Petra De Sutter maakt AI-blunder in openingsspeech

Die vraag is niet relevant: de fout is gebeurd, ze is aan het licht gekomen, de reputatieschade is een feit. Ik kan mij gerust scenario's voorstellen waarin zulke zaken gebeuren, maar als dat dan aan het licht komt - ongeacht hoe wat waar wanneer waarom - is het toch bijzonder flauw om te zeggen: "Ja maar het was niemand opgevallen, dus zo erg is dat toch niet?" Dat is gewoon geen argument.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar dit is een speech en een onbewuste niet schadelijke fout. Dit is juist wel een situatie waar dat opgaat.

De reputatieschade is voor een groot stuk zelfs gewoon gebraficeerd in dit geval naar mijn mening. Het opkloppen van de feiten zorgt voor reputatieschade.

Het is overigens ook bijzonder flauw om mensen hun mening/argument als flauw of drogredenen weg te zetten.

Daar kan ik wel in volgen. Langs de andere kant, als je een hypothetische fantastische leider hebt die een uitschuivertje maakt en de hele ploeg schudt eens meewarig met het hoofd, behalve twee lawaaimakers die gaan hameren op de onhoudbaarheid van de situatie, dan weet ik ook wie de teamplayer is. Of wie de eigenlijke schuldige is van de foute uitstraling.

Niet dat dat hier noodzakelijk het geval is. Want je kunt nog niet spreken van een fantastische leider of niet, daarvoor heeft ze nog niks kunnen laten zien. En de reputatieschade zal er vast wel zijn. Maar zoals ik het begrijp zijn het ook niet eens twee lawaaimakers, maar eerder de supporters van de andere ploeg die erop hameren. Meh.

Ik snap gewoon niet waarom iemand een foute anekdote in de openingsspeech zou vergelijken met inhoudelijke fouten of opzettelijke fraude in een doctoraatsproefschrift. Dat is gewoon scheef. Dat betekent niet dat zo'n speech geen waarde heeft, of dat zo'n blunder geen schade toebrengt. Maar het is ook geen fraude.

Hoeveel speeches zijn er waarbij er gezegd wordt dat Einstein ooit zei dat "de definitie van krankzinnigheid is telkens hetzelfde doen, en andere resultaten verwachten"? Hoever wil je gaan om mensen te ontslaan voor niet voldoende onderzoek naar een bepaalde zin in hun speech? Ik hoor zo veel speeches op zo veel belangrijke momenten, met een voor mij kapitale taalfout in. Dan vraag ik toch nog niet zijn ontslag. (gewoon de brandstapel is voldoende)
Ik volg je niet met de verhaal waarin je stelt dat het eerder zou gaan om de supporters van de andere ploeg die lawaai maken hierover. Dat is een fictieve analogie naar mijn mening.

Ik kan ook niet begrijpen hoe je dergelijke fouten in een openingsspeech als rector gelijk kan stellen aan een kapitale taalfout.
Dit is geen Trump die Covfefe tweet.

Nederlandse websites staan reeds vol met artikels hierover, vooral omdat ze het eredoctoraat van Uni.Amsterdam zal weigeren (was volgende week ingepland). En die universiteit laat weten: “Haar besluit zich terug te trekken was voor haar ongetwijfeld een moeilijke beslissing, maar gegeven de omstandigheden wat ons betreft de juiste stap.”

UGent zal moeten oordelen als zij nog kan functioneren in deze functie. Want reputatieschade is reeds geleden (en zal misschien enkel nog groter worden).

Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar dit is een speech en een onbewuste niet schadelijke fout. Dit is juist wel een situatie waar dat opgaat. De reputatieschade is voor een groot stuk zelfs gewoon gebraficeerd in dit geval naar mijn mening. Het opkloppen van de feiten zorgt voor reputatieschade.
Het opkloppen van de feiten is op zichzelf een ander feit. Dat zijn de politieke spelletjes, de machtsstrijd. Interessant, zeer discussiewaardig, maar niet relevant voor het feit dat UGent hier wereldwijd te kijk wordt gezet door een fout waarvoor de verantwoordelijkheid 100% bij de rector ligt. Zoiets heeft reële gevolgen hé, dat is geen kleine garnaal onder de Europese universiteiten. Wie wat gelekt heeft, wanneer of waarom, gaat daaraan niets veranderen.

De andere Vlaamse universiteiten zijn ook (terecht) ontstemd, die hebben verder geen enkel belang bij wat er binnen de UGent speelt. Net dat toont wél de ernst aan.

Ik ben het er mee eens dat dat een vuil spelletje is hé, dat het op deze manier naar buiten komt is wellicht niet gebeurd vanuit een oprechte bezorgdheid voor de belangen van de UGent, eerder integendeel. Ik zei het al in een eerdere post: openlijke muiterij maakt de zaak zeker niet beter.

Het is overigens ook bijzonder flauw om mensen hun mening/argument als flauw of drogredenen weg te zetten.
Waarom zou dat flauw zijn, als dat correct is? :rofl: Drogredenen identificeren is een absolute voorwaarde om tot een goede discussie te komen, ik kan er toch niet aan doen dat jij dat dan persoonlijk opvat. Dat is pas flauw, ik had oprecht beter verwacht.

Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar dit is een speech en een onbewuste niet schadelijke fout. Dit is juist wel een situatie waar dat opgaat.

De reputatieschade is voor een groot stuk zelfs gewoon gebraficeerd in dit geval naar mijn mening. Het opkloppen van de feiten zorgt voor reputatieschade.

Het is ook flauw om steevast anderen hun mening als "opgeklopt" of "opgeblazen" af te schilderen.
Mensen mogen een mening hebben over wat de impact van valse citaten in een speech van een universiteitsrector is.

Anderen haalden hier al terecht aan: als dit de directeur van een lagere school was, lachten we er eens mee, maar dit gaat wel om het hoofd van één van de grote universiteiten van dit land.

Anderen schermen met dat dit zou gebeuren omwille van haar politieke kleur, maar je kan ook dat argument perfect omkeren...

Het is ook flauw om steevast anderen hun mening als "opgeklopt" of "opgeblazen" af te schilderen.
Mensen mogen een mening hebben over wat de impact van valse citaten in een speech van een universiteitsrector is.

Anderen haalden hier al terecht aan: als dit de directeur van een lagere school was, lachten we er eens mee, maar dit gaat wel om het hoofd van één van de grote universiteiten van dit land.

Anderen schermen met dat dit zou gebeuren omwille van haar politieke kleur, maar je kan ook dat argument perfect omkeren...
De impact is dat veel mensen beseffen dat AI fouten maakt. Net waar de universiteit voor wilt waarschuwen dus in dat opzet zijn met deze speech geslaagd. Het is een fout maar had net zo goed een briljante communicatie campagne kunnen zijn over de gevaren van AI.

Het opkloppen van de feiten is op zichzelf een ander feit. Dat zijn de politieke spelletjes, de machtsstrijd. Interessant, zeer discussiewaardig, maar niet relevant voor het feit dat UGent hier wereldwijd te kijk wordt gezet door een fout waarvoor de verantwoordelijkheid 100% bij de rector ligt. Zoiets heeft reële gevolgen hé, dat is geen kleine garnaal onder de Europese universiteiten. Wie wat gelekt heeft, wanneer of waarom, gaat daaraan niets veranderen.

De andere Vlaamse universiteiten zijn ook (terecht) ontstemd, die hebben verder geen enkel belang bij wat er binnen de UGent speelt. Net dat toont wél de ernst aan.

Ik ben het er mee eens dat dat een vuil spelletje is hé, dat het op deze manier naar buiten komt is wellicht niet gebeurd vanuit een oprechte bezorgdheid voor de belangen van de UGent, eerder integendeel. Ik zei het al in een eerdere post: openlijke muiterij maakt de zaak zeker niet beter.

Waarom zou dat flauw zijn, als dat correct is? :rofl: Drogredenen identificeren is een absolute voorwaarde om tot een goede discussie te komen, ik kan er toch niet aan doen dat jij dat dan persoonlijk opvat. Dat is pas flauw, ik had oprecht beter verwacht.
Zaken wegzetten als drogreden terwijl het geen drogreden is, is flauw.
Dat het net nu heisa veroorzaakt is wellicht te wijten aan een strategisch lek (een kandidaat-rector?), maar dat maakt de kern van de zaak niet meer of minder ernstig, het tegenovergestelde beweren is een drogreden.
Mogelijks moet je dan verduidelijken wat je als drogreden ziet. Van wat wordt het tegenovergestelde beweerd? Als je vaag bent in hetgeen je als drogreden benoemt, dan is het makkelijk/moeilijk om correct te zijn, naargelang perspectief. :wink:

Zaken wegzetten als drogreden terwijl het geen drogreden is, is flauw.

Mogelijks moet je dan verduidelijken wat je als drogreden ziet. Van wat wordt het tegenovergestelde beweerd? Als je vaag bent in hetgeen je als drogreden benoemt, dan is het makkelijk/moeilijk om correct te zijn, naargelang perspectief. :wink:
Dat de ernst minder zou zijn "omdat het nu pas naar buiten komt", is een drogreden. Het ontwijkt de fout zelf en de effectieve impact ervan op de reputatie van de UGent. Ik zie niet in hoe ik daar vaag over ben geweest.

Dat het nu pas naar buiten komt, is een interessant gegeven, maar binnen een andere discussie: de interne strijd daar.

Géén fan van Petra hier. Dit komt heel erg knullig over natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat de (Gentse)academici met een gigantisch ego dit absoluut not done vinden (de geloofwaardigheid van hun edele instelling krijgt een deuk en zij, die zich daar hélemaal mee vereenzelvigen, worden op die manier ook in hun ego gekrenkt)en reden tot ontslag. Maar is enige mildheid niet op zijn plaats?

Géén fan van Petra hier. Dit komt heel erg knullig over natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat de (Gentse)academici met een gigantisch ego dit absoluut not done vinden (de geloofwaardigheid van hun edele instelling krijgt een deuk en zij, die zich daar hélemaal mee vereenzelvigen, worden op die manier ook in hun ego gekrenkt)en reden tot ontslag. Maar is enige mildheid niet op zijn plaats?
Mildheid? Petra is alles behalve mild in de fraude en tuchtcommissie voor studenten. Nu krijgt ze een koekje van eigen deeg :rofl:

Dat de ernst minder zou zijn "omdat het nu pas naar buiten komt", is een drogreden. Het ontwijkt de fout zelf en de effectieve impact ervan op de reputatie van de UGent. Ik zie niet in hoe ik daar vaag over ben geweest.

Dat het nu pas naar buiten komt, is een interessant gegeven, maar binnen een andere discussie: de interne strijd daar.
Dan is het een misverstand. Het tijdstip van naar buiten komen maakt inderdaad weinig uit voor de reputatieschade.

Ik had begrepen 'het al dan niet naar buiten komen'. Als het niet publiekelijk gemaakt wordt is er natuurlijk maar een beperkte reputatie schade.

Mildheid is altijd en overal op zijn plaats. De wereld heeft meer mildheid nodig. Ze heeft een fantastische carrière gehad voor ze in de politiek is gegaan, binnen de politiek zullen de meningen verdeeld zijn maar ik vond haar een verademing voor Groen en een zeldzaam lichtpuntje binnen Vivaldi. Ze leek me ook heel geschikt als rector.

Maar langs de andere kant moet de afweging gemaakt worden: gaat dit aan haar kleven, op congressen, bij contacten met andere universiteiten, etc... waardoor de UGent er slechter van wordt? Is ze nog steeds de beste persoon voor haar functie? Voor de duidelijkheid: ik durf het niet te zeggen. Zij en de raad van bestuur moeten dat zelf uitmaken. Ik vind niet dat het brede publiek moet beslissen over wel of geen ontslag.

Je had ervoor ook al die heisa ivm de wetenschappelijke vrijheid rond Gaza hé.

Laatst bewerkt:
Het is zeker niet de grootste of ergste fout want hier is geen kwaad opzet mee gemoeid, maar het is vooral problematisch omdat je als rector een voorbeeldfunctie hebt, en als een student zoiets uithaalt bij bijvoorbeeld een paper zullen de consequenties niet mals zijn.

Mildheid is altijd en overal op zijn plaats. Ze heeft een fantastische carrière gehad voor ze in de politiek is gegaan, binnen de politiek zullen de meningen verdeeld zijn maar ik vond haar een verademing voor Groen en een zeldzaam lichtpuntje binnen Vivaldi. Ze leek me ook heel geschikt als rector.

Maar langs de andere kant moet de afweging gemaakt worden: gaat dit aan haar kleven, op congressen, bij contacten met andere universiteiten, etc... waardoor de UGent er slechter van wordt? Is ze nog steeds de beste persoon voor haar functie? Voor de duidelijkheid: ik durf het niet te zeggen. Zij en de raad van bestuur moeten dat zelf uitmaken. Ik vind niet dat het brede publiek moet beslissen over wel of geen ontslag.

Je had ervoor ook al die heisa ivm de wetenschappelijke vrijheid rond Gaza hé.
Een keer een foute bron gebruiken, doet voor mij geen afbreuk aan iemands kwaliteiten. Het soort mensen voor wie je afgedaan hebt als je een keer zo'n fout maakt, zijn alleszins not my cup of tea. Het getuigt van enggeestig denken om iemand hiervoor af te branden, toch het omgekeerde waar een academische instelling pretendeert voor te staan. Maarja, erudiet/verheven overkomen, is nu eenmalig erg belangrijk voor academische instellingen.

Een keer een foute bron gebruiken, doet voor mij geen afbreuk aan iemands kwaliteiten. Het soort mensen voor wie je afgedaan hebt als je een keer zo'n fout maakt, zijn alleszins not my cup of tea. Het getuigt van enggeestig denken om iemand hiervoor af te branden, toch het omgekeerde waar een academische instelling pretendeert voor te staan. Maarja, erudiet/verheven overkomen, is nu eenmalig erg belangrijk voor academische instellingen.
Dat klopt, maar mildheid en ontslag hoeven elkaar niet uit te sluiten. Men zou perfect op een serene manier tot de conclusie kunnen komen dat het beter zou zijn voor de UGent dat ze opstapt, zonder daarom haar vele kwaliteiten te gaan ontkennen.

Ik had een vergelijkbaar gevoel met de manier waarop Calvo is afgebrand destijds. Ondanks die ferme uitschuiver over de bedrijfswagens bij Ivan De Vadder was dat gewoon een groot politiek talent (niet dat ik het met veel van zijn ideeën eens was). Dat incident blijven oprakelen om zijn kwaliteiten te ontkennen is gewoon fout en getuigt inderdaad van enggeestig denken. De wereld is gewoon een enggeestige plaats, sociale media nog meer. Mildheid hoef je er, helaas, niet te verwachten.

Die fragmenten van de openingsspeech nu terug zien, met De Sutter die zo stellig die citaten maakt, eigenlijk is het wel hilarisch.
Gewoon extreem knullig vooral als rector van een universiteit. En dan in die speech ook nog eens oproepen voor voorzichtigheid met AI.

Aftreden hoeft niet, maar haar moreel gezag is wel serieus minder geworden. Ze gaat nog vaak op deze fout gepakt worden vrees ik, terecht of niet.

Ik vind het tegelijk enorm slordig, maar tegelijk much ado about nothing. Het is een blunder ja, maar om nu het ontslag te eisen. AI is een leerschool voor iedereen, helaas ook voor rectoren en universiteiten. Own the mistake and move on now.

Nu volledig wentelen in de slachtofferrol :laugh: mannekes lief. Geef toch gewoon toe dat je lui bent geweest.
Vrouw van UGent-rector Petra De Sutter over AI-controverse: “Duidelijk dat situatie wordt aangegrepen voor andere doeleinden”
Anderzijds vind ik het idee om meteen te roepen om haar ontslag nu ook wel belachelijk. Ik kan niet anders dan te denken dat dat enkel komt vanuit mensen die haar nooit als rector wilden zien. Er is een fout gemaakt, een relatief grote misschien zelfs, maar ik vind de persoonlijke aanvallen nu ook wel onnodig. Iedereen in die positie heeft mensen onder zich die de speeches schrijven en we weten allemaal dat de luiheid van AI tegenwoordig de bovenhand neemt. De Sutter had dat ook moeten weten en haar speech beter controleren, maar het moet ook niet erger gemaakt worden dan het is.

Terug
Bovenaan