Eerste link kan ik niet zien zonder betalend account, maar uit de 2de (onvolledige lijst) haal ik :
Frankrijk, Macedonië, Nederland, Noorwegen, Denemarken, Albanië, Tsjechië, Slovenië, Spanje, Luxemburg.
Niet bepaald beter. Het punt blijft.
Was niet de intentie om beter te zijn, was puur intentie om de juiste informatie te gebruiken.
In ieder geval, klik op de eerste link en klik daar op 2023 en dan op PDF (of gewoon pagina 3 hiervan :
https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2023/7/pdf/230707-def-exp-2023-en.pdf).
En de landen die niet voldoen aan de vereisen zijn :
Frankrijk, Montenegro, Noord Macedonië, Bulagarije, Kroatië, Albanië, Nederland, Noorwegen, Denemarken, Duitsland, Tsjechië, Portugal, Italië, Canada, Slovenia, Turkije, Spanje, België en Luxemburg.
En dat is als we kijken naar 2023. als we kijken naar 2022 Dan moet je Estonië, polen, Litouwen, Finland, Roemenië, Hongarije, Letland,Slovakije erbijtellen.
Hell de enigste landen die wel voldeden in 2022 zijn USA, Griekenland en UK. We kunnen dus bijna zeggen dat het zo goed als volledig Europa is die niet echt bijdraagt. En dat mogelijks onder de bedreiging van Rusland sommigen van de oost Europese landen gekozen hebben om hun budgetten omhoog te duwen uit 'schrik/zekerheid'
Jongens, NATO werkt niet dat ieder land 2% van haar budget moet betalen aan NATO dat daarmee dan dingen kan doen.
Er is geen centrale zak geld!
Ieder land belooft gewoon om die 2% proberen te halen. Meer niet.
(Ok, een fractie van die 2% gaat wel naar NATO om de gebouwen in Brussel en administratie te betalen, maar dat is echt maar een fractie)
Maar Trump ziet het natuurlijk op zijn New York maffia's en denkt dat ieder land beschermgeld moet betalen.
Zo niet, dan mogen er benen gebroken worden.
Altijd een Quid Pro Quo bij hem, altijd.
Maakt niet uit hé. Als je iets als richtlijn hebt, dan kan ik mij inbeelden dat als dat jaar na jaar na jaar na jaar is dat dezelfde landen de kosten betalen voor de Nato. Dat ze dan wel eens zeggen van het is genoeg geweest.
Dat is exact dezelfde retoriek als er in Vlaanderen is over die freeloaders dat de Walen wel niet zijn begot. Wegens de transfers. En uiteindelijk is dat de kritiek van Trump. Hij wil dat iedereen financieel bijdraagt volgens die gestelde richtlijn. Het interesseert hem geen bal hoe anderen bijdragen, voor hem telt enkel het financiële.
Al dacht ik ook dat die 2% dient om te investeren in defensie zodanig dat je niet achteruit gaat in defensiecapaciteit als alliantie. Je weet wel in materiaal. Want anders moet je een inhaalbeweging maken en moet je eigenlijk meer gaan investeren dan die 2%.