Naar welke muziek luister je nu?

weer zo een lekker nummer dat beetje doet denken aan Cocteau Twins.

Nog een lekker nummer van foodman (soort van aziatische experimentele elektronische muziek.)

Ook Aziatische experimentele elektronische muziek.

Nog een goed nummer.

Wel grappig dat niemand van mijn last.fm naar Machina nog naar geluisterd heeft (zelfs niet de mensen die ik volg die zogezegd dezelfde smaak als mij zouden moeten hebben). Trouwens maar 10.000 keer beluisterd max op Spotify en op YouTube niet meer dan 1000 keer. Op RYM zelfs niet eens meer dan 40 stemmen. Ook in mijn discordmuziekgroep blijkbaar amper iemand naar geluisterd. Ik vind het nochtans behoorlijk goed hoor. beetje onderschat.

Voor mij is het een beetje moeilijk waar te beginnen in nieuwe genres te verkennen (nieuwe muziek leer ik sowieso nog kennen, want binnen mijn genres en wat daar vaak aanleunt heb ik nog niet alles ontdekt). Ook ontdekt dat post-rock me eigenlijk echt wel ligt.

Hip hop absoluut een leek in: buiten gangstarap vroeger (zoals 2Pac, Snoop Dogg, Wiz Khalifa, etc. , een occasioneel nummer van Nas) niet zoveel gehoord. Maar slecht vond ik het (bijna) nooit.

Jazz: Ja, op zich vond ik dit altijd mooi en sfeervol als dat toevallig oplag. In de zin van passief luister ik er graag naar, actief minder omdat ik er nooit bewust naar zoek, maar ik ga nooit zeggen dat het slecht is of dat er andere muziek moet afgespeeld worden. Geen idee waar ik best zou starten met jazz.

Metal: Instrumenteel is het wel sterk, hoewel ik toch de voorkeur geven aan shoegaze, dromerige constructies of elektronische muziek. Maar wat me het meest stoort is de stem van bepaalde groepen. Maar... veel metalgroepen hebben natuurlijk ook wel een andere stem. En soms is het moeilijk om te zoeken wat je ligt en wat niet, want opnieuw is het een erg breed genre. Black Sabbath, Deftones en Alcest vind ik al zeker goed. Maar ook hier is het starting point moeilijk te vinden. Misschien toch maar Metallica. Al denk ik dat ik bepaalde groepen nog meer zal waarderen, als ik een beetje goed doorzoek (Oathbreaker is er één van die een veelbelovende beschrijving heeft, Sylvaine is een andere). Opeth en Agalloch krijgen ook veel waardering op allerlei sites.

Folk: Vaak vind ik het iets te traagjes, maar etherische folk of elektronische folk (folktronica) kan ik vaak wel waarderen. Bepaalde wereldmuziek met folkorigines soms ook wel. Maar dit is soms wel hit or miss. Psychedelische folk of freak folk is ook vaak wel leuk.

Klassiek, soul en country zien er ook nog wel oké uit.

Ik vind de zoektocht naar een genre dat ik niet mooi vind eigenlijk boeiender dan naar een genre dat ik wel mooi vind, omdat dat simpelweg moeilijker is omdat elk genre wel iets te bieden heeft (denk ik toch dan). Misschien bepaalde artiesten daarin dan niet echt of een hele wave, maar altijd is er wel iets dat jouw tegendeel zal bewijzen denk ik.

EDIT: Nee ik vrees dat Oathbreaker niet mijn ding is (lol).

EDIT 2:

Dit is dan wel weer goed, maar of het echt metal is, i don't know. Ik denk wel dat ik verder moet zoeken richting blackgaze, post-metal, misschien drone metal, black metal, doom metal, gothic metal en folk metal, etc. er zullen er nog wel zijn, maar dus ook niet alles. Denk dat met elk genre dat heel breed is bepaalde muziek je ligt en bepaalde weer niet.

Laatst bewerkt:
Geen idee waar ik best zou starten met jazz.
Geen groot kenner, maar zoals zovele, ben ik ook begonnen met Kinda Blue van Miles. In a Silent Way en Sketches of Spain zijn ook relatief toegankelijk. Grant Green's "Idle Moments" is denk ik ook een fantastisch startpunt als je zoals ik geen groot fan ben van blaasinstrumenten.

Django is als'k me goed herinner het eerst Jazz nummer waarop ik verder het genre ben gaan verkennen.

Geen groot kenner, maar zoals zovele, ben ik ook begonnen met Kinda Blue van Miles. In a Silent Way en Sketches of Spain zijn ook relatief toegankelijk. Grant Green's "Idle Moments" is denk ik ook een fantastisch startpunt als je zoals ik geen groot fan ben van blaasinstrumenten.

Django is als'k me goed herinner het eerst Jazz nummer waarop ik verder het genre ben gaan verkennen.
Ja ik vind dat al erg goed. Charles Mingus' album The Black Saints and the Sinner Lady ook aan het beluisteren. Dat klinkt al veel experimenteler, maar ik hoor het eigenlijk gewoon veel liever dan de meeste classic rock en vooral pop rock uit de jaren '60. En ik vind het ook boeiender dan veel 2000's rock zoals bvb. Coldplay of al die top 2000 brol.

kippenvel bij MMJ, heel de tweede helft van dit lied met die gitaarsolo opt einde :love2:
Daarbij die visualisatie in den donker opzetten en gaaaaan
Als ik dit live ga horen, word ik gek.

The Velvet Underground - White Light / White Heat: Toch een beetje ontgoochelend voor een 2e listen, maar mss niet in de juiste stemming. Het is toch nachtmuziek vind ik, en het meest experimentele onconventionele album (anderen zullen het al snel over pretentieus hebben).
The Velvet Underground - The Velvet Underground: dit groeit wel een beetje, vooral Candy Says en Pale Blue Eyes zijn goed. Maar het is een goed album, alleen niet van het niveau van het album met de banaan op.

Pink Floyd en Jimi Hendrix moet ik ook nog eens herbeluisteren. Frank Zappa en Can lijken me ook de moeite waard. Maar niet te veel met een keer uit die periode. Misschien wat jazz ook eens aan wagen.

Nu Carly Rae Jepsen's derde album, eens kijken waarom RYM er zo zot van is.

Nog een aantal eigen compilaties beluisterd:

David Bowie - Ziggy Stardust.mp3 David Bowie - Absolute Beginners.mp3 David Bowie - Ashes to Ashes.mp3 David Bowie - Cactus.mp3 David Bowie - Cat People.mp3 David Bowie - Fashion.mp3 David Bowie - Hallo Spaceboy.mp3 David Bowie - Heroes.mp3 David Bowie - Let's Dance.mp3 David Bowie - Life on Mars.mp3 David Bowie - Space Oddity.mp3 David Bowie - This Is Not America.mp3 David Bowie - Under Pressure.mp3
John Foxx and Louis Gordon - Underwater Dreamsex.mp3 John Foxx - 20th Century.mp3 John Foxx - A New Kind Of Man.mp3 John Foxx - Burning Car.mp3 John Foxx - He's A Liquid.mp3 John Foxx - No-One Driving.mp3 John Foxx - Plaza.mp3 John Foxx - This City.mp3 John Foxx - Touch And Go.mp3 John Foxx - Twilight's Last Hleaming.mp3 John Foxx - Underpass.mp3 John Foxx - Young Love.mp3 John Foxx and Louis Gordon - Broken Furniture (Radio Edit).mp3
Dead Can Dance - Towards the Within.mp3 Dead Can Dance - Anywhere Out of the World.mp3 Dead Can Dance - Black Sun.mp3 Dead Can Dance - Cantara.mp3 Dead Can Dance - Enigma of The Absolute.mp3 Dead Can Dance - In The Kingdom of The Blind The One-Eyed Are Kings.mp3 Dead Can Dance - Saltarello.mp3 Dead Can Dance - Sanvean.mp3 Dead Can Dance - Severance.mp3 Dead Can Dance - Summoning of The Muse.mp3 Dead Can Dance - The Fatal Impact.mp3 Dead Can Dance - The Host of Seraphim.mp3
the doors - whiskey bar.mp3 the doors - alabama song.mp3 the doors - break on through.mp3 the doors - hello, i love you.mp3 the doors - Lite My Fire.mp3 the doors - people are strange.mp3 the doors - riders of the storm.mp3 the doors - soul kitchen.mp3 the doors - spanish caravan.mp3 the doors - the unknown soldier.mp3 the doors - this is the end.mp3 the doors - Touch Me Babe.mp3

De grootste moeite heb ik gewoon met Nederlandstalige muziek.

Dit is waarschijnlijk mijn favoriet nederlandstalig nummer, maar het feit dat ik het nog nooit gescrobbeld heb op last.fm zegt heel veel. Wel tot mijn verbazing. Maar het zegt veel over hoe veel nederlandstalig ik luister.

Terug
Bovenaan