Imo ligt het probleem hier niet enkel bij de politiek hoor maar ook bij het realisme van de kiezer. Maar eigenlijk doet dat hier niet veel terzake. Het gaat over welke weg openvld zou of zal volgen om terug de kiezer te overtuigen om op hun te stemmen. Wanneer die noodzaak er niet zou zijn dan moeten we er ons ook niet druk in maken, dan zal er wel niemand stemmen op die partij.
Ja, het is een gedeelde verantwoordelijkheid. Maar ik betwijfel dat veel mensen echt hard en diepgaand nadenken over de verantwoordelijkheid die ze hebben met hun stem. En uiteindelijk is de mentaliteit er nog eerder dat de politiek het maar moet oplossen met hoe de kiezer de kaarten geschud heeft.
Er wordt weinig gesproken over de eindverantwoordelijkheid van de kiezer. Ik zie meestal de mentaliteit dat hoe de kiezer kiest niet fout is. Desondanks zie je die partijen continue in dezelfde val trappen om enkel met hun geprefereerde partners samen te werken. Want makkelijk. Terwijl ze juist de moeilijke piste moeten volgen als ze op lange termijn die kiezers willen terugwinnen.
Ik zie het VB of PVDA in de volgende verkiezingen niet ineens een pak kiezers verliezen. Goed beleid waar iedereen over tevreden is, is namelijk enorm moeilijk om niet te zeggen onmogelijk om te realiseren. Mensen die voor beiden kiezen ga je niet overtuigen om terug op de normale partijen te stemmen zolang ze die niet hun ongelijk zien halen. En de mensen die wel gekozen hebben voor de regering gaan kiezers verliezen omdat het beleid van de regering niet 100% het beleid is waarvoor ze voor hen gekozen hebben. Zoals je zegt, door het feit van het realisme van de kiezer. Maar volgens mij geeft de kiezer daar geen sikkepit om. De meeste kiezers gaan zeggen dan moeten ze het ook maar niet beloven in hun pamfletten als het niet haalbaar is. En daar valt natuurlijk ook iets voor te zeggen.
Ik denk dat je hier wat veel zaken op 1 hoop gooit, dat document is een voorstel van iemand die campagne voert om voorzitter te worden van Openvld dus eigenlijk bedoeld voor enkel de leden van Openvld. (de rest kan er niet op stemmen). Dus dan lijkt het me toch wel redelijk hard om ideologie te draaien en dan lijkt het me toch wel opportuun om er geen te waterachtige zooi van te maken.
Mja, je hebt mogelijks gelijk. Er valt iets voor te zeggen.
Ik blijf het gewoon een slecht idee vinden om zoiets vrij toegankelijk te maken voor eender wie. Maar mogelijks was dat niet de intentie en was het enkel de intentie om het makkelijk deelbaar te maken voor zijn campagne voor voorzitter.
Als kiezer dit lezen en het partijprogramma als hij voorzitter is en dan een zware discrepantie zien tussen de 2 zou mij serieus de vraag doen stellen hoe anders in het postjespakken hij dan wel niet is als al die anderen.
Maar bon, misschien is dat gewoon oneerlijk van mij. En mogelijks ben ik gewoon te kritisch en reageren de meeste kiezers zo helemaal niet.