En een "baas die een beetje wil meewerken" voor "praktisch alle niet managementjobs"? Zelfs als deze baas wil meewerken creëer je een hele hoop maatschappelijke problemen:
-ahja, want de buschauffeur en treinbegeleider die mijn kinderen naar huis brengt van school wil tussen 15u en 19u ook niet meer rijden om de kinderen op te halen.
-in de supermarkt moet ik dan ook niet zijn voor boodschappen voor de avondmaaltijd als 3 van de 5 kassiersters tussen 15u en 19u niet willen werken om hun kinderen gaan te halen.
-friet, broodjes of iets gaan eten zal dan ook niet lukken, ahja, in horeca is dit ook perfect mogelijk om op 15u naar huis te gaan voor de kinderen.
-de telenet/elektrabel en andere al zo vlot bereikbare klantendiensten sluiten ook tussen 15u en 18u? zullen blij zijn dat ze tot 24u mogen werken om toch ooit bereikbaar te zijn voor werkende mensen.
-Slager en groentenwinkel zijn uiteraard ook toe, ah ja, medewerkers in retail...
-Politiecontroles schrappen we tussen 15u en 18u zodat deze ook maximaal hun kinderen kunnen ophalen? Of verminderen we de patrouilles in die periode ook? "Spoedgevallen" die niet levensbedreigend zijn kunnen ook wel paar uurtjes wachten terwijl de verpleegsters een heerlijke maaltijd gaan bereiden voor hun kroost thuis?
-een productiebedrijf moet gewoon zijn lopende band stopzetten omdat er van de 100 werknemers 10 medewerkers kinderen op school hebben.
-Dokter/tandarts/ziekenhuis... voor een controle of niet dringende afspraak: neem maar verlof, na schooltijd niet meer mogelijk...
-Je loodgieter laat jou doodleuk achter zonder verwarming/warm water omdat het 15u en hij toch echt om 15.15u aan de school moet staan terwijl het eigenlijk nog maar 20 min werk was. Extra leuk, kan hij ook twee maal verplaatsingen aanrekenen natuurlijk.
In een (back-) office jobs is dit inderdaad perfect mogelijk maar dit zal toch een beperkte minderheid zijn... vergeet ook niet dat je het dan iedereen moet (kunnen) toestaan.
Denk jij nu echt dat op dit moment elke (haalt diep adem) buschauffeur, treinbegeleider, frituuruitbater, elektricien, slager, groentenwinkeluitbater, politieagent, spoedarts, fabrieksarbeider, dokter, tandarts of loodgieter elke dag werkt van 8u tot 20u en daardoor altijd kinderopvang moet zoeken? Daar zit nu al een rotatiesysteem in. De enige uitzonderingen zijn zelfstandigen.
Ik heb familieleden die op de spoeddienst van een ziekenhuis werken. Die krijgen een schema elk jaar waarop staat wanneer ze moeten werken. Onderling kunnen ze ruilen met collega's als het niet aankomt om welke reden ook. Hetzelfde geldt bij een kameraad bij de politie, die hebben ook beurtrollen voor de weekendshift. Hell, zelfs bij mijn huidige klant is een beurtrolsysteem voor interventies buiten de kantooruren te doen.
Dus ja, je kan nog perfect naar de winkel, slager, spoeddienst, politie enz. En dat zal niet veranderen. Ik wil nog geloven dat het moeilijker is voor een kassierster die 2 avonden moet blijven tot 20u omdat de Delhaize dan pas sluit om opvang voor de kinderen te voorzien, maar het is niet zo dat dat 6 dagen per week is voor hen. Die kassierster is vaak minstens één dag per week thuis, zeker als die ook in het weekend moet werken.
Meer zelfs, als ik in mijn directe vriendenkring kijk dan zie ik dat de mensen die in shiften werken het veel gemakkelijker hebben qua kinderopvang dan de koppels waarbij beide ouders fulltime werken in een normaal kantorenuren systeem.
Laatst bewerkt: