Racisme in het voetbal

Rot eens op, onnozelaar. Godverdomme toch.

Omdat Kompany het zelf meteen benoemt, voor de camera en tegenover iedereen die het wil horen, in alle rust, met een context van zijn België en achtergrond erbij.
Seck daarentegen was een woesteling vorig weekend, wou anderen fysiek aanvallen, wou niet zeggen wat er eigenlijk gezegd was, en riep na een afkoelingsperiode nog altijd onnozele dingen naar anderen.

Dat ge wat achterdochtig zijt als er weer eens opportunistisch de racismekaart getrokken wordt door iemand of zijn ploeggenoten die zijn beheersing verliest zonder er dan open over te willen zijn, dat begrijp ik. Dat was ik ook vorige week, gewoon omdat de stukjes niet lijken te passen, en dat was uiteindelijk nog terecht zonder dat op voorhand zeker te weten. Maar dat excuus hebt ge niet bij Kompany zijn geval. Als ge Kompany zijn interview bekijkt en dan nog steeds excuses zoekt om er ook maar iets van te geloven, dan ligt het probleem niet bij het slachtoffer.
Ik zeg niet dat Kompany liegt hé. Ik ben ervan overtuigd dat hij dat goed zal gehoord hebben. Maar, zijn reactie in dat interview is er één alsof het ganse Club publiek hem degouteert. Terwijl het hier evengoed 1, 2 of 3 idioten kunnen geweest zijn die "bruine aap" riepen, tussen een grotere bende die hen wellicht de ganse match op de korrel hebben genomen.

Ik vind het marginaal, achterlijk en idioot om sowieso die de ganse match op de korrel te nemen, maar om Kompany zijn reactie "klasse" te noemen, dat gaat mij ook gewoon te ver. Want dergelijke idioten, marginalen en racisten zitten ook in zijn oh zo geliefd RSCA en Man City publiek, die hij niet genoeg kan en zal bewieroken. Benoem het dan voor wat het is: een minderheid van idioten, ipv de verontwaardiging die hij net gaf alsof het enkel en vooral op Club is dat die idioten zitten.

Clement kan dat niet horen, 4de ref zou dat wel moeten aangezien die vaak genoeg wisselt van dug out of op de hoogte gesteld is.
Maar wat moet die mens doen?
In theorie melding van maken en match stopzetten zeker?

In praktijk een gans stadion op zijn kap krijgen, 1000en tv kijkers frustreren want die weten van niks. Spelers en trainers die ambetant doen "omdat het een minderheid is" en "we willen gewoon shotten"
En dan? Vragen of de jongens nog willen voetballen na 10 minuten afkoelen ?
Of enkel reageren als je ziet als er iemand aanstoot aan neemt?

Verder gevolg? Match later uitspelen zonder publiek, want dit kan je de club Club Brugge niet aanwrijven.

En 's avonds hier lezen "Maar kan die mens dat bewijzen?" "Er zijn er meer die niets gehoord hebben hoor"

Van achter het toetsenbord is de beslissing logisch, als je daar staat toch nie zo makkelijk lijkt mij

Maar wat moet die mens doen?
In theorie melding van maken en match stopzetten zeker?

In praktijk een gans stadion op zijn kap krijgen, 1000en tv kijkers frustreren want die weten van niks. Spelers en trainers die ambetant doen "omdat het een minderheid is" en "we willen gewoon shotten"
En dan? Vragen of de jongens nog willen voetballen na 10 minuten afkoelen ?
Of enkel reageren als je ziet als er iemand aanstoot aan neemt?

Verder gevolg? Match later uitspelen zonder publiek, want dit kan je de club Club Brugge niet aanwrijven.

En 's avonds hier lezen "Maar kan die mens dat bewijzen?" "Er zijn er meer die niets gehoord hebben hoor"

Van achter het toetsenbord is de beslissing logisch, als je daar staat toch nie zo makkelijk lijkt mij
Er is een procedure voor ongepaste spreekkoren, die moeten ze dan maar volgen, dat er dan een hoop gefrustreerd gaat zijn dat maakt niet uit.
Het blijft imo de beste manier, de mensen rondom zullen sneller reageren want die willen de match zien en geen forfait uitslag, er is achteraf geen welles nietes spelletje want er is een neutrale persoon die het kan bevestigen en makkelijker om de daders te identificeren voor de club zelf, die kan ingrijpen en meer stewards daar plaatsen om te zien wie zo nodig zich interessant wil maken.

Ik zeg niet dat Kompany liegt hé. Ik ben ervan overtuigd dat hij dat goed zal gehoord hebben. Maar, zijn reactie in dat interview is er één alsof het ganse Club publiek hem degouteert. Terwijl het hier evengoed 1, 2 of 3 idioten kunnen geweest zijn die "bruine aap" riepen, tussen een grotere bende die hen wellicht de ganse match op de korrel hebben genomen.

Ik vind het marginaal, achterlijk en idioot om sowieso die de ganse match op de korrel te nemen, maar om Kompany zijn reactie "klasse" te noemen, dat gaat mij ook gewoon te ver. Want dergelijke idioten, marginalen en racisten zitten ook in zijn oh zo geliefd RSCA en Man City publiek, die hij niet genoeg kan en zal bewieroken. Benoem het dan voor wat het is: een minderheid van idioten, ipv de verontwaardiging die hij net gaf alsof het enkel en vooral op Club is dat die idioten zitten.
Als je net uitgemaakt bent voor bruine aap kan ik mij goed voorstellen dat je serieus van uw melk bent. Dan vind ik het toch iets te goedkoop om Kompany te gaan verwijten dat zijn interview niet honderd procent genuanceerd was.

Waar haalt Sporza het vandaan dat wij een 'ploeg in vorm' zijn? Hebben sinds de winterstop 9/15 gehaald en dat tegen, met alle respect, Beerschot, Oostende en Eupen.

Soit, ik vind zijn reactie gewoon jammer omdat hij het gewoon niet meer over voetbal wou hebben, voetbal en de uitslag waren plots onbelangrijk, waarom? Omdat er "plots" racisme in een stadion is? Dat weet hij toch ook al langer dan vandaag?
Ik wacht vooral op een bewijs.
In elk ander onderwerp is de beschuldigde onschuldig tot er bewijs is. Nu gaat het over racisme, en we moeten zomaar alles geloven. Kom zeg. Hij is de enige die het hoorde tot nu toe, maar het is sowieso waar.
Vorige week was Seck ook de enige die het hoorde en dat was ook plots waarheid. Heeft ook zijn staart ingetrokken plots.

Dat er in zo'n match eens iets geroepen wordt vanuit de supporters geloof ik zeker, maar om nu te doen alsof dit de eerste of ergste keer was? Dat gelooft toch niemand.

In zijn Stories zonet.

Snap echt niet waarom sommigen hier Kompany in twijfel trekken.
Moest ik ergens voor mijn werk 90 minuten voor vuile homo of dwaze janet verweten worden door wat debielen, zou ik ook echt geen goesting hebben om daarna nog wat te babbelen.
Deschacht heeft dat nochtans gans zijn carrière moeten aanhoren :p

En die journalisten hebben niets van link met die supporters

Kompany is ook niet de enige die het heeft gehoord hé. Zijn assistent heeft ook gemeld dat zulke zaken geroepen werden toen hij met Amuzu en Ashimeru aan het opwarmen was.

Denk dat we blij mogen zijn dat onze 1e goal zo vroeg valt, imo tegen het spel in, want Anderlecht was echt wel beter gestart. Vreemd dat ze zo snel ingezakt zijn qua niveau daarna. 2e helft Anderlecht dan weer baas dus wel juiste uitslag.
Maar al bij al toch weer een flauwe match imo, wel strijd maar weinig kwaliteit. Ik weet niet of ik te veel verwacht maar echt plezier heb ik er toch al lang niet meer in.

In zijn Stories zonet.

Snap echt niet waarom sommigen hier Kompany in twijfel trekken.
Moest ik ergens voor mijn werk 90 minuten voor vuile homo of dwaze janet verweten worden door wat debielen, zou ik ook echt geen goesting hebben om daarna nog wat te babbelen.
Akkoord hé, maar ik had gewoon, door de manier waarop Kompany het vertelde, de indruk dat hij er nogal de nadruk op wou leggen dat het op Club gebeurde. Hij wou wel geen polemiek starten maar had het toch over wat in andere stadions gebeurt ook best hard kan zijn, er op wijzend dat dit op Club een graad erger is. Alsof dit enkel op Club gebeurt.

Ook bij Man City, ook bij RSCA, zelfs bij FC Vooruit Zarlardinge zitten racisten. Dat is niet nieuw, ook niet voor hem. En het blijft tenenkrullend en schandalig. Maar hij weet toch ook dat dit enkelingen zijn? Een kleine minderheid? Maar dat bleek voor mij nu niet uit zijn statement.

Maar helemaal akkoord dat ikzelf niet kan weten hoe dit voelt (al weet ik wel hoe het voelt om uitgelachen en beledigd te worden voor iets waar ik zelf niks aan kan doen), dus dat dit voor hem een emotionele reactie was begrijp ik zeker. Maar dat neemt niet weg dat ik ze graag anders had gezien.

Terug
Bovenaan