aan?

Het is een nieuwe installatie, alles is van Vaillant.

Ik heb 2 verdelers op mijn vloerverwarmingsyteem. Dus aanvoer en afvoer vanuit de pompgroep gaat telkens naar verschillende 2 verdelers.

Bij de ene verdeler is er een mooie delta T tussen aan- en afvoer (bvb 36 graden gaat in, 30/31 graden komt terug.

Bij de andere verdeler is de delta T veel kleiner. Bvb 36 graden in, 35 graden komt terug.

Is de enige manier om voor die kringen op die verdeler de flow te verlagen totdat de delta T stijgt?

Want ik zit daar nu al op veel kringen maar op 1.8 of 2.0, nog lager zetten dus?

ps, past pompsnelheid zich automatisch aan?

Het is een nieuwe installatie, alles is van Vaillant.
2.0 l/min is niet weinig. Je kan ze zeker minder zetten.

Of pomp automatisch aanpast weet ik niet.

Kringen knijpen om uw deltaT te verhogen of pompsnelheid verlagen. Aangezien ge uw gewenste deltaT op uw andere kringen wel haalt zou ik dus denken om te knijpen waar die te laag is.

Vaillant kan pompsnelheid automatisch aanpassen aan gewenste deltaT afhankelijk van welk model denk ik.
Ik heb in ieder geval op de thermostaat gezien dat een deltaT regeling mogelijk is. Maar hoe het werkt, weet ik niet.

Spreken we trouwens over een gasketel of een warmtepomp?
Ik dacht dat je op gas zelfs naar een deltaT van 7 moet werken.

Kringen knijpen om uw deltaT te verhogen of pompsnelheid verlagen. Aangezien ge uw gewenste deltaT op uw andere kringen wel haalt zou ik dus denken om te knijpen waar die te laag is.

Vaillant kan pompsnelheid automatisch aanpassen aan gewenste deltaT afhankelijk van welk model denk ik.
Ik heb in ieder geval op de thermostaat gezien dat een deltaT regeling mogelijk is. Maar hoe het werkt, weet ik niet.

Spreken we trouwens over een gasketel of een warmtepomp?
Ik dacht dat je op gas zelfs naar een deltaT van 7 moet werken.
Gas idd.

Heb gewoon het gevoel dat dat hier ‘ingeregeld’ is met het idee: zolang het maar warm is en zo snel mogelijk!

Ik kan er dus gewoon mee experimenteren met bvb eens de kringen te nijpen naar 1.0 bvb en dat eens 24u te laten om te zien of het te koud wordt? Of kan ik op een of andere manier schade aan de pomp toebrengen?

Op de thermostaat zie ik bvb adaptieve stooklijn gedeactiveerd. En de stooklijn staat altijd op 0.6 zie ik.

Ze hebben een buitenvoeler geplaatst, ik dacht net dat dat was om de stooklijn aan te passen op basis van het weer?

Edit: ah die buitenvoeler is om de aanvoertemp proactief te verhogen/verlagen op basis van de stooklijn dus

Laatst bewerkt:
Dacht dat stooklijn 0.6 wel gebruikelijk was voor gas.
Om goed in te regelen is het best alles open en uw pompsnelheid aan te passen naar de gewenste deltaT, dan kan je uw kringen afzonderlijk meer knijpen om overal dezelfde DeltaT te krijgen.

Ik heb op gas een stooklijn van 0,2, denk een 1a1,5l/min in de kringen.

Zal morgen eens kijken naar de delta T’s, ik heb net als Mask 2 pompgroepen.

Ik heb op gas een stooklijn van 0,2, denk een 1a1,5l/min in de kringen.

Zal morgen eens kijken naar de delta T’s, ik heb net als Mask 2 pompgroepen.
Mijn huis is wel gerenoveerd, maar zal lang niet zo goed geïsoleerd zijn als dat van u. Dus ik denk sowieso met 0.2 dat ik er nooit zou geraken :p

Mijn huis is wel gerenoveerd, maar zal lang niet zo goed geïsoleerd zijn als dat van u. Dus ik denk sowieso met 0.2 dat ik er nooit zou geraken :p

Mijn isolatie is idd wel goed, maar ik laat 's nachts (22h - 7h) de boel gewoon afkoelen omdat de CV boven staat en vooral de pompen wel wat lawaai maken. Hiervoor heb je een 'hogere' stooklijn nodig om het terug warm te krijgen. Beneden mag er verwarmd worden van 7-22h en boven van 7-17h (om doorverwarmen tijdens slapen tegen te gaan). In realiteit valt alles uit om 15 a 16h omdat dan de temperatuur bereikt is, de piek komt 2-4h later.
Het temperatuurverschil binnen (beneden) was vorige week tijden de koude nachten (-8 graden hier) 1,4 graden, deze nacht is het 0,7 graden afgekoeld.
Als je bedenkt dat de verwarming om 16h uitgevallen was, is 1,4 graden afkoeling over 15h wel cava, gisteren was dat 0,7 graden over 16h.

Als je constant verwarmt moet je stooklijn nog lager liggen omdat je enkel het warmteverlies moet opvangen. Hier gebeurd dat dus niet omwille van lawaai en pendelen van de ketel in dat geval.

Deze ochtend:
Beneden: Delta T van 7 graden, pompsnelheid 2.0l/min door alle kringen. Initieel stond de stooklijn op 1.2 en pompsnelheid op max, nu is de pompsnelheid 30% ofzo. Als ik pompsnelheid verlaag gaat de ketel pendelen als het bovencircuit niet aanstaat.

Boven is de verwarming dus (nog) niet aangegaan, temp staat nog op 20,9 en dat is nog iets teveel, gisteren was de temp 21,1 boven, dus 0,2 graden gedaald.

Druk gaat zich niet verhogen door het vergroten of verkleinen van de diameter. Enkel het debiet gaat hierdoor variëren.
Enige wat uw druk kan verhogen is met een pomp (drukbooster/drukverhoger) maar normaal zou uw druk minimaal 2,5bar moeten zijn. (en maximaal 4bar)
Geen idee wat de binnenkomende druk is maar ik krijg de cv die op zolder staat max tot 1,8 bar.

Ben je toch al een stapje dichterbij om de exacte oorzaak te vinden. Kan je dan ergens afleiden van waar het lek precies zou komen? Aan de kop zelf of eerder aan de kraan?

Is dat eigenlijk niet aan de installateur om dat op te lossen?

Ik begrijp het wel hoor. Om zeker te zijn dat het goed gedaan is.

Idem. Ik vertrouw geen enkele aannemer nog. Gewoon teveel miserie mee gehad. Ik neem zelfs speciaal verlof om te kunnen opvolgen.
Aller het water spuit uit de leiding als er een stop op zit.
Hij is begonnen met het opensnijden van de achterwand dat gelukkig nog niet volledig uitgekast is... Zucht...

Edit: Het blijkt een productiefout te zijn. De koppeling van de alupex naar de douchekop is open gescheurd. What the actual fuck?!

Laatst bewerkt:
Aller het water spuit uit de leiding als er een stop op zit.
Hij is begonnen met het opensnijden van de achterwand dat gelukkig nog niet volledig uitgekast is... Zucht...

Edit: Het blijkt een productiefout te zijn. De koppeling van de alupex naar de douchekop is open gescheurd. What the actual fuck?!
Damn, wat is de kans denk ik dan.

Damn, wat is de kans denk ik dan.
Net gepraat met mijn pa die aanwezig was toen ze de douchekop aan het aansluiten waren. Wat blijkt? Ze waren nogal erg hardhandig met het aansluiten omdat ze koppeling er niet perfect op kregen. Hierdoor hebben ze zitten wringen... :sarcastic:
IMG_3228.jpeg
Hoe het nu gedaan is
image.jpg

Tjah, dunno, maar normaal is het zeker niet. Mogelijk combinatie van factoren. Het is opgelost en gelukkig moesten ze niet in de tegel zitten.

Als er daar echt té veel loctite/vlas/vet/... wordt tussen gestoken en dan belachelijk hard aandraaien kan je de boel wel scheuren.
(wat allicht zo gebeurd is, productiefout zou ik niet van uitgaan)

Net gepraat met mijn pa die aanwezig was toen ze de douchekop aan het aansluiten waren. Wat blijkt? Ze waren nogal erg hardhandig met het aansluiten omdat ze koppeling er niet perfect op kregen. Hierdoor hebben ze zitten wringen... :sarcastic:
Bekijk bijlage 47298
Hoe het nu gedaan is
Bekijk bijlage 47299
Aha, dus toch eerder fout installatie...
Mij hebben ze altijd geleerd: vast is vast. Te veel druk erop zetten of iets te vast aandraaien is nooit goed.

Terug
Bovenaan