Metaaldraad

Van mij mogen ze in zo'n geval gerust valsspelen en alle stemmen bundelen naar het meest gestemde nummer. Dat komt de variatie alleen maar ten goede. Nu zitten we met fucking 20 keer Amenra, 15 keer Brutus en 10 keer het totaal onuitstaanbare Fleddy Melculy.
Das wat ze bij staalhard100 deden en ik denk wel dat dat gewerkt heeft. Eens de top 40 werd het wel meer de zwaarste lijst maar een mayhem en een exodus haalde wel de top 100

Die Fleddy Melculy was ik bijna vergeten, hoe slecht zijn die niet.
Onwaarschijnlijk gewoon.
Bij dit stukje kon ik amper mijn lach onderdrukken:
"Wat gij allemaal doet
Dat kan ook een aap
Het slimste zegt ge
Zegt ge waarschijnlijk als ge slaapt
Wist ge dat de lagere school was verplicht
Ik ben het beu om te kijken op uw gezicht
Fucking shit"

Alles kapot. :’) @Carrion

Ah, paasmaandag, favoriete dag om al mijne strijk op te sparen tot De Zwaarste Lijst zodat strijken bijna een plezante activiteit wordt.

Kan iemand mij amenra is uitleggen. Want ik snap ni wa iedereen daar zo goe aan vind.

Van eeckhout is gewoon de thom york van de ( Belgische?) Metal. Waar York zingt met een veiligheidsspeld in zen testikels zingt de Colin alsof er een drilboor in ze gat opstaat

Kan iemand mij amenra is uitleggen. Want ik snap ni wa iedereen daar zo goe aan vind.

Van eeckhout is gewoon de thom york van de ( Belgische?) Metal. Waar York zingt met een veiligheidsspeld in zen testikels zingt de Colin alsof er een drilboor in ze gat opstaat
1) Gevestigde waarde in de Belgische sludge/metal scène met wortels in de H8000 eind jaren '90
2) Live een absolute catharsis-ervaring (met weinig bands te vergelijken): Hoe vaak zie je een zanger die constant met zijn rug naar het publiek staat en zichzelf op het podium aan een vleeshaak hangt en pijnigt? Jup, vrijwel nooit :unsure:
3) Unieke band dus in al haar facetten, met de nodige 'cult' aanhang en symbolen die je kan vergelijken met een kerkelijke sekte

Ik kan wel begrijpen waarom het niet voor iedereen is. Traag, log, en die monotone stem van Colin. En na Mass IV zijn ze voor mij ook wel wat bergaf gegaan.

Amenra is wel schitterend. De 666-lijst heeft wel een paar verrassingen die je op StuBru niet standaard hoort. Dunkelheit van Burzum, zeg. (y)

Amenra is wel schitterend. De 666-lijst heeft wel een paar verrassingen die je op StuBru niet standaard hoort. Dunkelheit van Burzum, zeg. (y)
Net de 666 nummers overlopen. Genoeg Amenra, maar niets niets niets aan ander materiaal uit het genre? Geen Neurosis, geen Isis, geen Cult Of Luna of Baroness, ... Stoner/doom? Nope. Enkel Dopethrone van Electric Wizard, Dopesmoker en Drugunaut van Sleep achteraan. Geen Om, geen High On Fire, geen Yob...

Ik gun het Amenra de aandacht keihard, is terecht één van de bekendste metalbands van dit land en staat wat mij betreft tussen de groten in het genre (zéker live). Maar dat er amper iets van zwaarder materiaal (genre Roadburn) in die 666 nummers staat maakt mij oprecht triest.

@Obi-Jan Tijd om het zelf beter te doen.

Amenra is fantastisch, gij barbaar. Ge moet er wel wat voor in de stemming zijn. Er is geen enkele band die zo veel emotie kan geven aan monotonie, zoals eerder gepost is die muziek ronduit cathartisch.

Die zware repetitieve riffs zijn als een sloophamer die uw emotionele barrières in brokken uit elkaar slaat, en dan wanneer ge op uw kwetsbaarst zijt die zachtere passages die uw ziel heropbouwen en de fragmenten aan elkaar lijmen... :love: En het is allemaal zó oprecht, zó authentiek, je vindt dat nergens anders.

Laatst bewerkt door een moderator:
Amenra in de Schouwburg van Kortrijk 2009 en in de Dominicanenkerk in Gent 2011 behoren in mijn lijstje van meest unieke en omvergeblazen live ervaringen.

In een tent op een festivalweide komen ze niet echt tot hun recht. En ik moet ook toegeven dat ik mijn interesse wat heb verloren na Mass V.

Voor sommigen zijn ze misschien wat overroepen maar die titel geef ik maar al te graag door naar Channel Zero.
Die heb ik nooit goed gevonden. Zijn die eigenlijk populair buiten de Benelux?

Laatst bewerkt:
Vreemd wel, ik vind Mass VI en vooral Mass V (de vinyl-versie van Nowena! :love: ) bij het beste dat ze gemaakt hebben.
Muzikaal hebben ze geen slecht album imo maar het vroeger werk laat qua productiekwaliteit wat te wensen over vind ik.

Ik ben ze wel vooral wat aandachtiger gaan beluisteren nadat ik een aantal jaar geleden eens naar één van hun vuurrituelen gegaan ben. Daarvoor had ik ze eens gezien op Graspop rond 13u 's middags en dat was nu niet bepaald de juiste setting. Ergens eind 2019 in het OLT Rivierenhof, daarentegen!

Ik heb persoonlijk gewoonweg het gevoel dat Amenra en Brutus vooral uit chauvinisme zo hoog genoteerd staan.
Ze worden dan ook serieus gepromoot als men de stemming opent.
Stem Belgisch dit en dan komen vooral die bands voorbij,.....f*ck it,zal nooit Belgisch stemmen (ook niet in de tijdloze)
Ik vind het zeker en vast niet slecht maar laat ze een andere nationaliteit hebben en ze staan er pak minder en lager in.
Posthamus vraag me af waaraan die verdienen zo hoog te staan.

Iets zegt me al dat zelfs Brutus of Amenra op 1 gaat staan.

Edit:Ah ja zou bijna Fleddy Melculy vergeten te vermelden.

Amenra is ongelofelijk overrated en gehyped. De trouwe horde fans, een kudde schapen. Daarmee zeg ik niet dat ze slecht zijn hoor, Mass IV vind ik hun hoogtepunt (en dus effectief een goed album). Maar om zo vaak in de top 666 te staan? Alsjeblieft zeg. Zonder Neurosis en Isis was er niet eens een Amenra, maar daar staat geen enkel nummer van in de lijst. Alles wat Amenra doet, hebben Neurosis en Isis al eerder gedaan, en vaak beter. Heel die debiele show met vleeshaken ga ik dan ook nooit snappen. Speel gewoon uw muziek en doe niet zo dramatisch.
Dat Cult of Luna dan bv geen kans maakt om in de lijst te staan, is al helemaal een schande, die hebben enkele van de beste albums van de laatste jaren gemaakt, terwijl ik eigenlijk niet eens zo'n fan ben van dat genre. Maar ik vind dat echt eindeloos beter dan Amenra.
Ik gun het Belgische bands echt van harte dat ze in deze lijst staan, maar het beperkt zich te veel tot buitenproportionele hypes waardoor enkele bands er een absurd aantal keer in staan.

Wat kan mij die belachelijke top 666 schelen, ik wil gewoon onze jonge onwetende vriend @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield initiëren. :unsure:

Ik vind die andere bands die je opnoemt niet echt te vergelijken met Amenra imo, muzikaal ook totaaal niets mis mee maar heeft totaal niet dezelfde impact op mij. Zeker Cult of Luna is toch al echt iets anders? Wel akkoord wat die vleeshaken betreft, die hebben ze bij de shows die ik al van hen gezien heb gelukkig achterwege gelaten.

Terug
Bovenaan