Metaaldraad

Brutus vind ik dan weer wel zalig. Op erasmus heb ik met de bassist en de gitarist efkes aan de toog gehangen en heb er nog drankbonnekes en ne whiskey cola van gekregen. De zaal was niet groot maar ze hadden wel iedereen mee

Amenra is ongelofelijk overrated en gehyped. De trouwe horde fans, een kudde schapen. Daarmee zeg ik niet dat ze slecht zijn hoor, Mass IV vind ik hun hoogtepunt (en dus effectief een goed album). Maar om zo vaak in de top 666 te staan? Alsjeblieft zeg. Zonder Neurosis en Isis was er niet eens een Amenra, maar daar staat geen enkel nummer van in de lijst. Alles wat Amenra doet, hebben Neurosis en Isis al eerder gedaan, en vaak beter. Heel die debiele show met vleeshaken ga ik dan ook nooit snappen. Speel gewoon uw muziek en doe niet zo dramatisch.
Dat Cult of Luna dan bv geen kans maakt om in de lijst te staan, is al helemaal een schande, die hebben enkele van de beste albums van de laatste jaren gemaakt, terwijl ik eigenlijk niet eens zo'n fan ben van dat genre. Maar ik vind dat echt eindeloos beter dan Amenra.
Ik gun het Belgische bands echt van harte dat ze in deze lijst staan, maar het beperkt zich te veel tot buitenproportionele hypes waardoor enkele bands er een absurd aantal keer in staan.

Een aantal nummers van Mass IV in de lijst zou voor mij méér dan voldoende geweest zijn hoor. Wat Cult of Luna met haar laatste albums heeft verwezenlijkt, daar kan Amenra inderdaad een puntje aan zuigen. Meesters van het genre - om inderdaad nog maar te zwijgen van Isis (Panopticon!) en Neurosis. Ze zijn wel redelijk verschillend binnen het 'post-metal' genre, zoals hierboven al is aangehaald.

Nuja, uiteindelijk is het wel jammer van al het chauvinisme. Heeft vooral met de luisteraars zelf te maken imo, Amenra geniet best wat bekendheid in de media de laatste jaren en andere post-metal bands zijn hier daarentegen nooit echt (mainstream) doorgebroken.

Trouwens Razoreater nog niet gehoord. Lijkt me een kanshebber voor Top 5 :unsure:

Wat Amenra betreft volg ik volledig Nahrtent. Gewoon het gevoel dat die band me geeft. Die hebben me echt al door zwaar donkere periodes geholpen. Vooral in de auto, volume op maximum dat ik de bassen ook fysiek voel en dan luid meebrullen. Ik voel me half herboren erna.
ik ken weinig bands die me emotioneel zoveel doen. Alhoewel sommige Burzum nummers ook wel in die richting gaan. Ook "De doden hebben het goed I, en Cataract doen hetzelfde bij mij.

Het genre is eigenlijk totaal onbekend bij mij en ik moet er dringend eens werk van maken het verder uit te putten (iedereen mag me gerust doorverwijzen naar de beste bands, en hun beste albums).

Isis, Neurosis en Cult Of Luna ken ik qua naam, maar ik ken enkel "The Wreck Of SS Needle" van Cult Of Luna wat ik alleszinds een machtig nummer vind.

Wat Amenra betreft volg ik volledig Nahrtent. Gewoon het gevoel dat die band me geeft. Die hebben me echt al door zwaar donkere periodes geholpen. Vooral in de auto, volume op maximum dat ik de bassen ook fysiek voel en dan luid meebrullen. Ik voel me half herboren erna.
ik ken weinig bands die me emotioneel zoveel doen. Alhoewel sommige Burzum nummers ook wel in die richting gaan. Ook "De doden hebben het goed I, en Cataract doen hetzelfde bij mij.

Het genre is eigenlijk totaal onbekend bij mij en ik moet er dringend eens werk van maken het verder uit te putten (iedereen mag me gerust doorverwijzen naar de beste bands, en hun beste albums).

Isis, Neurosis en Cult Of Luna ken ik qua naam, maar ik ken enkel "The Wreck Of SS Needle" van Cult Of Luna wat ik alleszinds een machtig nummer vind.

Natuurlijk lastig om de 'beste' albums en bands te beschrijven - er zijn zoveel toppers - maar ik zal mijn best doen :unsure:

Cult of Luna

The Raging River, hun laatste nieuwe.

Somewhere Along The Highway, een van mijn favorieten.

Verder zijn al hun albums ware meesterwerken: Salvation, Mariner, Vertikal,... :love:

Isis

Celestial - hun eerste LP, klassieker in zijn genre.

Panopticon - een van de meest gewaardeerde post-metal albums aller tijden.

Oceanic - meesterlijk conceptalbum.

Neurosis

The Eye of Every Storm - misschien hier mee beginnen? Imo een van hun beste albums.

Through Silver in Blood - iets ouder album (1996), maar hier hoor je wel waar het allemaal begon.

Pelican

The Fire in Our Throats Will Beckon the Thaw

What We All Come to Need

Russian Circles

Station

Enter

Laatst bewerkt:
Wat kan mij die belachelijke top 666 schelen, ik wil gewoon onze jonge onwetende vriend @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield initiëren. :unsure:

Ik vind die andere bands die je opnoemt niet echt te vergelijken met Amenra imo, muzikaal ook totaaal niets mis mee maar heeft totaal niet dezelfde impact op mij. Zeker Cult of Luna is toch al echt iets anders? Wel akkoord wat die vleeshaken betreft, die hebben ze bij de shows die ik al van hen gezien heb gelukkig achterwege gelaten.
Dat van die vleeshaken is één keer gebeurd en die stenen ook één keer en was telkens een "ritueel" om een periode af te sluiten dat voor de zanger enorm zwaar was. Als hij dat op die manier wil doen, mij niet gelaten. Al hun andere shows waren doodnormaal, de focus op die twee uitzonderingen als deel van hun vaste imago is veel te groot.

Ik volg ze al sinds de release van Mass III en heb ze zien groeien van kleine zalen naar een bomvolle AB. Live zijn ze een onverwoestbare bom waar menig band in het genre een puntje aan kan zuigen. En wat het meest indrukwekkende is dat ze met die overgang van klein naar groot weinig aan kracht en emotie hebben ingeboet. Isis heb ik nooit zo strak zien spelen, van Neurosis weet ik dat ze een periode hadden waarop ze liever geen Amenra in hun voorprogramma hadden omwille van hun niveauverschil (terwijl ze zelf ook enorm goed zijn live, maar niet zo emotioneel), Om eens gezien met Amenra als voorprogramma en dat was gewoon pijnlijk. :unsure: Cult Of Luna heb ik nog maar één keer live gezien, die vergelijking kan ik niet maken.

Qua releases topt er voor mij niets III en IIII, productie is inderdaad minder maar dat compenseert ruimschoots met hoe hard die nummers gaan.

Anyway, ik ben al jaren fan en ben blij dat ze de aandacht krijgen die ze verdienen. Andere groten in het genre verdienen die aandacht volgens mij even hard, Amenra mag daar voor mij naast staan. Ook al zal ik hun releases nooit naast een Oceanic of Through Silver In Blood plaatsen

Ik mis wel Belgische liefde voor Oathbreaker, die staan internationaal bijna naast Amenra en daar kraait geen haan naar.

Om eens gezien met Amenra als voorprogramma en dat was gewoon pijnlijk. :unsure:

Oei, puur qua strakheid of hoe bedoel je?

Klinkt op het eerste zicht wel als een héérlijke double bill, maar Amenra werkt gewoon niet als voorprogramma tout court imo.
De eerste uren na een show moet je emotioneel kapot zijn en twijfelen aan de zin van het leven, dan mag er nog een Carly Rae Jepsen als hoofdact staan dat gaat niets meer veranderen. Om is daarentegen meer een soort zachte massage voor je brein, ik heb ze nog niet live gezien (RIP Botanique) maar ik kan mij voorstellen dat ik mij moeilijk meer relaxed zou kunnen voelen dan na een show van hen.

Dat die combinatie niet werkt begrijp ik dus wel helemaal.

Ik mis wel Belgische liefde voor Oathbreaker, die staan internationaal bijna naast Amenra en daar kraait geen haan naar.
Second that. Heb die hun afscheidsshow 4 jaar geleden in de AB gezien en was echt wel mee. Ok ge zag dat die doodop waren en dat ze blij waren dat de tour gedaan was maar speelden wel strak. Mogen wel is met een nieuwe plaat komen

Oei, puur qua strakheid of hoe bedoel je?

Klinkt op het eerste zicht wel als een héérlijke double bill, maar Amenra werkt gewoon niet als voorprogramma tout court imo.
De eerste uren na een show moet je emotioneel kapot zijn en twijfelen aan de zin van het leven, dan mag er nog een Carly Rae Jepsen als hoofdact staan dat gaat niets meer veranderen. Om is daarentegen meer een soort zachte massage voor je brein, ik heb ze nog niet live gezien (RIP Botanique) maar ik kan mij voorstellen dat ik mij moeilijk meer relaxed zou kunnen voelen dan na een show van hen.

Dat die combinatie niet werkt begrijp ik dus wel helemaal.
Dat was in de tijd dat Amenra niet overal een headliner was, ik denk dat Mass IIII toen net was uitgekomen (of zelf hun releaseshow was voor Kortrijk?).

Ik heb Om daarna nog meermaals gezien en dat was altijd heel goed. Hun set voor Neurosis was bv. perfect met een 40min durende At Giza. Het zal zeker aan de mix van de double bill gelegen hebben. Qua intensiteit kan je daar denk ik enkel een Neurosis of Yob na zetten.

Terug
Bovenaan