Een voorbeeld: ik werkte als contractueel ambtenaar toen ik langdurig uitviel. Ik viel hierdoor dus terug op een ziekte-uitkering.
Mijn vastbenoemde collega's (met hetzelfde takenpakket en anciënniteit, maar toevallig geslaagd voor een examen) zouden in net dezelfde situatie honderden euro's meer blijven verdienen omdat hun loon wordt verder betaald.
Je moet het nuanceren. Indien jij als contractueel uitvalt (er vanuit gaande dat je bediende bent). Dan betaalt uw werkgever u 30 dagen uw gegarandeerd loon. Dus je wordt 30 dagen gewoon uitbetaald. Het is pas na die 30 dagen dat je op ziektekas valt, en dus gereduceerd loon hebt.
Hervat je het werk. En val je vb 1 maand later opnieuw uit, dan val je terug op die 30 dagen. En dit ad infinitum (allez zolang ze u niet ontslaan of uw contract ontbinden natuurlijk...).
Als statutair is die 30 dagen, in basis 21 dagen elk jaar. Daarna val je ook terug op de ziektekas. Al noemt dit dan disponibiliteit bij de overheid (al is het wel vrijgeviger tgv het feit dat de 60% werkt op basis van het totaal en niet op een gecapte hoeveelheid).
Echter heb je het voordeel dat als je gedurende het jaar die ziektedagen niet gebruikt hebt, dat je die dan kan meenemen tot op een moment dat er iets gebeurd dat je die wel kan gebruiken. Al is er nu wel een anti - misbruikregel voor voorzien zodanig dat je op 58 (of vb 65) niet zegt van allez ik kuis mijn schup af en dat opgespaarde ziektekapitaal dan ook gebruikten om vervroegd op pensioen te gaan. Zoals gezegd dat is ondertussen echter ingeperkt.
Ik, als statutair, heb er echter geen probleem mee dat we geen contractuelen meer aanwerven en enkel nog statutairen. Noch heb ik er een probleem mee dat we voor de private sector het ziektesysteem zouden omvormen tot het systeem van de ambtenaren dat dus gelinkt is aan uw anciënniteit bij uw werkgever. Mij lijkt dat systeem mensen aan te zetten tot het opsparen ervan tot op het moment dat ze er effectief nood aan hebben (zware ziekte)
Laat ons echter eerlijk zijn, dat het systeem zoals het werkt bij de contractuelen ook onderhevig is aan misbruik. Gewoon elk jaar x(30?) dagen ziek zijn als je aan de juiste ziektepapiertjes kan geraken. Maar carottetrekkers geraken aan die papiertjes.