Metaaldraad

Ik zit in 4-5 Whatsapp groepen van mensen die naar GMM gaan, in geen enkele groep hoor ik eigenlijk goede reacties op de affiche (en terecht).
Hoewel in mijn achtertuin hier ook sterk aan het overwegen om - na 22 jaar - GMM over te slaan en wat meer alternatieven (met wel goede line-up) te bezoeken (Jera, Dynamo metal fest, Alcatraz,...) Hoor dit wel op vele plaatsen, dus misschien last-minute toch nog een ticketje boeken, kans da het uitverkoopt lijkt me klein.
Van mijn groepjes hetzelfde.. Zelf overweeg ik ook van minstens 1 dag of misschien wel de volledige editie te skippen.

Die boeking van The Dillinger Escape Plan op GMM is wel gek. Naar ik zie, geen enkel ander festival die ze wist te boeken, ook geen enkele andere EU-show op hun planning. Zou dan terug een calculating infinity-era show worden wss, maar de band zelf lost er precies zelf niets over.
Die mannen vorig jaar op Lokerse Feesten bezig gezien. Na 3 seconden lag de gitarist te rollen in de grond terwijl hij aan het spelen was terwijl de zanger op de boxen klom om eraf te springen terwijl hij onverstaanbaar aan het zingen was. Die gingen van 0 naar 100 in 1 seconde en dat is niet meer gestopt. Geen woord van begrepen en melodie in de muziek moest je er ook bij fantaseren.

Speciaal. Heel speciaal.

Die mannen vorig jaar op Lokerse Feesten bezig gezien. Na 3 seconden lag de gitarist te rollen in de grond terwijl hij aan het spelen was terwijl de zanger op de boxen klom om eraf te springen terwijl hij onverstaanbaar aan het zingen was. Die gingen van 0 naar 100 in 1 seconde en dat is niet meer gestopt. Geen woord van begrepen en melodie in de muziek moest je er ook bij fantaseren.

Speciaal. Heel speciaal.
Jup, ik was er ook bij op de Lokerse :cool:
Is inderdaad geen gewone band, maar in de geschiedenis van extreme metal is dat een serieuze pionier. Moest je eens tijd en interesse hebben, moet je eens de docu "Metal Evolution" checken, aflevering over extreme metal. Is quasi 1 grote lofzang over TDEP en hoe bands als Meshuggah en dergelijke ontstaan/beïnvloed zijn door hen. Die zijn door de jaren heen en met hun nieuwe zanger (Gregg Puciato) wel serieus verzacht en toegankelijker geworden, maar hun 2 eerste platen zijn mathcore to the max.

Was sowieso raar dat die op de Lokerse stonden vorig jaar, dan nog met de originele line-up om integraal hun hardste plaat te spelen. Is eigenlijk te extreem om aldaar tussen Frank Carter en Korn geprogrammeerd te staan. Vond het wel geniaal om iedereen rondom me te zien kijken met een "WTF is dees-face".

(en in vergelijking met hun jonge jaren, was de passage op Lokerse Feesten eigenlijk best kalm te noemen :crazy: )
Jonge TDEP

Jup, ik was er ook bij op de Lokerse :cool:
Is inderdaad geen gewone band, maar in de geschiedenis van extreme metal is dat een serieuze pionier. Moest je eens tijd en interesse hebben, moet je eens de docu "Metal Evolution" checken, aflevering over extreme metal. Is quasi 1 grote lofzang over TDEP en hoe bands als Meshuggah en dergelijke ontstaan/beïnvloed zijn door hen. Die zijn door de jaren heen en met hun nieuwe zanger (Gregg Puciato) wel serieus verzacht en toegankelijker geworden, maar hun 2 eerste platen zijn mathcore to the max.
Ga ik eens checken, maar dat is een beetje vreemd, Meshuggah bestaat immers een stuk langer dan TDEP.

Dillinger is een band die uit het hardcore milieu is voortgekomen. Waarin je eind jaren 90 een bepaalde onderstroom had die een stuk ontoegangkelijker en soms ook complexer werd. Ik denk bijvoorbeeld ook aan bands als Botch, Converge, Coalesce, Cave-In, de jonge Mastodon, ...

Ze staken er qua complexiteit en algemene waanzin in hun composities en live performance wel bovenuit.

Terwijl Meshuggah toch duidelijker uit de extreme metal wereld komt, waarin zeker ook een onderstroom aan technische en complexe (death) metal ontstond, al eind jaren 80. Ik zou dat bijna een geval van convergente evolutie durven noemen :)

Al kan ik me natuurlijk wel goed voorstellen dat Calculating Infinity ook op hen veel indruk maakte.

Laatst bewerkt:
Ga ik eens checken, maar dat is een beetje vreemd, Meshuggah bestaat immers een stuk langer dan TDEP.

Dilinger is een band die uit het hardcore milieu is voortgekomen. Waarin je eind jaren 90 een bepaalde onderstroom had die een stuk ontoegangkelijker en soms ook complexer werd. Ik denk bijvoorbeeld ook aan bands als Botch, Converge, Coalesce, Cave-In, de jonge Mastodon, ...

Ze staken er qua complexiteit en algemene waanzin in hun composities en live performance wel bovenuit.

Terwijl Meshuggah toch duidelijker uit de extreme metal wereld komt, waarin zeker ook een onderstroom aan technische en complexe (death) metal ontstond, al eind jaren 80. Ik zou dat bijna een geval van convergente evolutie durven noemen :)

Al kan ik me natuurlijk wel goed voorstellen dat Calculating Infinity ook op hen veel indruk maakte.
Inderdaad, daarjuist in de auto calculating infinity opgelegd en had dan precies door dat m'n tijdlijn niet klopte en Meshuggah ouder moet zijn dan TDEP 😅

Anyway, in die docu lag de focus op beiden, en k meen dat 1 van die dudes van Meshuggah daarin zei dat hij een optreden van TDEP had gezien en er gans ondersteboven van was.

Convergente evolutie: ik zou het niet beter kunnen verwoorden 😄

Voor de Megadeth fans: den Dave heeft in een interview laten vallen dat de afscheidstour gemakkelijk 3 tot 5 jaar kan duren.
Maw: na deze zomer komen ze waarschijnlijk nog wel een paar keer terug :crazy:

Alcatraz dropt snel nog 32 namen...

Before winter has even begun, we're unleashing 𝟯𝟮 𝗺𝗼𝗿𝗲 𝗻𝗮𝗺𝗲𝘀 for Alcatraz Metal Fest 2026!
⚡
𝗡𝗘𝗪 𝗔𝗗𝗗𝗜𝗧𝗜𝗢𝗡𝗦:
Primus, Crowbar, HEALTH, Pentagram, MasterPlan, Firewind, 𝗠𝗶𝘀þ𝘆𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 & 𝗡𝗲𝗿𝗴𝗮𝗹, Funeral Dress, Cyclone, Cowboys & Aliens, Mortal Sin, Wings of Steel , Witch Club Satan, TAILGUNNER, The Troops of Doom, Insanity Alert, Nefarious, Graphic Nature, Izegrim, Aeveris, Hemelbestormer, Hope Erodes, Your Highness, RONKER, Modder, A Thousand Sufferings, Sons of Lioth, Divided, Poseydon, Encounters, Turpentine Valley & STEENGRUIS!

Staan nog paar pareltjes tussen en de affiche was nu al redelijk vol voor mij. Het tijdschema is me nu al aant uitlachen 😅

Alcatraz heeft ook nog wat namen toegevoegd aan hun affiche:
Primus, Crowbar, HEALTH, Pentagram, MasterPlan, Firewind, 𝗠𝗶𝘀þ𝘆𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 & 𝗡𝗲𝗿𝗴𝗮𝗹, Funeral Dress, Cyclone, Cowboys & Aliens, Mortal Sin, Wings of Steel , Witch Club Satan, TAILGUNNER, The Troops of Doom, Insanity Alert, Nefarious, Graphic Nature, Izegrim, Aeveris, Hemelbestormer, Hope Erodes, Your Highness, RONKER, Modder, A Thousand Sufferings, Sons of Lioth, Divided, Poseydon, Encounters, Turpentine Valley & STEENGRUIS!

Pentagram is nice. Misthyrming & Nergal vind ik een beetje een vreemde combo, maar misschien?
Witch Club Satan als je matige black metal gebracht door naakte vrouwen wilt zien.
Verder niet super veel interessants. Ik vind het precies dit jaar toch een mindere affiche

edit: Sond was me voor

En blijkbaar zijn ook Snorre (van Thorns, en early Mayhem) en een kerel van Slagmaur vermist geraakt in de bossen van Noorwegen ofzo :unsure:

edit: nevermind, blijkbaar een PR stunt om een upcoming Thorns/Slagmaur collab aan te kondigen :laugh: :sarcastic:

En blijkbaar zijn ook Snorre (van Thorns, en early Mayhem) en een kerel van Slagmaur vermist geraakt in de bossen van Noorwegen ofzo :unsure:

edit: nevermind, blijkbaar een PR stunt om een upcoming Thorns/Slagmaur collab aan te kondigen :laugh: :sarcastic:
Het had een iets te hoog meme gehalte natuurlijk

Toch eens gekeken op de site van Alcatraz wat die 𝗠𝗶𝘀þ𝘆𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 & 𝗡𝗲𝗿𝗴𝗮𝗹 moet voorstellen. Blijkbaar gaan ze Behemoth's Sventevith spelen.

Toch eens gekeken op de site van Alcatraz wat die 𝗠𝗶𝘀þ𝘆𝗿𝗺𝗶𝗻𝗴 & 𝗡𝗲𝗿𝗴𝗮𝗹 moet voorstellen. Blijkbaar gaan ze Behemoth's Sventevith spelen.
Waarom zou Nergal dat met Misthyrming doen en niet met... weet je wel, zijn groep Behemoth?
Ik zou nog eens naar Sventevith moeten luisteren, is al een eeuwigheid geleden.

Terug
Bovenaan