Voor mij is het een beetje moeilijk waar te beginnen in nieuwe genres te verkennen (nieuwe muziek leer ik sowieso nog kennen, want binnen mijn genres en wat daar vaak aanleunt heb ik nog niet alles ontdekt). Ook ontdekt dat post-rock me eigenlijk echt wel ligt.
Hip hop absoluut een leek in: buiten gangstarap vroeger (zoals 2Pac, Snoop Dogg, Wiz Khalifa, etc. , een occasioneel nummer van Nas) niet zoveel gehoord. Maar slecht vond ik het (bijna) nooit.
Jazz: Ja, op zich vond ik dit altijd mooi en sfeervol als dat toevallig oplag. In de zin van passief luister ik er graag naar, actief minder omdat ik er nooit bewust naar zoek, maar ik ga nooit zeggen dat het slecht is of dat er andere muziek moet afgespeeld worden. Geen idee waar ik best zou starten met jazz.
Metal: Instrumenteel is het wel sterk, hoewel ik toch de voorkeur geven aan shoegaze, dromerige constructies of elektronische muziek. Maar wat me het meest stoort is de stem van bepaalde groepen. Maar... veel metalgroepen hebben natuurlijk ook wel een andere stem. En soms is het moeilijk om te zoeken wat je ligt en wat niet, want opnieuw is het een erg breed genre. Black Sabbath, Deftones en Alcest vind ik al zeker goed. Maar ook hier is het starting point moeilijk te vinden. Misschien toch maar Metallica. Al denk ik dat ik bepaalde groepen nog meer zal waarderen, als ik een beetje goed doorzoek (Oathbreaker is er één van die een veelbelovende beschrijving heeft, Sylvaine is een andere). Opeth en Agalloch krijgen ook veel waardering op allerlei sites.
Folk: Vaak vind ik het iets te traagjes, maar etherische folk of elektronische folk (folktronica) kan ik vaak wel waarderen. Bepaalde wereldmuziek met folkorigines soms ook wel. Maar dit is soms wel hit or miss. Psychedelische folk of freak folk is ook vaak wel leuk.
Klassiek, soul en country zien er ook nog wel oké uit.
Ik vind de zoektocht naar een genre dat ik niet mooi vind eigenlijk boeiender dan naar een genre dat ik wel mooi vind, omdat dat simpelweg moeilijker is omdat elk genre wel iets te bieden heeft (denk ik toch dan). Misschien bepaalde artiesten daarin dan niet echt of een hele wave, maar altijd is er wel iets dat jouw tegendeel zal bewijzen denk ik.
EDIT: Nee ik vrees dat Oathbreaker niet mijn ding is (lol).
EDIT 2:
Dit is dan wel weer goed, maar of het echt metal is, i don't know. Ik denk wel dat ik verder moet zoeken richting blackgaze, post-metal, misschien drone metal, black metal, doom metal, gothic metal en folk metal, etc. er zullen er nog wel zijn, maar dus ook niet alles. Denk dat met elk genre dat heel breed is bepaalde muziek je ligt en bepaalde weer niet.