Preview: Reanimal

Het leuke is dat ik afgelopen week met twee enorm toffe demo’s aan de slag ben gegaan. Allereerst met Little Nightmares 3 en daarnaast met Reanimal, de nieuwe game van de originele ontwikkelaars van Little Nightmares. De game vertoont dan ook veel gelijkenissen met hun eerdere werk, en als fan van het horrorgenre was ik natuurlijk enorm benieuwd om deze demo uitgebreid te kunnen testen.

In het verhaal van Reanimal speel je als een broer en zus die door een griezelige wereld trekken op zoek naar hun vermiste vrienden. Ze stranden op een eiland vol gemuteerde monsters, en waar het gevaar dus om elke hoek loert. Hun doel is om hun vrienden heelhuids terug te vinden in deze duistere en gevaarlijke omgeving. Daarvoor moeten ze niet alleen de vijandige wezens ontwijken, maar ook allerlei puzzels oplossen om hun doel te bereiken.

ss_fc63b8ef67ae62c670ee8b2d254b8df6524ba2c3.jpg

Zowel de sfeer, de gameplay als de artstyle doen denken aan Little Nightmares

Vanaf het eerste moment merk je dat dit spel gemaakt is door dezelfde ontwikkelaars als Little Nightmares 1 en 2. Zowel de sfeer, de gameplay als de artstyle doen sterk denken aan die reeks. Na de keuze of je met het jongetje of het meisje wilt spelen (ik koos voor de jongen), word je wakker op een bootje, helemaal alleen op zee. Al snel vind je je zusje, die in het water drijft, en hijs je haar aan boord. Terwijl jij het vaartuig bestuurt, kan zij met haar licht door de duisternis schijnen. Niet veel later bereik je het eiland waar het echte avontuur – en gevaar – begint.

Om verder te komen in het spel moet je geregeld kleine puzzels oplossen. Zo moest ik bijvoorbeeld wielen zoeken voor een mijnwagentje en op een ander moment een sleutel vinden om een deur te openen. Er zijn ook puzzels waarbij je het zusje iets moet laten bedienen terwijl jij iets anders doet. Het samenspel tussen de twee personages zit in Reanimal bijzonder goed in elkaar. Zelfs wanneer je alleen speelt, voelt het allemaal natuurlijk aan, maar het is duidelijk dat de game zich uitstekend leent voor co-op. Ik heb de demo, die ongeveer een halfuur duurt, dan ook eerst alleen gespeeld en daarna nog eens samen met een vriend, en beide ervaringen waren geweldig.

ss_e1e1fa5f74355272e46d6d40627e85374db6d734.jpg

De ervaring is kort, maar smaakt direct naar meer

Normaal speel ik zelden een demo meer dan één keer, maar hier had ik meteen zin om het opnieuw te beleven, en dat zegt veel. De ervaring is kort, maar smaakt direct naar meer. Nu ik zowel Little Nightmares 3 als Reanimal heb kunnen proberen, moet ik toegeven dat Reanimal voor mij net iets beter scoorde. Beide games lijken me fantastisch, maar de duistere sfeer en de lichtjes beter uitgewerkte puzzels trokken me hier net iets meer aan. Ook zaten er een paar goed geplaatste jumpscares in die beter uit de verf kwamen dan in de andere demo.

De duistere sfeer en de lichtjes beter uitgewerkte puzzels trokken me hier net iets meer aan.

Grafisch ziet de game er prachtig uit, met een geweldige artstyle. Technisch was het echter nog niet helemaal foutloos. Zo ontbreekt momenteel ondersteuning voor upscalingtechnologieën zoals Nvidia DLSS en AMD FSR, wat duidelijk merkbaar was in de performance. Ondanks dat ik speelde op een high-end pc met een RTX 5080 en een Ryzen 9800X3D-processor, zakte de framerate af en toe onder de zestig frames per seconde. Ook traden er korte stutters op wanneer ik een nieuw gebied betrad. De game is natuurlijk nog in ontwikkeling, dus hopelijk wordt dit nog allemaal opgelost tegen de volledige release.

Conclusie

Na het tweemaal spelen van de demo kijk ik enorm uit naar Reanimal. Het halfuur aan gameplay eindigt op een spannende cliffhanger, waardoor ik alleen maar meer wilde. Op het vlak van sfeer en gameplay zit het helemaal goed. Zowel solo als in co-op werkt het uitstekend, en ook grafisch maakt de game indruk. Enkel technisch moet er nog wat bijgeschaafd worden. Hopelijk is dat tegen de release in orde, want ik kan alvast niet wachten om met de volledige versie aan de slag te gaan.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S

Genre

1. Horror
  2. Puzzle