Oude open haard terug bruikbaar maken

Denk 2 keer na aub.
Hout stoken in open haard is niet meer van deze tijd.

Artikel van gisteren uit de standaard.

HOUTKACHEL

Zijn er goede redenen om toch hout te blijven stoken?​

Veel Vlamingen lappen het negatieve stookadvies aan hun laars. Snijden hun argumenten hout? Of maken de experts er brandhout van?
Het vriest dat het kraakt en uitgerekend nu vraagt de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) om de houtkachel niet aan te steken. Er hangt te veel fijnstof in de lucht en doordat het nauwelijks waait, blijft de rook lang hangen. Behalve fijnstof bevat die rook ook dioxines en andere giftige stoffen die slecht zijn voor de gezondheid.

Laatst bewerkt door een moderator:
En iets luchtiger 😉

De gouden regels van hout stoken, met name.. hoe vaak je er het warm van krijgt.

1 - De eerste keer krijg je het warm van het stelen en naar je auto/kar slepen
2 - De 2e keer het warm van het zagen
3 - 3e keer, kloven en stapelen
4 - Stoken
5 - De shit weer opruimen

Laatst bewerkt:
Is het om te verwarmen of de sfeer? Voor warmte zou ik niet doen, grootste deel gaat door schouw, net als een deel van de warmte in uw woning als die niet gebruikt wordt en niet afgesloten kan worden.
Bron: hebben er één in het ouderlijk huis, wel top voor de sfeer in deze periode.

Ik zou een kachel plaatsen met een beter rendement dan de 10-20% die je haalt met een open haard en een geïsoleerde flexibel laten trekken in die oude schouw. Je hebt zelf combikachels pellet-hout ( je kan ze met een app inschakelen en thuis komen en gewoon blokken hout op smijten (Rika)

Probleem zijn gewoon de boomers die behandeld hout stoken. Eens alle boomers overleden zijn zullen veel problemen zichzelf oplossen.

En iets luchtiger 😉

De gouden regels van hout stoken, met name.. hoe vaak je er het warm van krijgt.

1 - De eerste keer krijg je het warm van het stelen en naar je auto/kar slepen
2 - De 2e keer het warm van het zagen
3 - 3e keer, kloven en stapelen
4 - Stoken
5 - De shit weer opruimen
Weet ik men pa heeft al jaren een stoof staan daarom ook dat ik hieraan dacht, gratis hout. Stap 1,2 en 3 vallen eigenlijk ook goed mee die doe je toch meestal in de herst of lente. 5 is het ergste eraan.
Is het om te verwarmen of de sfeer? Voor warmte zou ik niet doen, grootste deel gaat door schouw, net als een deel van de warmte in uw woning als die niet gebruikt wordt en niet afgesloten kan worden.
Bron: hebben er één in het ouderlijk huis, wel top voor de sfeer in deze periode.
Voor de warmte. gho Als ik mijn pa liet doen werd het toch gemakkelijk 30° op bijna het hele gelijkvloers. Ik ben zeker niet van plan hem veel te gebruiken enkel op die weinige echte winterdagen hier

Ik zou een kachel plaatsen met een beter rendement dan de 10-20% die je haalt met een open haard en een geïsoleerde flexibel laten trekken in die oude schouw. Je hebt zelf combikachels pellet-hout ( je kan ze met een app inschakelen en thuis komen en gewoon blokken hout op smijten (Rika)

Probleem zijn gewoon de boomers die behandeld hout stoken. Eens alle boomers overleden zijn zullen veel problemen zichzelf oplossen.
was ik ook al aan het denken maar de kachels die op deze plek passen kosten al snel €3000+ zonder plaatsing

was ik ook al aan het denken maar de kachels die op deze plek passen kosten al snel €3000+ zonder plaatsing

Hoeft ook allemaal niet zo veel te kosten :

Kortom men slaat er u mee dood op 2de hands. En uiteindelijk is zo'n kachel toch iets beter van functie dan een gewone open haard. Ook iets veiliger voor kinderen en dergelijke. En op die manier kan je uitzicht toch ook nog een plaatsje geven zonder dat je ineens 3k+ moet geven zonder plaatsing ;).

De boomers hebben het echt verkorven bij u hé😂

Maar serieus nu, dit probleem zal zich niet oplossen als de boomers weg zijn. Wishful thinking.
Genoeg jonge mensen die juist hetzelfde doen.

Buiten dat ik net zoals @Leclerc geen fan ben van hout stoken wegens de gezondheidseffecten en de overlast, bedenk wel dat die meerkost snel zal terugverdiend worden doordat je veel minder hout moet stoken om dezelfde warmte te krijgen. Een open haard is gewoon het meest primitieve dat er is: inefficiënte verbranding en veel fijnstof én stank in huis en buiten. Een degelijke kachel is echt wel een upgrade.

Je kan ook een gewone kachel kopen, die kosten 2K, dus voor 3K geplaatst. Alles hangt af van de beschikbaarheid aan brandhout? Of moet je de volle pot betalen voor hout?

Weet ik men pa heeft al jaren een stoof staan daarom ook dat ik hieraan dacht, gratis hout. Stap 1,2 en 3 vallen eigenlijk ook goed mee die doe je toch meestal in de herst of lente. 5 is het ergste eraan.

Voor de warmte. gho Als ik mijn pa liet doen werd het toch gemakkelijk 30° op bijna het hele gelijkvloers. Ik ben zeker niet van plan hem veel te gebruiken enkel op die weinige echte winterdagen hier
En het is juist op de echte winterdagen dat er weinig wind is en je dus beter niet op hout stookt.

Doe het gewoon niet aub.

En het is juist op de echte winterdagen dat er weinig wind is en je dus beter niet op hout stookt.

Doe het gewoon niet aub.
Zolang er geen verbod is dat afdwingbaar is, gaan mensen dit doen. Ongeacht hoeveel keer je doe het gewoon niet vermeldt.
Ik denk dat veel jonge mensen geen vuur kunnen aansteken/hun handen willen vuil maken aan hout...
Grootste winst zit hem in gratis hout. En daarvoor heb je dus best een groter lapje grond met aangeplant bos vb. Mijn grootouders vanachter is een stuk bos. Niet super groot maar al altijd voldoende geweest voor sprokkelhout en af en toe bomen die moeten uitgedund worden om te gebruiken voor in de winter te verbranden.

De jongeren hebben die toegang gewoon minder. Al zijn er nog altijd mensen die het doen, en zie hoger.
Volgens mij is het allemaal wat gerelateerd aan de moeite / kost die het is. Als het 400€ of zo op jaarbasis kost dan is het niet echt de moeite waard voor de meesten. Kost het 2000-3000€ terwijl hout gratis of zo goed als gratis is. Dan gaan mensen, ja zelfs de jeugd, dat er wel eens voor over hebben die extra moeite.

Beetje hypocrite om te kakken op hout stoken terwijl niet-sporten, roken, drinken, etc gewoon algemeen goed zijn.

Ik heb hier jaarlijk kuubs snoei hout liggen. Dat gaat allemaal naar het ouderlijk tegenwoordig. Free heat.

Het is misschien inefficiente verbranding, maar efficiënter dan naar het container park afvoeren om in de zomer in de Vuurschaal smijten.

Als er niet gestookt mag worden, moeten ze maar een wet invoeren...

Ik woon dan ook in een grijze omgeving. Zeer veel boomers aan de kust!

Ik denk dat veel jonge mensen geen vuur kunnen aansteken/hun handen willen vuil maken aan hout...

Want Vuur maken is moeilijk?

10 Knotwilgen knotten en in stukken zagen is 1 dag werk als je een kettingzaag hebt. Nog een dag om de kleine brol op te kuisen en je kunt bijna een heel jaar stoken. Dit jaar hier 4 lopende meter van 1m hoog snoeihout.

Vuur maken is 1) 2 aanmaakblokjes 2) 2 gazettebladzijden ertussen 3 ) klein prut er op 4) dikke blok 5) lucifer.

Tenzij je maar 2 vingers hebt of een trex bent, valt dat wel mee qua complexiteit.

De boomers hebben het echt verkorven bij u hé😂

Maar serieus nu, dit probleem zal zich niet oplossen als de boomers weg zijn. Wishful thinking.
Genoeg jonge mensen die juist hetzelfde doen.
Ik woon hier tussen de boomers en das zalig, veel beter dan tussen die jonge gezinnetjes met constant joelende kinderen. Het geklaag en de kachelsmoor pak ik er wel bij 🤣

Terug
Bovenaan