De Zuid-Koreaanse ontwikkelaar en uitgever Pearl Abyss is vooral bekend voor de MMORPG Black Desert. Terwijl deze game nog steeds updates krijgt, werkt het team intussen naarstig door aan haar eerste grote console singleplayer-ervaring met Crimson Desert. Vorig jaar mocht ik al even proeven van de actie die ons te wachten staat in deze actie-RPG, maar toen betrof het voornamelijk een kennismaking met enkele bazen. Enkele weken geleden mocht ik opnieuw aan de slag met het spel op gamescom en deze keer mocht ik een klein uurtje aan gameplay ervaren, waarbij de nadruk meer lag op het avontuur.
Het verhaal van Crimson Desert speelt zich af op het continent Pywel waar je in de huid kruipt van Kliff, de leider van het huurlingenleger dat door het leven gaat als de Greymanes. Op een dag worden ze in de val gelokt door hun rivalen van de Drunken Black Bear, waardoor vele Greymanes het loodje leggen en de rest van elkaar gescheiden geraakt. Kliff maakt het zijn missie om de rest van zijn kompanen te vinden, maar het zal niet verwonderen dat er waarschijnlijk veel meer op het spel staat in dit epische avontuur. De demo die ik mocht spelen, ging van start net nadat Kliff verneemt dat een van zijn meest loyale Greymanes, Oongka, zich in de regio Calphade bevindt. Hier woedt echter een hevige oorlog nadat een van de onderdanen van de markies Stefan Landford, Cassius Morten, een rebellie is gestart en hiervoor samenwerkt met de Black Bears.
Nadat ik terugliep naar het kamp, vertelde een soldaat dat een van hen was gevangen genomen door de Black Bears en vroeg hij of ik hem kon bevrijden. Een kleine omweg dus alvorens ik richting Calphade Castle kon trekken, waarbij je ook getrakteerd wordt op een gevecht tegen een minibaas. Eens deze leider van de Black Bears was uitgeschakeld en de soldaat was gered, was de tijd aangebroken om de soldaten te helpen die in een bloederige strijd verwikkeld waren in het kasteel. Binnen de kasteelmuren ontmoette ik ook Oongka, die Kliff al snel vertelde dat hij zichzelf wel redde en dat Kliff Cassius Morten een halt moest toeroepen. Eens aangekomen in de troonkamer, wachtte er een hevig baasgevecht tegen Morten, maar omdat ik slechts dertig seconden speeltijd resterend had, kwam dit gevecht helaas veel te snel tot zijn einde voor mij.
De grootste hindernis die ik hierbij echter ondervond, waren de controls. De combat bevat heel wat verschillende soorten aanvallen, en de controls zijn dan ook vrij complex. Hiervoor zal het dus belangrijk zijn dat Pearl Abyss de speler gradueel de besturing onder de knie laat krijgen. Maar ik maak me toch ook enkele bedenkingen bij de implementatie van de controls. Dat je tweemaal op de linker schouderknop moet drukken om op een vijand te locken, voelt heel onnatuurlijk aan. Hetzelfde voor een soort van dubbele sprong die je hebt, waarbij je eerst op een actieknop moet drukken, maar eens in de lucht de linker joystick moet indrukken. Zelfs het hijsen van een vlag vereiste een hele knoppencombinatie, waarbij ik ondertussen vaak ook nog met de camera zat te sukkelen. Ik ben dus benieuwd wat dit gaat geven in de volledige release, want hier betrof het natuurlijk slechts een kleine momentopname waarbij ik direct in de actie werd gegooid en dus weinig ervaring om handen had.
Het verhaal van Crimson Desert speelt zich af op het continent Pywel waar je in de huid kruipt van Kliff, de leider van het huurlingenleger dat door het leven gaat als de Greymanes. Op een dag worden ze in de val gelokt door hun rivalen van de Drunken Black Bear, waardoor vele Greymanes het loodje leggen en de rest van elkaar gescheiden geraakt. Kliff maakt het zijn missie om de rest van zijn kompanen te vinden, maar het zal niet verwonderen dat er waarschijnlijk veel meer op het spel staat in dit epische avontuur. De demo die ik mocht spelen, ging van start net nadat Kliff verneemt dat een van zijn meest loyale Greymanes, Oongka, zich in de regio Calphade bevindt. Hier woedt echter een hevige oorlog nadat een van de onderdanen van de markies Stefan Landford, Cassius Morten, een rebellie is gestart en hiervoor samenwerkt met de Black Bears.
Een meedogenloos conflict
Na een korte tutorial om mezelf te familiariseren met de controls, was de tijd aangebroken om het slagveld van Calphade te betreden. Ik kwam aan bij een kamp van het leger van Landford, die bezig waren met het voorbereiden van een aanval. Na even rond te lopen in het kamp, schoot ik in actie met de eerste missie: enkele wachttorens neerhalen met behulp van een kanon. Eens de weg vrij was, moest ik ergens op het strijdveld een vlag hijsen om aan de strijdende soldaten aan te geven dat hulp onderweg was. Wat zich hier afspeelde op de achtergrond, was best wel indrukwekkend, want overal zie je NPC's vechten met elkaar. Hoewel ik initieel de intentie had om ook vijanden af te slachten, ontdekte ik dat dit al snel onbegonnen werk was door de hoeveelheid aan soldaten. Dit gaf het gevoel dat je slechts een kleine schakel bent in dit conflict en gaf een episch karakter aan de strijd die zich hier afspeelde.Nadat ik terugliep naar het kamp, vertelde een soldaat dat een van hen was gevangen genomen door de Black Bears en vroeg hij of ik hem kon bevrijden. Een kleine omweg dus alvorens ik richting Calphade Castle kon trekken, waarbij je ook getrakteerd wordt op een gevecht tegen een minibaas. Eens deze leider van de Black Bears was uitgeschakeld en de soldaat was gered, was de tijd aangebroken om de soldaten te helpen die in een bloederige strijd verwikkeld waren in het kasteel. Binnen de kasteelmuren ontmoette ik ook Oongka, die Kliff al snel vertelde dat hij zichzelf wel redde en dat Kliff Cassius Morten een halt moest toeroepen. Eens aangekomen in de troonkamer, wachtte er een hevig baasgevecht tegen Morten, maar omdat ik slechts dertig seconden speeltijd resterend had, kwam dit gevecht helaas veel te snel tot zijn einde voor mij.
Complexe gevechten
Deze nieuwe sessie liet op deze manier een heel andere indruk na dan mijn vorige kennismaking met Crimson Desert. Veel van het verhaal kreeg ik nog niet mee, maar de gebeurtenissen die zich afspeelden op dit slagveld stonden alvast garant voor een memorabele ervaring. Deze voelden organisch aan en hoewel het aantal vijanden nog niet vergelijkbaar was met een Warriors-game, was dit toch best indrukwekkend. Wanneer bij de avondval ook de lucht zag oplichten door de vuurhaarden en enkele explosies voor knappe taferelen zorgden, voelde ik mij helemaal ondergedompeld in het heetst van de strijd. De actie zelf was ook heel spectaculair door het arsenaal aan aanvallen waarover Kliff beschikt. Dankzij zijn Axiom Brace kan Kliff bijvoorbeeld magische aanvallen uitvoeren, maar de combat heeft ook iets visceraal omdat je bijvoorbeeld je vijand op de grond kan gooien, met je schild kan beuken of een trap kan uitdelen. Dit geeft een ruw kantje aan de gevechten dat Crimson Desert doet opvallen.De actie zelf was ook heel spectaculair door het arsenaal aan aanvallen waarover Kliff beschikt.
De grootste hindernis die ik hierbij echter ondervond, waren de controls. De combat bevat heel wat verschillende soorten aanvallen, en de controls zijn dan ook vrij complex. Hiervoor zal het dus belangrijk zijn dat Pearl Abyss de speler gradueel de besturing onder de knie laat krijgen. Maar ik maak me toch ook enkele bedenkingen bij de implementatie van de controls. Dat je tweemaal op de linker schouderknop moet drukken om op een vijand te locken, voelt heel onnatuurlijk aan. Hetzelfde voor een soort van dubbele sprong die je hebt, waarbij je eerst op een actieknop moet drukken, maar eens in de lucht de linker joystick moet indrukken. Zelfs het hijsen van een vlag vereiste een hele knoppencombinatie, waarbij ik ondertussen vaak ook nog met de camera zat te sukkelen. Ik ben dus benieuwd wat dit gaat geven in de volledige release, want hier betrof het natuurlijk slechts een kleine momentopname waarbij ik direct in de actie werd gegooid en dus weinig ervaring om handen had.
Conclusie
Met Crimson Desert is Pearl Abyss een grootschalig en episch avontuur aan het klaarstomen, waarbij we zullen ondergedompeld worden in de wereld van Pywel. Het spel belooft een knappe open wereld te combineren met brute combat en bombastische actietaferelen. De demo die ik mocht spelen voor deze preview gaf hiervan alvast een voorproefje in de vorm van een indrukwekkend strijdveld en de belegering van een kasteel. De grootste uitdaging hierbij bleken echter de controls te zijn, die vooral complex zijn, maar soms ook onlogisch. Dit bedierf de pret gelukkig niet al te veel, want de rest van de ervaring was alvast imposant te noemen. Hopelijk komt dit goed in de finale release, waarbij we als speler voldoende tijd krijgen om de besturing onder de knie te krijgen.
Over
Beschikbaar vanaf
19 maart 2026
Gespeeld op
- PC
Beschikbaar op
- PC
- PlayStation 5
- Xbox Series X|S
Genre
- Action
- RPG