Planbureau rekent programma's door: partijen en hun begroting

De vraag stellen is ze beantwoorden.
Hogere kosten dus bedrijven indexeren hun prijzen. Als dit resulteert in hogere loonkosten stijgen de kosten wederom waardoor indexering van prijzen weer noodzakelijk is.
Je voelt zelf ook aan waar dit naartoe gaat en waarom lonen niet indexeren nuttig kan zijn.
Mocht loonkost de enige kost zijn van een bedrijf, heb je gelijk.

De vraag stellen, is ze beantwoorden.

Indexeren kan nuttig zijn, ik kan echter perfect verstaan dat in bepaalde bedrijven men moet kunnen afwijken daarvan (ook al is mijn werkgever daar radicaal tegen). Maar dan tijdelijk, gefundeerd en openlijk, over alle lonen, mét bescherming van de koopkracht van de laagste lonen.

Je kan niet zeggen dat indexatie het onmogelijk maakt, maar tegelijk een loonspanning van 1 op 100 hebben tussen de laagste en hoogste verdiener. Dan is het niet onmogelijk, maar een bewuste keuze.

Mocht loonkost de enige kost zijn van een bedrijf, heb je gelijk.

De vraag stellen, is ze beantwoorden.

Indexeren kan nuttig zijn, ik kan echter perfect verstaan dat in bepaalde bedrijven men moet kunnen afwijken daarvan (ook al is mijn werkgever daar radicaal tegen). Maar dan tijdelijk, gefundeerd en openlijk, over alle lonen, mét bescherming van de koopkracht van de laagste lonen.

Je kan niet zeggen dat indexatie het onmogelijk maakt, maar tegelijk een loonspanning van 1 op 100 hebben tussen de laagste en hoogste verdiener. Dan is het niet onmogelijk, maar een bewuste keuze.

Ik ben akkoord dat zeggen dat loonkost de enige factor is wat simpel is.
Maar het is wel een feit dat door de indexering van de lonen die loonkost ook effectief stijgt waardoor er sowieso ingrepen moeten komen om de omzet gelijk te houden.

De verschil in lonen dat is nog een andere discussie natuurlijk.
En begrijp me niet verkeerd dat niet meer indexeren van de lonen geen positieve impact zal hebben voor de werknemers. Maar we moeten misschien ook verder durven kijken dan zuiver dat, natuurlijk is dat een liberaal en rechts standpunt.

Wat ik niet snap, maar ik ben dan ook geen econoom, is hoewel ik duidelijk pro-indexering ben, waarom we die indexering niet vertragen en deels ook spiegelen aan de lonen in onze buurlanden?

Alle begrip voor het argument dat ik in de week in een podcast hoorde van professor Gert Peersman dat éénzelfde index voor alle sectoren natuurlijk ook problemen geeft, maar in tijden van doorgedreven informatisering lijkt het mij ook niet onmogelijk om een aantal extra factoren in dat model te gieten:
bv. loonstijging in onze belangrijkste buurlanden (NL/FR/DE) en een sectorale correctiefactor, mits een minimum-indexering voor de laagste lonen en eventueel zelfs een maximum-indexering met een spillover naar de volgende periode.

Je zou denken dat men tegenwoordig toch al iets beter werk kan leveren op zo'n vlak dan in de jaren '90?
Waarbij ik overigens vind dat als je die gezondheidsindex bekijkt, dat mensen die sindsdien enkel indexeringen hebben gehad en geen reële stijging van hun barema's, toch ook deels bestolen zijn, en met die indexsprong van Zweeds nog meer, maar soit, dat is een ander debat.

Wat ik niet snap, maar ik ben dan ook geen econoom, is hoewel ik duidelijk pro-indexering ben, waarom we die indexering niet vertragen en deels ook spiegelen aan de lonen in onze buurlanden?

Alle begrip voor het argument dat ik in de week in een podcast hoorde van professor Gert Peersman dat éénzelfde index voor alle sectoren natuurlijk ook problemen geeft, maar in tijden van doorgedreven informatisering lijkt het mij ook niet onmogelijk om een aantal extra factoren in dat model te gieten:
bv. loonstijging in onze belangrijkste buurlanden (NL/FR/DE) en een sectorale correctiefactor, mits een minimum-indexering voor de laagste lonen en eventueel zelfs een maximum-indexering met een spillover naar de volgende periode.

Je zou denken dat men tegenwoordig toch al iets beter werk kan leveren op zo'n vlak dan in de jaren '90?
Waarbij ik overigens vind dat als je die gezondheidsindex bekijkt, dat mensen die sindsdien enkel indexeringen hebben gehad en geen reële stijging van hun barema's, toch ook deels bestolen zijn, en met die indexsprong van Zweeds nog meer, maar soit, dat is een ander debat.
Er zijn heel wat redenen en manieren te bedenken hoe dit aangepast kan worden. Natuurlijk ook naargelang ideologie.
Grootste probleem is natuurlijk, zoals bij de meeste zaken, alle heilige huisjes en verworvenheden waar niemand op wilt inboeten.

Puur in theorie, zou ik ook eerder voorstander zijn van een lagere automatische index en hogere onderhandelingsmarges. Maar goed, hoe bekom je ooit zo'n compromis in het huidige klimaat?

Terug
Bovenaan