Racisme in het voetbal

Voetbal supporteren is precies geëvolueerd naar een onaanvaardbare manier van onvrede met zichzelf/whatever te uiten & daarmee zonder gevolgen weg te geraken. Degoutant. Omdat het in een stadion gebeurt is het allemaal oké om de marginaal uit te hangen en doen we gezellig mee

Op KV Kortrijk wordt er ook geregeld een bepaald lied gezongen over de Walen en stront. Dan spreek je die zogezegde supporters erover aan en maak je duidelijk dat er ook Walen in onze ploeg spelen en dan is de uitleg altijd dat het maar voor te lachen is. Keer op keer geef ik dit ook daar aan de club en de stewards maar 14 dagen later staan die "supporters" mooi weer op post met gelijkaardige liedjes :sick:. Zolang de clubs zelf hun verantwoordelijkheid nemen, zal er niets veranderen

Uitermate zenuwachtig/geërgerd word ik van heel deze situatie. Ik dacht dat het naar Kompany werd geroepen, nu blijkt dat niet zo te zijn, gaat het over ergens in de opwarming of opwarmzone.

Ze maken er geen melding van, pas 40 min na heel de show afgelopen is. Nu ergens een filmpje posten zonder geluid waar men 'het vermoeden' heeft...

Ook heel dat interview, 'we hebben toch heel veel gegeven aan België. Dit verdienen we niet.' Zum kotsen...dat heeft er gewoon niets mee te maken dus haal dat dan ook niet aan. Wat hebben ze trouwens gedaan voor heel België? Vooral de zakken gevuld.

Omdat het rondom Kompany gebeurt is kruipen er weer een paar vanonder hun steen. Maar waar zaten ze vorige week tegen toen seck ook vermoedelijk werd aangepakt. Dan keken ze bij één voor één weg of was het de moeite niet.

Er is maar één deftige manier om dit aan te pakken en dat was stoppen met voetballen...ahja nee geld primeert.

Inderdaad! Chapeau dat je het doet. Nadat ik eens bijna in een gevecht beland ben met een dronken/stoned medesupporter om iets banaals omdat die gewoon compleet weg van de wereld was, is bij mij het gevoel voor correctie helemaal verdwenen moet ik zeggen.
Ik heb nu ook mijn bouw niet mee om indruk te maken, dus dat helpt ook al niet..

Als je wilt dat er iets gebeurd, moet je zelf ook iets doen. Het makkelijkste is natuurlijk niet reageren en ze laten doen. Jammer genoeg zou de moed je wel in de schoenen beginnen zinken als je diezelfde gasten de volgende keer weer gewoon hetzelfde ziet doen. Moet wel zeggen dat het waar wij staan in het stadion wel al bij al meevalt. Vermoed dat het aan de andere kant van de staantribune veel erger. Daar staat ook de spionkop.

edit: laat duidelijk dat ik ook soms amateur naar de ref roep of andere liedjes zing. Het is en blijft emotie natuurlijk maar dat neemt niet weg dat je altijd moet respect tonen voor de mensen op en rond het veld.

Inderdaad! Chapeau dat je het doet. Nadat ik eens bijna in een gevecht beland ben met een dronken/stoned medesupporter om iets banaals omdat die gewoon compleet weg van de wereld was, is bij mij het gevoel voor correctie helemaal verdwenen moet ik zeggen.
Ik heb nu ook mijn bouw niet mee om indruk te maken, dus dat helpt ook al niet..
Awel, ik nu wel, een dikke 100kg voor 1m91, maar als ge ziet hoe sommige van die gasten stijf staan van de coke, die blik in hun ogen, ik heb er toch ook niet meteen zin in.

Maar als je daar dan de enige bent in dat publiek die hen repliek geeft en die paar idioten keren zich tegen u, dan kan je zelf de pandoering van uw leven krijgen.

Nee, het is aan de clubs om dit op te lossen, al dan niet samen met de pro league.

In Genk heb je een relatief grote groep die dat simpelweg als een onderdeel ziet van het spel. Nee, ik moet me corrigeren, een middel om te gebruiken in de oorlog. Aangezien ze daar graag zuiderse toestanden importeren en dus ook dat erg graag nadoen. Erg vervelend voor een club en de meerderheid van haar supporters.

Op KV Kortrijk wordt er ook geregeld een bepaald lied gezongen over de Walen en stront. Dan spreek je die zogezegde supporters erover aan en maak je duidelijk dat er ook Walen in onze ploeg spelen en dan is de uitleg altijd dat het maar voor te lachen is. Keer op keer geef ik dit ook daar aan de club en de stewards maar 14 dagen later staan die "supporters" mooi weer op post met gelijkaardige liedjes :sick:. Zolang de clubs zelf hun verantwoordelijkheid nemen, zal er niets veranderen
Dit dus.. tot het over een eigen speler zal gaan.

Soms is er wel grijze zone. Weet je nog toen Kouyaté bij KVK speelde en de eigen supporters zongen 'k'ou ou ou'yatééééé' (was positief bedoeld toen).

De quote van PVDB diet het voor mij mooi samenvat:

... maar de grond van het probleem is dat de voetbalsupporter al heel lang geleden de essentie van supporteren uit het oog verloren is: to support. Ondersteunen, aanmoedigen.

Maar neen. De tegenstander beledigen, kwetsende spreekkoren, spuwen, bier gooien, middenvingers: dat moet kunnen. Als we door de stadionpoort stappen, dan laten we onze goeie manieren achter.

Wij begrijpen dan wellicht niet wat echte clubliefde inhoudt en dat gaat blijkbaar niet zonder diepgewortelde haat tegenover de tegenstander.

Mijn baas en verschillende collega's zijn Anderlecht supporters, vrienden genoeg die dat zijn. Maar niemand van ons heeft ooit al de nood gevoeld om elkaar uit te maken, de kop in te slaan of eigendom te gaan vernielen. Dat gaat er bij mij nooit in, helaas jammer dat er genoeg van dat volk rondloopt, die week na week terug het stadion binnen kan, terwijl er anderen soms voor de kleinste banaliteit SV's aan hun broek (terecht of onterecht) gekregen hebben.

Klopt wel wat VDB zegt
Standard is 3-1 gaan verliezen in Gent, maar lang hebben die daar niet mee in gezeten.
Als de spelers de supporters gingen groeten was het al "putain Charleroi" etc. Dan zijt ge toch echt meer met uw rivalen bezig, als met uw eigen ploeg...
Hun volgende match was dan tegen Charleroi, en is 1 van de redenen waarom er nu geen uitsupporters zijn...

De quote van PVDB diet het voor mij mooi samenvat:

Mijn baas en verschillende collega's zijn Anderlecht supporters, vrienden genoeg die dat zijn. Maar niemand van ons heeft ooit al de nood gevoeld om elkaar uit te maken, de kop in te slaan of eigendom te gaan vernielen. Dat gaat er bij mij nooit in, helaas jammer dat er genoeg van dat volk rondloopt, die week na week terug het stadion binnen kan, terwijl er anderen soms voor de kleinste banaliteit SV's aan hun broek (terecht of onterecht) gekregen hebben.

Kijk, dat is perfect verwoord wat ik de laatste jaren al enkele keren heb opgemerkt op mijn facebook wall.
Voornamelijk FCB supporters (ik heb er dan ook een groter aandeel dan voor andere clubs, dus daarmee bedoel ik niet dat het enkel bij hun ligt) die bij een wedstrijd van hun Club Brugge, zich enkel bezig houden met commentaar te geven op de prestatie van de tegenstander, dan van hun eigen club.

Het is gewoon een maatschappelijk probleem idd, en rond een voetbalveld vallen alle remmingen bij sommigen weg en heerst er toch straffeloosheid. En waarom zou je zelf tegen die "supporters" iets zeggen, zo'n supporters zijn vaak vechtersbaas typkes die je, als je een beetje verstand hebt, niet gaat uitdagen. En waarom zou je, als zelf stewards er bij staan te gapen en niets doen, al geef ik toe, staan die daar ook gewoon met te weinig.
Maar spelers en trainers mogen ook eens naar zichzelf kijken, hoeveel homo's zijn er niet die zich niet durven uiten? Laat staan in lagere klassen.
Er is gewoon een gebrek aan respect in onze maatschappij, iedereen heeft het recht om te denken wat hij wil maar daarom moet je dat nog niet uitschrewen, zie ook bagger op sociale media.
edit: ook wel akkoord met wat hier boven staat, sommige supporters nemen het echt veel te serieus en geven enkel om winst en als we verliezen is het nooit onze schuld. Ik wil gewoon goed/leuk voetbal zien, als we zelf goed/leuk spelen en Anderlecht is beter, dan is het zo. Als ik pissed ben is het meestal over onze eigen prestatie.

Laatst bewerkt:
Het zorgt er in elk geval allemaal voor dat, hoewel ik het op zich een héél erg leuke sport vind, ik het echt niet fijn zou vinden moesten mijn kinderen straks vragen om zich aan te sluiten bij een voetbalclub. Heel die sfeer op en rond het veld, van eerste klasse tot de junioren, is zo rot als iets.

Het zorgt er in elk geval allemaal voor dat, hoewel ik het op zich een héél erg leuke sport vind, ik het echt niet fijn zou vinden moesten mijn kinderen straks vragen om zich aan te sluiten bij een voetbalclub. Heel die sfeer op en rond het veld, van eerste klasse tot de junioren, is zo rot als iets.
En dan komen we terug bij hetzelfde. Spreek die mensen erop aan. Verwittig de club indien het de spuigaten uitloopt en onderneem actie.

Zelf ben ik trainer bij de U8 van de lokale ploeg en ik heb dus al 1x een grootouder moeten aanspreken omdat hij het nodig vond om kinderen van 6-7 uit te maken omdat ze zijn kleindochter hadden getackeld (onbewust). Dat gedrag moet er gewoon uit, speelt geen rol op welk niveau dit gebeurt

En dan komen we terug bij hetzelfde. Spreek die mensen erop aan. Verwittig de club indien het de spuigaten uitloopt en onderneem actie.

Zelf ben ik trainer bij de U8 van de lokale ploeg en ik heb dus al 1x een grootouder moeten aanspreken omdat hij het nodig vond om kinderen van 6-7 uit te maken omdat ze zijn kleindochter hadden getackeld (onbewust). Dat gedrag moet er gewoon uit, speelt geen rol op welk niveau dit gebeurt
"Man in coma geslagen na opmerking"

Mja, mijn zoontje is sinds dit jaar beginnen voetballen bij de U8. Moet zeggen, voorlopig heb ik echt nog nergens dergelijke zaken gezien of gehoord langs de lijn, integendeel. Er wordt zelfs, wanneer een andere ploeg duidelijk zwaar onderligt (een uitslag van pakweg 20-5 is niet abnormaal bij die gastjes), samen voor de mindere ploeg gejuicht wanneer die toch eindelijk kunnen scoren.

Voorlopig enkel maar positieve ervaringen eigenlijk. Geweldige samenhorigheid onder de spelers en ouders.

Daarnaast, mijn zoontje is nog niet meegeweest naar een wedstrijd in eerste klasse, zal er binnenkort wel eens van komen (maar moet nog beslissen naar welke ploeg, ik ben voor Club en dankzij zijn vriendjes op school en in de ploeg is hij voor AA Gent, in hoeverre hij het zich aantrekt te minste). Maar ik vind dat je net wel hen moet tonen hoe het wel moet, supporteren voor een ploeg. Het zou te jammer zijn imo om dergelijke idioten te laten winnen en daarom maar niet meer naar het voetbal te gaan of laat staan het zelf niet meer te spelen wanneer ze dat wel willen. Dat is een beetje opgeven en de racisten laten winnen, toch?

Dit jaar waren we met een groep van 10 man aanwezig bij een match van Genk. Iemand van ons groepje maakte toen een racistische opmerking. Die was stomdronken, maar toch. Wij hebben die toen wel even aangepakt en gezegd dat we de volgende keer de steward erbij halen. Een steward heeft hem toen ook even aangesproken en hij heeft geen kik meer gegeven.

Mja, mijn zoontje is sinds dit jaar beginnen voetballen bij de U8. Moet zeggen, voorlopig heb ik echt nog nergens dergelijke zaken gezien of gehoord langs de lijn, integendeel. Er wordt zelfs, wanneer een andere ploeg duidelijk zwaar onderligt (een uitslag van pakweg 20-5 is niet abnormaal bij die gastjes), samen voor de mindere ploeg gejuicht wanneer die toch eindelijk kunnen scoren.

Voorlopig enkel maar positieve ervaringen eigenlijk. Geweldige samenhorigheid onder de spelers en ouders.
Idem hier eigenlijk. Zoon speelt vanaf u5 tot nu u9. Nooit problemen, ploegen die voor iedereen juichen, ook de tegenstander, zoalsstungunner zegt.

Ook al verschillende keren geweest dat wij als tegenstander de trainer van de tegenstander gaan feliciteren voor zijn aanstekelende & entertainende manier van coachen. Er zijn echt sjieke coaches bij en dat moet je stimuleren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan