In een ideale wereld wel… maar dat wil dus zeggen dat de pensioenkosten ook gaan exploderen, want die zijn daar direct aan gelinkt, en de werkloosheidsuitkeringen,…
Is het idee van een salariswagen absurd: volmondig ja. Maar het is het rechtstreeks gevolg van een absurde taxatie op alles wat te maken heeft met opbrengsten door arbeid (van patronale bijdrage tot brutoloon).
Het is onmogelijk om het een (maakt niet uit wat) aan te pakken zonder de anderen tegelijk mee aan te pakken.
En dat de overheid eerst zelf eens het goede voorbeeld geeft door het mes te zetten in de eigen organisaties, efficientiewinsten boekt, uittreedvergoedingen die hoger liggen dan wat Jan modaal op een volledige carrière afdraagt aan loonlasten, exuberante overheidspensioenen,… en dat ze Guy Verhofstadt voor de rechter slepen, hij is immers een van de grootste motoren voor onze precaire financiële situatie vandaag. Hij heeft letterlijk België verkocht voor zijn persoonlijk gewin en zitje in Europa.
Disclaimer: ik heb een functiewagen met recht op privégebruik (lees: ik heb effectief een auto nodig om mijn werk te kunnen uitvoeren, en ongeveer de helft van mijn km’s zijn dienstverplaatsingen). Fijn karretje, zeker niet de grand luxe (Audi A3 hybrid).
De pensioenkosten gaan niet exploderen. De generatie die nu op pensioen is, daar zijn geen stijgingen. Degenen die op korte termijn op pensioen gaan, daar is dit een beperkte factor op het pensioen (want uitmiddeling). En de generatie die binnen 30 jaar op pensioen gaat, dat is dan iets dat we in het oog moeten houden. Maar sowieso al moeilijk om iets niet te doen want god weet wat het dan is. Naast het feit dat pensioenen gecapped worden.
De werkloosheidsuitkeringen worden beperkt in de tijd, en die kun je sneller degressief maken of lichte aanpassingen in doen.
Naast het feit dat het dan ook veel visueler is dat werken gaan loont (ipv 3k bruto en wagen, maaltijdcheques, en weet ik veel welke andere vergoedingen, heb je dan 3.5-4k bruto of zo)?
Laat ons eerlijk zijn er zijn een pak mensen die hun wagen zelf moeten betalen. Zowel met een laag als een hoog loon. De justificatie dat het dan dient om de belastingen draaglijker te maken voor mensen die veel belastingen betalen is nonsens. Als dat het doel is, dan pas je de taxatieregels aan. Dat is de juiste werkwijze.
De taxatie op loon is niet absurd. De taxatie op loon is hoog. Maar als maatschappij verwachten we er ook veel van. Jij werkt niet voor peanuts. Verplegers werken niet graag voor peanuts. Niemand wil graag voor kleingeld werken. Dus als je een bepaalde dienstverlening verwacht dan is het evident dat de kosten bij ons ook hoger zijn dan in een andere omgeving. Als je niemand wil uitbuiten, of die uitbuiterij wil beperken, dan spreekt het voor zich dat alles veel meer kost. We kunnen allemaal perfect leven met minder consumerismebrol.
Tabula rasa klinkt mooi. Maar dat gaat nooit gebeuren zolang er geen instorting of zo gebeurd van onze maatschappij. Om die reden moet je dan ook die verwachting niet hebben (en op zo'n instorting sta ik echt niet te wachten...). Moeten er ook andere zaken gebeuren om die 30+ miljard te vinden. Gegarandeerd (verlaag overheidslonen met 10 - 25% (jaja ik doe mijn eigen pijn, we gaan geen kat meer vinden,...), verdere hervormingen bij de pensioenen,...). Maar stap voor stap hervormingen doen van zaken die van de pot gerukt zijn, is de enige weg voorwaarts die realistisch is.
En zoals je zelf al hebt toegegeven is het idee van salariswagens absurd. Dus op de schop ermee.
Dat er verder moet gekeken worden naar mogelijkheden voor verbetering daar ben ik akkoord. Maar het probleem van onze begroting komt NIET echt van de organisatie van onze overheid. Dat komt van :
1) rentelasten (10 miljard vorig jaar
https://www.nieuwsblad.be/binnenlan...gen-maar-blijven-op-laag-niveau/71030188.html, dat is meer dan de uitgaven voor politie, justitie samen, heck het is zelfs zo goed als een verdubbeling). Maar als je ziet dat de rentelasten 1.7% zijn van ons BNP. Dat zegt dan toch ook al iets, neen ?
Is dat onnoemlijk slecht... neen... maar voelen gaan we het wel doen.
2) pensioenen
3) gezondheidszorg
Dat gezamenlijk is iets van een 55% van onze federale uitgaven (
https://economie.fgov.be/nl/themas/...dan 50 %,(37,7 %) en naar gezondheid (14,8 %).). Is het dan verwonderlijk dat als je uw inkomstenzijde vermindert (flexijobs, zelfs lage lonen betalen minder belastingen, vernootschappelijking, extralegale voordelen, etc...) daarnaast de verworven rechten verder uitbreidt (copernicusomwenteling (actualisering van de lonen voor overheidspersoneel -> verhoging van de pensioenen), zelfstandigen toegang geeft tot een minimumpensioen (waar ze potentieel zelfs niets toe bijgedragen hebben),...) dat uw rekening niet meer klopt ?
Ik zal niet zeggen dat er op die andere posten niets te winnen valt. En je zou met een volledige federale overheid en aansturing daar ook nog in mijn ogen efficiëntiewinsten kunnen realiseren (eenheidsworst ipv vlaams, waals en brussels die elk hun ding doen). En ik weet dat onze nieuwe minister van ambtenarenzaken aan het kijken is om bepaalde diensten te fusioneren om zo minder aparte diensten te hebben. En dat kan zeker een effect hebben. Daarom ook mijn vermelding van reductie van 10 - 25% van de lonen van statutaire ambtenaren om zo die kost al wat te reduceren. Maar je hebt nu eenmaal wel een aantal mensen nodig om alles te laten draaien. En we zijn al decennia bezig met het minderen van het personeel (toch op federaal niveau). Op een bepaald moment is dat tandvlees daar. Ik hoop met die fusionering dat dit gaat helpen om het terug wat beheersbaarder te maken.