Partijbestuur Open VLD stapt op

Het is de schuld van de partijen dat ze toelaten om PVDA en VB zich daarin te laten wentelen. Ze hadden al lang die mee het bad moeten intrekken.

Het is ook de schuld van de partijen dat ze intern het niet kunnen laten verwateren. Dat ze zelfs INTERN niet water bij de wijn kunnen doen. Als je dit intern al niet kan doen met mensen waar je toch mee door dezelfde deur moet op sommige momenten. Waarom zou je dan toegeeflijker zijn bij een externe verwatering?
Allez ik heb er niet noodzakelijk een probleem mee. Omdat je in dit geval kan kiezen of je hen erbij neemt of niet. Maar democratie lijkt mij gewoonweg niet gemaakt te zijn voor een systeem met een plethora aan partijen die allemaal bij wijze van spreken 5 - 20% halen. Je eindigt gewoon met zoveel partijen dat het enorm moeilijk is om nog een lijn aan te houden.

En dan kom je al snel uit bij kiezersbedrog. Als je uw lijn makkelijker kan houden van waarvoor men voor u gekozen heeft, dan is er ook meer vertrouwen in de politiek. Als je van uw lijn moet afwijken op alle punten omdat je anders geen regering kan maken door al die concessies met die verschillende partijen dan komt dat voor de kiezers al snel als verraad (ook al is het gewoon de realiteit) over
Imo ligt het probleem hier niet enkel bij de politiek hoor maar ook bij het realisme van de kiezer. Maar eigenlijk doet dat hier niet veel terzake. Het gaat over welke weg openvld zou of zal volgen om terug de kiezer te overtuigen om op hun te stemmen. Wanneer die noodzaak er niet zou zijn dan moeten we er ons ook niet druk in maken, dan zal er wel niemand stemmen op die partij.
En daar ben ik het niet mee eens. Welke zin heeft het om een partijideologie van onhaalbare objectieven op te zetten als daarvoor staat onze groep. Als het resultaat de facto toch gaat zijn dat je 75% ervan in de vuilbak moet gooien? Dat is toch belachelijk? Als je dat puur intern houdt voor de interne diensten. Dan zou ik het nog kunnen volgen.

Maar om daarmee uit te komen naar het algemene publiek toe? Welke zin heeft dat behalve dat er nu bewijs is van hoe hard je uw principes hebt moeten inslikken om aan de macht van de partij te komen.
Of hij moet gewoon weten dat hij onvoldoende steun heeft om gekozen te worden en is dit een pure marketingstunt om zichzelf te verkopen in de richting van de gemeenteraadsverkiezingen als de neoliberaal van dienst in hun gemeente. Omdat hij zijn postje als schepen/burgemeester nodig heeft (maar er natuurlijk ook voor staat).
Ik denk dat je hier wat veel zaken op 1 hoop gooit, dat document is een voorstel van iemand die campagne voert om voorzitter te worden van Openvld dus eigenlijk bedoeld voor enkel de leden van Openvld. (de rest kan er niet op stemmen). Dus dan lijkt het me toch wel redelijk hard om ideologie te draaien en dan lijkt het me toch wel opportuun om er geen te waterachtige zooi van te maken.

Imo ligt het probleem hier niet enkel bij de politiek hoor maar ook bij het realisme van de kiezer. Maar eigenlijk doet dat hier niet veel terzake. Het gaat over welke weg openvld zou of zal volgen om terug de kiezer te overtuigen om op hun te stemmen. Wanneer die noodzaak er niet zou zijn dan moeten we er ons ook niet druk in maken, dan zal er wel niemand stemmen op die partij.

Ja, het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Maar ik betwijfel dat veel mensen echt hard en diepgaand nadenken over de verantwoordelijkheid die ze hebben met hun stem. En uiteindelijk is de mentaliteit er nog eerder dat de politiek het maar moet oplossen met hoe de kiezer de kaarten geschud heeft.

Er wordt weinig gesproken over de eindverantwoordelijkheid van de kiezer. Ik zie meestal de mentaliteit dat hoe de kiezer kiest niet fout is. Desondanks zie je die partijen continue in dezelfde val trappen om enkel met hun geprefereerde partners samen te werken. Want makkelijk. Terwijl ze juist de moeilijke piste moeten volgen als ze op lange termijn die kiezers willen terugwinnen.

Ik zie het VB of PVDA in de volgende verkiezingen niet ineens een pak kiezers verliezen. Goed beleid waar iedereen over tevreden is, is namelijk enorm moeilijk om niet te zeggen onmogelijk om te realiseren. Mensen die voor beiden kiezen ga je niet overtuigen om terug op de normale partijen te stemmen zolang ze die niet hun ongelijk zien halen. En de mensen die wel gekozen hebben voor de regering gaan kiezers verliezen omdat het beleid van de regering niet 100% het beleid is waarvoor ze voor hen gekozen hebben. Zoals je zegt, door het feit van het realisme van de kiezer. Maar volgens mij geeft de kiezer daar geen sikkepit om. De meeste kiezers gaan zeggen dan moeten ze het ook maar niet beloven in hun pamfletten als het niet haalbaar is. En daar valt natuurlijk ook iets voor te zeggen.

Ik denk dat je hier wat veel zaken op 1 hoop gooit, dat document is een voorstel van iemand die campagne voert om voorzitter te worden van Openvld dus eigenlijk bedoeld voor enkel de leden van Openvld. (de rest kan er niet op stemmen). Dus dan lijkt het me toch wel redelijk hard om ideologie te draaien en dan lijkt het me toch wel opportuun om er geen te waterachtige zooi van te maken.
Mja, je hebt mogelijks gelijk. Er valt iets voor te zeggen.

Ik blijf het gewoon een slecht idee vinden om zoiets vrij toegankelijk te maken voor eender wie. Maar mogelijks was dat niet de intentie en was het enkel de intentie om het makkelijk deelbaar te maken voor zijn campagne voor voorzitter.
Als kiezer dit lezen en het partijprogramma als hij voorzitter is en dan een zware discrepantie zien tussen de 2 zou mij serieus de vraag doen stellen hoe anders in het postjespakken hij dan wel niet is als al die anderen.

Maar bon, misschien is dat gewoon oneerlijk van mij. En mogelijks ben ik gewoon te kritisch en reageren de meeste kiezers zo helemaal niet.

Haha, die zet van Rutten. Tot de laatste doodsreutel gaat Open VLD het imago van postenpakkerij blijven met zich meedragen. Ongelofelijk.

Alles wat mis is met het huidige open VLD samengevat in één vrouw.
Hoe je zo iemand nog serieus kan pakken is ondenkbaar. Laat ons hopen dat de mensen van Aarschot slimmer zijn.

Alles wat mis is met het huidige open VLD samengevat in één vrouw.
Hoe je zo iemand nog serieus kan pakken is ondenkbaar. Laat ons hopen dat de mensen van Aarschot slimmer zijn.
Het volk krijgt waar ze voor stemmen natuurlijk. Ik vind het wat ridicuul om nu te opperen dat mensen hopelijk slimmer zijn. Ik geloof oprecht dat Rutten het gerust goed kan voor hebben en goeie dingen kan realiseren voor stad/gemeente aarschot. Imo zegt de manier waarop aarschot stemt helemaal niks over het gedrag van de nationale/ vlaamse politiek. En eigenlijk is Rutten wel een voorbeeld van hoe de gemiddelde belg liberaal is. Ik komt voor de rest.

Het volk krijgt waar ze voor stemmen natuurlijk. Ik vind het wat ridicuul om nu te opperen dat mensen hopelijk slimmer zijn. Ik geloof oprecht dat Rutten het gerust goed kan voor hebben en goeie dingen kan realiseren voor stad/gemeente aarschot. Imo zegt de manier waarop aarschot stemt helemaal niks over het gedrag van de nationale/ vlaamse politiek. En eigenlijk is Rutten wel een voorbeeld van hoe de gemiddelde belg liberaal is. Ik komt voor de rest.

Kan iemand eens aan gwennie vragen waarom ze dan überhaupt is teruggekomen?

Is de haat tgo Alexander zo groot dat ze moest bewijzen via een Somers 1-2tje dat ze haar zin kan krijgen (minister worden)?

De sfeer is goed bij de liberalen.

Kan iemand eens aan gwennie vragen waarom ze dan überhaupt is teruggekomen?

Is de haat tgo Alexander zo groot dat ze moest bewijzen via een Somers 1-2tje dat ze haar zin kan krijgen (minister worden)?

De sfeer is goed bij de liberalen.
Iik denk dat het onder de huidige liberalen vooral elk voor zich is.

Iik denk dat het onder de huidige liberalen vooral elk voor zich is.

Maar wat heeft ze gewonnen met 9 mnd minister te zijn ? Noem 1 iets wat ze verwezenlijkt heeft.

Dacht ze dat de verkiezingen een succes gingen zijn en ze nog iets uit de brand ging kunnen slepen ? Wat dan ? Het is een liberaal, het kan, die lijken in sprookjes te geloven.

Maar wat heeft ze gewonnen met 9 mnd minister te zijn ? Noem 1 iets wat ze verwezenlijkt heeft.

Dacht ze dat de verkiezingen een succes gingen zijn en ze nog iets uit de brand ging kunnen slepen ? Wat dan ? Het is een liberaal, het kan, die lijken in sprookjes te geloven.
Niemand noemt haar terugkeer een succes toch of dat ze veel zou verwezenlijkt hebben. Ik vraag me echt af waarom je mij daarvoor quote. Ik zeg dat hoe de mensen van aarschot stemmen helemaal geen teken is of ze pro of contra dit gedrag zijn. Of dat mensen van aatschot dom zouden zijn om nog op haar te stemmen. Diegene die stellen op haar zulen wel hun redenen hebben maar om daar direct weer en hoop gewicht aan te hangen is toch ook weer van de pot gerukt.

Ik geloof echt dat ze bij open-VLD er vanuit gingen dat de afstraffing niet zo erg ging zijn, kijk maar naar de reactie De Croo en Ongena op verkiezingsdag. Een herhaling van Jambon-I, gegokt en verloren.

Ik geloof echt dat ze bij open-VLD er vanuit gingen dat de afstraffing niet zo erg ging zijn, kijk maar naar de reactie De Croo en Ongena op verkiezingsdag. Een herhaling van Jambon-I, gegokt en verloren.

Vreemd dat heel vlaanderen het zag behalve De Croo....

Vreemd dat heel vlaanderen het zag behalve De Croo....

Die leeft op een andere planeet, toen de peilingen al duidelijk maakten dat Open-VLD richting de kiesdrempel ging, was hij in interviews bezig over een tweede ambtstermijn als premier.

Die vrouw snapt het dus echt gewoon niet hé. Zit er bij de liberalen iets in het kraantjeswater dat die onverstoorbaar met een been in een parallel universum blijven staan.

Rutten (Open VLD) reageert op kritiek over carrièreswitch: "Had ook 4 weken vakantie kunnen nemen, maar ik kies om te werken"​

Die vrouw snapt het dus echt gewoon niet hé. Zit er bij de liberalen iets in het kraantjeswater dat die onverstoorbaar met een been in een parallel universum blijven staan.

Dom, dommer, domst, Rutten. Niet normaal, deze vrouw. Moet toch echt de een van de meest gehate politica in ons land zijn ? Volledig terecht natuurlijk.

Dom, dommer, domst, Rutten. Niet normaal, deze vrouw. Moet toch echt de een van de meest gehate politica in ons land zijn ? Volledig terecht natuurlijk.
Zo dom is dat niet van haar, het is slecht voor de partij maar het is niet alsof die haar nog veel te bieden heeft op dit moment. Het was vooral dom van de partij om haar terug aan boord te nemen nadat ze overduidelijk had gemaakt dat ze haar persoonlijke ambities vooropstelde op die van de partij en dat op een heel onprofessionele aan de wereld kenbaar gemaakt had. Het feit dat ze daarna desondanks terug in de partij binnen raakte en dan nog een mooi postje kreeg (dat daardoor dan niet naar iemand ging met enige loyaliteit tegenover medepartijgenoten) toont ook aan dat er heel wat meer mensen zijn binnen de VLD zijn voor wie de partij zelf niet al te veel waard is.

Terug
Bovenaan