Ik zie niet hoe we aan de hand van 1 zin of titel zaken lomp kunnen noemen."
Enkel flexi-jobs voor wie voltijds werkt? Dat moeten we eens bekijken”: minister Jambon reageert op kritiek dat systeem onhoudbaar wordt"
Komt zeer lomp over zo![]()
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zie niet hoe we aan de hand van 1 zin of titel zaken lomp kunnen noemen."
Enkel flexi-jobs voor wie voltijds werkt? Dat moeten we eens bekijken”: minister Jambon reageert op kritiek dat systeem onhoudbaar wordt"
Komt zeer lomp over zo![]()
in de familie heb ik ook een nonkel. Binnen enkele maanden op pensioen en momenteel voert hij (op contract) een halftijdse job uit.En gisteren in De Standaard (betaalartikel)
"Eerste aanwijzingen dat flexi-jobs reguliere banen in de horeca verdringen"
Wilt ge het verder uitleggen? Wil je niet verkeerd begrijpen.
Graag: ik vind het persoonlijk nogal vreemd dat een sector, die letterlijk overal op plaats 1 staat voor:
ook nog eens the place to be is waar mensen ook nog eens de meeste overuren (vandaag reeds het geval) en flexi -jobs hebben. Dat is gewoon vragen om problemen.
- werkdruk
- ziekteverzuim
- burn -outs
Gezien de problematiek zou het net andersom moeten zijn: een verbod op overuren en op flexi -jobs (van mensen in die sector) om zo het ziekteverzuim en burn -outs naar beneden te brengen - mocht iedereen die op papier in dienst is ook effectief aan het werk zijn zou de situatie wellicht een veel kleiner of mss zelfs geen probleem zijn.
Graag: ik vind het persoonlijk nogal vreemd dat een sector, die letterlijk overal op plaats 1 staat voor:
ook nog eens the place to be is waar mensen ook nog eens de meeste overuren (vandaag reeds het geval) en flexi -jobs hebben. Dat is gewoon vragen om problemen.
- werkdruk
- ziekteverzuim
- burn -outs
Gezien de problematiek zou het net andersom moeten zijn: een verbod op overuren en op flexi -jobs (van mensen in die sector) om zo het ziekteverzuim en burn -outs naar beneden te brengen - mocht iedereen die op papier in dienst is ook effectief aan het werk zijn zou de situatie wellicht een veel kleiner of mss zelfs geen probleem zijn.
Dankje voor de verheldering.Graag: ik vind het persoonlijk nogal vreemd dat een sector, die letterlijk overal op plaats 1 staat voor:
- werkdruk
- ziekteverzuim
- burn -outs
Ik weet dat er enige controverse in mijn antwoord zit, maar je kan het ook anders stellen - aangezien die problematiek daar ver boven andere sectoren zit en ik zou, zoals je aangeeft, de oorzaak leggen bij de mensen, dan zou dat willen zeggen dat deze mensen gewoon niet geschikt zijn voor de job - of ligt het dan aan het HR beleid - dat men bovengemiddeld veel mensen aanwerft die niet geschikt zijn gezien men bovengemiddeld veel uitval heeft?Dus je straft de mensen die niet op ziekteverzuim of burnout te zijn door hun flexijob/overuren af te pakken
Wat denk je dat dat gaat veroorzaken?
Nog minder mensen die in die sector willen werken. Totale ineenstorting.
Dat is toch een afschuwelijk idee.
en waar ga je die halen met de huidige regelgeving en arbeidsmarkt?Ik weet dat er enige controverse in mijn antwoord zit, maar je kan het ook anders stellen - aangezien die problematiek daar ver boven andere sectoren zit en ik zou, zoals je aangeeft, de oorzaak leggen bij de mensen, dan zou dat willen zeggen dat deze mensen gewoon niet geschikt zijn voor de job - of ligt het dan aan het HR beleid - dat men bovengemiddeld veel mensen aanwerft die niet geschikt zijn gezien men bovengemiddeld veel uitval heeft?
Dat lijkt me uitgesloten.
En dat de sector zou in elkaar storten omdat er geen overuren of flexi jobs mogelijk zijn - dat is de wereld op zijn kop zetten denk ik. Je kan gemiddeld niet klagen over te hoge werkdruk en tegelijk vragen om meer uren te werken.
Zoals @MaTi aangeeft zullen er wellicht X aantal mensen zijn die dat wel klaarspelen - maar in zo een gigantische sector met duidelijke verhoogde uitval wordt het een gigantische uitdaging om dat individueel te zien, wat moet je dan zeggen - enkel overuren en flexi voor wie minder dan gemiddeld afwezig is of nog nooit een burn -out heeft gehad?
Er zijn imo maar 2 oplossingen:
Maar in geen geval proberen te compenseren met overuren of flexi op grote schaal.
- uitval drastisch naar beneden halen
- extra mensen aanwerven
en waar ga je die halen met de huidige regelgeving en arbeidsmarkt?
Ik weet dat er enige controverse in mijn antwoord zit, maar je kan het ook anders stellen - aangezien die problematiek daar ver boven andere sectoren zit en ik zou, zoals je aangeeft, de oorzaak leggen bij de mensen, dan zou dat willen zeggen dat deze mensen gewoon niet geschikt zijn voor de job - of ligt het dan aan het HR beleid - dat men bovengemiddeld veel mensen aanwerft die niet geschikt zijn gezien men bovengemiddeld veel uitval heeft?
Dat lijkt me uitgesloten.
En dat de sector zou in elkaar storten omdat er geen overuren of flexi jobs mogelijk zijn - dat is de wereld op zijn kop zetten denk ik. Je kan gemiddeld niet klagen over te hoge werkdruk en tegelijk vragen om meer uren te werken.
Zoals @MaTi aangeeft zullen er wellicht X aantal mensen zijn die dat wel klaarspelen - maar in zo een gigantische sector met duidelijke verhoogde uitval wordt het een gigantische uitdaging om dat individueel te zien, wat moet je dan zeggen - enkel overuren en flexi voor wie minder dan gemiddeld afwezig is of nog nooit een burn -out heeft gehad?
Er zijn imo maar 2 oplossingen:
Maar in geen geval proberen te compenseren met overuren of flexi op grote schaal.
- uitval drastisch naar beneden halen
- extra mensen aanwerven
waarschijnlijk heel weinig)Je hebt gelijk hoor, maar ik heb het bewust zo geformuleerd: de witte sector kent immers weinig onderscheid en treed vaak op als 1 geheel. Je stelt ook wat vragen die ik mezelf al heb gesteld - maar er is niets van terug te vinden.Maar jij smijt iedereen altijd in dezelfde groep.
Voor jou leidt iedereen in de zorgsector aan burnouts terwijl dat dat absoluut niet het geval is. (Hoeveel burnouts zijn er bij zelfstandige verplegerswaarschijnlijk heel weinig)
Hoeveel burnouts en langdurige zieken zijn er bij werknemers in de zorgsector die steevast overuren en flexijobs doen, klagen over werkdruk -> weet je niet
Hoeveel burnouts en langdurige ziekenzijn er bij de werknemers in de zorgsector die geen flexijobs doen, klagen over werkdruk -> weet je niet
Jouw oplossing: geen flexijobs toelaten voor werknemers in de zorgsector en onderwijssector maar je neemt een maatregel waarbij je niet eens de oorzaak analyseert en deze oplost puur op basis van "De zorgsector heeft veel burnouts/langdurig zieken/ klaagt over hoge werkdruk". Dat is toch een grove denkfout die je maakt.
Dat is gewoon wild stront rondsmijten en hopen dat het blijft plakken.
Je maakt zelfs geen analyse over: "Waarom is er zoveel flexijobbers door werknemers in de gezondheidszorg en onderwijssector?"
- Is dat om lonen veel te laag zijn en mensen zich genoodzaakt voelen om meer bij te verdienen ondanks de werkdruk.
- Of is dat omdat hun uren toelaten om makkelijker flexijobs te doen? Een leerkracht is vrijer in de zomers, iemand in de zorgsector werkt mogelijks enkel in ploeg en is makkelijk beschikbaarder op momenten waar flexijobs in overvloed zijn.
- Kan ook zijn dat leerkrachten/zorgsector gemiddeld dichter bij hun werkplaats zitten en meer tijd hebben voor flexijobs te hebben?
- Wie exact doet flexijobs in de zorgsector? Zijn het dezelfden die makkelijk vatbaarder zijn aan burnout/ziekteverlof of is er duidelijk verschil tussen degene die wel flexijobs doen en degene die geen flexijobs doen.
-...
Je hebt gelijk hoor, maar ik heb het bewust zo geformuleerd: de witte sector kent immers weinig onderscheid en treed vaak op als 1 geheel. Je stelt ook wat vragen die ik mezelf al heb gesteld - maar er is niets van terug te vinden.