Bongobong
Active member
De vorige eindtermen zijn 30 jaar oud. Je gaat bij informatica toch ook niet lachen met de opstellers omdat in de huidige leerplannen dingen staan die jij 30 jaar geleden niet gekregen hebt in de les? Ook in de geschiedschrijving staat de tijd niet stil en worden elke dag nieuwe inzichten opgedaan. We zijn als maatschappij ook geëvolueerd, het is niet meer dan normaal dat we anno 2025 op school niet alleen de eurocentrische toer meer opgaan, maar ook kijken naar de bredere wereldgeschiedenis, en daarbij erkennen dat ons verleden ook door vrouwen is vormgegeven.
De vorige eindtermen schreven gewoon helemaal niet voor wat de leerlingen hoorden te kennen over de geschiedenis. Wel was er een disclaimer dat het interessant kan zijn om ook niet-Europese culturen en volkeren te behandelen. Wat heb je nog meer nodig?
Voor geschiedenis zijn we van een halve pagina eindtermen naar 8 pagina's "minimumdoelen" gegaan.
Ik heb ze even doorgenomen. Nu weet ik niets van lager onderwijs maar dit is gewoon absurd hoog gegrepen. Toen ik nog les gaf zou de helft van mijn werk gedaan zijn mochten mijn vijfde jaars secundair deze minimumdoelen onder de knie hebben. Het lijkt alsof de mensen die dit hebben samengesteld nog nooit met een kleuter gesproken hebben.
Laatst bewerkt:
)