persoon ten laste

hey69

Active member
Iemand kennis van zaken?
ik woon sinds een maand feitelijk samen met mn vriendin, ze heeft geen beroepsinkomsten.
(ze is verhuisd van een andere eu land naar hier, ondertussen officieel ingeschreven on mij ten laste)

Kan ik haar ten laste nemen(waarschijnlijk werkgever op de hoogte brengen (zoals mn zoon) zodat het mn loon wat zou kunnen beïnvloeden?

Trouwplannen zijn er voor binnen een paar maanden.

Iemand kennis van zaken?
ik woon sinds een maand feitelijk samen met mn vriendin, ze heeft geen beroepsinkomsten.
(ze is verhuisd van een andere eu land naar hier, ondertussen officieel ingeschreven on mij ten laste)

Kan ik haar ten laste nemen(waarschijnlijk werkgever op de hoogte brengen (zoals mn zoon) zodat het mn loon wat zou kunnen beïnvloeden?

Trouwplannen zijn er voor binnen een paar maanden.
Volgens mij is ze niet "ten laste" van jou aangezien ze geen kind is (of een van de andere opties), en bedoel je het huwelijksquotiënt. Maar daarvoor moet je wettelijk samenwonen of getrouwd zijn. Dan kan je werkgever je bedrijfsvoorheffing wat verlagen als je wil, of je ziet gewoon het resultaat bij de berekening van je personenbelasting.

Het verminderen van de BV inderdaad.
Welja, kijk de voorwaarden van het huwelijksquotiënt goed na, want als je gewoon de BV laat verminderen voor maanden dat je die niet hebt gaat het uiteraard niet zo leuk zijn wanneer de belastingsbrief aankomt.

Je moet een gezamenlijke aangifte en aanslag hebben om gebruik te kunnen maken van de huwelijksquotient. Met andere worden: wettelijk samenwonen of getrouwd zijn.

Voor het jaar waarin je trouwt if wettelijk gaat samenwonen is er nog een aparte aangifte. Je kan tus ten vroegste in aanslagjaar 2026 een gezamenlijke aangifte krijgen.

Ok is duidelijk. Enkel wettelijk samenwonen of huwen

Om als ten laste te zijn moet je andere kind ouders en dergelijke in relatie hebben op het zelfde adres

Bedankt iedereen

Terug
Bovenaan