Ik was 35 met de geboorte van ons dochtertje, hij 36. Louter omdat we elkaar op latere leeftijd ontmoet hebben. Moesten we kunnen kiezen, we waren er ook veel vroeger aan gestart. Hoe ouder je bent, hoe minder tijd er nog met de kinderen/kleinkinderen later resteert en vooral hoe minder tijd uw ouders nog met hun kleinkinderen hebben. Als zij 10 is, zijn onze ouders mid-70igers, dat is geen leeftijd waarop je nog vlot een hele dag op uitstap gaat met uw kleinkind.
We hebben er 2 jaar over gedaan met uiteindelijk een IVF-traject. Tijd tikt en de kwaliteit gaat effectief razendsnel achteruit. Een vriendin loopt momenteel bij dezelfde toparts, de eerste poging is niet gelukt, de arts zei vlakaf ‘5 jaar geleden was dit hoogstwaarschijnlijk gelukt, maar nu is de kwaliteit dermate slecht dat ik dit geen 6 keer ga proberen. We gaan nog voor 1 poging en ik denk dat we dan genoeg gaan weten.’ Zoiets hakt er in. De arts benadrukt in al zijn lezingen/interviews: een slimme meid begint op tijd aan kinderen.
En niet alleen de vrouw, ook bij de man speelt de leeftijd, dat was bij ons het voornaamste probleem.
Daarom wil mijn vriend zo snel mogelijk voor een 2e gaan, paar maand zelf proberen en dan onze voorraad embryo’s aanspreken zodat ik hopelijk eind dit jaar opnieuw zwanger ben. Ik vind dat ergens moeilijk, ik wil onze dochter een broer/zus gunnen, maar de gedachte van een zwangerschap ligt nog te vers in het geheugen, ga ik wel ten volle kunnen genieten van de nog zeer jonge leeftijd van onze dochter, gaat de combo van 2 zeer jonge kinderen lukken…
Onze dichte omgeving raadt aan nog wat te wachten, maar als buitenstaander is het natuurlijk wel makkelijk te judgen als je niet ten volle beseft hoe hard tijd tikt qua fertiliteit.
En ik snap dat mensen hun kinderwens ergens uitstellen tot ze hopen er voldoende klaar voor te zijn. Maar voor een kind ben je nooit echt ‘klaar’ in uw hoofd. Bij de geboorte lijkt dat alsof er een pakje in uw handen gedropt wordt dat plots al uw energie vraagt om te eten/slapen/pamper te verversen en heel uw leven te herorganiseren. Het is echter uw kind en als ouder ga je zeer snel uw kind leren kennen en begrijpen wat het nodig heeft. Ouder zijn is een groeiproces.
Zodra de voornaamste stabiliteit er is zou ik een kinderwens niet te lang uitstellen. Het is oprecht het mooiste wat er is, ons hart loopt dagelijks over van liefde voor ons kind. En dat typ ik zelf na een slagveld weer opgeruimd te hebben

, kind ligt in outfit nummer 3 op de voorbije 8u aan maag en darmsappen

.