Meerdere doden bij aanrijding tussen schoolbusje en trein

En ik begrijp nog altijd niet hoe mensen er in slagen om onder een trein te sukkelen als de signalisatie werkt en de slagbomen naar beneden zijn. Het hoeveelste ongeval is dit nu eigenlijk al de laatste jaren?

Pff, altijd verschrikkelijk zoiets. Voor alle betrokken partijen. Als je de berichtgeving erop nagaat, lijkt alles momenteel in de richting te wijzen dat de signalisatie genegeerd zou zijn al ben ik toch liefst voorzichtig vooraleer ik daarbij alle info heb.

Pff, altijd verschrikkelijk zoiets. Voor alle betrokken partijen. Als je de berichtgeving erop nagaat, lijkt alles momenteel in de richting te wijzen dat de signalisatie genegeerd zou zijn al ben ik toch liefst voorzichtig vooraleer ik daarbij alle info heb.
Dat is de enige correcte houding. Je weet nooit dat de chauffeur net dan een beroerte heeft gekregen of zoiets, hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt. Laat het onderzoek aan de onderzoekers en laat het vitriool voor de HLN-comments.

Ik was dit net ook aan het lezen. Als ouder grijpt dat je toch bij de keel. Dat moet het ergste drama zijn dat je kan overkomen, een kind verliezen. Ik mag er niet aan denken.

Wel weer frappant. Lichten stonden op rood, slagbomen toe. Misschien is het te vroeg om conclusies te trekken maar gvd, als die daar door gereden is... wat bezielt u om zoiets te doen, en dan nog met een hoop kinderen onder uw hoede.

Ik was dit net ook aan het lezen. Als ouder grijpt dat je toch bij de keel. Dat moet het ergste drama zijn dat je kan overkomen, een kind verliezen. Ik mag er niet aan denken.

Wel weer frappant. Lichten stonden op rood, slagbomen toe. Misschien is het te vroeg om conclusies te trekken maar gvd, als die daar door gereden is... wat bezielt u om zoiets te doen, en dan nog met een hoop kinderen onder uw hoede.
Hitteslag, beroerte, hartaanval, drugs, zelfmoordneigingen, laaghangende zon, defect aan remmen, verstrooidheid,....
De redenen zijn eindeloos om zomaar eentje uit te plukken maar het gerecht zal dit uitwijzen.

En ik begrijp nog altijd niet hoe mensen er in slagen om onder een trein te sukkelen als de signalisatie werkt en de slagbomen naar beneden zijn. Het hoeveelste ongeval is dit nu eigenlijk al de laatste jaren?
Zonder over de specifieke situatie hier te willen oordelen want dat onderzoek loopt nog.

Maar als ik kijk naar hoe kortzichtig mensen rondrijden dan verschiet ik er echt niet van dat er zoveel onder treins sukkelen. Velen kijken niet verder dan hun eigen motorkap. Hier bij ons aan het station zijn er 2 T-splitsingen op de hoofdbaan met overweg, iets verder nog een bakker waar er veel willen op rijden maar als de slagbomen net dichtgeweest zijn moeilijk door het tegemoetkomend verkeer. Het verkeer kan dan niet door en ze staan al tot op de overweg stil want ze willen per se met de neus in het gat van de voorganger staan en rijden de overweg op. Kunnen doorrijden of niet. En als dan die bel gaat, dan is het paniek...

Maar als ouder grijpt je dat nieuws wel bij de keel. Ik mag er niet over nadenken.

Hitteslag, beroerte, hartaanval, drugs, zelfmoordneigingen, laaghangende zon, defect aan remmen, verstrooidheid,....
De redenen zijn eindeloos om zomaar eentje uit te plukken maar het gerecht zal dit uitwijzen.
Ja ik zeg bewust "als" om niet al conclusie te trekken.

indien geen medische redenen dan kan het nog altijd eenvoudig weg zijn: niet gezien. Het is een baan parallel aan de spoorweg en die moet dus links afslaan. Aan die kant is geen slagboom (enkel aan de rechterkant) en het zou de eerste niet zijn die dat dus niet opgemerkt heeft. Bij ons in de buurt hebben ze al aanpassingen gedaan met een extra licht dat dan naar de parallelstraat gedraaid staat (ik ken de lay-out daar verder niet, dus geen idee of die er staat).

Ik acht de kans klein dat iemand moedwillig dat doet met een bus kinderen

Minister Crucke: "Twee tieners en twee volwassenen omgekomen"​

Volgens federaal minister van Mobiliteit Jean-Luc Crucke zijn er twee tieners en twee volwassenen omgekomen bij het ongeval. "Het gaat om twee kinderen, de bestuurder van het schoolbusje en de begeleider", reageert hij bij RTL.

Hij/zij zal het ons niet meer kunnen vertellen.

nee idd, daar ga ik dus ook niet van uit. je rijdt met een bus van het buitengewoon onderwijs, dan ga je niet zitten tiktokken achter het stuur, denk ik dan.

ik snap ook dat veel mensen totaal niet opletten, niet alleen in het verkeer (dat merk ik op mijn werk ook élke dag), maar om meteen de chauffeur met de vinger te wijzen?

Maar als ik kijk naar hoe kortzichtig mensen rondrijden dan verschiet ik er echt niet van dat er zoveel onder treins sukkelen. Velen kijken niet verder dan hun eigen motorkap. Hier bij ons aan het station zijn er 2 T-splitsingen op de hoofdbaan met overweg, iets verder nog een bakker waar er veel willen op rijden maar als de slagbomen net dichtgeweest zijn moeilijk door het tegemoetkomend verkeer. Het verkeer kan dan niet door en ze staan al tot op de overweg stil want ze willen per se met de neus in het gat van de voorganger staan en rijden de overweg op. Kunnen doorrijden of niet. En als dan die bel gaat, dan is het paniek...
Dat is helaas op veel plaatsen zo.
Hier bijvoorbeeld:
Als de trein uit Leuven aankomt, stopt die hier rechts aan het station en zijn de slagbomen al dicht. Daarna vertrekt die en gaan de slagbomen open. Maar het gebeurt dan vaak dat er mensen die afgestapt zijn van de trein moeten oversteken op het zebrapad (om bijvoorbeeld links aan de parking te geraken). Je bent verplicht om daar te stoppen als autobestuurder, maar ik heb daar al een keertje een vrouw hysterisch achter mij gehad omdat ik daar stopte en zij dus op de sporen stond. (Nochtans kwam er geen trein aan). Serieus: toeteren, gebaren maken, die ging me echt vermoorden.

indien geen medische redenen dan kan het nog altijd eenvoudig weg zijn: niet gezien. Het is een baan parallel aan de spoorweg en die moet dus links afslaan. Aan die kant is geen slagboom (enkel aan de rechterkant) en het zou de eerste niet zijn die dat dus niet opgemerkt heeft. Bij ons in de buurt hebben ze al aanpassingen gedaan met een extra licht dat dan naar de parallelstraat gedraaid staat (ik ken de lay-out daar verder niet, dus geen idee of die er staat).

Dit scenario lijkt mij wel klein (maar niet onbestaande) gezien ik zou denken dat die chauffeur die tour wel vaker doet, bijkomend zat er ook nog een begeleider naast, en het is echt in de buurt van de school - dus omgeving gekend.

Maar in de eerste plaats een groot drama. Er zit niets anders op dan onderzoek af te wachten en te leren uit de fouten en/of onduidelijkheden - want zoals aangegeven zijn er wel meerdere verklaringen mogelijk.

Vijf minuten zoeken op vrt...
allez, niet allemaal met kinderen, maar dat maakt niet uit.

Niet iedereen heeft evenveel verantwoordelijkheidsgevoel. Hell, er is zelfs al een piloot van een lijnvliegtuig geweest die zelfmoord heeft gepleegd met 150 passagiers aan boord: https://nl.wikipedia.org/wiki/Germanwings-vlucht_9525

Onderzoek gaat het moeten uitwijzen, maar ik zou er niet van verschieten als toch blijkt dat de chauffeur gewoon de slagbomen heeft genegeerd. Allez, zo'n slagboom kan je niet zomaar negeren he, die moet je bewust omzeilen.

Als het door een beroerte of zo is, blijft nog steeds de vraag hoe hij voorbij de slagbomen is geraakt. Als het pech was en hij stilgevallen is voordat de slagbomen zijn dicht gegaan, dan was er toch ook tijd om te evacueren? Dat is onlangs nog gebeurd. Zelfde als de chauffeur onwel was geworden: dan had de begeleider toch kunnen evacueren en/of 112 bellen?

Scholen en bussen, een combinatie die in Vlaanderen helaas te veel leidt tot drama. Ook al is de oplossing niet eenvoudig, hopelijk is het deze keer iets anders dan schouders ophalen. Ik denk bv aan Demir en/of De Ridder die de eisen voor schoolvervoer over de weg heel grondig kunnen verstrengen.
Dit is het zicht die je krijgt op de overweg.
Maw: men heeft lichten in twee richtingen geplaatst daar. Als je van links komt, staan de lichten in jouw richting te knipperen (wat idd vaker op dit soort overwegen gedaan wordt, juist om die reden). Kom je van rechts, dan zie je weer de slagboom EN de lichten. De lichten op zich zijn verkeerstechnisch trouwens al genoeg. En dat komt nog bovenop het feit dat je al dubbel voorzichtig moet zijn bij het naderen van een overweg.
Zeker van? Het is misschien al lang vergeten, maar Sierre heeft men ofwel nooit achterhaald, of men heeft het achterhaald maar wou het niet zeggen. Toen de nabestaanden via de rechtbank probeerden om het onderzoek af te ronden, werd het snel afgewezen.

Dit is het zicht die je krijgt op de overweg.

Hier wordt de Stationsstraat getoond terwijl ze op VRT over de Kerkhofstraat spreken.

Het busje kwam uit de Kerkhofstraat, een parallelweg met de spoorlijn, en sloeg linksaf, richting Vierhuizen, over de spoorweg, die op dat moment gesloten was

Dus dan zou het dit moeten zijn (aan de overkant):

Terug
Bovenaan