Pizza maken

Ik heb een houten pizza oven. Ideaal en perfect als je tijd hebt maar ik gebruik hem veel te weinig. Ik zag deze staan in den action. Qua prijs dik in orde tov andere elektrische reeds bewezen ovens maar helaas vind ik hier geen reviews over. Hij zou wel tot 400gr gaan heeft een steen en boven en onderhitte zoals alle anderen. Neem ik het risico...😁

Ondertussen ook deze gevonden. Tot 450gr. Blijkbaar prijs kwaliteit goed toestel maar niet voor 10 pizza's op een rij.

Logisch dan dat je daar niet datzelfde resultaat krijgt. :D
Ik ben er me wel van bewust, maar denk dat het wel beter kan dan nu. Heb al eens op de kamado een beter resultaat gehad, alleen weet ik niet meer in welke opstelling :unsure: . Denk dat ik de volgende keer de steen hoger ga leggen en een deflector gebruiken.

Afgelopen zaterdag nog eens pizza's gebakken voor de eerste keer dit seizoen voor 4 volwassenen en 4 kinderen.
Deze keer ook eens de Kitchen Aid gebruikt om het deeg te maken, maar het viel me wat tegen.

En omdat beelden meer zeggen dan woorden. Hieronder enkele foto's:

Mozzarella Galbani Cucina, aangezien hier toch regelmatig vraag naar is:

Afgelopen zaterdag nog eens pizza's gebakken voor de eerste keer dit seizoen voor 4 volwassenen en 4 kinderen.
Deze keer ook eens de Kitchen Aid gebruikt om het deeg te maken, maar het viel me wat tegen.

Wat viel tegen aan de KitchenAid?

Ze zien er wel heerlijk uit!

Wat viel tegen aan de KitchenAid?

Ze zien er wel heerlijk uit!
Het deeg kroop continu omhoog en werd daardoor volgens mij ook niet overal gekneed.
En ik vond ook dat die zeer warm werd, nu misschien dat met minder het wel beter gaat.

Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is door nog maar eens pizza te maken :)

Het deeg kroop continu omhoog en werd daardoor volgens mij ook niet overal gekneed.
En ik vond ook dat die zeer warm werd, nu misschien dat met minder het wel beter gaat.

Er is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is door nog maar eens pizza te maken :)
Opletten met kitchenaid en kenwood machines. Meerdere berichten op pizza pagina's op Facebook van gasten die zo snel hun motor verbrand hebben. Best is koud water toevoegen want je deeg warmt snel op door de wrijving en je gist wordt zo snel geactiveerd. Zeker als je lange rijstijden aanhoudt koud water (frigo) toevoegen

Die op foto 8 ziet er nochtans perfect uit.

Das met een Ooni toch hé?

@dario deeg ziet er goed uit. Welk recept gebruik je hiervoor?
Het klassieke ooni deeg:
910 gr bloem 00
550 gram water
17gr zout (dit is minder als aangeraden, maar anders veel te veel dorst)
10 gr instant droge gist
Ook nog een beetje olijfolie toevoegen.

dat 2 keer, dus daar kwamen dan 11 bollen uit van rond de 280 gr.

Rond 10u mee begonnen, dan 2-3u laten rijzen op kamertemperatuur, dan opbollen en wat frisser laten rusten, dan om 17u de eerste de oven in.
Opletten met kitchenaid en kenwood machines. Meerdere berichten op pizza pagina's op Facebook van gasten die zo snel hun motor verbrand hebben. Best is koud water toevoegen want je deeg warmt snel op door de wrijving en je gist wordt zo snel geactiveerd. Zeker als je lange rijstijden aanhoudt koud water (frigo) toevoegen
Ik heb het ook wel heel rustig gehouden, want die begon snel warm te worden.
Fior di latte is toch beter, die cucina smelt niet zo goed en is nogal caoutchouc achtig vind ik.
Ah, dat moet ik mij dan eens bekijken.
Die op foto 8 ziet er nochtans perfect uit.

Das met een Ooni toch hé?
Inderdaad, een ooni koda 16

Is dat niet gigantisch veel gist? Ik zou voor die hoeveelheid bloem rond de 1.6 gr gebruiken denk ik. Wel een wat langere rijstijd. Aan de foto's te zien is er wel niet teveel gist gebruikt.

Is er eigenlijk een boek dat de moeite is voor pizza te maken? Ik ken bijvoorbeeld de Pizzabijbel en zag nu deze voorbijkomen. Of is het allemaal niet echt de moeite om aan te schaffen?

Eens een vraagje, de laatste stap van deeg maken is meestal de bolletjes maken van 200/250gr en deze 2 uur laten rijzen(recept dat ik volg) op kamertemperatuur. Soms kan zo’n pizza dag hier wel eens uitlopen en over enkele uren gaan dus ik merk wel hard het verschil tussen de bollen die je na 2 uur rijzen verwerkt en die van bijvoorbeeld 3a4uur rijzen.
Wat is aan te raden, 2 uur laten rijzen en dan de frigo in en uitnemen als je ze nodig hebt (zoja hoeveel op voorhand nog of echt a la minute) of meteen in de frigo en later uitnemen en dan pas rekenen op die 2tal uur.
Zelfde met als je bollen over hebt, steek je die best in de vriezer na 2 uur rijzen of meteen na het maken van de bol die dan meteen in de frigo zou gaan.

Iemand hier al met geëxperimenteerd?
Er zitten nu 4 bollen in mijn vriezer die nog niets gerezen hebben en 2 die zeker 4/5uur op kamertemp hebben gelegen maar die ik niet wou wegsmijten. Benieuwd hoe die er gaan uitkomen. Maar komende zondag staat er weer 20 man aan te schuiven dus reken ik wel op een goed resultaat met die bollen want anders heb ik een probleem want deeg dat ik maak is een 11/12 bolletjes.
Zou het dubbel kunnen maken maar dan zou ik zeker moeten zijn dat ik die nieuwe dan op een goede manier kan gaan bijhouden/invriezen.

Terug
Bovenaan