netwerk noob question

Van raid 1/ raid 5 ken ik niks van. 😵‍💫

Na aankoop moet alles nog geconfigureerd worden? Ik dacht met 250€ tot 300€ ben ik er vanaf maar nu spreken we van 500€ a 600€ 😱

Denk eerder tegen de €1000 want er moeten ook nog 4 harde schijven in van een TB of 4.

Wat je wel kan doen is je een goedkopere NAS aanschaffen met twee HDD's. En dan af en toe je belangrijke files backuppen naar één van die HDD's die je momenteel hebt. Het is niet zo'n strakke oplossing als een NAS met 4 HDD's in een raid maar uiteindelijk is het toch veiliger om je belangrijke files op twee verschillende locaties te hebben.

Er bestaat ook nog een iets goedkopere DS223j maar ik heb geen idee hoe goed die is.

De goedkoopste oplossing is één van de PC's gebruiken om te file sharen maar dan ga je je netwerk issues ook moeten oplossen en in mijn ervaring werkt dat nooit echt hoe het zou moeten. Een Synology NAS is gewoon quasi plug & play. Je kan dan ook al je films en media gewoon streamen naar je smart tv in plaats van elke keer te moeten prullen met USB HDD's.

Laatst bewerkt:
Van raid 1/ raid 5 ken ik niks van. 😵‍💫

Na aankoop moet alles nog geconfigureerd worden? Ik dacht met 250€ tot 300€ ben ik er vanaf maar nu spreken we van 500€ a 600€ 😱

Daarom dat fomix dit zei:
Installeer u op beide pc's Onedrive en sluit u zo'n O365 basic abonnement af voor ~2€/maand.
Heb je ineens een backup in de cloud voor als u kot afbrand.

Persoonlijk doe ik alles met Dropbox op 3 verschillende toestellen, werkt al jaren perfect hoor

Onedrvie is goed voor kleinere bestanden maar toch niet voor files van 10gig en meer? Zie je mij dit al uploaden? :wtf:

Dropbox ken ik zelfs niet, zou ik eens moeten bekijken wat dit juist inhoud.

Is mss een optie om abbo OneDrive te nemen voor enkel foto's en dan eventueel die ds223 met 2x 4 Tb.

Oh sorry, ik jouw eerste post stond dit

hallo

Hoe kan ik het simpelst een netwerk creëren tussen 2 pc's, (1 in de living & 1 op zolder) (windows 11)

Ik zou graag wat foto's willen delen zonder aankoop van bv. WD My Cloud of via USB Sticks (🤮)

thx 🥰

Ik heb 500 GIG in dropbox en dat werkt prima hoor. Echt uploaden kun je dat niet noemen daar, dat werkt gewoon rustig behind-the-scenes en je merkt daar niets van. Je kan ook jouw computer uit zetten, en de dag nadien gaat deze gewoon rustig verder 'uploaden'

Daar heet dat synchroniseren trouwens.

Onedrvie is goed voor kleinere bestanden maar toch niet voor files van 10gig en meer? Zie je mij dit al uploaden? :wtf:
Onedrive maakt een lokale folder op u pc als je de client installeert. Alles wat je in die folder zet wordt automatisch naar de cloud gesynced.
Als je u andere pc dan opzet wordt dit vanuit de cloud naar die lokale folder gesynced. Who cares dat die file dan 10GB is?

Dropbox ken ik zelfs niet, zou ik eens moeten bekijken wat dit juist inhoud.

Is mss een optie om abbo OneDrive te nemen voor enkel foto's en dan eventueel die ds223 met 2x 4 Tb.
Waarom niet? Ik heb 400GB in de cloud en hetgeen ik wil synct netjes met mijn clients.

Je kan die DS124+ nemen hé, maar dan zit je vast. Wil je ooit meer storage, dan moet je opnieuw evenveel uitgeven.
Met een 2-bay of groter kan je uitbreiden. Als het allemaal data is die je opnieuw kan rippen / downloaden maakt het misschien niet uit dat de disk het begeeft... Als het echter belangrijke data is, moet je volgend mij wel overwegen om wat bescherming toe te voegen met een raid setup.

Je kan in een 2-bay kiezen of 10+10TB samen 20TB bruikbare space is (JBOD heet dat dan), of 10 (RAID 1). JBOD verhoogt de kans op issues bij gefaalde disken. RAID vermindert de kans.

Je hebt duidelijk een grote collectie dus een 2-bay NAS lijkt me wel echt ideaal voor jou.

Cloud storage kan je er bij nemen voor kostbare data te bewaren, zoals home videos, foto's en documenten. Uw ganse filmcollectie op de cloud gooien gaat je snel minstens 25 euro per maand kosten.

Je hebt duidelijk een grote collectie dus een 2-bay NAS lijkt me wel echt ideaal voor jou.

Cloud storage kan je er bij nemen voor kostbare data te bewaren, zoals home videos, foto's en documenten. Uw ganse filmcollectie op de cloud gooien gaat je snel minstens 25 euro per maand kosten.

Plus dan moet je telkens die films terug downloaden om lokaal te kijken of vanuit de cloud deze streamen wat serieus wat data en downloadsnelheid verbruikt (als dat zelfs al kan).

@TS:
Heb zelf een DS418 met 4x 6TB in SHR (Synology Hybrid Raid) en kan een NAS enkel maar aanraden. Desnoods een 2dehands toestel ofzo. Kan je wel wat geld mee besparen. Schijven kan eventueel ook, maar ben ik minder fan van.

Terug
Bovenaan