Moeten huismoeders aan de slag?

En een "baas die een beetje wil meewerken" voor "praktisch alle niet managementjobs"? Zelfs als deze baas wil meewerken creëer je een hele hoop maatschappelijke problemen:
-ahja, want de buschauffeur en treinbegeleider die mijn kinderen naar huis brengt van school wil tussen 15u en 19u ook niet meer rijden om de kinderen op te halen.
-in de supermarkt moet ik dan ook niet zijn voor boodschappen voor de avondmaaltijd als 3 van de 5 kassiersters tussen 15u en 19u niet willen werken om hun kinderen gaan te halen.
-friet, broodjes of iets gaan eten zal dan ook niet lukken, ahja, in horeca is dit ook perfect mogelijk om op 15u naar huis te gaan voor de kinderen.
-de telenet/elektrabel en andere al zo vlot bereikbare klantendiensten sluiten ook tussen 15u en 18u? zullen blij zijn dat ze tot 24u mogen werken om toch ooit bereikbaar te zijn voor werkende mensen.
-Slager en groentenwinkel zijn uiteraard ook toe, ah ja, medewerkers in retail...
-Politiecontroles schrappen we tussen 15u en 18u zodat deze ook maximaal hun kinderen kunnen ophalen? Of verminderen we de patrouilles in die periode ook? "Spoedgevallen" die niet levensbedreigend zijn kunnen ook wel paar uurtjes wachten terwijl de verpleegsters een heerlijke maaltijd gaan bereiden voor hun kroost thuis?
-een productiebedrijf moet gewoon zijn lopende band stopzetten omdat er van de 100 werknemers 10 medewerkers kinderen op school hebben.
-Dokter/tandarts/ziekenhuis... voor een controle of niet dringende afspraak: neem maar verlof, na schooltijd niet meer mogelijk...
-Je loodgieter laat jou doodleuk achter zonder verwarming/warm water omdat het 15u en hij toch echt om 15.15u aan de school moet staan terwijl het eigenlijk nog maar 20 min werk was. Extra leuk, kan hij ook twee maal verplaatsingen aanrekenen natuurlijk.

In een (back-) office jobs is dit inderdaad perfect mogelijk maar dit zal toch een beperkte minderheid zijn... vergeet ook niet dat je het dan iedereen moet (kunnen) toestaan.

Denk jij nu echt dat op dit moment elke (haalt diep adem) buschauffeur, treinbegeleider, frituuruitbater, elektricien, slager, groentenwinkeluitbater, politieagent, spoedarts, fabrieksarbeider, dokter, tandarts of loodgieter elke dag werkt van 8u tot 20u en daardoor altijd kinderopvang moet zoeken? Daar zit nu al een rotatiesysteem in. De enige uitzonderingen zijn zelfstandigen.

Ik heb familieleden die op de spoeddienst van een ziekenhuis werken. Die krijgen een schema elk jaar waarop staat wanneer ze moeten werken. Onderling kunnen ze ruilen met collega's als het niet aankomt om welke reden ook. Hetzelfde geldt bij een kameraad bij de politie, die hebben ook beurtrollen voor de weekendshift. Hell, zelfs bij mijn huidige klant is een beurtrolsysteem voor interventies buiten de kantooruren te doen.

Dus ja, je kan nog perfect naar de winkel, slager, spoeddienst, politie enz. En dat zal niet veranderen. Ik wil nog geloven dat het moeilijker is voor een kassierster die 2 avonden moet blijven tot 20u omdat de Delhaize dan pas sluit om opvang voor de kinderen te voorzien, maar het is niet zo dat dat 6 dagen per week is voor hen. Die kassierster is vaak minstens één dag per week thuis, zeker als die ook in het weekend moet werken.

Meer zelfs, als ik in mijn directe vriendenkring kijk dan zie ik dat de mensen die in shiften werken het veel gemakkelijker hebben qua kinderopvang dan de koppels waarbij beide ouders fulltime werken in een normaal kantorenuren systeem.

Laatst bewerkt:
Er bestaat zoiet als collega's, waarmee je kan afspreken dat de ene de ochtenshift doet en de andere avondshift etc.
Tenzij je enkel tussen 9u & 15u30 wil werken en niet op woensdag.
Je kan inderdaad moeilijk verwachten dat elke ouder enkel de uren gaat werken waarbij hij de kleine niet heeft.
Maar veel werkgevers staan dat simpelweg niet toe! Dat is de realiteit. Iemand die geen rekening houdt met verschillende situaties maakt een uurrooster op en weigert mensen zelf daarin te laten schuiven "want dat is te complex" en ander geblaat.
En verdien je te weinig omw te weinig uren? Tja dan zal je wat aanpassingen moeten doen en toch eens de kleinen naar de opvang laten gaan, of grootouders. Er wordt tegenwoordig precies verwacht dat alles gevormd wordt naar de eigen wensen en compromissen of aanpassingen onmogelijk zijn.
Er wordt precies verwacht dat mensen met kleine kinderen die niet moeten opvoeden en ze niet willen zien veeleer... :unsure:
(Again, als het om kleine kinderen gaat. Koen en Karen met tieners moeten echt niet op woensdag namiddag thuis zijn om hun tieners op hun kamers Minecraft te horen spelen)

Heb je zelf ooit al in die jobs gestaan? Er is een reden waarom je nooit 2x dezelfde sales of recruiter bij een bedrijf vast krijgt...

Het is compleet absurd dat we als maatschappij het opvoeden van kinderen helemaal als laagste prioriteit bezien. Er is niemand die op zijn sterfbed zegt "amai, ik had echt mijn kinderen minder moeten zien toen ze opgroeiden, ik had zoveel meer moeten werken!"
Ja, corporate sales, helaas outside sales dus thuis zijn voor de kids zou er daar niet inzitten.

Maar wat wil je dan zeggen? Want in deel 1 krijg ik de indruk dat je "minder uren draaien" niet slim lijkt, maar dan in deel 2 lijkt meer uren ook niet de oplossing?

En een "baas die een beetje wil meewerken" voor "praktisch alle niet managementjobs"? Zelfs als deze baas wil meewerken creëer je een hele hoop maatschappelijke problemen:
-ahja, want de buschauffeur en treinbegeleider die mijn kinderen naar huis brengt van school wil tussen 15u en 19u ook niet meer rijden om de kinderen op te halen.
-in de supermarkt moet ik dan ook niet zijn voor boodschappen voor de avondmaaltijd als 3 van de 5 kassiersters tussen 15u en 19u niet willen werken om hun kinderen gaan te halen.
-friet, broodjes of iets gaan eten zal dan ook niet lukken, ahja, in horeca is dit ook perfect mogelijk om op 15u naar huis te gaan voor de kinderen.
-de telenet/elektrabel en andere al zo vlot bereikbare klantendiensten sluiten ook tussen 15u en 18u? zullen blij zijn dat ze tot 24u mogen werken om toch ooit bereikbaar te zijn voor werkende mensen.
-Slager en groentenwinkel zijn uiteraard ook toe, ah ja, medewerkers in retail...
-Politiecontroles schrappen we tussen 15u en 18u zodat deze ook maximaal hun kinderen kunnen ophalen? Of verminderen we de patrouilles in die periode ook? "Spoedgevallen" die niet levensbedreigend zijn kunnen ook wel paar uurtjes wachten terwijl de verpleegsters een heerlijke maaltijd gaan bereiden voor hun kroost thuis?
-een productiebedrijf moet gewoon zijn lopende band stopzetten omdat er van de 100 werknemers 10 medewerkers kinderen op school hebben.
-Dokter/tandarts/ziekenhuis... voor een controle of niet dringende afspraak: neem maar verlof, na schooltijd niet meer mogelijk...
-Je loodgieter laat jou doodleuk achter zonder verwarming/warm water omdat het 15u en hij toch echt om 15.15u aan de school moet staan terwijl het eigenlijk nog maar 20 min werk was. Extra leuk, kan hij ook twee maal verplaatsingen aanrekenen natuurlijk.

In een (back-) office jobs is dit inderdaad perfect mogelijk maar dit zal toch een beperkte minderheid zijn... vergeet ook niet dat je het dan iedereen moet (kunnen) toestaan.
Deze moest er nog komen, de typische BG "alles tot het compleet belachelijke trekken om toch maar elk mogelijk punt af te breken post".
Zoals ondertussen al door andere gepost: Je heb collega's. Verder zegt niemand dat ELKE job flexibel moet zijn. Als je top-chirurg wil worden zal je ook wel weten dat je niet veel bij je kinderen kan zijn. En als je dan toch een kinderwens hebt en je wilt bij je kinderen zijn moet je ergens anders opofferingen maken. Can't have your cake and eat it too.

Wat is dan wel de oplossing? Geef me eens een beter voorstel?

Wat is dan wel de oplossing? Geef me eens een beter voorstel?
Uitbreiding van het ouderschapsverlof èn op maatschappelijk vlak veel meer flexibiliteit vanuit de werkgevers die vaak weigeren aanpassingen toe te staan uit onwil.
(Zoals iemand die 4/5de wil werken maar elke dag gewoon korter in een klassieke administratieve job, mensen met kleine kinderen inspraak geven in het uurrooster als er met shiften gewerkt wordt, simpelweg voorrang op schoolvakanties voor ouders met kleine kinderen met een limiet van maximaal 2 weken in de zomervakantie,...)

Maar veel werkgevers staan dat simpelweg niet toe! Dat is de realiteit. Iemand die geen rekening houdt met verschillende situaties maakt een uurrooster op en weigert mensen zelf daarin te laten schuiven "want dat is te complex" en ander geblaat.

Er wordt precies verwacht dat mensen met kleine kinderen die niet moeten opvoeden en ze niet willen zien veeleer... :unsure:
(Again, als het om kleine kinderen gaat. Koen en Karen met tieners moeten echt niet op woensdag namiddag thuis zijn om hun tieners op hun kamers Minecraft te horen spelen)
Maar daar is ook meer en meer verandering in, zo is het wetterlijk verplicht indien mogelijk om 4/5de toe te staan (38uren regime dan wel, dus 4 pittige dagen). Zo kan je elke oplossing van de baan schuiven want dat is NU niet, maar denk eens iets verder. Geen enkele oplossing zal bestaan uit 1 factor veranderen.

Verder denk ik dat bepaalde mensen in deze thread (ik inclusief) gewoon willen zeggen dat je afwegingen moet maken. En als je en veel tijd met je kinderen wil, en een top carrière, en veel hobby's, en en en, dan gaat het gewoon niet. Maar het voelt in veel mensen hun argumenten alsof er een ondertoon ligt van "De maatschappij heeft kinderen nodig dus als ik kinderen voorzie moet de maatschappij er alles voor doen". Want we willen kinderen, liefst meerdere, waar we veel tijd mee kunnen spenderen en die we zelf kunnen afzetten op school en ophalen (en geloof me, als kind zou ik het geweldig vinden als mijn ouder zo veel tijd voor me had + het is waarschijnlijk een goede manier om toch betere mensen te ontwikkelen) maar het kan gewoon niet.

Als we nog in stammen woonden kon je nog zeggen 5 mannen gaan jagen, 3 vrouwen letten op de kinderen, 2 andere vrouwen gaan dingen maken etc. Maar in onze maatschappij is het zo simpel niet en kan dit gewoon niet.

Het sociaal stelsel kreunt nu al onder alle mensen die het moet ondersteunen, toch logisch dat ze ergens gaan zoeken naar mensen die hun steentje misschien wel bij kunnen dragen? (waarmee ik nogmaals niet wil zeggen dat kinderen opvoeden niet goed is voor de maatschappij)

In een productie omgeving is dat geen kwestie van niet willen, maar van kostprijs bvb. (geldt niet voor alle functies)
Maar hier gaan de machines niet beginnen draaien omdat 1 persoon in glijdende uren wil werken.
Klopt wel dat in het eerder rurale vlaanderen, er gewoon nog een conservative mindset heerst.

Neen, maar tegelijk ook niet verwachten dat het mogelijk is om én 100% van de tijd bij je kind te zijn (je bent met 2 ouders, normaliter) én daarvoor financieel gesteund te worden (en carrière/hobbies enz...) . Realiteit ligt ergens tussenin.

bvb:
of 4/5e werken zonder compensatie maar met gesubsidieerde kinderopvang (100% inbreng bvb)
of minder dan 4/5e werken met compensatie om voor kind te zorgen (tot 5 jaar pakweg) , maar dan zonder gesubsidieerde kinderopvang
En compensatie niet extravagant hoog, zodoende dat werk incentive behouden blijft.

Kind in kinderopvang/crèche hebben toch alle belang bij eerste ontwikkeling sociale vaardigheden? Kind eerste 5 jaar thuis lijkt mij minder optimaal

Uitbreiding van het ouderschapsverlof èn op maatschappelijk vlak veel meer flexibiliteit vanuit de werkgevers die vaak weigeren aanpassingen toe te staan uit onwil.
(Zoals iemand die 4/5de wil werken maar elke dag gewoon korter in een klassieke administratieve job, mensen met kleine kinderen inspraak geven in het uurrooster als er met shiften gewerkt wordt, simpelweg voorrang op schoolvakanties voor ouders met kleine kinderen met een limiet van maximaal 2 weken in de zomervakantie,...)
Waarom zou iemand met kinderen voorrang krijgen op verlof op iemand zonder kinderen? Welk recht heeft iemand met kinderen dat hij of zij meer recht heeft op verlof in juli of augustus tegenover iemand zonder kinderen? Wat doe je dan met een koppel die een hond hebben en er graag mee gaan wandelen in de zomermaanden?

"Alle dieren zijn gelijk, maar sommigen zijn gelijker dan anderen", schreef George Orwell.

Laatst bewerkt:
Akkoord. Hier schrijf je daadwerkelijk oplossingen neer.

Verder moeten we realistisch zijn dat niet in elke job de mogelijkheid is om flexibel te zijn en dat je dit als ouder ook moet afwegen welke job je wil en wat hier bij komt kijken.

Verder zie ik de berichten nu al binnen komen "Waarom ouders eerst verlof" ja kijk, zo blijven we bezig. Dat is iets dat je als maatschappij dan weer zou moeten ondersteunen.

Ergens spreken mensen in deze thread zich ook volledig tegen (niet jij specifiek), maar de bakker moet praktisch tot middernacht open zijn want ik moet na mijn werk nog kunnen gaan, maar ik moet wel niet beschikbaar zijn voor mijn klanten want ik moet weg. Dit zou een oneindige GANT chart worden.

Maar daar is ook meer en meer verandering in, zo is het wetterlijk verplicht indien mogelijk om 4/5de toe te staan (38uren regime dan wel, dus 4 pittige dagen). Zo kan je elke oplossing van de baan schuiven want dat is NU niet, maar denk eens iets verder. Geen enkele oplossing zal bestaan uit 1 factor veranderen.
Mee eens, niets kan "ineens" zomaar veranderen.
Verder denk ik dat bepaalde mensen in deze thread (ik inclusief) gewoon willen zeggen dat je afwegingen moet maken. En als je en veel tijd met je kinderen wil, en een top carrière, en veel hobby's, en en en, dan gaat het gewoon niet.,
Ook helemaal mee eens. Alleen heb ik het niet over die mensen maar denk ik aan de mensen met een gewoon inkomen, geen zotte hobby's en 2 weken centerparks per jaar die ook gewoon proberen te overleven en graag voor 18u thuis zouden willen zijn... Zelfs met loonverlies gepaard gaande met minder uren werken.
Het sociaal stelsel kreunt nu al onder alle mensen die het moet ondersteunen, toch logisch dat ze ergens gaan zoeken naar mensen die hun steentje misschien wel bij kunnen dragen? (waarmee ik nogmaals niet wil zeggen dat kinderen opvoeden niet goed is voor de maatschappij)
En ook hier hoor je mij niets negatiefs over zeggen, ik heb al meermaals aangegeven dat er wat mij betreft uitzonderingen moeten gemaakt worden voor mensen met kleine kinderen. Tanya, de "huismoeder" van 54 jaar moet absoluut geen financiële (als ze niet uit werken gaat) of praktische voordelen krijgen (als ze wel uit werken gaat) die mensen met kleine kinderen wel moeten kunnen krijgen als ik het voor het zeggen had.

Waarom zou iemand met kinderen voorrang krijgen op verlof op iemand zonder kinderen?
1 simpele reden: er is in de zomervakantie te weinig opvang om schoolgaande kinderen op te vangen. Crèches die sluiten, speelpleinwerking die maar 4 weken georganiseerd wordt,... Of moeten die mensen hun kleine kinderen dan maar alleen thuis laten? Of meenemen naar het werk?

Mee eens, niets kan "ineens" zomaar veranderen.

Ook helemaal mee eens. Alleen heb ik het niet over die mensen maar denk ik aan de mensen met een gewoon inkomen, geen zotte hobby's en 2 weken centerparks per jaar die ook gewoon proberen te overleven en graag voor 18u thuis zouden willen zijn... Zelfs met loonverlies gepaard gaande met minder uren werken.

En ook hier hoor je mij niets negatiefs over zeggen, ik heb al meermaals aangegeven dat er wat mij betreft uitzonderingen moeten gemaakt worden voor mensen met kleine kinderen. Tanya, de "huismoeder" van 54 jaar moet absoluut geen financiële (als ze niet uit werken gaat) of praktische voordelen krijgen (als ze wel uit werken gaat) die mensen met kleine kinderen wel moeten kunnen krijgen als ik het voor het zeggen had.
Als we dan een scenario bekijken met 2 ouders (alleenstaand en scheidingen zijn natuurlijk ingewikkelder) dan is het toch perfect mogelijk om met 2 jobs te vinden waarin je je kinderen kan halen en er voor ze kan zijn? Om de lagere inkomens te nemen: Postbode en poetsvrouw/man. Postbode zal vroeg moeten beginnen, maar zijn vaak ook in de vroege namiddag klaar, die kan kinderen van school halen. Poetsvrouw lijkt me perfect mogelijk om bv om 9 te beginnen maar die zal misschien tot 5-6 werken?

Of in het ideale scenario, zoek een job op een school (niet perse leerkracht).

Neen, maar tegelijk ook niet verwachten dat het mogelijk is om én 100% van de tijd bij je kind te zijn (je bent met 2 ouders, normaliter) én daarvoor financieel gesteund te worden (en carrière/hobbies enz...) . Realiteit ligt ergens tussenin.
Mee eens. Vandaar: beperkte steun, zowel financieel als in tijd.
bvb:
of 4/5e werken zonder compensatie maar met gesubsidieerde kinderopvang (100% inbreng bvb)
of minder dan 4/5e werken met compensatie om voor kind te zorgen (tot 5 jaar pakweg) , maar dan zonder gesubsidieerde kinderopvang
Waarom zou iemand die 26u werkt dan zijn volledige loon moeten uitgeven aan kinderopvang? Of bedoel je wel de prijzen van inkomensgerelateerde opvang maar geen belastingsvoordeel?
En compensatie niet extravagant hoog, zodoende dat werk incentive behouden blijft.
Mee eens, je kan het idd niet allemaal hebben.
Kind in kinderopvang/crèche hebben toch alle belang bij eerste ontwikkeling sociale vaardigheden? Kind eerste 5 jaar thuis lijkt mij minder optimaal
Ook mee eens, ik ben pro crèche (minder pro "baby in de crèche gedurende 12 uur 5 dagen per week) en pro peuter- en kleuterklassen in de meeste gevallen.

1 simpele reden: er is in de zomervakantie te weinig opvang om schoolgaande kinderen op te vangen. Crèches die sluiten, speelpleinwerking die maar 4 weken georganiseerd wordt,... Of moeten die mensen hun kleine kinderen dan maar alleen thuis laten? Of meenemen naar het werk?
Niemand zegt dat die kinderen alleen gelaten moeten worden, of meegenomen naar het werk. Maar voorrang op verlof in de zomermaanden? Absoluut mee oneens.

Ik weet niet waar jij woont maar in het kleine boerendorpje waar ik woon voorziet de gemeente de volledige 8 weken kinderopvang in de vorm van dagkampen: paardrijdweek, sportweken, knutselweken, muziekweken, turnweken, .... Het is niet gratis en je moet tijdig inschrijven, maar ik hoor van jonge ouders er toch veel lof over.

Het is niet omdat ik vind dat ze geen voorrang hebben op verlof dat ze geen verlof mogen nemen. Als het kan qua continuïteit op het werk gun ik ze beiden verlof. Dan is er nog het systeem van dagopvang, jeugdbewegingen met bijhorende kampen, grootouders als ze nog leven en in goede gezondheid verkeren, thuiswerk, afwisselend verlof nemen tussen vader en moeder qua periode,...

Maar voorrang omdat je kinderen hebt? Ik vind het echt bizar.

Het is niet omdat ik vind dat ze geen voorrang hebben op verlof dat ze geen verlof mogen nemen. Als het kan qua continuïteit op het werk gun ik ze beiden verlof.
Net als iedereen hier!
Dan is er nog het systeem van dagopvang,
Waarvan ik net zeg dat die er onvoldoende is omdat die vaak gesloten zijn dan.
jeugdbewegingen met bijhorende kampen,
Voor kleuters? Nope.
grootouders als ze nog leven en in goede gezondheid verkeren,
En al gepensioneerd zijn, want de meeste jonge ouders met kleine kinderen hun ouders werken ook nog.
Slechts mogelijk voor een beperkte groep èn met mindere prestaties omdat kleine kinderen geen 8u stil gaan zitten spelen/wachten.
afwisselend verlof nemen tussen vader en moeder qua periode,...
Die...*tromgeroffel* dus nog steeds allebei in de zomervakantie verlof moeten kunnen nemen!
Bizar, maar noodzakelijk in onze maatschappij zoals ze nu is.

Omdat iemand zonder kinderen ook buiten de schoolvakanties op verlof kan, al dan niet met hond.

Kinderen hebben leerplicht, honden niet.
Er valt natuurlijk wel te claimen dat de zomermaanden de "beste" periode zijn om op vakantie te gaan. En dan die kans ontzeggen en/of moeilijker maken voor mensen zonder kinderen, nja...twijfelgeval. + wat als je partner op een school werkt, die kan geen vakantie nemen buiten de schoolvakanties. Maar ik zou zeker met mijn hond in september gaan als de collega daar beter mee af is.

En ik vind het echt bizar om geen voorrang te geven aan mensen met kinderen. Bij ons is het zo dat juli een drukbevraagde periode is om verlof te nemen. Sommigen omdat ze kinderen hebben, anderen omdat ze een partner hebben in de bouw. Ik heb als twintiger vaak heel de zomer gewerkt omdat er nu eenmaal volk moest zijn om onze dienst te bemannen en de meesten dus in verlof waren. Ikzelf had daar ook profijt van want ik kon op vakantie gaan in de minder dure en drukke maanden. Nu ik zelf zwanger ben en een creche heb waarvan ik weet welke weken in juli ze sluit verwacht ik ook van mijn collega's dat ze rekening houden met mij. In de ideale wereld neemt iedereen verlof wanneer hij wilt, maar in gevallen dat iedereen op hetzelfde moment verlof wilt moet er ergens toch tot een compromis gekomen worden en dan lijkt het me gewoon logisch dat mensen met kinderen die anders problemen hebben met opvang voorrang krijgen ten opzichte van mensen die een vakantie willen plannen die even goed een maand vroeger of later kan.

Dat laatste, ja, waarom niet?

Maar dan bedoel ik natuurlijk niet meenemen tot op de werkplek, maar zowel bij mijn huidige werkgever als vroeger bij de werkgevers van mijn ouders was er ofwel kinderopvang op het bedrijf of ergens in de buurt waar meerdere bedrijven dit samen organiseerden.
Dit werkt natuurlijk niet voor elk bedrijf/op elke locatie, maar dit lijkt mij toch een betere oplossing. Daar wordt trouwens veelal met jobstudenten gewerkt (en voor daar commentaar op komt, dit is bij speelpleinwerking ook zo en werd vermeld in de post waar ik op reageerde).

En om nog ff op de speelpleinwerking in te pikken, als ik naar het speelplein hier in de buurt kijk, is dit geopend van woensdag 12 juli (ik vermoed geen volledige week doordat ze ook promotie gemaakt hebben op de evenementen in kader van de Vlaamse feestdag) tot en met vrijdag 25 augustus. Dus wel iets langer dan 4 weken, dit kan natuurlijk verschillen van speelplein tot speelplein.

Terug
Bovenaan