Metaaldraad

Soms vergeten mensen dat ik hier modereer, dus bij deze:

Ik heb gisteren afgetoetst met de forumleiding hoe we omgaan met de NSBM die hier worden gepost. We hebben beslist dat bands die ideologiëen nastreven die door België worden beschouwd als extremistisch hier niet thuis horen. Het laatste dat we willen is dat het forum gelinkt wordt met bepaalde groeperingen want deze online plaats is tegen elke vorm van haatspraak. Dat is iets waar @BlackOccult en ikzelf persoonlijk ook sterk achter staan.

Daarom is het ook niet meer toegelaten om bands die dergelijke ideologiëen nastreven te delen in dit topic, maar ook andere topics (ik denk bv. aan de elektronische hardcorescene die ook een extreme tak heeft).

Ik besef dat niet iedereen hier blij mee zal zijn, muziek is een expressieve kunstvorm en in dit topic wordt ook niet dieper ingegaan op de betekenis van de teksten of enige vorm van extremisme gepromoot. Ik denk ook niet dat er hier iemand tussen zit die achter de teksten staat. Desalniettemin moeten we ergens een lijn trekken en zullen we (proberen) te bewaken dat dergelijke bands hier niet gedeeld worden. We gaan af op wikipedia en metalarchives en bij twijfel gaan we ten rade bij een expert.
Der tod... staat niet geflagged als NS, maar soit.
Abyssic Hate is blijkbaar geen probleem desondanks ze hun materiaal uitbrengen onder Darker than black records?
Hoe gaan jullie omgaan met de doorsnee underground BM? Haatspraak tegen religie is toegelaten? Of zal dit beschouwd worden als de artistieke vrijheid?
Wat met bands zoals impaled nazarene?
Wat met bands zoals Shining?

Nieuwe plaat van Hexvessel is verrassend (black) metal

I like it, het heeft wel iets. Het klinkt wel echt totaal anders als hun vorige albums :p

Ik heb gisteren afgetoetst met de forumleiding hoe we omgaan met de NSBM die hier worden gepost. We hebben beslist dat bands die ideologiëen nastreven die door België worden beschouwd als extremistisch hier niet thuis horen. Het laatste dat we willen is dat het forum gelinkt wordt met bepaalde groeperingen want deze online plaats is tegen elke vorm van haatspraak. Dat is iets waar @BlackOccult en ikzelf persoonlijk ook sterk achter staan.

Daarom is het ook niet meer toegelaten om bands die dergelijke ideologiëen nastreven te delen in dit topic, maar ook andere topics (ik denk bv. aan de elektronische hardcorescene die ook een extreme tak heeft).

Ik besef dat niet iedereen hier blij mee zal zijn, muziek is een expressieve kunstvorm en in dit topic wordt ook niet dieper ingegaan op de betekenis van de teksten of enige vorm van extremisme gepromoot. Ik denk ook niet dat er hier iemand tussen zit die achter de teksten staat. Desalniettemin moeten we ergens een lijn trekken en zullen we (proberen) te bewaken dat dergelijke bands hier niet gedeeld worden. We gaan af op wikipedia en metalarchives en bij twijfel gaan we ten rade bij een expert.
"Niet blij mee" is relatief - ik ga niet actief pleiten voor een "Wat is jouw favoriete NSBM-band?"-thread, maar zou ook niet willen dat dit forum in een bepaald vaarwater wordt getrokken of dat er problemen ontstaan omdat er een zogenaamde promotie zou zijn van een bepaald gedachtegoed. Ik vind het wel een discussie waard in randgevallen, want je hebt bands die het wel zéér expliciet zijn (Der Stürmer) en je hebt bands die in een grijze zone vallen (Ancient Rites volgens kwatongen als je op de RABM-reddit-thread moet afgaan ook bands als Marduk) of die er een gimmick van maken (Black Magick SS, dacht ik).

Compleet te begrijpen.

Ik ga volledig akkoord met de beslissing, maar ze kwam voor mij net iets te vroeg :unsure:
Ik had enkele bands die vermeld geweest zijn al beluisterd, en vond enkele wel goed klinken.
In mijn eeuwige zoektocht naar nieuwe muziek wou ik ze allemaal eens beluisteren. Zeker qua Black Metal is het aanbod aan onbekende obscure bands zo groot, en daar zitten dikwijls (muzikaal) echt wel pareltjes tussen. En ik ken zo weinig van de Black Metal scene, maar wil er mij langzaamaan meer en meer in verdiepen.

Ik koppel de muziek compleet los van de ideologie van de bands, zo luister ik soms naar nsbm, om 5 minuten later naar extreem linkse punk te luisteren bvb.

met het risico op een warn, kan/wil iemand evt een lijstje van die bands in pm sturen? 😅

Ik koppel de muziek compleet los van de ideologie van de bands, zo luister ik soms naar nsbm, om 5 minuten later naar extreem linkse punk te luisteren bvb.
Dat doe ik dus ook, maar eerder voor de grijze zone bands :unsure:
Uitgesproken NSBM daar kan ik mij principieel niet mee bezighouden.
Ik heb op facebook wel een "vriend" met beruchte reputatie die al mijn posts likete, tot ik een nummer van Rage Against the Machine deelde, sindsdien nooit meer :')

Ik heb op facebook wel een "vriend" met beruchte reputatie die al mijn posts likete, tot ik een nummer van Rage Against the Machine deelde, sindsdien nooit meer :')
Wel, ik noem het nu nsbm, maar die waar ik geregeld naar luister vallen ook wel in de grijze zone.
1 band bvb (waar ik een T-shirt van heb met de Oekraïnse vlag op) bevind zich in die grijze zone, of hun "voorganger" toch.

Ik zoek ook niet rechtstreeks naar nsbm, maar als ik een band ergens tegenkom die ik goed vind en dat blijkt nsbm (lees: grijze zone) te zijn, so be it, tenzij de titels te obvious zouden zijn (lyrics zijn meestal toch onverstaanbaar en moeilijk/niet terug te vinden).
Maar ik google elke band steeds als ik overweeg er merch van te kopen, just to be sure. Zo wou ik bvb de vinyl en een shirt kopen van "ПУТЬ " (Path) maar ik kan moreel de stap niet zetten om iets Russisch te steunen.

Wat is grijs natuurlijk, dat is redelijk subjectief. En wanneer vliegt iets in het verbodhoekje?
Als een bandlid aangebrand is? Of als men onder een verkeerd label zit? Of moet het echt explicitiet id teksten staan? Of is het live optreden met een "aangebrande" band al voldoende?

Wat is grijs natuurlijk, dat is redelijk subjectief. En wanneer vliegt iets in het verbodhoekje?
Als een bandlid aangebrand is? Of als men onder een verkeerd label zit? Of moet het echt explicitiet id teksten staan? Of is het live optreden met een "aangebrande" band al voldoende?
Daarom is het grijs natuurlijk ;) ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet invullen.

Over de grijze zone kan je eindeloos discussiëren, want black metal is nu eenmaal een extreem genre met extreme mensen. Het is niet ongewoonlijk dat men in de teksten predikt voor de ondergang van de mensheid of dat men de christelijke godsdienst extreem op de korrel neemt (maar zelden de islamitische of joodse godsdienst, wat dat ligt gevoelig - ik herinner me de tekst Maansverduistering van Wapenspraak & Drinkgelag dat niet meer online te vinden is). De redditgroep RABM gaat daar héél ver in door een Marduk te beschouwen als NS, maar die reddit is dan ook een verzameling hopeloze neuroten. Burzum is strikt genomen niet NS (en ook niet expliciet), maar wordt door sommigen daar wel onder geclassificeerd. Er zijn ook redelijk wat bands die als NS worden beschouwd, maar waar je het tekstueel niet merkt. Satanic Warmaster is ook zo'n randgeval, maar ik denk dat Lauri Penttilä er gewoon geen f*ck om geeft dat hij wel of niet NS wordt genoemd.

Er zijn wél duidelijke expliciete gevallen zoals Der Stürmer en Absurd.

Daarom is het grijs natuurlijk ;) ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet invullen.
Volledig akkoord, daarom vind ik de censuur wat overroepen. Als het bagger is, laat je het links liggen denk ik dan.
En zolang teksten of het beeldmateriaal niet expliciet strafbaar zijn, zie ik eigenlijk geen probleem.

Dit is zo'n grijze zone band zeker?
Mahpiya Luta

ge zou denken native american das wel chill, maar dan wel op een label als ASRAR zitten :unsure:

Vind dat persoonlijk toch wel altijd spijtig dat als ik een band goed vind klinken en dan verder wat ga opzoeken ik zo'n dingen tegenkom.

Dit is zo'n grijze zone band zeker?
Mahpiya Luta

ge zou denken native american das wel chill, maar dan wel op een label als ASRAR zitten :unsure:

Vind dat persoonlijk toch wel altijd spijtig dat als ik een band goed vind klinken en dan verder wat ga opzoeken ik zo'n dingen tegenkom.
Een label bepaalt een band zijn ideologie toch niet? Waar is trouwens de tijd dat metal de middelvinger uitstak naar het mainstream denken. Tegenwoordig word je als band gecanceld als je het podium deelt met een 'vermoedelijk' aangebrande band. Of zoals Nergal van Behemoth: in een shitstorm terrecht komen als je met Rob Darken op de foto staat.
@Cerulean, worden/werden jullie (nog) afgerekend omwille van die show in 2014?

Soit terug naar muziek met een beetje jeugdsentiment (en live altijd knallen):

Omdat ik wist dat de zanger er wel extreme ideologieën op nahield voor de zekerheid Dissection, mijn favoriete band in het BM-genre, eens gecheckt op metal-archives om te kijken onder welke themes ze gelabeld worden:

Occultism, Death, Chaos-Gnosticism, Darkness, Anti-Cosmic Satanism

giphy.gif

@Cerulean, worden/werden jullie (nog) afgerekend omwille van die show in 2014?
Ik vermoed dat je 2004 bedoelt? Is van voor mijn tijd in elk geval. En ja, toen we een paar jaar geleden op Desertfest speelden was er wel een poging tot boycot, idioot gewoon. Moesten die mensen die de boycot tot stand probeerden brengen ons persoonlijk kennen, hadden ze beseft hoe idioot dat was.
In 2004 was de toenmalige line-up gewoon een bende pubers die content waren dat ze mochten optreden, zonder enig verder besef van de opzet of ideologie van andere betrokken bands. Vervelend dat ons dat 20 jaar later nog achtervolgt. En achteraf besefte men natuurlijk pas dat het een grandioze fout geweest was om dat optreden te doen, maar goed, alles komt neer op 1 ding: onschuldige onwetendheid.

Terug
Bovenaan