Meerdere doden bij aanrijding tussen schoolbusje en trein

Als je zo van opzij op die slagboom kijkt, en de felle zon zit net in uw ogen, kan ik me voorstellen dat je die misschien niet naar beneden ziet gaan. En dat je misschien de bellen ook niet hoort door lawaai in 't busje? Dan draai je misschien nog net de sporen op voor de bareel helemaal dicht is, en aan de overkant zie je dan dat de bareel naar beneden is... Stel dat het zo zou gebeurd zijn, en je komt 'ingesloten' te zitten tussen twee gesloten barelen, dan zou je de reflex moeten hebben gewoon door die bareel heen te rijden. Maar wat doet een mens in paniek? Misschien stilgevallen en niet meer gestart geraakt?

We waren er niet bij natuurlijk... misschien stilgevallen, misschien 'naast' de bareel gereden zonder het te beseffen en dan was de trein daar meteen? Zeer spijtig ongeval.

Als je zo van opzij op die slagboom kijkt, en de felle zon zit net in uw ogen, kan ik me voorstellen dat je die misschien niet naar beneden ziet gaan. En dat je misschien de bellen ook niet hoort door lawaai in 't busje? Dan draai je misschien nog net de sporen op voor de bareel helemaal dicht is, en aan de overkant zie je dan dat de bareel naar beneden is... Stel dat het zo zou gebeurd zijn, en je komt 'ingesloten' te zitten tussen twee gesloten barelen, dan zou je de reflex moeten hebben gewoon door die bareel heen te rijden. Maar wat doet een mens in paniek? Misschien stilgevallen en niet meer gestart geraakt?

We waren er niet bij natuurlijk... misschien stilgevallen, misschien 'naast' de bareel gereden zonder het te beseffen en dan was de trein daar meteen? Zeer spijtig ongeval.
Maar dan zou je de rode lichten toch zien ook. Niet gezien is nooit een excuus.

Maar die slagboom gaat toch niet over de volledige breedte van dat stuk? Eens je voorbij de slagboom aan jouw kant bent zou je toch gewoon moeten kunnen rechtdoor rijden

Tgoh, en lichten niet opmerken, en geluid niet opmerken en dichtklappende barelen niet opmerken. Zeker met zo'n busje moet de bareel nog vrijwel volledig omhoog staan om daar nog langs te kunnen. Die mens moet voor het onderzoek is afgelopen nu niet aan de schandepaal genageld worden. Maar van een beroepsmatig chauffeur mogen we toch wel verwachten dat die 1 van de 3 tekenen ziet eh.

Bocht misschien 'kort' gepakt.
Te kort? Om langs de bareel te rijden moet hij de bocht al volledig links genomen hebben.

Als het was zoals beschreven dan reed de chauffeur idd richting de zon, maar tegelijk stond de zon ook wel al 20 graden hoog om 8u.
Dus dan zou het dit moeten zijn (aan de overkant):

Op dit beeld (van Aug 24) trouwens nog geen camera van Infrabel te zien. Wel zie je zakken met bouwmateriaal klaar staan. Geen idee of ze die toen aan het zetten waren of dat die er onderhand al staat. Anderzijds zou het toch alleen maar visueel tonen wat we eigenlijk wel al weten.

Tgoh, en lichten niet opmerken, en geluid niet opmerken en dichtklappende barelen niet opmerken. Zeker met zo'n busje moet de bareel nog vrijwel volledig omhoog staan om daar nog langs te kunnen. Die mens moet voor het onderzoek is afgelopen nu niet aan de schandepaal genageld worden. Maar van een beroepsmatig chauffeur mogen we toch wel verwachten dat die 1 van de 3 tekenen ziet eh.

Te kort? Om langs de bareel te rijden moet hij de bocht al volledig links genomen hebben.
Op de situatie die ik op het streetview-beeld zie, kan ik me voorstellen dat zo'n dingen gebeuren. Niet correct natuurlijk, maar kan om reden x of y gebeuren. Vb. omdat er daar op de T aan de bareel wél iemand gestopt was, en die buschauffeur dacht misschien dat die geparkeerd stond en draaide er dan 'voor' af, de sporen op... Kan in verwarring gebeuren, misschien iemand die het traject niet gewoon was ofzo.
Maar goed, ik ga stoppen met speculeren.

Al dat giswerk is voor niets nodig. Ik las dat er camerabeelden zijn en die zullen vermoedelijk voor meer opheldering kunnen zorgen.
"De minister bevestigt dat de spooroverweg wel degelijk gesloten was op het moment van de klap. “We hebben beelden die dat aantonen”, aldus Crucke. "

Wat een drama op een anders zo mooie dag.

Als ik die Streetview foto's zie, lijkt het me toch zeer onwaarschijnlijk dat de chauffeur iets gekregen heeft, anders zou hij gewoon rechtdoor in de berm beland zijn. Hij moet dus echt wel een bocht naar links gemaakt hebben terwijl het signaal al rood was (en hij dus sowieso aan de haaietanden moest stoppen). Ik zou dan ook eerder denken verblind door de zon, maar dan nog, want de chauffeur reed dus eerst gewoon parallel langs de spoorweg en moet toch wel duidelijk geweten hebben dat hij een spoorweg ging kruisen.
EDIT: verblind door de zon kan al zeker niet, want hij reed naar westelijke richting.

De trein kwam dan nog eens van tegenovergestelde richting dus duidelijk te zien toch? Verschrikkelijk gewoon, sterkte aan de ouders en families.

De trein kwam dan nog eens van tegenovergestelde richting dus duidelijk te zien toch? Verschrikkelijk gewoon, sterkte aan de ouders en families.
Dit is maar een kleine spie van het gezichtsveld, je ziet die pas als het te laat is, ditto voor de bareel als je er naar toe rijdt vlak voor de bocht. Eén oog op de gps en tijdens het afdraaien merk je het rood licht niet, rumoerige bus verdringt het belsignaal.

Al dat giswerk is voor niets nodig. Ik las dat er camerabeelden zijn en die zullen vermoedelijk voor meer opheldering kunnen zorgen.
"De minister bevestigt dat de spooroverweg wel degelijk gesloten was op het moment van de klap. “We hebben beelden die dat aantonen”, aldus Crucke. "

Wat een drama op een anders zo mooie dag.

Niet enkel de beelden, de kinderen in de bus zullen ook wel voor meer duiding zorgen.
Die wachten ook nog wel een serieuze mentale klap.

Ik kan hier uiteraard geen uitspraken over doen, maar weet wel dat hier in de buurt enkele barelen heel slecht afgesteld staan.

Tijdje terug sta ik voor een bareel, gesloten, met rode lichten en 1 wagen voor mij. Bareel gaat terug open, lichten op groen, wagen voor mij rijdt door en ik dus ook, en net op de moment dat ik vetrek (5 seconden nadat licht op groen sprong) gaan de lichten op rood en bareel terug toe net als ik aan het rijden was. Chauffeurs in de andere richting deden teken naar mij dat ik gek was, maar ik was gewoon door het groen gereden.

Plus dat sommige van die lichten aan overwegen zo oud/zwak zijn dat ik ze soms niet zie. Ok, ik ben kleurenblind, maar de normale verkeerslichten zie ik dan wel weer duidelijk. Infrabel zou, buiten (terecht) klagen over mensen die oversteken hun signalisatie ook wel sterk kunnen verbeteren op sommige plekken.

Hier in de buurt is nog een overgang waar een jaar geleden een kind op de fiets is gegrepen. Overweg heeft maar aan 1 kant lichten, en bevind zich in een bocht waardoor de lichten quasi niet zichtbaar zijn. Die barelen gaan pas toe 5 seconden voordat er een trein aan komt. Als je dan even niet aandachtig bent en je bent (met de fiets) heel traag aan het oversteken begrijp ik wel dat er ongelukken gebeuren.

Ik kan hier uiteraard geen uitspraken over doen, maar weet wel dat hier in de buurt enkele barelen heel slecht afgesteld staan.

Tijdje terug sta ik voor een bareel, gesloten, met rode lichten en 1 wagen voor mij. Bareel gaat terug open, lichten op groen, wagen voor mij rijdt door en ik dus ook, en net op de moment dat ik vetrek (5 seconden nadat licht op groen sprong) gaan de lichten op rood en bareel terug toe net als ik aan het rijden was. Chauffeurs in de andere richting deden teken naar mij dat ik gek was, maar ik was gewoon door het groen gereden.

Plus dat sommige van die lichten aan overwegen zo oud/zwak zijn dat ik ze soms niet zie. Ok, ik ben kleurenblind, maar de normale verkeerslichten zie ik dan wel weer duidelijk. Infrabel zou, buiten (terecht) klagen over mensen die oversteken hun signalisatie ook wel sterk kunnen verbeteren op sommige plekken.

Hier in de buurt is nog een overgang waar een jaar geleden een kind op de fiets is gegrepen. Overweg heeft maar aan 1 kant lichten, en bevind zich in een bocht waardoor de lichten quasi niet zichtbaar zijn. Die barelen gaan pas toe 5 seconden voordat er een trein aan komt. Als je dan even niet aandachtig bent en je bent (met de fiets) heel traag aan het oversteken begrijp ik wel dat er ongelukken gebeuren.
Dat zijn toch sterke beweringen:
1) Lichten aan de spoorweg springen niet op groen, die worden wit
2) Het kan zeker gebeuren dat een overweg open gaat en meteen daarna het licht terug op rood springt. Maar er is altijd wel een periode tussen het licht op rood springen en de bareel weer dicht gaan. Het kan ook gebeuren dat de bareel open gaan en meteen daarna weer dicht, maar dan is het licht niet op wit gesprongen.
3) Een overweg met maar aan één kant lichten maar wel met barelen ? Dat lijkt me heel sterk. Google Streetview?

Niet van dezelfde buurt, maar heb ook al meegemaakt dat de lichten op rood gaan, bel begint te luiden en tegelijkertijd de bareel omlaag, maar dat de trein al doorraast terwijl de bareel nog niet beneden is. Alles in een seconde of drie.

Het lijkt me beter hier nog geen conclusies te trekken als het onderzoek nog gaande is.

2) Het kan zeker gebeuren dat een overweg open gaat en meteen daarna het licht terug op rood springt. Maar er is altijd wel een periode tussen het licht op rood springen en de bareel weer dicht gaan. Het kan ook gebeuren dat de bareel open gaan en meteen daarna weer dicht, maar dan is het licht niet op wit gesprongen.

Meer zelfs, het duurt nog een paar seconden nadat de barelen helemaal omhoog zijn eer je terug een wit knipperlicht krijgt. Juist daarmee dat al vaak gewaarschuwd is van nog niet door te rijden tot je effectief wit krijgt, want de barelen kunnen altijd weer naar beneden komen.

Allez, de treinbestuurder testte negatief op een alcohol- en drugstest.
Ik weet het dit is gewoon standaard dat ze dat moeten doen. Maar moet zoiets eigenlijk in het nieuws komen, als het toch overduidelijk is dat de treinbestuurder absoluut zeker 0 schuld treft ?!

Dat zijn toch sterke beweringen:
1) Lichten aan de spoorweg springen niet op groen, die worden wit
3) Een overweg met maar aan één kant lichten maar wel met barelen ? Dat lijkt me heel sterk. Google Streetview?
1) Zoals ik aangeef ben ik kleurenblind, ik kijk welke lichten knipperen, niet naar de kleur. Doet ook niks aan de ´discussie´.

2) In de situatie waarover ik sprak was dit welgeteld de tijd die ik nodig had om naar 1e te schakelen en te beginnen rijden. Dat is maximum 2 seconden? De bareel was, na de eerste sluiting, wel volledig omhoog gegaan en licht op groen (allee dan, wit).

3) Link: https://maps.app.goo.gl/owRP9Vr9fwgX6eUD6. Situatie is die van voor het ongeval en is ongewijzigd sindsdien (staat momenteel klein aandenken aan de sporen voor het kind dat overleden is).
Meer zelfs, het duurt nog een paar seconden nadat de barelen helemaal omhoog zijn eer je terug een wit knipperlicht krijgt. Juist daarmee dat al vaak gewaarschuwd is van nog niet door te rijden tot je effectief wit krijgt, want de barelen kunnen altijd weer naar beneden komen.
Sterker nog, dat had ik al vermeld in mijn post.

Staat los van het gebeuren, maar het is zeker een feit dat de overweginfrastructuur van Infrabel sterk gedateerd is en nog hetzelfde werkt als 50 jaar geleden. Allez ja, op de mechanisme bellen na dan, die hebben ze allemaal vervangen door dat luidsprekertje.

Vergelijk met moderniseringen in andere landen:
* daar gaan de slagbomen dicht obv een real-time berekening van hoe snel de trein rijdt, zodat de tijd tussen "slagboom dicht" en "locomotief is er" altijd ongeveer dezelfde is. Bij ons: eenmaal de trein in de aankondigingszone zit moet de overweg dicht, no matter hoe traag of snel die rijdt.
* daar gaan de slagbomen weer open als de trein stopt voor de overweg (en gaan ze weer dicht vanaf de trein terug aanzet) - enige uitzondering: als de trein echt vlak aan de overweg staat, maar er net niet op, dan blijven ze ook nog dicht. Bij ons: eenmaal de trein in de aankondigingszone zit moet de overweg dicht, ook al stopt de trein nog ver voor de overweg.

Die verbeteringen, die technisch blijkbaar perfect haalbaar zijn, elimineren op zich alweer heel wat opportunistisch gedrag van ongeduldige mensen. Maar goed, met het gebeuren van vandaag heeft dit allemaal niets te zien. Obv wat we weten heeft alles correct gewerkt en is er dus maar een mogelijkheid en dat is dat de fout bij de chauffeur van het wegvoertuig ligt. Zoals eigenlijk altijd bij overwegen.

Niet van dezelfde buurt, maar heb ook al meegemaakt dat de lichten op rood gaan, bel begint te luiden en tegelijkertijd de bareel omlaag, maar dat de trein al doorraast terwijl de bareel nog niet beneden is. Alles in een seconde of drie.
If true (wat ik toch nog betwijfel) dan zeker melden aan Infrabel (telefoonnr vermeld op overweg) want dat mag niet.

Terug
Bovenaan