Moeten huismoeders aan de slag?

20 à 30 jaar geleden was het nog normaal om als huispersoon een werkloosheid vergoeding op te strijken. Tegenwoordig zijn dit soort mensen doorgestroomd naar de ziekte en invaliditeitsuitkeringen. De vdab werkt veel te aanklampend waardoor ziek zijn de aangenamere optie is. Daar moet de maatschappij niet voor opdraaien.

Ik ben geen voorstander van het huwelijks quotiënt, maar als je partner ziek is geeft dat wel ineens wat meer ademruimte.

Ideaal onderwerp voor een poll lijkt mij: pro of contra huismoeders (of -vaders) meer te laten bijdragen aan de samenleving? Pro fo contra.

Hetgeen ik erover las:

Ik ben het eerlijk gezegd eens met de kritiek op huisvrouwen(/vaders).

Sorry, ik heb een week verlof genomen deze week.
Waarvan ik (toegegeven na een weekendje weg) de afgelopen 2-3 dagen bezig geweest ben met klusjes in huis: alles van opruimen, tot een grondige schoonmaak. Ik las in De Standaard dat huismoeders onbetaalde arbeid leveren... sorry, neen. Iedereen die een beetje deftig leeft, onderhoudt een eigen huishouden. Levert onbetaalde arbeid voor zelf in een net huis te wonen. Niet alleen huismoeders een de vaders. Iedereen.

Wil/krijg je kinderen? Dan komt daar inderdaad een extra zorg voor kinderen bij. Je hebt echter andere vormen van steun (kindergeld/groeipakket, gratis onderwijs) en alle voordelen van het hebben van kinderen. Plus andere werkende mensen hebben ook kinderen.

Ik zie niet in waarom huismoeders meer of minder zouden moeten bijdragen t.o.v. een alleenstaande/alleenwonende.
Hebben zij een man/partner die in hun levensonderhoud wilt voorzien? Prima, maar dan ook graag een eerlijke extra belasting voor de toegang tot de gezondheidszorg, een correcte opsplitsing van pensioenrechten en extra RSZ of onderhoudsuitkering te betalen wanneer die huismoeder later alsnog een uitkering nodig heeft. Nu is het de wereld op z'n kop: we vergoeden via het huwelijksquotiënt niet werkende partners die thuisblijven met extra belastingkorting...

Enkel over zorg voor ouderen/zieken lijkt het mij gepast eens te babbelen over hoe we daar als samenleving mee om gaan, maar ook daar: daar hebben we al systemen zoals tijdskrediet voor de zorg voor een ziek familielid. Zijn die niet royaal genoeg? Prima, daar kan dan ook over gebabbeld worden, maar zo'n zaken kan je alleen maar veroorloven als maatschappij wanneer voldoende anderen bijdragen. Huismoeders? Tja, die doen dat niet.
Kinderopvang een probleem? Tussen al die huismoeders zullen toch wel een aantal capabele mensen zitten die weten hoe ze met kinderen kunnen omgaan denk ik dan?
Migratie-achtergrond, geen diploma en/of de taak niet kundig? Tja, ook dat probleem kan niet eeuwig een excuus blijven.

Het probleem schuit voor mij persoonlijk niet in het feit dat ze niet werken, ze hoeven niet te gaan werken.
Het probleem is dat het op een bepaalde manier nog loont en dat ze van ons sociaal vangnet profiteren. Dat mag afgebouwd worden.

Dat je eens 2 dagen in uw huis hebt gewerkt na een vakantie kan je wel niet vergelijken met een huismoeder of vader natuurlijk.
Dat is dan weer een kromme vergelijking

Persoonlijk denk ik niet dat we de keuze om thuis te blijven voor de kinderen helemaal van tafel moeten vegen. Zoals eerder al gezegd: er is wel degelijk een opvangprobleem. Daarnaast is er ook een stijging van psychische klachten bij vrouwen in die leeftijdsgroep die hierdoor arbeidsongeschikt worden, ik vermoed omdat ze simpelweg te veel ballen in de lucht moeten houden?

Maar ik ben absoluut voor een beperking in tijd! Het is niet alsof je als huismoeder met enkel tieners in huis nog echt punten kan scoren hè...

Door ouderschapsverlof uit te breiden in tijd kan je natuurlijk wel èn vrouwen aan het werk houden (deeltijds bvb) èn voorkomen dat ze langdurig ziek uitvallen.

Correct, hij verbindt het expliciet met etniciteit. En da's dan weer een profilering naar rechts toe om de verkiezingsschade die komende is te dekken.
Expliciet? Waar dan?

Wat ik wel al hoorde is dat bij in sommige moslimgezinnen de keuze om huismoeder te worden, geen keuze is maar een verplichting. Heeft RoSa daar een antwoord op?

Persoonlijk denk ik niet dat we de keuze om thuis te blijven voor de kinderen helemaal van tafel moeten vegen. Zoals eerder al gezegd: er is wel degelijk een opvangprobleem. Daarnaast is er ook een stijging van psychische klachten bij vrouwen in die leeftijdsgroep die hierdoor arbeidsongeschikt worden, ik vermoed omdat ze simpelweg te veel ballen in de lucht moeten houden?

Maar ik ben absoluut voor een beperking in tijd! Het is niet alsof je als huismoeder met enkel tieners in huis nog echt punten kan scoren hè...

Door ouderschapsverlof uit te breiden in tijd kan je natuurlijk wel èn vrouwen aan het werk houden (deeltijds bvb) èn voorkomen dat ze langdurig ziek uitvallen.
Ik vond zijn originele voorstel om tijdskrediet te limiteren tot eerste 3 jaar, een goed voorstel.
Kort de zomervakanties nog in, en zorg voor genoeg (betaalbare) kampjes etc, en dan zullen die zomervakanties ook wel lukken.
Maar dat kreeg toen kritiek, ironisch genoeg van de andere partijen die nu zelf vinden dat huismoeders moeten gaan werken, omdat ge toch niet aan hun verlof moogt zitten.

Op het moment dat we een van de slechtste kinderzorgsystemen in het Westen hebben, waar het momenteel nog altijd erger wordt in plaats van beter; op het moment waar er ook enorme plaatstekorten zijn voor mentale zorg; en op het moment waarop ook onze ouderenzorg enerzijds onbetaalbaar en anderzijds steeds onmenselijker wordt ... is het misschien inderdaad niet het beste moment om mensen die thuis blijven om voor hun familie te zorgen aan te vallen.

Op het moment dat we een van de slechtste kinderzorgsystemen in het Westen hebben, waar het momenteel nog altijd erger wordt in plaats van beter; op het moment waar er ook enorme plaatstekorten zijn voor mentale zorg; en op het moment waarop ook onze ouderenzorg enerzijds onbetaalbaar en anderzijds steeds onmenselijker wordt ... is het misschien inderdaad niet het beste moment om mensen die thuis blijven om voor hun familie te zorgen aan te vallen.

Mij lijkt het dan ook niet de beste moment die niet te laten bijdragen aan het sociale vangnet of nog erger, hen uit diezelfde pot nog extra te financieren

Mij lijkt het dan ook niet de beste moment die niet te laten bijdragen aan het sociale vangnet of nog erger, hen uit diezelfde pot nog extra te financieren
Het is nooit een goei moment om iemand gebruik te laten maken van het sociaal vangnet, dan kan je het misschien gewoon afschaffen?

@Sir.Killalot
Het huwelijksquotiënt wordt toegepast ongeacht zorg voor kinderen/ouderen/...
Voorwaarden: samen belast en 1 partner heeft weinig tot geen inkomen.

Voordeel kan oplopen tot een kleine 500€ netto per maand.

Dan ben je volgens mij beter dat je iets nieuw verzint en er voorwaarden aan koppelt in plaats van het aan iedereen toe te kennen.

Voor iedereen die bewuste keuzes maakt (zoals kinderen) of thuis te blijven en niet te werken? Fine by me

Als je als twee-oudergezin bewust ervoor moet kiezen dat de vrouwelijke partner thuisblijft om voor de kinderen te zorgen, omdat je gemeente (en omliggende gemeentes) met een opvangtekort zit omdat er niet voldoende geïnvesteerd wordt in kinderopvang en kinderbegeleiders. Dan vind ik het van de zotte dat die keuze als bewust wordt voorgesteld, aangezien die eerder gedwongen is.

De vrouwelijke partner blijft thuis omdat de partner met het hoogste loon, veelal de man, het best aan het werk blijft.

Wanneer is mensen (nog dieper) in de armoede duwen ooit al een goed antwoord gebleken op maatschappelijke problemen?

Waarom willen wij als maatschappij ook in wezen verplichten dat we de "zorg" voor onze zwakkeren uit handen geven? En ik zet zorg bewust tussen aanhalingstekens, omdat zowel de kinderopvang als de ouderenzorg in dit land van een afschuwelijk niveau zijn. Tot op het onmenselijke af. Ouders beginnen bang te worden om hun kinderen naar de crèche te sturen, kinderen houden hun hart vast voor het moment dat hun ouders zorgbehoevend worden. En dan moet je al geluk hebben dat niemand uit je gezin mentale problemen heeft, en geen school of opvangplek vindt, want dan ben je helemaal een vogel voor de kat.

We moeten als maatschappij die mensen net meer ondersteunen. Uiteraard met voorwaarden.

Als je als twee-oudergezin bewust ervoor moet kiezen dat de vrouwelijke partner thuisblijft om voor de kinderen te zorgen, omdat je gemeente (en omliggende gemeentes) met een opvangtekort zit omdat er niet voldoende geïnvesteerd wordt in kinderopvang en kinderbegeleiders. Dan vind ik het van de zotte dat die keuze als bewust wordt voorgesteld, aangezien die eerder gedwongen is.

De vrouwelijke partner blijft thuis omdat de partner met het hoogste loon, veelal de man, het best aan het werk blijft.
Dan is de oplossing te vinden bij de kinderopvang, niet bij het financiëren van huismoeders/vaders

Dan is de oplossing te vinden bij de kinderopvang, niet bij het financiëren van huismoeders/vaders

Onder andere. Het is geen of-of-beleid dat gevoerd moet worden hé, ookal laten de politici dat uitschijnen.

edit: ik snap trouwens niet dat er zo'n aversie is tegenover het vergoeden van huismoeders en -vaders. 't Is niet dat zij gewoon thuis met hun vingers zitten te draaien oid, zij leveren ook werk. Onbetaald zorgwerk.

Het is op LinkedIn natuurlijk een makkelijk artikel om te posten en even bij te schreeuwen hoe dat een man niets over vrouwen zouden moeten zeggen, dan nog wat belachelijke cijfers over onbetaalde arbeid en je heb je eerste virale LinkedIn post. Recruiters vegen al in hun pollekes.

Ergens snap ik zeker dat kinderen nodig zijn voor het sociale systeem en onze maatschappij te onderhouden (side discussion maar eigenlijk is het heel systeem gewoon debiel in mekaar gestoken op veel vlakken), maar aan de andere kant heb je al enorm veel voordelen als je kinderen hebt. En ja een kind kost nog steeds geld, maar een kind hebben is tegenwoordig dan ook een vrije keuze in 99% van de gevallen.

Als zelfstandige in bijberoep moet je minstens 19 uur/week werken. Dan zeggen ze dat je je "bijdrage aan het sociaal systeem gedaan hebt". Waarom kan dit niet bij huismoeders/vaders?

De loonkloof in België is praktisch onbestaand. In Wallonië verdienen vrouwen gemiddeld meer, in Vlaanderen mannen net iets meer. Ook niet in veelvouden.

Verder is dit gewoon een super ingewikkelde discussie met veel socio-economische factoren maar ook veel ego's die even gedeukt zullen worden. Ego-deuk 1: Een huismoeder/vader heeft het echt wel makkelijker dan een werkende vrouw/man die dan ook nog een loon voor 2 probeert te verwezenlijken. Wat niet wil zeggen dat thuis biljven voor de kids altijd een wandeling door het park is.

Wanneer is mensen (nog dieper) in de armoede duwen ooit al een goed antwoord gebleken op maatschappelijke problemen?

Waarom willen wij als maatschappij ook in wezen verplichten dat we de "zorg" voor onze zwakkeren uit handen geven? En ik zet zorg bewust tussen aanhalingstekens, omdat zowel de kinderopvang als de ouderenzorg in dit land van een afschuwelijk niveau zijn. Tot op het onmenselijke af. Ouders beginnen bang te worden om hun kinderen naar de crèche te sturen, kinderen houden hun hart vast voor het moment dat hun ouders zorgbehoevend worden. En dan moet je al geluk hebben dat niemand uit je gezin mentale problemen heeft, en geen school of opvangplek vindt, want dan ben je helemaal een vogel voor de kat.

We moeten als maatschappij die mensen net meer ondersteunen. Uiteraard met voorwaarden.

Wat heeft armoede te maken met gebrek aan kinderopvang?
Whatabout post , discussie heeft weinig/niks te maken met betalingsproblematiek rond (reeds) gefinancieerde kinderopvang, die weliswaar aangepakt moet worden wegens tekortkomingen/gebrek aan plaatsen

Onder andere. Het is geen of-of-beleid dat gevoerd moet worden hé, ookal laten de politici dat uitschijnen.

edit: ik snap trouwens niet dat er zo'n aversie is tegenover het vergoeden van huismoeders en -vaders. 't Is niet dat zij gewoon thuis met hun vingers zitten te draaien oid, zij leveren ook werk. Onbetaald zorgwerk.
In dit geval is dit het wel. Zoniet ga je overfinancieren (2x) op de kap van ouderenzorg, en bij uitbreiding alles wat sociale vangnet is. Waar bewust kinderlozen voor meebetalen.
OF je zorgt voor deftige kinderopvang gesteund door overheid zodanig dat ouders voltijds kunnen werken & bijdragen aan het systeem .
OF je zorgt dat huismoeders/vaders gefinancieerd worden en schaft gefinancieerde kinderopvang af omwille van overbodig

Voor mij mogen huismoeders/vaders best wel deftig betaald worden op de een of andere manier hoor. Liefst zelfs!
Maar schaf dan alles af van subsidies af die naar de kinderopvang gaat, laat die maar privatiseren.
Kan je meteen ook incapabel ministerieel departement afschaffen, win-win

In dit geval is dit het wel. Zoniet ga je overfinancieren (2x) op de kap van ouderenzorg, en bij uitbreiding alles wat sociale vangnet is. Waar bewust kinderlozen voor meebetalen.
OF je zorgt voor deftige kinderopvang gesteund door overheid zodanig dat ouders voltijds kunnen werken & bijdragen aan het systeem .
OF je zorgt dat huismoeders/vaders gefinancieerd worden en schaft gefinancieerde kinderopvang af omwille van overbodig

Niet iedereen kan voltijds aan de slag hé, dus die rigoureuze opdeling is echt niet realistisch. Wat met mensen die nooit voltijds zullen kunnen werken, wat met mensen die hun uren nog aan het opbouwen zijn, etc.

En privatiseren van de kinderopvang. Laat het uit, alsof de ouderen in geprivatiseerde woonzorgcentra zo goed behandeld worden. :shutup:

edit: zoals iemand anders het hier al zei, voelt het voor mij ook aan alsof Quickie gewoon opnieuw een uitspraak wil doen over een probleem, dat zoveel genuanceerder is dan hij laat uitschijnen, met de nakende verkiezingen in het achterhoofd om de rechterzijde van zijn kiespubliek te paaien.

Terug
Bovenaan