Plinten plaatsen

RB26DETT

Active member
Ik ga mdf plinten plaatsen op de slaapkamers. Hier ligt laminaat. De plinten zijn al geprimerd, ook onderaan. Mag ik de plinten rechtstreeks op de laminaat plaatsen of voorzie ik best een mm of 2 tussen laminaat en plint voor eventuele werking op te vangen?

Neen dat hoeft niet. Vloer kan nl horizontaal uitzetten. Zeker niet vloer-plint opkitten, enkel plint-muur.

Grtz

Verwacht u wel aan hier en daar een opening want vermoedelijk zal de vloer niet perfect recht zijn overal.

Tip: als je de aansluiting tussen plint en vloer kit met transparante grijze kit, maakt het er meer een geheel van. Dat transparant grijs heeft de neiging om de kleur een beetje op te trekken, zodat de aansluiting mooier lijkt.

Neen dat hoeft niet. Vloer kan nl horizontaal uitzetten. Zeker niet vloer-plint opkitten, enkel plint-muur.

Grtz
Ben ik het dus enkel mee eens als de aansluiting overal mooi recht is

En ik bedoel ook niet met schilderstkit maar met echte siliconen

Beneden schildersplinten op parket enkel tussen muur en plint opgekit. Plinten op parket zonder speling.
Boven schildersplinten op laminaat, kit tussen muur en plint maar ook tussen laminaat en plint. Plinten op laminaat zonder speling.

Geeft na 7 jaar geen enkel probleem. Bovendien gaat een klein streepje kit uw parket/laminaat niet tegenhouden om te werken hoor.

maar ook tussen laminaat en plint. Plinten op laminaat zonder speling.
En waarmee kit je dat dan op? Acrylaat tussen muur en plint, maar tussen laminaat en plint? Is dat dan siliconekit en gebruik je dan kleur plint of kleur laminaat? En kit je dan een driehoek of strijk je vlak af tegen de plint?

Ik kit normaal niet tussen laminaat en plint, maar gezien laminaat vaak niet 100% recht ligt zijn er dus hier en daar wel spleten van 1mm tussen laminaat en plint. Soms stoort me dat. Langs de andere kant weet ik niet of het effect veel mooier gaat zijn met een kitnaad, gezien er vuil in blijft kleven en je ook een kleur moet vinden die matcht met vloer of plint.

Op YT zeggen ze dat je moet "scriben" om geen spleten te hebben, maar dat vind ik een bagger oplossing want dan moet je zien dat je plinten overal nog op de juiste hoogte komen.

En waarmee kit je dat dan op? Acrylaat tussen muur en plint, maar tussen laminaat en plint? Is dat dan siliconekit en gebruik je dan kleur plint of kleur laminaat? En kit je dan een driehoek of strijk je vlak af tegen de plint?

Ik kit normaal niet tussen laminaat en plint, maar gezien laminaat vaak niet 100% recht ligt zijn er dus hier en daar wel spleten van 1mm tussen laminaat en plint. Soms stoort me dat. Langs de andere kant weet ik niet of het effect veel mooier gaat zijn met een kitnaad, gezien er vuil in blijft kleven en je ook een kleur moet vinden die matcht met vloer of plint.

Op YT zeggen ze dat je moet "scriben" om geen spleten te hebben, maar dat vind ik een bagger oplossing want dan moet je zien dat je plinten overal nog op de juiste hoogte komen.
Hebt ge mijn post gewoon genegeerd? :p

Transparant of semi transparante siliconen is the way to go! (Soudal 2S bij voorkeur!)

Daar blijft geen vuil in kleven, blijft flexibel en is vocht en schimmelwerend. Als je het semi transparant pakt in bv lichtgrijs dan trekt de kleur van uw vloer en plint precies in die naad en vormt het een mooi geheel.

Ik heb het wel erg dun gekit en dan met het fijnst mogelijk driehoekje afgestreken, zodat het subtiel blijft.

Ik gebruik voor zowel muur-plint als laminaat-plint montagekit. In tegenstelling tot schilderskit wordt die niet geel en zal z'n kleur behouden. Ik heb MDF plinten met folie (om te schilderen). Heb een witte montagekit gebruikt (Tec 7) en die zijn nog steeds wit en proper afgewerkt. Als de kinderen wat ouder zijn zullen we dan den boel eens deftig schilderen, waarbij de montagekit heel makkelijk overschilderbaar is. Vochtwerend, schimmelwerend en elastisch.

Speling van 1 mm tussen plint en laminaat opvullen en vlak tegen de plint afstrijken inderdaad. Proper resultaat en je gaat dat visueel niet meer opmerken. Op die manier blijft er geen stof in kleven ook. Idem met de bovenkanten, ik gebruik een rechthoekige plint (een afronding vind ik ouderwets) waarbij de bovenzijde ook vlak afgestreken is. Elke oneffenheid in uw muur wordt weggewerkt.

Ik ben niet echt mee met dat scriben.

Transparante silicone of schilderskit gebruik ik nooit meer. Slechte ervaringen en resultaten mee.

Ik volg hier ffkes mee.
Ik moet mijn plinten beneden nog plaatsen (Groene MDF verfplinten) na dat de muren schilderklaar zijn gepleisterd.
Ik dacht ook acrylaat aan de muur te doen, alles te schilderen en transparante silicone aan de tegels voor een strakke afwerking.

Op zolder en de 1ste verdieping heb ik ze reeds geplaats en afgewerkt.
Muur-plint heb ik daar afgekit met acrylaat en open gelaten aan het parket. Plinten zijn medegeschilderd met het kleur van de muur. Het stoort daar niet dat het open blijft.

Transparant of semi transparante siliconen is the way to go! (Soudal 2S bij voorkeur!)

Daar blijft geen vuil in kleven, blijft flexibel en is vocht en schimmelwerend. Als je het semi transparant pakt in bv lichtgrijs dan trekt de kleur van uw vloer en plint precies in die naad en vormt het een mooi geheel.

Ik heb het wel erg dun gekit en dan met het fijnst mogelijk driehoekje afgestreken, zodat het subtiel blijft.
Ik kit bij voorkeur niet, maar als de opening te groot/ongelijk is inderdaad semi transparant.

Waarom bij voorkeur niet: siliconen blijft nooit "levenslang" perfect. Soms zakt de ondervloer of zelf pur nog minimaal waardoor silicone wat openscheurt, invloed zon/licht, kleine beschadigingen schoonmaak,...
Als er geen (nodig) is, heb je er ook nooit problemen mee.
Als er wel (nodig) is, heb je er ook vroeg of laat een (klein of groot) issue mee en moet je herhalen.

Blijkbaar gemist idd. 😅 Thx!
Die bescherming tegen vocht is ook interessant in onze wasplaats. De laminaat is waterbestendig tot 24u, maar als het onder de plinten en laminaat loopt hebben we wel een probleem denk ik. Zal die Soudal 2S eens bekijken.
Ik gebruik voor zowel muur-plint als laminaat-plint montagekit. In tegenstelling tot schilderskit wordt die niet geel en zal z'n kleur behouden. Ik heb MDF plinten met folie (om te schilderen). Heb een witte montagekit gebruikt (Tec 7) en die zijn nog steeds wit en proper afgewerkt. Als de kinderen wat ouder zijn zullen we dan den boel eens deftig schilderen, waarbij de montagekit heel makkelijk overschilderbaar is. Vochtwerend, schimmelwerend en elastisch.

Speling van 1 mm tussen plint en laminaat opvullen en vlak tegen de plint afstrijken inderdaad. Proper resultaat en je gaat dat visueel niet meer opmerken. Op die manier blijft er geen stof in kleven ook. Idem met de bovenkanten, ik gebruik een rechthoekige plint (een afronding vind ik ouderwets) waarbij de bovenzijde ook vlak afgestreken is. Elke oneffenheid in uw muur wordt weggewerkt.

Ik ben niet echt mee met dat scriben.

Transparante silicone of schilderskit gebruik ik nooit meer. Slechte ervaringen en resultaten mee.
Acrylaatkit vind ik best handig gezien je dat met water kan afkuisen als je knoeit zonder een rommel achter te laten. Maar het krimpt, dus je moet een 2de laag doen nadat de eerste droog is als je geen inzakkingen wil. En de witte verkleurt idd als je het niet overschildert en scheurt het makkelijkst. Heb ook al zwarte acrylaatkit gebruikt en die behoudt z'n kleur wel.

Montagekit is polymeerkit, maar ik heb al gemerkt dat die niet met elke verf even goed overschilderbaar is itt acrylaatkit. Polymeerkit verkleurt bij 2 componentenverf die we gebruiken om tegels te schilderen en acrylaatkit niet. En siliconekit is dan weer het moeilijkst verwerkbaar en niet overschilderbaar.

Onderaan de plint lijkt polymeerkit me idd de beste optie dan als je wil schilderen met houtlak, of siliconekit als je die grijs/transparante gebruikt wanneer je niet wil schilderen. Die is hier bij onze tegelvloer in de living ook gebruikt denk ik.

Dat scriben is eigenlijk je plinten zo afschaven onderaan zodat die de vorm van de vloer volgen. Doen ze omdat kit onderaan plinten bij laminaat/parket eigenlijk niet "hoort".

Ik ga er eens over nadenken. Polymeerkit lijkt me het strakste als het goed uitgevoerd is, gezien je de kit dan totaal niet ziet na schilderen. Grijs/transparante silicone in een driehoek is dan weer beter tegen water en dan hoeven we niet meer te schilderen, maar is wel altijd (beperkt) te zien.

PS: als ge nog geen plinten hebt,

Ga voor voorgelakte plinten, de meerprijs haal je eruit doordat je ze zelf niet meer moet aflakken en zo strak krijg je het zelf niet.

Als je kan, neem voor de badkamer gelakte aluminiumplinten. Ook weer ietsje prijziger maar o zoveel duurzamer.

En dan als je de alu niet mooi vindt voor in de leefruimte bijvoorbeeld. Neem dan voorgelakte hardhoutplinten ipv die MDF zooi, ook dat is een paar euro per meter duurder dan MDF maar véél minder gevoelig aan opblazen door vocht.

Thank me later!

Montagekit is polymeerkit, maar ik heb al gemerkt dat die niet met elke verf even goed overschilderbaar is itt acrylaatkit. Polymeerkit verkleurt bij 2 componentenverf die we gebruiken om tegels te schilderen en acrylaatkit niet. En siliconekit is dan weer het moeilijkst verwerkbaar en niet overschilderbaar.
Sommige ruimtes hebben we al volledig geschilderd en ik moet zeggen dat we nergens problemen hadden met kleurverschil.

Deze plinten heb ik gezet in 2020 en zien er nog compleet hetzelfde uit.

plint

PS: als ge nog geen plinten hebt,

Ga voor voorgelakte plinten, de meerprijs haal je eruit doordat je ze zelf niet meer moet aflakken en zo strak krijg je het zelf niet.

Als je kan, neem voor de badkamer gelakte aluminiumplinten. Ook weer ietsje prijziger maar o zoveel duurzamer.

En dan als je de alu niet mooi vindt voor in de leefruimte bijvoorbeeld. Neem dan voorgelakte hardhoutplinten ipv die MDF zooi, ook dat is een paar euro per meter duurder dan MDF maar véél minder gevoelig aan opblazen door vocht.

Thank me later!
+1 voor plinten met plamuurlaag

Waarom is MDF zooi? MDF zal veel minder 'werken' dan hardhout. Het klopt dat MDF door z'n zuigende werking kan opzwellen door vocht, maar aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat er vocht aan kan. Goed afkitten en schilderen. Ons plinten zijn beneden aan onderkant niet afgekit en ook daar geen problemen na het dweilen. Aan de andere kant dweilen we ook niet met een overvloed aan water op parket.

Zeker als je ze zal overschilderen zou ik omwille van de prijs en de beperkte mogelijkheden in afmetingen geen hardhouten plinten kiezen.

Sommige ruimtes hebben we al volledig geschilderd en ik moet zeggen dat we nergens problemen hadden met kleurverschil.

Deze plinten heb ik gezet in 2020 en zien er nog compleet hetzelfde uit.

plint

+1 voor plinten met plamuurlaag

Waarom is MDF zooi? MDF zal veel minder 'werken' dan hardhout. Het klopt dat MDF door z'n zuigende werking kan opzwellen door vocht, maar aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat er vocht aan kan. Goed afkitten en schilderen. Ons plinten zijn beneden aan onderkant niet afgekit en ook daar geen problemen na het dweilen. Aan de andere kant dweilen we ook niet met een overvloed aan water op parket.

Zeker als je ze zal overschilderen zou ik omwille van de prijs en de beperkte mogelijkheden in afmetingen geen hardhouten plinten kiezen.
Dat hardhout is ook niet massief hè maar een mengsel. Ik heb gewoon al te vaak opgeblazen MDF gezien en ik vind dat persoonlijk rommel om als plint te dienen. Plinten geraken beschadigd, verf is daar dan weg, vocht geraakt erin enz..

Niet dat dat met een hardhouten plint niet kan gebeuren, maar het is veel minder en steviger.

Ik bedoel trouwens afgewerkte plinten, effectief voorgelakte plinten niet enkel geprimerde plinten. Uiteraard enkel mogelijk als je standaardkleur van bv ral 9010 nodig hebt.

Dat hardhout is ook niet massief hè maar een mengsel. Ik heb gewoon al te vaak opgeblazen MDF gezien en ik vind dat persoonlijk rommel om als plint te dienen. Plinten geraken beschadigd, verf is daar dan weg, vocht geraakt erin enz..

Ik bedoel trouwens afgewerkte plinten, effectief voorgelakte plinten niet enkel geprimerde plinten. Uiteraard enkel mogelijk als je standaardkleur van bv ral 9010 nodig hebt.
Dat ken ik niet. Ik weet dat ze effectief met massieve plinten werken ook. Maar een mengsel? Welk materiaal is dat dan?

Just! Ik bedoelde die ook, van die voorgelakte plinten. Ik heb maar in één slaapkamer plamuurplinten gebruikt. Ik laat sowieso de plinten overal wit. Ik vind het wel mooie als het kleur van de wand gebroken wordt en niet doorloopt tot tegen de vloer.

Ik ga binnenkort ook voorgelakte plinten zetten in mijn living, keuken en gang. Ik was eigenlijk niet van plan om af te kitten, ook niet tegen de muur.
Is dat enkel voor het zicht? Ik zou het precies eerder niet doen omdat ge het juist meer gaat zien als daar iets bewogen is, en wat belangrijker is, ik haat kitten en ben er ook slecht in, dus ik vermijd het zoveel mogelijk.

Ik ga binnenkort ook voorgelakte plinten zetten in mijn living, keuken en gang. Ik was eigenlijk niet van plan om af te kitten, ook niet tegen de muur.
Is dat enkel voor het zicht? Ik zou het precies eerder niet doen omdat ge het juist meer gaat zien als daar iets bewogen is, en wat belangrijker is, ik haat kitten en ben er ook slecht in, dus ik vermijd het zoveel mogelijk.
Wel, als uw muren niet helemaal recht zijn kan je hier en daar wel wat speling zien uiteraard. En ik moet het eerste huis waar de muren allemaal 100% recht zijn nog tegenkomen. Afkitten is ook niet zoals een douchetub ofzo hé, zie foto van mij hierboven. Niet moeilijk hoor.

Vandaag begonnen met plinten zetten.
Nog nooit met een verstekzaag gewerkt, maar dat leert gelukkig snel.

Maar wat een merde zijn scheve muren. Mooi 45° zagen is maar het halve werk.
Al doende leert men zekers.

Hier ook één van de dagen plinten plaatsen op de laminaat.
Deze zijn voorgelakt. De vloerboer zei dat ik deze best eerst licht schuur en dan primer. Maar ik lees nu in de datasheet van Quick-Step zelf dat je deze gewoon wit kan laten (wat wij toch sowieso gaan doen). Opschuren is niet persé nodig neem ik dan aan?

Terug
Bovenaan