Ideaal onderwerp voor een poll lijkt mij: pro of contra huismoeders (of -vaders) meer te laten bijdragen aan de samenleving? Pro fo contra.
Hetgeen ik erover las:
Vincent Van Quickenborne (Open VLD) neemt huismoeders nog maar eens in het vizier. En opnieuw roept hij daarmee verontwaardiging op: ‘Mensen die thuisblijven om voor kinderen of andere mensen te zorgen, doen het werk dat onze maatschappij nalaat te doen.’
www.standaard.be
Vincent Van Quickenborne (Open VLD) neemt huismoeders nog maar eens in het vizier. En opnieuw roept hij daarmee verontwaardiging op: “Mensen die thuisblijven om voor kinderen of andere mensen te zorgen, doen het werk dat onze maatschappij nalaat te doen.”
www.nieuwsblad.be
Ik ben het eerlijk gezegd eens met de kritiek op huisvrouwen(/vaders).
Sorry, ik heb een week verlof genomen deze week.
Waarvan ik (toegegeven na een weekendje weg) de afgelopen 2-3 dagen bezig geweest ben met klusjes in huis: alles van opruimen, tot een grondige schoonmaak. Ik las in De Standaard dat huismoeders onbetaalde arbeid leveren... sorry, neen.
Iedereen die een beetje deftig leeft, onderhoudt een eigen huishouden. Levert onbetaalde arbeid voor zelf in een net huis te wonen. Niet alleen huismoeders een de vaders. Iedereen.
Wil/krijg je kinderen? Dan komt daar inderdaad een extra zorg voor kinderen bij. Je hebt echter andere vormen van steun (kindergeld/groeipakket, gratis onderwijs) en alle voordelen van het hebben van kinderen. Plus andere werkende mensen hebben ook kinderen.
Ik zie niet in waarom huismoeders meer of minder zouden moeten bijdragen t.o.v. een alleenstaande/alleenwonende.
Hebben zij een man/partner die in hun levensonderhoud wilt voorzien? Prima, maar dan ook graag een eerlijke
extra belasting voor de toegang tot de gezondheidszorg, een correcte opsplitsing van pensioenrechten en extra RSZ of onderhoudsuitkering te betalen wanneer die huismoeder later alsnog een uitkering nodig heeft. Nu is het de wereld op z'n kop: we vergoeden via het huwelijksquotiënt niet werkende partners die thuisblijven met extra belastingkorting...
Enkel over zorg voor ouderen/zieken lijkt het mij gepast eens te babbelen over hoe we daar als samenleving mee om gaan, maar ook daar: daar hebben we al systemen zoals tijdskrediet voor de zorg voor een ziek familielid. Zijn die niet royaal genoeg? Prima, daar kan dan ook over gebabbeld worden, maar zo'n zaken kan je alleen maar veroorloven als maatschappij wanneer voldoende anderen bijdragen. Huismoeders? Tja, die doen dat niet.
Kinderopvang een probleem? Tussen al die huismoeders zullen toch wel een aantal capabele mensen zitten die weten hoe ze met kinderen kunnen omgaan denk ik dan?
Migratie-achtergrond, geen diploma en/of de taak niet kundig? Tja, ook dat probleem kan niet eeuwig een excuus blijven.