Olie toevoegen

Sloan

Banned
Omdat ik zelf geen zin heb in een herhaling van akkefietjes die ik heb meegemaakt bij BMW, zou ik nu graag zelf de olie willen bijvullen. (geeft melding en merk het pas aan de wagen)
Heb dat eigenlijk nog nooit gedaan soo.. welke olie moet je daarvoor gebruiken?

Ik heb een 116D eco drive 1 serie

Omdat ik zelf geen zin heb in een herhaling van akkefietjes die ik heb meegemaakt bij BMW, zou ik nu graag zelf de olie willen bijvullen. (geeft melding en merk het pas aan de wagen)
Heb dat eigenlijk nog nooit gedaan soo.. welke olie moet je daarvoor gebruiken?

Ik heb een 116D eco drive 1 serie
Volgens mij staat de aangeraden olie in de handleiding. Die kan je online vinden, of rechtstreeks het antwoord zelf zal ook wel te vinden zijn.

Volgens mij staat de aangeraden olie in de handleiding. Die kan je online vinden, of rechtstreeks het antwoord zelf zal ook wel te vinden zijn.
Wel mee oppassen dat de garage dat advies van de handleiding volgt. Er kunnen ook verschillende types in het boekje staan.

@Sloan Kleeft de garagist na onderhoud geen sticker met hoeveelheid en type olie in de stijl van de chauffeursdeur? Of anders in onderhoudsboekje kijken wat hij daar heeft ingevuld.

Wel mee oppassen dat de garage dat advies van de handleiding volgt. Er kunnen ook verschillende types in het boekje staan.
Maar tenzij daar bijstaat dat het voor pakweg een zeer warm of koud klimaat is, maakt dat in se toch weinig uit? Oprechte vraag hé, lijkt mij zoiets dat al eens opgeblazen wordt voor de gemiddelde wagen die zijn onderhoudsinterval wat volgt.

Maar tenzij daar bijstaat dat het voor pakweg een zeer warm of koud klimaat is, maakt dat in se toch weinig uit? Oprechte vraag hé, lijkt mij zoiets dat al eens opgeblazen wordt voor de gemiddelde wagen die zijn onderhoudsinterval wat volgt.
Je gaat je motor niet kapot maken door eens een licht afwijkende viscositeit te gebruiken bij een oliewissel, bij motoren met veel km's veranderen sommige garagisten al eens naar een ander type. Als de garagist er echter bijvoorbeeld 5w30 in doet en jij vult aan met 5w40 ga je de types mengen en dat is dan weer minder goed voor de kwaliteit van je olie. Is dat voor nog 1000km te rijden tot volgende oliewissel is dat ook geen probleem op zich, maar als je pas binnen pakweg de 10.000km gaat voor je wissel, zou ik toch de viscositeit die er nu in zit aanhouden.

Helaas is de aangeraden olie in de handleiding niet altijd de olie die later wordt gebruikt.

Uit de handleiding van mijn wagen:
"Uw Toyota is af fabriek gevuld met motorolie met een viscositeit van SAE 0W-20. Deze motorolie is de beste keuze voor uw auto vanwege een laag brandstofverbruik en goede starteigenschappen bij koud weer.
U kunt de viscositeit SAE 5W-30 gebruiken als SAE 0W-20 niet beschikbaar is. Deze dient echter bij de volgende verversing vervangen te worden door SAE 0W-20."

Op de factuur staat altijd 5W30, nochtans officiële dealer.
Niet dat ik het verschil voelde of zag in het verbruik.

Je gaat je motor niet kapot maken door eens een licht afwijkende viscositeit te gebruiken bij een oliewissel, bij motoren met veel km's veranderen sommige garagisten al eens naar een ander type. Als de garagist er echter bijvoorbeeld 5w30 in doet en jij vult aan met 5w40 ga je de types mengen en dat is dan weer minder goed voor de kwaliteit van je olie. Is dat voor nog 1000km te rijden tot volgende oliewissel is dat ook geen probleem op zich, maar als je pas binnen pakweg de 10.000km gaat voor je wissel, zou ik toch de viscositeit die er nu in zit aanhouden.
Ik snap niet hoe de kwaliteit van een mengsel met twee (licht) andere viscositeiten plots slechter zou zijn? Beiden zijn apart geschikt, je mengt ze dus je krijgt een viscositeit die een gewogen gemiddelde gaat zijn. Allezja tenzij die zouden fasescheiden ofzo, maar het zijn twee olieën dus dat zou me nu toch sterk lijken.

Meer "bigger picture": hoe beslist een garagist van het vandaag eens met andere olie te vullen? Lijkt me toch ook niet dat die daar gedetailleerd mee gaat omspringen, maar gewoon eens gaat kijken wat volgens een fiche ok is voor een motor en wat hij heeft staan?

Ik snap niet hoe de kwaliteit van een mengsel met twee (licht) andere viscositeiten plots slechter zou zijn? Beiden zijn apart geschikt, je mengt ze dus je krijgt een viscositeit die een gewogen gemiddelde gaat zijn. Allezja tenzij die zouden fasescheiden ofzo, maar het zijn twee olieën dus dat zou me nu toch sterk lijken.
De viscositeit wordt niet zomaar een gemiddelde, je weet eigenlijk nooit welk resultaat je krijgt. Ook andere eigenschappen van je olie gaan er op achteruit door dat ze niet complementair zijn. Dan denk ik aan dopes voor vuilafvoer bijvoorbeeld.

Meer "bigger picture": hoe beslist een garagist van het vandaag eens met andere olie te vullen? Lijkt me toch ook niet dat die daar gedetailleerd mee gaat omspringen, maar gewoon eens gaat kijken wat volgens een fiche ok is voor een motor en wat hij heeft staan?
Een garagist die meer kan dan het boekje lezen kan bij oudere wagens die wat compressieverlies hebben dikkere olie gebruiken om dat op te lossen.

Het enigste wat je soms slecht kan doen is er olie in kappen met een te dunne viscositeit .
Dan kan het gebeuren dat je wat olie verlies hebt langs de dichtingen .

Had dit voor bij mijne Xantia in den tijd .
Had daar OW30 in gekapt inplaats van 10W30 zoals voorgeschreven was en dan vond ik wel regelmatig wat olie op bepaalde plaatsen op het motorblok en moest ook regelmatig eens bijvullen .
Na terug de voorgeschreven olie gebruikt te hebben was dat allemaal niet meer nodig .

Het enigste wat je soms slecht kan doen is er olie in kappen met een te dunne viscositeit .
Dan kan het gebeuren dat je wat olie verlies hebt langs de dichtingen .

Had dit voor bij mijne Xantia in den tijd .
Had daar OW30 in gekapt inplaats van 10W30 zoals voorgeschreven was en dan vond ik wel regelmatig wat olie op bepaalde plaatsen op het motorblok en moest ook regelmatig eens bijvullen .
Na terug de voorgeschreven olie gebruikt te hebben was dat allemaal niet meer nodig .
Je kan ook slecht doen met te dikke olie. Hogere interne druk is ook nefast.

Veel fabrikanten laten ook meer dan 1 viscositeit of specificatie van oliën toe natuurlijk, afhankelijk van het onderhoudsinterval, de hoeveelheid zwavel in de brandstof, omstandigheden, klimaat etc.
Klein voorbeeld:
Waarbij blad iedere keer een andere specificatie is van olie.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2024-09-20 113327.png
    Schermafbeelding 2024-09-20 113327.png
    39,6 KB · Weergaven: 13
  • Schermafbeelding 2024-09-20 113708.png
    Schermafbeelding 2024-09-20 113708.png
    82,1 KB · Weergaven: 14
Voor een diesel, 10w40 (synthetisch).

Eerst peilen dan pas bijvullen!
Gooi er ook niet zomaar een liter in, motorblok bevat in totaal maar een dikke 5L

Voor een diesel, 10w40 (synthetisch).

Eerst peilen dan pas bijvullen!
Gooi er ook niet zomaar een liter in, motorblok bevat in totaal maar een dikke 5L
Mijn Jetta 1.9 TDI moest 5W30 LL hebben.
Dus wilt niets zeggen over welke olie er in moet. Mijn huidige Skoda kan 5W30 hebben en heeft via de garage 0W20 gekregen.

Voor die motor zal het inderdaad 5W30 (synthetisch) zijn, met BMW LL-04 specificatie. Voor 2019 is C3 DPF voldoende, vanaf 2019 en daarna een ESP (emission system protection) nemen.

Met melding voor bijvullen is het bij BMW in principe een liter, maar ik zou inderdaad met een halve starten en opnieuw peilen.

Dat is toch ook geen absolute wetenschap? :p
Wij gooien dat al 30 jaar bedrijfsmatig in al onze voertuigen, nog nooit een blok kapot gehad.
En met iets dikkere olie ga je een motor ook niet leren olie drinken.

0W20 enzo ben ik alles behalve een voorstander van.

Voor benzinewagens is het wel specifieker, zeker als je een sportievere motorblok hebt.
(Zeker een turbo benzine ofzo, maar bij degene die ik had dronken die nieuw al olie..)

Wij gooien dat al 30 jaar bedrijfsmatig in al onze voertuigen, nog nooit een blok kapot gehad.

Voor benzinewagens is het wel specifieker, zeker als je een sportievere motorblok hebt.
(Zeker een turbo benzine ofzo, maar bij degene die ik had dronken die nieuw al olie..)

Mijn Skoda Superb van 2018 is een 1.4 TSI 150PK, dus niets schitterend om naar huis te schrijven. 0W20 was aangeraden via de garage (van de vorige eigenaar). Heb deze nog maar net 3 maanden in mijn bezit.

Enigste wagen die 10W40 had was mijn Golf 2 1.6, mijn Jetta 5 had 5W30, mijn Audi S3 8V had ook 5W30 (maar die kreeg wel betere olie dan de vorige, zoals Liqui Moly, Castrol Titanium e.d.)

Ik gebruik 5w30. Ik koop deze in de action
Die Valvoline van den Action is ook zeker goed genoeg voor een alledaagse wagen.
Gebruikte die ook altijd voor de vriendin haar wagen.
Wilt niet zeggen dat die van den Action komt dat dat slechte olie is.

In die 30 jaar is er veel veranderd natuurlijk. 5w30 is toch al een hele tijd gangbaar bij diesels.
Met die 0w20 en dergelijke dingen ben ik wel akkoord, je kan bijna evengoed water in je motor doen dan. De auto's van het werk rijden op 0w20, vanaf 50.000 a 60.000km een voor een beginnen olie verbruiken. En nog geen klein beetje.

Terug
Bovenaan